Wat is de geschikte straf voor de schuldigen onder de Reuzengommers in het Sanda Dia verhaal?


  • Totaal aantal stemmers
    256
Er wordt ook een scheiding gemaakt tussen het morele en het juridisch-technische, alsof dat juridisch-technische er alleen maar per ongeluk ontstaat. Er hòòrt ook gewoon een onderscheid te zijn tussen moord en onopzettelijke doding, en ik denk dat de meeste mensen het er wel over eens zijn dat dit geen moord was. Vandaar: niet zwartwit, maar grijs
Het juridisch-technische ontstaat niet per ongeluk, maar is ook niet voor eeuwig onveranderlijk. Als de maatschappij van oordeel is dat het morele en juridische niet meer in evenwicht zijn, dan moet verandering (via de politiek) mogelijk zijn.

Voor mij is het ook duidelijk (al langer dan vandaag) dat er een tussenniveau wenselijk is tussen moord en onopzettelijke doding. De dood van Sanda Dia, of mijn voorbeeld van iemand die aan 200 per uur een kind dood rijdt, dat valt voor mij veel dichter bij moord dan bij onopzettelijke doding. Je mag wel niet de bedoeling hebben gehad om iemand te doden, maar je hebt wel bewust het risico genomen om handelingen te stellen waarvan je weet dat die de fysieke integriteit van anderen zwaar kunnen schaden. Dat is voor mij geen ongewild ongeluk of onopzettelijke doodslag.

Los daarvan is het ook gewoon een legitieme wens en mening dat bepaalde feiten (slagen en verwondingen, maar bvb ook verkeersovertredingen) zwaarder bestraft worden. Dat wil niet zeggen dat we alle nuances op de schop willen en naar een zwart/wit-verhaal willen.
 
Men mag me corrigeren, maar in visolie zit niet altijd zout (https://www.ekoplaza.nl/nl/producten/product/omega-3-visolie-0001005348)

Is het zout dan apart toegevoegd of zijn er verschillende soorten visolie? Of is het effect van dat type olie het vasthouden van zout ofzo?
Er is visolie als supplement om je omega vetzuur balans in orde te brengen (bij tekorten) met weinig zout en vooral omega 3. Komt uit vette vis zoals zalm makreel bvb.

En deze als smaakversterker of om mee te koken, met dus soms veel zout ;)

Die omega supplementen zijn duurder wegens de meer natuurlijke bronnen en in gel capsules veelal, gewone vissaus meestal niet en die is meer vloeibaar in een pul dus.
Op elk supplement dat ik ooit nam staat ook meestal: dagelijkse aan te raden dosis niet overschijden, dit is geen vervanging van een gezonde voeding
 
Men mag me corrigeren, maar in visolie zit niet altijd zout (https://www.ekoplaza.nl/nl/producten/product/omega-3-visolie-0001005348)

Is het zout dan apart toegevoegd of zijn er verschillende soorten visolie? Of is het effect van dat type olie het vasthouden van zout ofzo?

Het gaat specifiek om zo ne bidon. Daar staat in't groot op dat er 20% zout in zit.
 
Men mag me corrigeren, maar in visolie zit niet altijd zout (https://www.ekoplaza.nl/nl/producten/product/omega-3-visolie-0001005348)

Is het zout dan apart toegevoegd of zijn er verschillende soorten visolie? Of is het effect van dat type olie het vasthouden van zout ofzo?


Het gaat specifiek om zo ne bidon. Daar staat in't groot op dat er 20% zout in zit.

Ah bon, dan heb ik hier toch nog iets bijgeleerd.
"Visolie" is eigenlijk "fish sauce", wat veel gebruikt wordt in de Aziatische cuisine. Waarom spreekt iedereen in deze zaak dan eigenlijk over visolie i.p.v. vissaus? (als ik visolie google krijg ik allemaal capsules/supplementen te zien, vissaus is de correcte NL term)

Dan vind ik het nóg duidelijker dat je moet opletten met de hoeveelheid die je binnen krijgt. Want dat heeft meer weg van sojasaus dan van een 'olie'. In Aziatisch koken gebruik je dat soort sauzen letterlijk in de plaats van zout...

Maar bon, dat hele argument 'ze wisten niet dat het gevaarlijk was' is toch onzin van de advocaten.
Veel alcohol consumeren en dan geen water mogen drinken is ook gevaarlijk, dat weet elke student toch.
Lang in een koude put zitten = onderkoeling, dat is ook vrij basic kennis.
Een combinatie van dat alles is, hoe zal ik het zeggen, 'gestoord bruut'
:shutup:
 
"Visolie" is eigenlijk "fish sauce", wat veel gebruikt wordt in de Aziatische cuisine. Waarom spreekt iedereen in deze zaak dan eigenlijk over visolie i.p.v. vissaus? (als ik visolie google krijg ik allemaal capsules/supplementen te zien, vissaus is de correcte NL term)
In het arrest staat de term "visolie", daarom wordt dat overal herhaald. Wat een beetje vreemd is, want van het gerecht verwachten we toch dat ze de exacte termen gebruiken. De foto's genomen door Reuzegommers tonen duidelijk de bidon Squid vissaus dus het gaat om dat soort 5 liter bidons.

