Review: Dungeon Encounters

Square Enix heeft een nieuwe JRPG uitgebracht: Dungeons Encounters. Meer heb ik niet nodig om enthousiast te zijn. Als liefhebber van de Dragon Quest- en Final Fantasy-series keek ik er dan ook enorm naar uit om aan de slag te gaan met Dungeons Encounters. Ondanks dat Square Enix een grote studio is, werd er weinig bekendgemaakt over deze nieuwe JRPG. De aankondiging vond pas plaats tijdens de Tokyo Game Show begin oktober van dit jaar. Dungeons Encounters is beschikbaar op PC, Nintendo Switch en PS4, kostprijs € 29,99. Verdient Dungeons Encounters een plaats tussen de grote kleppers Final Fantasy en Dragon Quest of is het iets om snel te vergeten.

Bij de opstart van een nieuwe sessie wordt het verhaal in één scherm uitgelegd. Een buitenaards labyrint is plots verschenen aan de rand van het dorp. Vanuit de Academy wagen enkele dappere strijders zich aan de lange weg naar beneden. Dat is het, kort en krachtig, zonder veel details. Het maakt dat je onmiddellijk aan de slag kan. In het begin worden er enkele instructies gegeven maar ook deze zijn vrij beperkt. De game moedigt vooral aan om zelf alles te ontdekken. Moeilijkheidsgraden zijn niet aanwezig. Naarmate je verder daalt in het labyrint, word je telkens meer en meer uitgedaagd.

Bij de start van de game maak je een team van vier personages die in de Academy aanwezig zijn. Doorheen de wereld zijn nog een tiental personages terug te vinden, bij sommige ken je de locatie, anderen moet je actief gaan zoeken. Belangrijk is om een aantal personages in de Academy te houden want af en toe word je geconfronteerd met plots zeer sterke tegenstanders. De game kan soms onverbiddelijk zijn. Als het team wordt verslagen, worden ze KO geslagen en wachten ze op een nieuw team om hen te redden.

Dungeon 3.jpg


Simpel maar goed

De visuals zijn zeer basic. Eigenlijk kan je Dungeons Encounters zien als een hommage aan de NES- en SNES-games. Veteranen van Final Fantasy 6 en 9 zijn dan ook nauw betrokken bij de productie. Geen gesproken dialoog, geen opening of tussenfilms, geen animaties. Alles is bewust eenvoudig gehouden maar vergis je niet, de game weet je wel te intrigeren. Als je een liefhebber bent van de oudere consoles, dan zal je snel verkocht zijn. De muziek versterkt dan ook de nostalgie.

Volg het pad

Doorheen Dungeons Encounters volg je telkens het pad. Telkens je op een blokje staat, kleurt dit wit en de bedoeling is dat je het volledig traject afloopt per verdieping. Bij het volledig aflopen van het pad krijg je Ability-punten. Deze punten gebruik je om vaardigheden vrij te spelen. Vaardigheden zoals gevechten herkennen, een verdieping naar boven of beneden gaan en ook vaardigheden tijdens de gevechten zoals iemand healen of je terugtrekken uit het gevecht. Deze nieuwe vaardigheden moedigen je aan om zoveel mogelijk rond te lopen want ze zijn zeer belanrgijk in het spel.

Telkens je tien verdiepingen lager bent, verandert de kleur en thema. Kleine nuances die je aanmoedigen om telkens de tocht verder te zetten. Ieder wit cijfer of letter staat voor een evenement of nieuwe vaardigheid. Ook de diverse shops en healers hebben een vast wit nummer. De zwarte cijfers staan voor een battle. Alles is heel eenvoudig en duidelijk weergegeven en je kan ook alles nalezen in een overzichtelijk logboek.

Dungeon 2.jpg


In de verschillende shops kan je wapens en armor kopen. Ook na elk gevecht kan je mogelijks beloond worden met een wapen of armor. Die hebben elk een PP (proficiency points) cost en elk personage heeft een maximum aantal Proficiency Points. Door het levelen verhoog je deze PP waardoor je betere wapens of armor kan gebruiken.

Dungeon Encounters verrast op alle mogelijke vlakken.


Hier komt al een belangrijk onderdeel van de game. Op welke manier verdeel je de wapens of armor? Ga je voor een goed wapen ten koste van je bescherming? Kies je voor een wapen waarbij het aanvalseffect vastligt of kies je voor een wapen waarbij het aanvalseffect veel hoger kan liggen maar willekeurig is? Aan jou om de juiste tactiek te bepalen. Naast de diverse shops en healers vind je ook geregeld raadsels en details van elke vijand. Deze details zijn terug te vinden in een Battle Log. Over alles is bijzonder goed nagedacht, een voorbeeld voor sommige andere RPG’s.

Dungeon 1.jpg


De gevechten

Van zodra je op een zwart cijfer staat, start een gevecht. Elke personage heeft een ATB (Active Time Battle) meter die telkens volloopt. Van zodra de meter vol is, kan je personage een aanval of een actie uitvoeren. Elk personage heeft een PD (physical Defense) en MD (Magical Defense) en één van de twee dient te worden weggewerkt alvorens we de HP (Health Points) kunnen wegwerken. Sommige tegenstanders hebben heel hoge Defense en weinig HP. Anderen hebben enkel Magical Defense maar kunnen enkel geraakt worden door Magic wapens of kruisbogen.

Elke personage kan twee wapens bezitten waarbij er wapens zijn die enkel physical damage doen, anderen magical damage en sommige random. Je kan zelfs ten strijde gaan zonder wapen. Ongewapend ontwijk je de Defense en doe je onmiddellijk schade aan HP. Er zit verrassend veel diepgang in de gevechten. In het begin lijkt alles nog vrij eenvoudig en gemakkelijk maar geleidelijk aan kom je terecht in zeer moeilijke gevechten waarbij terugtrekken het enige optie is. Deze JRPG is dan ook oldschool moeilijk naarmate je verder daalt. Grinding hoort dan ook bij Dungeons Encounters, maar dit is een beetje typisch JRPG.

Conclusie

Laat je niet misleiden door de simpele en eenvoudige graphics, Dungeon Encounters is een pittige game die je blijft aanmoedigen nog één verdieping verder te wagen. Ondanks de eenvoudige presentatie vertoont Dungeons Encounters veel diepgang. De moeilijkheidsgraad zal sommigen weerhouden om verder te zetten. Als je een liefhebber bent van JRPG's van de vorige generaties dan is Dungeon Encounters een must.

Pro

  • Goed uitgewerkte battles
  • Verslavende en diepgaande gameplay
  • De prijs

Con

  • Eenvoudige visuals zijn niet voor iedereen
  • Moeilijkheidsgraad ligt naarmate de game vordert hoog …
  • ...waardoor grinding een must is
8

Over

Beschikbaar vanaf

14 oktober 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 4

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4

Ontwikkelaar

  1. Square Enix

Uitgever

  1. Square Enix
 
Terug
Bovenaan