Wat is de geschikte straf voor de schuldigen onder de Reuzengommers in het Sanda Dia verhaal?


  • Totaal aantal stemmers
    256
Ik ben het totaal niet akkoord met dit statement.
Daarenboven gaat het hier om de (minstens) top 10% van de bevolking qua IQ, o.a. studenten geneeskunde, ingenieurswetenschappen, rechten enz.

Ok, vissaus is niet zo gekend in Vlaanderen. Maar vraag eens aan jan met de pet op straat: denk je dat 2 glazen sojasaus drinken gevaarlijk kan zijn voor je gezondheid. Ik vind dat redelijk evident 'ja'.
To be honest, ik zou dat nog durven drinken in de context van een doop. Meestal kots je het wel weer uit als je lichaam er niet tegen kan.
Op een doop en zeker zo’n zware als die van reuzegommers verleg je je grenzen, al helemaal met alcohol er bij.

Dit staat trouwens volledig los van hoe ik over de strafmaat denk.
 
Het principe van jou te laten vernederen op een doop (waarom eigenlijk?) ontgaat me ook eerlijk gezegd. Op mijn 18 wou ik gewoon feesten en uitgaan en poepen 😄
 
Het principe van jou te laten vernederen op een doop (waarom eigenlijk?) ontgaat me ook eerlijk gezegd. Op mijn 18 wou ik gewoon feesten en uitgaan en poepen 😄
Ik denk dat daar ook deel van het probleem zit. Mensen die zelf niet gedoopt zijn, vergeten dat hij zich laten dopen heeft. Hij is niet gedwongen ofzo.
En ik snap best dat veel mensen dat niet snappen, maar dat neemt niet weg dat hij daar nog altijd uit vrije wil stond.
 
Kan er mij dat iemand uitleggen, waarom je dat doet op uw 18? Met welk doel? Is dat zoals CEO’s die zich laten vernederen door een SM girl?
 
Kan er mij dat iemand uitleggen, waarom je dat doet op uw 18? Met welk doel? Is dat zoals CEO’s die zich laten vernederen door een SM girl?
Nee, dat is groepsgevoel om bij een studentenkring te horen. Traditie etc.
Is ook niet enkel iets bij studenten he, komt evengoed voor bij militairen, sportclubs, ...
 
Mensen die zelf niet gedoopt zijn, vergeten dat hij zich laten dopen heeft. Hij is niet gedwongen ofzo.
En ik snap best dat veel mensen dat niet snappen, maar dat neemt niet weg dat hij daar nog altijd uit vrije wil stond.
Komaan zeg... Dat geminimaliseer van jou begint me echt de keel uit te hangen.

Bijna elke Belg die ook maar een beetje op de hoogte is van het leven van studenten kent het concept van dopen, en bijgevolg weet iedereen dat hij daar vrijwillig aan begonnen is. Anders was het trouwens ontvoering, foltering, doodslag, ... en zou het een compleet andere zaak zijn. Daar zit dus helemaal niet 'een deel van het probleem'. Meer nog: dat heeft er bijzonder weinig mee te maken aangezien het dopen een algemeen bekend ritueel is.

Het gaat hem om het feit dat hij op een gegeven moment niet meer vrijwillig kon stoppen en dat ze toen toch zijn doorgegaan. En enfin, al die andere zaken die ondertussen al meer dan een dozijn keer zijn uitgelegd aan jou.

Als iemand vrijwillig meedoet aan een bokswedstrijd en dan dood wordt geslagen door zijn tegenstander omdat die maar blijft meppen op die persoon die allang KO is en de scheidsrechter grijpt niet in dan moet je ook niet zeggen 'tja hij is er wel vrijwillig in gestapt'. Je verwacht bij zulke dingen wel van je medemensen dat ze tijdig zeggen 'kom, we stoppen' of 'we gaan hulp zoeken' vooraleer je letterlijk sterft.

En voor je begint: er zijn genoeg aanwijzingen dat Sanda Dia al lang niet meer in staat was om 'stop' te zeggen. Er zijn genoeg aanwijzingen dat 'stop' zeggen historisch gezien lang niet altijd voor een onmiddellijk stopzetten zorgde. Dus begin niet van 'hij kon op eender welk moment stoppen' want dat kon hij niet meer. DAAR gaat het om. Daar zit het probleem. Niet bij het (zogezegde) feit dat bijna niemand weet wat een doop is.
 
Ik moet denken aan die groepsfoto's van de reuzegommers, waarop al die schachten naakt op hun knieën op de doop, met de reeds volwaardige leden achter hen. En in het verlengde daarvan, de beelden waarop ze op elkaar urineren.
En er wordt geïmpliceerd dat zulke beelden gedeeld werden, eventueel met oudere reuzegommers die niet aanwezig waren.
Ik vraag me af of het nog iets anders was dan groepsgevoel.
Als je naaktfoto's hebt van iemand of andere compromitterende foto's, dan heb je die later 'in je zak' in het werkleven? In de zin van, die ben je 'de baas'.
Misschien zoek ik daar teveel achter. Ik heb mezelf nooit laten dopen en heel die wereld is me eigenlijk vreemd.
Vroeger zou dat misschien als effectief chantagemiddel kunnen beschouwd worden. Maar met de tegenwoordige normen en waarden... haalt men daar wellicht de schouders over op.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet denken aan die groepsfoto's van de reuzegommers, waarop al die schachten naakt op hun knieën op de doop, met de reeds volwaardige leden achter hen.
En er wordt geïmpliceerd dat zulke beelden gedeeld werden, eventueel met oudere reuzegommers die niet aanwezig waren.
Ik vraag me af of het nog iets anders was dan groepsgevoel.
Als je naaktfoto's hebt van iemand of andere compromitterende foto's, dan heb je die later 'in je zak' in het werkleven? Die ben je dan 'de baas'.
Misschien zoek ik daar teveel achter.
Ja, daar zoek je te veel achter. 25 jaar geleden was dat vrij normaal bij een sstudentendoop. En niet alle 50'ers die bij studentenkringen zaten worden nu gechanteerd hoor.
 