Het woord visolie zullen we denk ik ook enkel in verband met dit proces horen want in de reguliere keuken is het ook de vissaus die de boventoon haalt en niet de omega 3 pillen.
 

Ik vind dit momenteel de enigste juiste conclusie. Over de rest spreek ik mij niet uit, aangezien het geen meerwaarde heeft.
 

Ik vind dit momenteel de enigste juiste conclusie. Over de rest spreek ik mij niet uit, aangezien het geen meerwaarde heeft.
Zijn uitspraak slaat nergens op, want een gevangenisstraf (ze moet zelfs nog niet effectief zijn) zou de gehele perceptie bij de bevolking veranderen.
Als het voor de heer Geens toch geen verschil maakt, dan had men evengoed deze straffen kunnen opleggen.
 
Zijn uitspraak slaat nergens op, want een gevangenisstraf (ze moet zelfs nog niet effectief zijn) zou de gehele perceptie bij de bevolking veranderen.
Als het voor de heer Geens toch geen verschil maakt, dan had men evengoed deze straffen kunnen opleggen.

Als het om perceptie draait. Pak dan pek en veren en laat hen gedurende de termijn van hun straf elke dag in pek en veren gewenteld worden.
Of laat vanaf nu enkel nog maar lynchings doorgaan. Als het toch enkel draait om perceptie en het gevoel. In plaats van rechtspraak.

Voor de rest ga ik er niet verder op in, aangezien dat toch geen meerwaarde heeft. Aangezien ik u niet in mening ga doen veranderen. En mijn mening geen meerwaarde heeft.
 
Maar het volk beslist de straf niet . Dat doet een rechter .
Daarom dat mijn persoonlijke visie nog steeds is dat dit een assisenzaak waardig was, met volksvertegenwoordigers.
Als ik nu zie hoe gedetailleerd de zaak van Uyttersprot verloopt (zelfs de manier waarop de beschuldigde zijn aangifte is komen doen bij de lokale politie wordt belicht), dan zou deze zaak dat zeker verdienen, met een meer rechtvaardige uitspraak, hopelijk.
De twee Reuzengommers die door onze YouTuber er werden bijgesleurd, konden op z'n minst dan ook eens hun verhaal komen doen in volle rechtszaal en dan was de volkse woede, zoals ze er nu is, niet meer nodig.
 
Ik vind dat "iedereen mag wel wat dimmen" ook wel gratuit. Als maatschappij wordt er echt wel al jaren geroepen om meer rechtvaardigheid en hervorming van justitie. Sinds tenminste de witte marsen vragen we om hervormingen die daders serieuzer straffen, meer rechten aan slachtoffers geven etc.

We moeten constant maar wat dimmen om dan te zien dat er amper iets beweegt, en dat al minstens 30 jaar. Nu ontploft het ja, maar dat had evengoed bij bijvoorbeeld de zaak Van Espen kunnen gebeuren.
 
Men mag me corrigeren, maar in visolie zit niet altijd zout (https://www.ekoplaza.nl/nl/producten/product/omega-3-visolie-0001005348)

Is het zout dan apart toegevoegd of zijn er verschillende soorten visolie? Of is het effect van dat type olie het vasthouden van zout ofzo?

Ah ok. Dus soms zit er geen zout in visolie? Interessant zeg. Kijk, dat zet het nu eens allemaal plots in perspectief. Nu begrijp ik plots waarom je iemand half in coma laat zuipen, opzettelijk toegang tot water blijft ontzeggen om het lichaam helemaal uit te putten en daarna halfdood uren aan een stuk in een ijskoude put laat kruipen. Helder! :sarcastic:

Maar ik zie het wel hoor. Door hier nog wat verwarring te creëren rond de ingrediënten van visolie, wil je nog een beetje het narratief voeden van "ze konden het niet weten!". Subtiel.
 
Ik vind dat "iedereen mag wel wat dimmen" ook wel gratuit. Als maatschappij wordt er echt wel al jaren geroepen om meer rechtvaardigheid en hervorming van justitie. Sinds tenminste de witte marsen vragen we om hervormingen die daders serieuzer straffen, meer rechten aan slachtoffers geven etc.

We moeten constant maar wat dimmen om dan te zien dat er amper iets beweegt, en dat al minstens 30 jaar. Nu ontploft het ja, maar dat had evengoed bij bijvoorbeeld de zaak Van Espen kunnen gebeuren.

Het optreden van Koen Geens in Ter Zake was echt verwerpelijk. En vaak zelfs compleet naast de kwestie. Dat is trouwens niet verwonderlijk en kadert compleet in mijn eerder besproken gevoel: hij is jurist. En ik constateer steeds meer dat juristen niet aan nestbevuiling wensen te doen. Er is geen plaats voor kritiek. Alles wat justitie doet is "in eer en geweten". Fouten bestaan niet. Kritiek mag niet.

Als kritisch-opgeleide ingenieur sta ik daar met verbijstering naar te kijken en stoot mij dat enorm tegen de borst.

