Review: Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream

Al jaren heb ik een zwak voor Japanse games. De visuals, de taal en de presentatie kunnen me vaak langer boeien dan de gemiddelde westerse game. Games als Yakuza, Ni no Kuni en Dragon Quest behoren al langer tot mijn favoriete series. Als je op zoek gaat naar kwalitatieve JRPG’s kom je vaak uit bij de Final Fantasy-games of Dragon Quest, maar af en toe is er ook sprake van de Atelier-games. Deze zijn vooral in Japan gekend, maar de laatste jaren tracht Gust Studio de games ook in het Westen uit te brengen. Studio Gust viert zijn 25ste verjaardag met de release van hun 23ste Atelier game, Atelier Sophie 2: The Alchemist of the Mysterious Dream. Behoort Atelier Sophie 2 tot de top van JRPG's en kan het zo de interesse in de serie opwekken? Of is het de zoveelste Dragon Quest look-a-like die weinig vernieuwend is?

In elke Atelier-game wordt het verhaal gevolgd van een leerling Alchemist die alle kennis verzamelt om een grote Alchemist te worden. Alchemisten trachten door het samensmelten van verschillende grondstoffen nieuwe producten te maken. Naast het verzamelen en creëren van nieuwe producten is er ook sprake van gevechten met monsters en dit alles in een animésfeer. De diverse Atelier-games worden onderling verdeeld in verschillende reeksen waarbij Atelier Sophie 2 behoort tot de Mysterie-series. Deze tweede Sophie-game is de opvolger van de in 2015 uitgebrachte Atelier Sophie: The Alchemist of the Mysterious Book. Gelukkig heeft Studio Gust voor een korte synopsis gezorgd zodat je de eerste game niet hoeft te spelen om te kunnen genieten van het tweede deel. Zelf is dit mijn eerste Atelier-game en op geen enkel moment voelde ik het een noodzaak om het eerste deel te spelen.

Sophie 1.jpg


Sophie Neuenmuller

Het verhaal volgt de avonturen van Sophie Neuenmuller en haar zoektocht naar haar verloren vriendin Plachta. Door onvoorziene omstandigheden verliezen ze elkaar uit het oog en belandt Sophie in de droomwereld van Erde Wiege. Als leerling Alchemist komt ze al snel nieuwe vrienden tegen in de enige stad in deze wereld, Roytale. Ze komt verschillende personages tegen zoals de jonge Alchemist Plachta, dezelfde naam als haar verloren gewaande vriendin, maar deze persoon herkent Sophie niet. Samen met nog enkele vrienden gaat ze op zoek naar haar vriendin. Het verhaal begint vrij vreemd en heeft soms moeite om me te boeien. De onderlinge interactie tussen de verschillende personages is wel leuk om te volgen en is dan ook volgens mij de sterkte in het verhaal. Niet het verhaal op zich maar het avontuur dat de vrienden beleven, zorgt ervoor dat de game niet verveelt. Naast de Main Quest zijn er verschillende opdrachten die Sophie moet vervullen zoals het maken van een bepaald product met minimumkwaliteit, verslaan van een aantal monsters of het verzamelen van bepaalde grondstoffen. Deze opdrachten worden telkens duidelijk aangegeven in de map waardoor je snel deze opdrachten kan volbrengen.

Alchemists

Een belangrijk onderdeel van Atelier Sophie 2 is de creatie van nieuwe producten door grondstoffen te mengen. Elke grondstof bestaat uit elementen zoals IJs, Vuur, Wind en Licht. Om een geslaagd product te maken, moet je elke grondstof juist leggen. Hoe beter de samenstelling, hoe hoger de kwaliteit. Hoe verder de game, hoe moeilijker het is om de juiste balans te vinden. De verschillende recepten vind je doorheen de wereld en tijdens het vechten of verzamelen van grondstoffen. Bij elke creatie stijgt je Alchemie-level. Niet alleen Sophie kan alchemie uitvoeren, ook Plachta beoefent de kunst van alchemie waardoor bepaalde producten enkel door Plachta of Sophie kunnen worden gemaakt. De onderlinge wisselwerking tussen beiden is essentieel. Alchemie is zeer belangrijk in Atelier Sophie 2, want vaak kan het verhaal enkel worden verdergezet indien bepaalde producten werden gemaakt of indien beiden een bepaalde Alchemie Level behalen. Om de juiste grondstoffen te verzamelen, zit er uiteraard wel een flinke portie grinding maar dit voelt nooit vervelend aan. Tijdens het grinden zijn er ook enkele minigames zoals vissen of roulette aanwezig. Van het verzamelen van grondstoffen tot de creatie van nieuwe items, alles is zeer goed en met veel aandacht uitgewerkt. Ik betrap me er op dat ik meer tijd stop in de verslavende puzzels dan de wereld te verkennen en monsters te verslaan.

