Review: Cotton Fantasy: Superlative Night Dreams

Dertig jaar na het verschijnen van het eerste Cotton-spel worden we eindelijk nog eens getrakteerd op een nieuw deel in de reeks. Het vorige volwaardige spel, Rainbow Cotton dat verscheen op de Dreamcast, dateerde intussen ook alweer van het jaar 2000. Ik hoor je echter al van ver denken: wat in godsnaam is Cotton? Geheel onbegrijpelijk vind ik die reactie niet, want tot voor kort had ik ook nog nooit gehoord van deze reeks. Ik was zelfs verbaasd dat dit zo'n langlopende reeks was en dat er vorig jaar zelfs remasters zijn verschenen van de originele spellen. Deze remasters waren duidelijk opwarmertjes voor dit volledig nieuwe deel, dat werd ontwikkeld voor de Nintendo Switch en de PlayStation 4.

De Cotton-reeks is een van de grondleggers van het cute'em'up-genre, shoot'em ups waarbij je het niet opneemt tegen de typische vliegtuigen, ruimtewezens of robotten, maar tegen schattige monstertjes of animefiguurtjes en dit in kleurrijke en vaak surrealistische omgevingen. In Cotton Fantasy: Superlative Night Dreams kruip je opnieuw in de huid van de schattige en kort gehumeurde heks Cotton. Zij krijgt van de feeënkoningin de opdracht om het mysterie van de verdwenen Willows, het favoriete snoepgoed van Cotton, op te lossen samen met haar getrouwe kompaan, de fee Silk. Het verhaal stelt echter niet veel voor en dient vooral als een excuus om je doorheen een tiental levels te begeleiden.

CottonFantasy_Screen2.png


Klein vliegend gevaarte


Achter het schattige uiterlijk van het spel schuilt eigenlijk een vrij klassieke shoot'em'up. Je krijgt een aaneenschakeling van levels voorgeschoteld die opgebouwd zijn volgens hetzelfde stramien: je vliegt door het level terwijl je obstakels ontwijkt en een zwerm aan vijanden neerschiet om te eindigen met een baasgevecht. Deze vijanden en bazen trakteren je zoals verwacht op een ware bullet hell die gelukkig wel iets meer vergevingsgezind is dan in bepaalde andere iconische titels uit het genre. Bovendien is Cotton zelf ook niet te onderschatten en vliegend op haar bezemsteel heeft ze haar eigen arsenaal aan krachtige aanvallen. Een leuk mechanisme hierbij is dat je aanvallen van kleur kan doen veranderen door kristallen op te pikken en elke kleur heeft een eigen soort aanval. Dit geeft een extra tactisch element en je wordt aangespoord om niet elke power-up op te rapen, een gewoonte die je best afleert wanneer je dit spel begint te spelen.

Deze vijanden en bazen trakteren je zoals verwacht op een ware bullet hell.


Tussen de levels door word je getrakteerd op visual novel-segmenten die het verhaal uit de doeken doen. Deze scènes zijn humoristisch van aard en vooral het ongetemperde karakter van Cotton valt hierbij op. Het verhaal is bijzonder licht en eigenlijk is de rivaliteit tussen Cotton en de dievegge die om deze reden de Willows heeft gestolen eigenlijk compleet absurd. Maar zoals aangegeven, zal je dit spel niet zozeer spelen voor het verhaal. De aantrekkingskracht van Cotton Fantasy zit in zijn leuke gameplay en voor veel spelers waarschijnlijk ook het klassementssysteem. Het spel bevat namelijk verschillende klassementen, bijvoorbeeld per level en voor het hele verhaal, waarbij je probeert om een zo hoog mogelijke score neer te zetten binnen een bepaalde moeilijkheidsgraad. Wanneer je drie levels op zijn en je op Continue klikt om verder te gaan, wordt je score wel opnieuw op nul gezet. Je hebt echter een oneindig aantal continues, waardoor het spel ergens wel wat uitdaging mist als je zo niet bezig bent met het neerzetten van een hoge score.

CottonFantasy_Screen8.png


Een snelle hap


Het verhaal zelf speel je uit in een half uurtje tot een uur. De kans bestaat dat je het daarmee hebt gezien, zeker als je geen scorejager bent. Maar gelukkig hebben de makers nog wat extra's in petto. Zo zijn er naast Cotton nog zes andere personages waarmee je kan spelen. Enkele van deze personages zijn zelfs gastpersonages uit andere spellen zoals Umihara Kawase (uit de gelijknamige spelserie) en Luffee uit Doki Doki Poyacchio. Elk personage heeft trouwens zijn eigen aanvalspatroon en speciale krachten. Bovendien schotelt het voltooien en herspelen van de verhaalmodus je nieuwe levels voor die je op deze manier vrijspeelt. Het verhaal en de cutscenes blijven wel ongewijzigd als je met een ander personage speelt. Verder vond ik het gebrek aan een savegame in de verhaalmodus ook een minpunt. Je bent dus verplicht om het verhaal in een ruk uit te spelen of je console in standby-modus te zetten terwijl het spel open is.

Wat ik ook spijtig vond, is dat er niet wat meer gamemodi aanwezig zijn. Naast de verhaalmodus heb je wel nog een trainingmodus waar je de levels afzonderlijk kan spelen en bepaalde parameters vrij kan instellen. Maar modi zoals een boss rush- of time attack-modus zijn helaas afwezig. Voor mij was Cotton Fantasy dus vooral een tussendoortje waarbij ik drietal keer de verhaalmodus heb doorlopen en enkele levels in trainingmodus heb gespeeld om met de verschillende personages aan de slag te gaan, maar daarna werd het snel aan de kant geschoven. Gelukkig was het wel een leuk tussendoortje dankzij de kleurrijke en leuke graphics. Bovendien moet je ook niet twijfelen om dit spel op de Nintendo Switch in huis te halen, want Cotton Fantasy draait vlot en zonder enige hapering op de console, zelfs met alle visuele chaos die zich afspeelt op het scherm.

Conclusie

Met Cotton Fantasy: Superlative Night Dreams maakt een klassieke shoot'em'up een kleurrijke terugkeer en liefhebbers van het genre zullen heel wat vertier hebben met het neerhalen van de schattige monsters en het strijden om de hoogste scores. Ondanks de variatie in de personages en de levels, mist het spel toch wat uitdaging en gamemodi om de sleur eruit te halen. Een kort, maar leuk tussendoortje zonder meer dus.

Pro

  • Leuk tussendoortje
  • Herspeelbaarheid
  • Hoge schattigheidsfactor

Con

  • Ongelimiteerd aantal continues zorgt voor weinig uitdaging
  • Verhaal stelt niets voor
  • Geen savegames in de verhaalmodus
  • Weinig gamemodi
6.5

Over

Beschikbaar vanaf

20 mei 2022

Gespeeld op

  1. Nintendo Switch

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PlayStation 4

Genre

  1. Action

Ontwikkelaar

  1. Studio Saizensen
  2. Success

Uitgever

  1. ININ Games
 
Terug
Bovenaan