Wat is de geschikte straf voor de schuldigen onder de Reuzengommers in het Sanda Dia verhaal?


  • Totaal aantal stemmers
    256
Op den duur wordt ge het wel beu om 17 keer na elkaar te moeten herhalen dat het niet enkel over de vissaus ging. Dat is de juridische invulling van de strafmaat, maar iedereen weet dat er veel meer dan dat gebeurd is. De RG'ers hebben samengespannen om zo weinig mogelijk informatie prijs te geven over wat daar echt gebeurd is, en hun beloning was een lichte straf. Vandaar de ophef. Ik vind het onnozel dat we niet gewoon voorbij dat punt kunnen komen en van daar uit voort kunnen discussiëren.
Wel dan kunnen we toch akkoord gaan dat men hier veel te veel zich laat meeslepen in bepaalde zaken en dit gaat echt wel op voor beide zeiden hoor. Het begint hier wat op roepen en niet meer luisteren te lijken. Als Geens dat bedoelde met dat men wat moet gaan dimmen dan geef ik hem echt wel serieus gelijk in deze hoor. Momenteel heb ik de indruk dat sommigen echt wel reageren in een staat waarbij ze rood van woede zien en ik heb daar toch nog nooit geweten dat men daardoor tot enige verbetering komt hoor. Als er discussies moeten gevoerd worden dan zal dat dan toch op een kalme rustige manier moeten gebeuren als we willen dat er iets zal veranderen.
 
Het zal wel betalend zijn (ik heb een abonnement, dus ik weet het niet) dus vandaar maar een kort citaat, maar dit stukje uit een opiniestuk dat zonet werd geplaatst in de Morgen vat het voor mij wel duidelijk samen wanneer het over de uiteindelijke straf gaat:
Ik ben toch van mening dat dit niet een probleem is dat zich enkel en alleen in deze zaak stelt. Imo mag men dit gerust verder trekken en eens het gros van de rechtspraak van de laatste jaren gaan overlopen, men zal volgens mij bitter weinig kunnen vaststellen dat de bevolking het eens is met wat voor straffen uitgesproken geweest zijn.
 
Ik heb ergens wel schrik dat er iemand effectief het heft in eigen handen gaat nemen binnenkort.

Niet omdat de namen van de daders online te vinden zijn, maar omdat de straffen door een groot deel van de samenleving als veel te licht worden beschouwd. En het leeft ook nog hard (vooral online dan). Enfin, ik zou me als ik een RG'er was toch niet op mijn gemak voelen in Vlaanderen.

Voor de duidelijkheid: ik hoop echt niet dat het zo ver komt.
 
Als Michelle Martin al jarenlang ongestoord naar de kapper kan gaan moeten deze mannen of hun advocaten niet veel vrezen.
Ik weet niet hou oud je bent maar als je actief het Dutroux-tijdperk hebt meegemaakt, dan weet je dat volkswoede nog heel andere proporties kan aannemen.
Ik geloof eerder dat men nu veel te makkelijk "volkswoede" in de mond neemt. Momenteel hoor je wat verontwaardiging links en rechts maar dat zal ook maar duren tot er weer iets nieuws is om verontwaardigd te zijn. Terwijl het in mijn ogen perfect zit om eindelijk eens een nieuwe wijziging bij justitie te kunnen doorvoeren maar gezien de politiek (en ook het volk eigenlijk) er weer een spelletje tussen links en rechts van maakt en wat naar elkaar zit te vingerwijzen om toch maar te scoren bij de achterban zie ik het toch maar somber in.
 
Ik geloof eerder dat men nu veel te makkelijk "volkswoede" in de mond neemt. Momenteel hoor je wat verontwaardiging links en rechts maar dat zal ook maar duren tot er weer iets nieuws is om verontwaardigd te zijn. Terwijl het in mijn ogen perfect zit om eindelijk eens een nieuwe wijziging bij justitie te kunnen doorvoeren maar gezien de politiek (en ook het volk eigenlijk) er weer een spelletje tussen links en rechts van maakt en wat naar elkaar zit te vingerwijzen om toch maar te scoren bij de achterban zie ik het toch maar somber in.
Misschien heb ik iets gemist, maar dit is misschien het eerste grote maatschappelijke debat in jaren waar ik net niet dat gevoel heb?
 
