Review: Clid The Snail

De indiegamemarkt is een beestje dat af en toe heel prachtige parels uitspuwt. Met een kleiner team en een beperkter budget dan de double of triple A studio’s leveren ze vaak een pracht van een ervaring voor meestal een aangenamere prijs. Nu, uit mossels en oesters komen niet altijd perfecte parels. Clid The Snail is er jammer genoeg zo eentje. Waarom kom je te weten in onderstaande review.

Clid The Snail is gemaakt door de in Madrid gevestigde indiestudio Weird Beluga dat bestaat uit vijf vrienden. Wat eerst een demo was afkomstig vanuit een game jam, is nu twee jaar later een volledig spel. De game is eind augustus gelanceerd op PS4 en PS5 en zal later dit jaar beschikbaar zijn voor PC. Momenteel is er nog geen sprake voor een release op de Xbox en Nintendo Switch.

Clid The Snail_20210915114419.jpg


Animal farm

Clid The Snail is een top down twin-stick shooter over, je raadt het nooit, een slak genaamd Clid. Naast zijn geniale naam is hij verder grumpy, sarcastisch en zuipt hij zich het liefst in slaap na een zware dag naaktslakken afschieten. En ja, ik heb het opgezocht, een slak is geen naaktslak! Gamen zorgt toch af en toe nog voor wat extra kennis. The more you know.

Het verhaal speelt zich af in een post-apocalyptische wereld waar de mensheid, hier genaamd The Giants, niet meer bestaan en gretig gebruik wordt gemaakt van hun overgebleven restanten. De wereld bestaat voornamelijk uit de kleinere dieren die intelligent genoeg zijn geworden om wapens en beschavingen te creëren. De schietgrage Clid wordt verbannen uit zijn vredelievende kolonie die afschuw heeft aan wapens en geweld. Dit zorgt ervoor dat hij moet overleven tegen hordes van ontelbaar gespuis en een einde moet brengen aan de plaag van naaktslakken.

Clid The Snail_20210923154711.jpg


Slow and sluggish

Naast de interessante en originele mythologie heeft dit spel op vlak van gameplay jammer genoeg niet veel te bieden. Clid wandelt zo traag als een slak (no pun intended) en beschikt naast een resem aan wapens over de mogelijkheid tot een kort sprintje of welgeteld twee rollen om aanvallen te ontwijken. Waar bij andere games je even niet geraakt kunt worden tijdens het ontwijken is dit hier wel het geval.

Met ongeveer een tiental verschillende wapens in je arsenaal zou je op het eerste zicht denken dat je niets te kort kunt komen. Alles behalve het basis geweer vereist munitie maar deze is immens zwak. Je kunt slechts een beperkte hoeveelheid munitie, secundaire wapens en medkits dragen. Dit zorgt voor een aspect dat de moeilijkheidsgraad verhoogt. Enkel munitie kun je doorheen het level verkrijgen maar alle andere items zijn alleen in winkels te koop. Sommige levels hebben maar één winkel en een beperkt aantal medkits ter beschikking. Dit resulteert in veel gevallen waar ik alle medkits aan de start van het level heb opgekocht, in de eerste paar minuten zou gebruiken, en de rest van het level zonder zit. Neem daarbij nog eens een ellendig lange boss fight aan het eind waarbij je dus amper schade kunt incasseren omdat er geen medkits meer te verkrijgen zijn. Deze boss fights zijn voornamelijk schuilplaatsen van slakken die je moet vernietigen, maar voordat deze schade kunnen nemen moet je eerst hordes van tientallen vijanden zien te verslaan.

Clid The Snail_20210923133903.jpg


Riddle me this

Tussen het schieten heen, zijn er een heleboel puzzels. Sommige belonen je met een zaadje en soms ben je verplicht ze te voltooien om verder te kunnen met het spel. Eenmaal je vier van die zaadjes gevonden hebt, zal je health bar uitbreiden. Bij deze puzzels moet je op schakelaars schieten, lasers in een bepaalde volgorde uitschakelen of op draaiende platformen rollen om veilig aan te komen. Sommige puzzels vereisen echter te veel precisie en timing en dit zorgt ervoor dat het puur trial and error wordt. Hierdoor sterf je abrupt indien je het niet onmiddellijk perfect kunt oplossen. Ook zijn er puzzels waarvoor een specifiek wapen nodig is. Dit is prima als de game je daadwerkelijk vertelt over deze optie, maar dit is zo goed als onbestaande. Zoals bijvoorbeeld het feit dat de vlammenwerper bepaalde reflecterende kristallen kan opwarmen om ze te laten draaien. Die munitie is ook niet ongelimiteerd dus er zou een kans kunnen zijn dat je niet verder kunt met het spel.

Sommige puzzels vereisen echter te veel precisie en timing en dit zorgt ervoor dat het puur trial and error wordt.


Visueel zou het spel er beter uit kunnen gezien hebben. Dit zeg ik omdat de levels wel mooi ontworpen zijn en de atmosfeer goed zit. Vaak ziet alles er heel gedetailleerd uit maar er zit een soort van bloom-effect of grain-filter overheen waardoor je vaak het gevoel krijgt alsof Clid The Snail vooraf eens over je scherm heeft gelopen. Van voice-acting is er amper sprake want elke dialoog wordt in een brabbeltaaltje geleverd wat al heel snel op je zenuwen begint te werken. Wat ik wel echt kon waarderen was de soundtrack.

Conclusie

Clid the Snail heeft een interessant concept, is uniek en toonde veel potentieel. Jammer genoeg maakt dit het nooit waar. Het spel verspringt op momenten plotseling naar een extreme moeilijkheidsgraad. De eindeloze waves van vijanden worden de norm voor het einde van elke missie en zorgt voor frustraties in plaats van een fun factor. Bijna elk wapen voelt ondermaats aan en hierdoor zijn bijna alle gevechten omslachtiger en overweldigender dan tactisch. De audio zit goed al ontbreken er deftige ingesproken dialogen en terwijl het visueel de moeite kan zijn komt het door de filters nooit volledig tot z'n recht.

Pro

  • Soundtrack
  • Atmosfeer & wereld

Con

  • Moeilijkheidsgraad
  • Repetitieve boss-fights
  • Trial & error puzzels
  • Zwakke wapens
5.5

Over

Beschikbaar vanaf

31 augustus 2021

Gespeeld op

  1. PlayStation 5

Beschikbaar op

  1. PlayStation 4
  2. PlayStation 5

Ontwikkelaar

  1. Weird Beluga

Uitgever

  1. PLAION
 
Terug
Bovenaan