Atelier 2.jpg


Turn-based gevechten

Geen JRPG zonder het bevechten van monsters. Waar in het begin vooral sprake is van vrij eenvoudige gevechten, ontaardt het spel al zeer snel in pittige battles. In deze battles is het gebruik van je alchemieproducten heel belangrijk, diverse bommen, wapens en potions zijn cruciaal om een gevecht tot een goed einde te brengen. Gelukkig vecht je niet alleen. Samen met je vrienden vorm je een team waarbij er drie personages in de voorhoede vechten en drie personages in de achterhoede. Elke personage kan kiezen tussen gebruik van items, gebruik van wapens, spreuken of blokken. Je kan telkens zien welke personage de vijand op zijn beurt zal aanvallen, dus planning van je aanval of verdediging is heel belangrijk. Na verloop van tijd kan je ook Twin actions uitvoeren, waardoor een personage uit voorhoede en iemand uit de achterhoede samen een sterke actie uitvoeren.

De ogenschijnlijk simpele puzzels zijn verrassend uitdagend en verslavend.


Je kan tijdens de gevechten vrienden wisselen van voorhoede naar achterhoede. Ook kan je Support Guard-actie uitvoeren waarbij iemand in de achterhoede de schade van iemand op de voorhoede op zich neemt. Al deze special moves vergen Technical Points die je verdient tijdens het gevecht. Als je voldoende Technical Points hebt verzameld, bestaat er nog een ultieme actie, Dual Triggers. De gevechten zijn zeer gevarieerd waarbij je op verschillende manieren de monsters kan verslaan. Aandachtig plannen is wel verplicht, anders wordt het team snel afgeslacht. Tijdens het vechten moet je steeds rekening houden met verschillende elementen zoals zwakheden van de monsters, zelfs het weer speelt een belangrijke rol. Gelukkig kan je ook nog vluchten want de battles kunnen zeer intens zijn. In mijn playthrough heb ik meermaals dit laatste hulpmiddel moeten gebruiken om te ontkomen.

Atelier 3.jpg


Visuals

Van zodra ik Atelier Sophie 2 opstartte Dragon Quest het eerst wat in me op kwam. De monsters, de omgeving en de bewegingen doen me zeer sterk denken aan Dragon Quest XI. Op zich zeer positief, maar dit schept een verwachtingspatroon dat voor mij niet volledig gerealiseerd werd. De enige stad in deze wereld is groot, maar voelt een beetje leeg aan. Je kan bijvoorbeeld niet in elk gebouw binnen. De personages en monsters zijn mooi uitgewerkt. Japanners blijven natuurlijk wel vreemde snuiters met hun fascinatie voor rondborstige dames, als pre-order Bonus hebben we zelfs de bikini set. Dragon Quest en Ni no Kuni hebben natuurlijk de lat zeer hoog gelegd. Al bij al vind ik Atelier Sophie 2 er goed uitzien. De sound en muziek zijn van prima kwaliteit, vooral het Japans getater tussen de personages is aanstekelijk. Er is geen Engelse voice-over waardoor je wel wat leeswerk hebt. Er is een uitgebreide Photo Mode voor de liefhebbers zodat je de vrienden of de omgeving mooi in beeld kan brengen. Nog belangrijk om mee te delen, geen bugs of crashes, alles verloopt vlot en vloeiend, laadschermen zijn vrij beperkt en snel.

Conclusie

De Atelier-reeks heeft een nieuw zieltje gewonnen. De gevechten zijn gevarieerd en pittig, waarbij het gebruik van verschillende personages goed is uitgewerkt. Persoonlijk vind ik vooral het beoefenen van alchemie de grote sterkte van Atelier Sophie 2. Deze ogenschijnlijk simpele puzzels zijn verrassend uitdagend en verslavend. Visueel kan het misschien net niet tippen aan Dragon Quest, maar al bij al spreken we over een zeer geslaagde game. De 23ste game in de serie is zeker de moeite waard en ik kijk nu al uit om andere Atelier-games uit te proberen.

Pro

  • Verslavende Alchemie puzzels
  • Interactie tussen de vrienden
  • Pittige gevechten
  • Grinden voelt niet als een sleur

Con

  • Verhaal boeit iets minder
  • Visuals zijn niet van het niveau van Dragon Quest
8.5

Over

Beschikbaar vanaf

25 februari 2022

Gespeeld op

  1. PlayStation 4

Beschikbaar op

  1. Nintendo Switch
  2. PC
  3. PlayStation 4

Genre

  1. JRPG

Ontwikkelaar

  1. Koei Tecmo

Uitgever

  1. Koei Tecmo
 
Terug
Bovenaan