Ze gaan onderzoeken of klassenjustitie een rol speelde in het proces over Sanda Dia.

Persoonlijk denk ik dat het moeilijk hard te maken is en in het proces zelf zijn weinig elementen te vinden die er iets van zouden kunnen maken (de sociale afkomst of racisme worden bvb niet vernoemd in het proces). Met de streng omlijnde voorstelling van de gebeurtenissen valt er niet veel te rapen. Dus ik denk dat ze uiteindeliljk niets gaan vinden.

Het neemt de woede helaas niet weg want die gaat meer over wat niet werd gevraagd en niet werd beantwoord, maar dat wordt dan ook niet onderzocht. Als het een poging is om te ontmijnen vrees ik dat het vast zit in een juridische omkadering om een heel nauwe scope waar twee zijden het eigenlijk over iets anders hebben en daar dus geen vergelijk of rust kan gegeven worden.
 
Ik heb ergens wel schrik dat er iemand effectief het heft in eigen handen gaat nemen binnenkort.

Niet omdat de namen van de daders online te vinden zijn, maar omdat de straffen door een groot deel van de samenleving als veel te licht worden beschouwd. En het leeft ook nog hard (vooral online dan). Enfin, ik zou me als ik een RG'er was toch niet op mijn gemak voelen in Vlaanderen.

Voor de duidelijkheid: ik hoop echt niet dat het zo ver komt.
Een groot deel van de maatschappij?
Als ik even check, waren er zondag 500 à 1000 betogers in Brussel. Dat lijkt me nu niet echt een groot deel te zijn.

Als ik dan ook reacties van betogers lees als: “We zijn dit gesprek doodmoe, we zijn uitgeput door de aanhoudende reeks van gewelddadige overlijdens van zwarte mensen”, gaat Daizy verder. “We hebben dit gesprek al veel te lang, we vragen dit al veel te lang: zwart zijn is geen misdrijf.”, dan weet je toch ook dat dit gewoon een groepje mensen zijn die al zonder kennis van zaken wat gaan roepen.
 
Een groot deel van de maatschappij?
Als ik even check, waren er zondag 500 à 1000 betogers in Brussel. Dat lijkt me nu niet echt een groot deel te zijn.

Als ik dan ook reacties van betogers lees als: “We zijn dit gesprek doodmoe, we zijn uitgeput door de aanhoudende reeks van gewelddadige overlijdens van zwarte mensen”, gaat Daizy verder. “We hebben dit gesprek al veel te lang, we vragen dit al veel te lang: zwart zijn is geen misdrijf.”, dan weet je toch ook dat dit gewoon een groepje mensen zijn die al zonder kennis van zaken wat gaan roepen.

We zijn hier al dagen aan het discussiëren op het forum.
Het parlement wil het verloop van het proces laten onderzoeken en bespreken.
Zelfs in het buitenland praat men erover.

Je doet uitschijnen alsof enkel de mensen die op straat zijn gaan protesteren het niet akkoord zijn met de strafmaat. En je doet die dan ook af als een soort onwetende wokers. Dat klopt gewoonweg niet.
 
Persoonlijk denk ik dat het moeilijk hard te maken is en in het proces zelf zijn weinig elementen te vinden die er iets van zouden kunnen maken (de sociale afkomst of racisme worden bvb niet vernoemd in het proces). Met de streng omlijnde voorstelling van de gebeurtenissen valt er niet veel te rapen. Dus ik denk dat ze uiteindeliljk niets gaan vinden.