Op de vraag of justitie geen rekening kon houden met het feit dat de waarheid niet aan het licht is gekomen antwoordt Koen Geens, vrij gequote: "het gerecht heeft gedaan wat het kon, maar daarom ben ik zo blij met de open brief van burger x ...". Hop, veranderen van onderwerp. En uiteraard heeft deze rechtszaak er proberen voor zorgen dat de waarheid aan het licht kwam. Maar het punt is nu uitgerekend dat Reuzegom er niet aan meegewerkt heeft en dat dit element dus moest meegenomen worden in de strafbepaling. :wtf:

En dan de klassieke one-liners hé: "Ach, geen enkele straf zal zwaar genoeg zijn om...".
Inclusief arrogante blik. Inclusief arrogante quote "Iedereen moet even dimmen". Neen, Koen. Jij moet dimmen. En justitie moet dimmen. En van jullie ivoren toren komen. En het belerende vingertje achterwege houden. En die arrogante blik achterwege laten. En zelfkritisch worden. Dàt moeten jullie doen.

Een nieuw rondje jurist dekt justitie in.
 
Laatst bewerkt:
Ah ok. Dus soms zit er geen zout in visolie? Interessant zeg. Kijk, dat zet het nu eens allemaal plots in perspectief. Nu begrijp ik plots waarom je iemand half in coma laat zuipen, opzettelijk toegang tot water blijft ontzeggen om het lichaam helemaal uit te putten en daarna halfdood uren aan een stuk in een ijskoude put laat kruipen. Helder! :sarcastic:
Goed dat je het begrijpt. Leg het nu maar eens uit zonder te insinueren.
Maar ik zie het wel hoor. Door hier nog wat verwarring te creëren rond de ingrediënten van visolie, wil je nog een beetje het narratief voeden van "ze konden het niet weten!". Subtiel.
Ik had gewoon kunnen zeggen dat ik geen idee heb dat enkele honderden grammen zout dodelijk kan zijn. Wat bij mij gewoon een ook zo is. Maar ik eet dan ook niet graag visolie noch heb ik vissaus in huis staan.
 
Dat is hier al gepasseerd. De rechter in Hasselt kon maar over 1 aspect van de zaak oordelen en op vraag van de burgerlijke partij (= Sanda Dia z'n familie en vrienden) is het in Beroep behandeld in Antwerpen.
Het Parket heeft ook beroep aangetekend want de burgerlijke partijen kunnen enkel beroep aantekenen op burgerlijk gebied.
Zoals eerder gezegd, hadden de burgerlijke partijen na het ‘vonnis’ van de Hasseltse rechter ook rechtstreeks kunnen dagvaarden zodat het gehele dossier niet moest verhuizen naar het hof van beroep te Antwerpen.
Ik blijf dit een vreemde zet vinden van de burgerlijke partijen tenzij ze er op rekenden dat het parket sowieso volgberoep zou aantekenen.
 
Ik had gewoon kunnen zeggen dat ik geen idee heb dat enkele honderden grammen zout dodelijk kan zijn. Wat bij mij gewoon een ook zo is. Maar ik eet dan ook niet graag visolie noch heb ik vissaus in huis staan.
Voor zover ik het begrepen heb, gaat het om een halve liter (dus 2 glazen). Ik denk dat weinig mensen in de echte wereld dat als een dodelijke hoeveelheid zouden inschatten
 
Men mag me corrigeren, maar in visolie zit niet altijd zout (https://www.ekoplaza.nl/nl/producten/product/omega-3-visolie-0001005348)

Is het zout dan apart toegevoegd of zijn er verschillende soorten visolie? Of is het effect van dat type olie het vasthouden van zout ofzo?
Ik weet niet wat de exacte visolie is die Reuzegom gebruikte maar als het in een bidon van 3 l is vermoed ik dat het hier om visolie gaat om mee te koken, in tegenstelling tot de visolie in jou link die dient als suplement.

EDIT: anderen waren me voor.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: JPV
Goed dat je het begrijpt. Leg het nu maar eens uit zonder te insinueren.

Leg jij het maar eens uit zonder te insinueren.

Ik had gewoon kunnen zeggen dat ik geen idee heb dat enkele honderden grammen zout dodelijk kan zijn. Wat bij mij gewoon een ook zo is. Maar ik eet dan ook niet graag visolie noch heb ik vissaus in huis staan.

Dat waren dan ook bussen voor grootverbruik in grootkeukens of restaurants. Een zoveelste signaal, ook al ben je een volslagen idioot zoals de Reuzegommers, dat ze het wél konden weten.
 
Voor zover ik het begrepen heb, gaat het om een halve liter (dus 2 glazen). Ik denk dat weinig mensen in de echte wereld dat als een dodelijke hoeveelheid zouden inschatten
Sanda had fundamenteel meer visolie binnen dan de andere. Je kan schatten dat hij meer rond de 3/4 liter zat. Voorbeeld tabasco en azijn: zou jij daarvan 3/4de van een liter (of zelfs maar een halve liter) door iemand laten drinken?
 
Terug
Bovenaan