Review: Elite Dangerous - Odyssey

Stilaan gelooft niemand meer dat een afgewerkte, functionele Star Citizen er ooit nog gaat komen. Gelukkig zijn er ondertussen voldoende alternatieven voorhanden. Space games waarin je zowel een ruimteschip kan besturen om naar een andere planeet te vliegen én daar grondgevechten aan kunt gaan. No Man’s Sky is hier een prachtig voorbeeld van, en sinds een week is er nu ook de Odyssey-DLC van Elite Dangerous. Hoeven we dan wel nog te wachten op die Star Citizen, hoor ik je nu denken. Dat is tevens wat ik dacht. Althans, tot ik Odyssey grondig begon uit te testen in functie van deze review.

Elite Dangerous is ondertussen een alom bekende space game en deze tweede DLC werd sinds de bekendmaking in juli vorig jaar gepromoot als een upgrade die de basisgame volledig af maakt. Of halen we die spatie toch beter weg, tussen die laatste twee woorden van de voorgaande zin? Ik moet helaas nu al verklappen dat de review op hetzelfde elan van deze retorische vraag verder gaat...

loadout.png


Vechten met key bindings

Na de installatie van Odyssey word ik eerst gepresenteerd op een rondje wachten op het genereren van de shaders en de planeten. Hierna kan ik mijn commander aanmaken, waarbij er toch wel een aantal opties beschikbaar blijken te zijn. Onwetend en al doorklikkend beland ik in een soort tutorial op een planeet met de naam Phaecia. Verteller Dylan Sylke ratelt onderwijl allerhande dingen af welke ik echter al niet meer wil oppikken, want mijn focus ligt al op het oplossen van een eerste probleem: wat is er in godsnaam aan de hand met de key bindings voor mijn toetsenbord?

Ontbrekende key bindings zorgen voor een nogal vervelend begin.


Wanneer ik in de opties ga nakijken, zie ik dat elke toegewezen knop bij de on foot controls een uitroepteken naast zich heeft staan. Na de meest relevante toetsen dan maar zelf in te stellen, merk ik al snel dat er overlappingen actief zijn waar ik absoluut geen controle over heb. Daarnaast zijn bepaalde van de wél werkende toetsen allesbehalve responsief. Een nogal vervelend begin, dat is een understatement hier.

gun.png


Performantie- en connectieproblemen

Terwijl ik het hanteren van de speciale tools, zoals de energy link, de arc cutter en de profile analyzer, onder de knie krijg valt me alweer een ander ding op. De game schokt namelijk zelfs bij de standaard actieve grafische instellingen en haalt amper 40 FPS op 4K, terwijl mijn systeem dit wel aan moet kunnen. De grafische kaart blaast zichzelf hierbij te pletter alsof de game nu al in brand staat. Na zelf het één en ander uit te zoeken blijken de schokken te wijten aan een abnormaal hoog VRAM-gebruik, of dien ik te zeggen een memory leak? Kortom, er zal nog serieus wat optimalisatie nodig zijn.

Helaas houdt het daarmee niet op, want naast de buggy controls en de constante schokken in het beeld, blijken er nog wat meer dingen fout te gaan in Odyssey. De stemmen van de npc’s zijn helemaal niet synchroon met hun lipbewegingen, de menu’s zijn allesbehalve intuïtief en laden vaak enorm traag, en het proberen uitlezen van de beschikbare missies op het mission board eindigt steevast in een anticlimax genaamd “Cannot communicate with server”.

desk.png


Te weinig content, te repetitief

Een viertal dagen later, nadat er "in allerijl" een aantal patches vrijgegeven werden, kan ik eindelijk verder. Helaas stel ik dan weer vast dat er zowel in de Open Play als in de Solo Play-modus maar heel weinig content en diversiteit in deze DLC blijken te zitten en het voelt op de koop toe allemaal erg ongebalanceerd aan. Precies alsof men een glanzende, maar vooralsnog zure schil overheen Elite Dangerous getrokken heeft, terwijl de vrucht binnenin nog precies dezelfde ervaring oplevert.

Het is een uitdaging om unieke content in deze DLC te ontdekken.


Wanneer je eindelijk erin slaagt om je doorheen de ground tutorial te worstelen, beland je in een ruimtestation waar je de liften naar je hangar niet kan gebruiken tot je een specifieke andere tutorial minstens één keer hebt aangevat. Zolang je de space ship control tutorial namelijk niet aanvat, krijg je geen toegang tot je teergeliefde ruimteschip. De teleurstelling is dan des te groter wanneer je merkt dat deze tutorial gewoon een kopie van deze uit de basisgame is, welke je natuurlijk al heel lang geleden doorlopen hebt. Eveneens ontgoocheling troef wat de missies betreft: deze zijn erg scripted en wekken vooral een "ik heb dit helaas al gedaan in de tutorial"-gevoel op. Echt jammer.

Conclusie

Er wordt nog steeds hard gewerkt aan Elite Dangerous - Odyssey, welke eigenlijk in een Early Access-formule had moeten gegoten zijn. Op dit moment is het daarom heel moeilijk om een finaal oordeel te vellen over deze DLC. Odyssey kan immers, net als No Man’s Sky het ooit voordeed, nog volledig herrijzen uit de eigen as. Momenteel echter staat het Sidewinder-ruimteschip in lichterlaaie en lijkt de redding nog lichtjaren verwijderd. Te weinig content, te veel bugs en allerhande problemen met zowel connectie als performantie. Helaas een "weer niet" dus. Zullen we dan toch nog even wachten op Star Citizen? Zelf vrees ik namelijk dat zelfs een resem patches deze alweer veel te vroege release toch niet meer helemaal kan redden...

Pro

  • Leek heel even een goedkope Star Citizen te worden

Con

  • Performantie
  • Bugs
  • Te weinig content
  • Repetitief
4

Over

Beschikbaar vanaf

19 mei 2021

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. Xbox One

Ontwikkelaar

  1. Frontier Developments

Uitgever

  1. Frontier Developments
 
Éen van mijn vrienden is coordinator/hoofd van het grafisch renderteam bij FDev. De problemen met het haperen zijn echt bekend, en worden actief dag en nacht aan gewerkt. Het is gewoon niet echt een simpele fout ergens die op te lossen valt.

Odyssey heeft fundamenteel de Cobra engine aangepast en doet dingen dat geen enkele andere engine doet; bvb de planeet generatie en/of render pipeline daarvoor.

Da's éen van de dingen dat die vriend van mij ook doet; die hadden origineel StellarForge uitgevonden voor het spel.

Hedendaags overzien zij ook een beetje het hele renderteam; het is super zwaar werk voor al die mensen om daar bovenop te blijven en ik zie sommigen van hen amper slapen. :shy:

Ik vraag zeker iedereen die het een jammere zaak vindt dat het soms wat hapert om geduld te hebben, devs niet extra lastig te vallen, of zelfts in persoonlijke berichten te bedrijgen. Da's nie oke, da helpt nie. En da gebeurt dus wel effectief.

EDIT: Mag ik ook aanraden om zeker het Twitch kanaal van EliteDangerous te volgen? Je kan daar opvolgen hoe ook alles wat de community naar voren brengt serieus wordt genomen. Er zijn al heel wat fixes uitgebracht voor problemen met de UI en de cross-server integratie tussen Odyssey en Horizons (omdat die eigenlijk twee verschillende back-ends hebben. Odyssey is meer een herwerking dan een extra-pakket.)
 
Terug
Bovenaan