Het neemt de woede helaas niet weg want die gaat meer over wat niet werd gevraagd en niet werd beantwoord, maar dat wordt dan ook niet onderzocht. Als het een poging is om te ontmijnen vrees ik dat het vast zit in een juridische omkadering om een heel nauwe scope waar twee zijden het eigenlijk over iets anders hebben en daar dus geen vergelijk of rust kan gegeven worden.
De vraag voor klassejustitie lijkt mij ook moeilijk hard te maken. Vooral omdat de exacte situatie: dood bij dopen niet zo heel vaak voorkomt (weinig vergelijkingsmateriaal). Wat je wel zou kunnen doen is experimentsgewijs een aantal hypothetische cases aan rechters geven en kijken hoe ze die beoordelen. Wat gebeurt er als we Guillaume vervangen door Ali? Hopelijk doen ze dat voor alles (oa ook man vs. vrouw).

Echter wat de hoofdzoektocht moet zijn is kijken naar wegen hoe justitie efficiënter, toegankelijker en rechtvaardiger kan zijn. Dat is overigens niet alleen kijken naar de magistratuur, maar ook naar andere zaken.
 
De vraag voor klassejustitie lijkt mij ook moeilijk hard te maken. Vooral omdat de exacte situatie: dood bij dopen niet zo heel vaak voorkomt (weinig vergelijkingsmateriaal). Wat je wel zou kunnen doen is experimentsgewijs een aantal hypothetische cases aan rechters geven en kijken hoe ze die beoordelen. Wat gebeurt er als we Guillaume vervangen door Ali? Hopelijk doen ze dat voor alles (oa ook man vs. vrouw).

Echter wat de hoofdzoektocht moet zijn is kijken naar wegen hoe justitie efficiënter, toegankelijker en rechtvaardiger kan zijn. Dat is overigens niet alleen kijken naar de magistratuur, maar ook naar andere zaken.
Het toeval wil dat er vrij recent een uitspraak was over een doop in Wallonië:

Als je de 2 zaken vergelijk zijn ze echter heel verschillend.
In Luik is het echt een ongeluk denk ik te mogen stellen.
Was het een onverantwoordelijke actie? Ja, maar niet echt extreem eigenlijk.

De zaak Reuzegom daarentegen is van een heel ander kaliber. Op de videobeelden voor de fatale dag zie je Sanda al strompelen, half bewusteloos.
Toen moesten de schachten dus nog beginnen een put graven... Ik denk niet dat Sanda veel gegraven heeft.
De schachten moesten visolie drinken, een vis opeten,... Als je de beelden ziet, lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat Sanda zelfstandig visolie gedronken heeft.
Met andere woorden: ze hebben het toegediend.
Op dat moment wist iedereen daar aanwezig dat ze heel fout bezig waren.

En op dat moment komt de vraag die niemand durfde stellen tijdens het proces:
Was Reuzegom echt van plan om Sanda op te nemen als lid, of was dit een smerig plan om een "onwaardige" te martelen om dan te besluiten dat hij niet toegelaten kan worden wegens niet geslaagd in de opdrachten?
In dat 2de geval speelt een racistisch motief en wordt het een heel andere rechtszaak.
Waarom zou een club van rijkelui opeens iemand als Sanda opnemen? Je zou bijna denken dat iedereen dan lid kan worden van Reuzegom. Dat lijkt zeer onwaarschijnlijk.

Clubs zoals Reuzegom zijn niet zomaar clubs. Ze zijn net opgericht met als doel een netwerk te zijn.
Werd er bijvoorbeeld nagegaan of alle betrokkenen bij de rechtszaak onpartijdig waren? (En dus geen lid van Reuzegom.)
Met andere woorden, werd het proces beïnvloed?

Is de straf te laag? Wellicht wel, want ik denk dat we de echte feiten nog steeds niet weten.

Ik denk dat er nog veel te onderzoeken is.
Maar wil men dat wel? Ik lees dat een aantal clubleden een heel lange arm hebben.
Een totaal andere zaak, maar misschien ook niet: wanneer start de rechtzaak rond Sihame El Kaouakibi?
Veel mensen denken dat de rechtzaak Reuzegom een doofpotoperatie is en ik kan ze geen ongelijk geven.
 
We zijn hier al dagen aan het discussiëren op het forum.
Het parlement wil het verloop van het proces laten onderzoeken en bespreken.
Zelfs in het buitenland praat men erover.

Je doet uitschijnen alsof enkel de mensen die op straat zijn gaan protesteren het niet akkoord zijn met de strafmaat. En je doet die dan ook af als een soort onwetende wokers. Dat klopt gewoonweg niet.
Een discussie op een forum en 1000 mensen zijn nog steeds geen groot deel.
Het parlement dat het wil laten onderzoeken en bespreken. Wat politiekers doen populistische uitspraken , er wordt veel over geschreven en het halfrond schiet in actie. Je zou haast denken dat het weldra verkiezingen zijn... oh, wacht...
Een betogingetje in Den haag, tghoja, het is idd "het buitenland".. maar ook daar grotendeels dezelfde idiote reacties dat het om racisme gaat.
Ik vraag me trouwens af of diezelfde mensen ook op straat zouden gekomen zijn als Sanda een blanke jongeman was geweest. Of de straffen dan nog zo licht waren. Of er dan ook klassenjustitie wordt geroepen,...

En neen, niet enkel diegene die op straat komen zijn het oneens met de strafmaat. En jij maakt er van dat ik beweer het onwetende wokers zijn.
Maar als je de interviews leest en het merendeel gaat over mensen die vertellen over de vele zwarte doden en structureel racisme, dan denk ik er het mijne wel van.

ohja, een groot deel van de bevolking.. dan denk ik aan de witte marsen.. dat was een groot deel van de bevolking. tien/honderdduizenden mensen die op straat komen. Actieve protesten waarbij de deelnemers echt wel moeite doet om hun ongenoegen te tonen. en niet door een youtube video liken om dan te denken dat je je morele plicht hebt gedaan tegen het grote onrecht.
 
Daarom dat mijn persoonlijke visie nog steeds is dat dit een assisenzaak waardig was, met volksvertegenwoordigers.
Als ik nu zie hoe gedetailleerd de zaak van Uyttersprot verloopt (zelfs de manier waarop de beschuldigde zijn aangifte is komen doen bij de lokale politie wordt belicht), dan zou deze zaak dat zeker verdienen, met een meer rechtvaardige uitspraak, hopelijk.
De twee Reuzengommers die door onze YouTuber er werden bijgesleurd, konden op z'n minst dan ook eens hun verhaal komen doen in volle rechtszaal en dan was de volkse woede, zoals ze er nu is, niet meer nodig.
Ik stel mij oprecht de vraag of je het basisbeginsel van het hof van assisen wel kent.
En of je wel weet hoe het hof opereert en hoe de strafmaat bepaald wordt.

Wat doet die volksjury volgens u? Schijnbaar uitspraken doen.
Terwijl de realiteit de volgende is.
De rol van de jury in een assisenproces is erg belangrijk: zij beslist of de beschuldigde zich al of niet schuldig heeft gemaakt aan de feiten die hem of haar ten laste worden gelegd. De juryleden antwoorden op de vragen die de voorzitter van het hof hen stelt na de verhoren, de pleidooien en de vordering van de procureur-generaal. Zij kunnen op die vragen enkel antwoorden met 'ja' of 'neen'.

Daarbij als het hof van assisen zich moet gaan bezighouden met onteerbare behandeling en dierenmishandeling, laat staan daar een volksjury voor moet opzetten dan gaan we niet toe komen met onze 11 hoven.

Dat je zelfs oprecht voorstelt om dit een assisenzaak te maken is een perfecte schets van hoe we echt de teugels zijn verloren in deze zaak.
De rationaliteit en realiteit heeft plaats gemaakt voor pure emotie en onmacht om redelijk na te denken.
 
Ik stel mij oprecht de vraag of je het basisbeginsel van het hof van assisen wel kent.
En of je wel weet hoe het hof opereert en hoe de strafmaat bepaald wordt.

Wat doet die volksjury volgens u? Schijnbaar uitspraken doen.
Tuurlijk ken ik het principe van assisen.
In mijn originele post had de term 'uitspraak' eerder 'uitkomst' moeten zijn, waarvoor excuses.

Daarbij als het hof van assisen zich moet gaan bezighouden met onteerbare behandeling en dierenmishandeling, laat staan daar een volksjury voor moet opzetten dan gaan we niet toe komen met onze 11 hoven.

Dat je zelfs oprecht voorstelt om dit een assisenzaak te maken is een perfecte schets van hoe we echt de teugels zijn verloren in deze zaak.
De rationaliteit en realiteit heeft plaats gemaakt voor pure emotie en onmacht om redelijk na te denken.
Nogmaals, met de elementen die ons zijn aangereikt door de media (en ik kan mij enkel daarop baseren, gezien ik het volledige strafdossier niet ken), dan staat deze daad voor mij gelijk aan doodslag of moord, en zelfs van de gruwelijkste soort.
Ik heb alle argumentatie hier op het forum aandachtig gelezen waarom er geen sprake kán zijn van moord of doodslag, maar dat komt inderdaad niet overeen met mijn perceptie van de feiten.

Uw term 'dierenmishandeling' is alvast goed gekozen, want de op handen gedragen veroordeelden hebben Sanda dan ook behandeld als een beest, zoals de dierenmishandeling in de naoorlogse jaren.
 
Zijn de straffen te laag. Ja zeker! Velen vinden dit maar is dit de enigste zaak waar de straffen veel te laag zijn? Nee, zo zijn er wellicht duizenden in België.
Ze maken er weer een heisa van omdat er een huidskleur verschil is.
On strafsysteem trekt gewoon op niets. Veel zaken worden geseponeerd. Criminelen gaan vrijuit omdat er hun advocaten een procedurefout vinden. Ze worden opgepakt om een paar uur later weer vrijgelaten te worden. Etc....
Het systeem is gewoon rot. Een paar honderden personen protesteren voor deze rechtzaak... maar voor andere rechtzaken waar zware criminelen geen of een veelnte lichte straf krijgen, dan komen ze niet op straat.
Ik vind dat nu allemaal te maken heeft omdat de jongen een zwarte huidskleur is (wel wil ik benadrukken dat ik de straf ook veel te laag vind)
 
met de elementen die ons zijn aangereikt

gezien ik het volledige strafdossier niet ken
Geeft dit niet aan waarom je in feite niet de geschikte persoon om te oordelen voor welk hof deze rechtszaak moet gevoerd worden?
Denk je niet dat je te weinig kennis van het dossier hebt om te oordelen over wat en niet ten laste kan worden gelegd?
Er is, terecht, beslist om deze zaak voor de correctionele rechtbank te brengen en de zaken die ten laste zijn gelegd zijn goed afgewogen geweest.
Men is daar niet over één dag ijs gegaan en zij die dit in heel dit proces beslissingen hebben genomen kenden het dossier en waren op de hoogte van alle nuances en verdedigingen.

Uw term 'dierenmishandeling' is alvast goed gekozen, want de op handen gedragen veroordeelden hebben Sanda dan ook behandeld als een beest, zoals de dierenmishandeling in de naoorlogse jaren.

Dierenmishandeling betekent wel iets totaal anders maar goed.
Hetgeen jij op doelt is mensonterende behandeling. En daar is effectief ook voor veroordeeld. En dat had je geweten mocht je op de hoogte geweest zijn van het vonnis en het ook gelezen had.

Maar goed laat ons hypothetisch stellen dat dit voor assisen was gekomen. En men stelt de vraag aan de jury of er mensonterende handelingen hebben plaatsgevonden, men zou ja geantwoord hebben.
Maar dat is geen verschil men wat het hof van beroep nu ook gezegd heeft, zij zeiden ook ja.
In beide gevallen had de consensus identiek geweest. De jury bepaalt niet de strafmaat, en niks zegt dat assisen niet gewoon dezelfde strafmaat had bepaald hoor.
Dus dat voor assisen brengen om zogezegd beroep te doen op een volksjury en “het had dan wel anders geweest” is pure lulkoek.
 
Met gevaar om in herhaling te vallen, de huidige rechtsgang van zaken heeft ertoe geleid dat er maar een select aantal gebeurtenissen die geleid hebben tot de dood van Sanda Dia in beschouwing zijn genomen. Naast regionale rechtbankbevoegdheden, zijn er ook gewoon verkeer episodes geschrapt zodat deze niet meetellen in de juridische optelsom om tot een vonnis te komen. Waarom er in de vorige posts weeral de racismekaart getrokken wordt alsook waarom er zo gehamerd wordt op klassejustitie blijft me een beetje een raadsel. Het gaat vooral over de (by design) gebrekkige samenstelling van wat wel en wat niet er toe mag doen voor de veroordeling.

En op de vraag of een assisenjury had geoordeeld dat er nalatigheid was? Dat denk ik nu eigenlijk wel. Ieder weldenkend mens zal dit denken. Gewoon als het flagrant liegen tegen een bezorgde prof geneeskunde no less is gewoon een smoking gun in deze.
 
Ik heb nog eens de verklaring van Janker en zijn advocaat van april 2023 doorgenomen en daar merk ik een aantal tegenstrijdigheden op. Het zijn details, maar toch vermeld ik ze even. Het is waarschijnlijk dat ik een paar zaken mis.

De verklaringen zijn hier te volgen. Het is achter een betaalmuur, maar ik denk dat het toegelaten is om kort te citeren hieruit, zoals ik zal doen.

Eerste tegenstrijdigheid

Brutaal is mijn cliënt nochtans nooit geweest. Hij heeft in zijn leven nog nooit iemand geslagen.

Dat Janker niemand ooit geslagen heeft, lijkt niet te kloppen volgens de verklaringen in onderstaand artikel. Er is een voorval geweest op de wervingsavond in september 2018. (Verder is het volgens mij nogal een sterk statement van de advocaat, om te beweren dat iemand nog nooit iemand anders geslagen heeft, alsof je heel zijn leven kent.)
A. is dat jaar de schachtentemmer van Reuzegom en niet aan zijn proefstuk.
Op de wervingsavond ziet D. hem een vol blik bier tegen het hoofd van M., een andere kandidaat-schacht, gooien. "Zijn oogkas zag blauw en zijn neus was gebroken", verklaarde D. aan de politie."

Tweede tegenstrijdigheid
"Hij zat naast Sanda en ondersteunde zijn hoofd."
Maar bij de reconstructie (Telefacts, voor wat het waard is, is met een korrel zout te nemen.):
"Volgens ooggetuigen hebben ze Sam in de koffer gelegd"
(Wat ook terugkomt is dat ze de achterstoelen omgeklapt hebben.)

Op welke manier zaten Sanda Dia en Janker in de auto?
Als Janker naast Sanda Dia zat en Sanda Dia in de koffer, hoe zat Janker dan?
Of klopt dat audiocommentaar van Telefacts niet helemaal?
Als je enkel het citaat van Janker's advocaat leest, zou je denken dat Janker naast Sanda op de achterbank zit, terwijl hij Sanda's hoofd ondersteund.
 
Laatst bewerkt:
Geeft dit niet aan waarom je in feite niet de geschikte persoon om te oordelen voor welk hof deze rechtszaak moet gevoerd worden?
Denk je niet dat je te weinig kennis van het dossier hebt om te oordelen over wat en niet ten laste kan worden gelegd?
Er is, terecht, beslist om deze zaak voor de correctionele rechtbank te brengen en de zaken die ten laste zijn gelegd zijn goed afgewogen geweest
Zoals ik vermeld heb is dat persoonlijke mening.
Maar waarom zou jij kunnen claimen dat correctionele wel "terecht" was?
Vooralsnog ga ik er vanuit dat we beiden buitenstaanders zijn in dit dossier en dat je dus ook geen inzage hebt in de pv's van het onderzoek.
Respect voor jouw persoonlijke mening, maar ik blijf erbij dat de debatten voor het hof van assisen grondig gebeuren, waardoor de publieke invraagstelling over het al dan niet goed functioneren van onze huidige rechtsstaat, vermeden had kunnen worden.

Dierenmishandeling betekent wel iets totaal anders maar goed.
Dat was uiteraard ironisch bedoeld.

Ik stel oprecht de vraag of je het basisbeginsel van het hof van assisen wel kent.
En of je wel weet hoe het hof opereert en hoe de strafmaat bepaald wordt.
De jury bepaalt niet de strafmaat, en niks zegt dat assisen niet gewoon dezelfde strafmaat had bepaald hoor.
Ik kaats graag de bal terug en stel mij ook de vraag of je de werking van assisen wel kent?
Strafmaat bij het hof van assisen wordt met name wél bepaald door de jury, achter gesloten deuren, in samenspraak met de rechters.

Misschien dat je van mening bent dan achter gesloten deuren de rechters hun strafmaat 'opdringen' aan de volksjury, maar dat is alvast niet de bedoeling.

en niks zegt dat assisen niet gewoon dezelfde strafmaat had bepaald hoor.
Dus dat voor assisen brengen om zogezegd beroep te doen op een volksjury en “het had dan wel anders geweest” is pure lulkoek.
Ook dat slaat nergens op (lulkoek?), want de strafmaat voor een hof van assisen kan onmogelijk dezelfde zijn als de huidige opgelegde strafmaat door de correctionele rechtbank.
Een hof van assisen behandelt enkel zware misdrijven (moord, doodslag, ...), waardoor dit impliceert dat de minimum straf 5 jaar gevangenisstraf is (bij veroordeling - vrijspraak kan uiteraard ook).

Dus indien (hypothetisch) de aanklacht doodslag was geweest en de zaak kwam voor het hof van assisen, dan kregen we nu een ander verhaal.
Maar daar wringt het schoentje, want de weerhouden aanklacht was noch moord, noch doodslag, terwijl het gros van de bevolking daar een andere opinie op nahoudt.

Edit, off-topic: puur hypothetische vraag voor de juristen onder ons:
Indien de weerhouden aanklacht moord of doodslag was geweest, kunnen meerdere beklaagden voor het hof van assisen verschijnen (wat hier in deze zaak het geval was) binnen dezelfde zitting?
 
Ook dat slaat nergens op (lulkoek?), want de strafmaat voor een hof van assisen kan onmogelijk dezelfde zijn als de huidige opgelegde strafmaat door de correctionele rechtbank.
Een hof van assisen behandelt enkel zware misdrijven (moord, doodslag, ...), waardoor dit impliceert dat de minimum straf 5 jaar gevangenisstraf is (bij veroordeling - vrijspraak kan uiteraard ook).

Dus indien (hypothetisch) de aanklacht doodslag was geweest en de zaak kwam voor het hof van assisen, dan kregen we nu een ander verhaal.
Maar daar wringt het schoentje, want de weerhouden aanklacht was noch moord, noch doodslag, terwijl het gros van de bevolking daar een andere opinie op nahoudt.
Daarom dat we ook een strafwetboek volgen zodat we consequent kunnen zijn en niet gewoon de wil van de bevolking volgen, die zoals we hier nu ook wel wat zien, nogal arbitrair kan zijn. Doodslag of moord vereisen beide dat er een intentie was om iemand te doden, iets waarvan ik toch begrijp dat dat helemaal niet aanwezig was in deze zaak. Dat zou een volledig kansloze en ook misplaatste beschuldiging zijn.
 
Terug
Bovenaan