Het gaat hem om het feit dat hij op een gegeven moment niet meer vrijwillig kon stoppen en dat ze toen toch zijn doorgegaan. En enfin, al die andere zaken die ondertussen al meer dan een dozijn keer zijn uitgelegd aan jou.

Langs de andere kant waren de andere mensen op de doop nog in staat na te denken?
En in hoeverre waren zij zich bewust van wat er juist aan de gang was, hoe het met Sanda gesteld was en vooral wat de impact was van wat er aan het gebeuren was.

Laat ons wel wezen dat het er bij reuzegom er vrij stevig aan toe ging, voor velen zou dat een brug te ver gaan.
Maar laat ons ook niet vergeten dat de reuzegommers die nu terecht stonden ook een gelijkaardige doop ondergingen. Zij hebben het allemaal gewoon overleefd.
Zal er ook geen sfeer geheerst hebben van “we hebben zo al 100 schachten gedoopt en het is altijd goed gegaan”? Ongetwijfeld zijn dat ook gewoon elementen die meespelen.
Net zoals het feit dat Sanda in die verre vorm van intoxicatie verkeerde. Daarvoor is hij in de eerste plaats zelf verantwoordelijk.

De oproep om open kaart te spelen over wat er echt met Sanda is gebeurd zonder juridische gevolgen is ook een beetje raar in deze.
Dat is gewoon openlijk zeggen dat de feiten zoals ze naar voren gekomen zijn uit de verklaringen en het onderzoek niet stroken met de werkelijkheid.
Langs de andere kant zijn de ouders gebaat bij een ontnuchtering dat hun zoon toch iets minder de brave goedzak was die enkel maar ja knikte en incasseerde?
 

internetvigilantes
Zoals opgemerkt in het Feedback topic, ge ziet daar het logo van BG staan op die foto :p
To be honest, ik zou dat nog durven drinken in de context van een doop. Meestal kots je het wel weer uit als je lichaam er niet tegen kan.
Op een doop en zeker zo’n zware als die van reuzegommers verleg je je grenzen, al helemaal met alcohol er bij.

Dit staat trouwens volledig los van hoe ik over de strafmaat denk.
ik ook hoor. Ik vind het ook oneerlijk om achteraf te gaan doen alsof iedereen dat per se moest weten dat vissaus dodelijk zou zijn, zeker als het al langer gedaan werd en er tot nu toe niemand aan gestorven was.

Maar het is wel iets heel anders wanneer ge het in iemand gaat kappen wanneer ge al gewaarschuwd zijt geweest dat ge hem naar het ziekenhuis moet voeren omdat hij er echt niet goed uitziet en die in alle waarschijnlijkheid niet meer in staat was om zelf beslissingen te maken.
 
Kan er mij dat iemand uitleggen, waarom je dat doet op uw 18? Met welk doel? Is dat zoals CEO’s die zich laten vernederen door een SM girl?
Peer pressure, erbij willen horen. Ik herinner me ook medestudenten die zeiden dat ze zo'n doop eigenlijk heel tof vonden en er veel vrienden mee maakten. (dat ging dan over een officiële studentenkring vanuit een faculteit - dus geen privé vereniging als RG)

Maar bon, ik was er ook totaal niet in geïnteresseerd als student. Denk dat ik te individualistisch was (en nog steeds ben) daarvoor.

Dat verschil tussen officiële studentenkringen en privé kringen is trouwens best wel groot. Wij noemden in mijn studententijd van die RG-types altijd 'lintjesmannen', omdat die overal op straat met hun lintje stonden te pronken en zichzelf beter voelden dan de rest. Dat superioriteitsgevoel was er quasi niet bij de officiële kringen.

Bij Sanda Dia zal er waarschijnlijk ook iemand van zijn vrienden mond-aan-mond reclame gemaakt hebben voor RG, vermoed ik.
 
Ik heb eens het boek van Pieter Huyberechts op nagelezen over die achtergrond (parafrase hieronder).
Sanda sloot zich aan bij voetbalclub Ik Dien aan het eind van de zomer tussen zijn tweede en derde jaar. Daar vond hij R. terug, een vroegere vriend uit het middelbaar.
In het team zaten twee Antwerpse gasten die al lid zijn van Reuzegom en die ook neven zijn. 'Randi' en 'Z'.
Ze praatten daar over een club waarrond een waas van geheimzinnigheid en exclusiviteit aanhangt, een tikkeltje gevreesd ook. Er wordt gepraat over de jobs van die ouders en daar komt dan een bepaald beeld naar voren.
Sanda moet hierdoor getriggerd geweest zijn, of op een bepaalde manier gefascineerd. Daar is niets mis mee, denk ik.

R. zegt dat een belangrijk moment net voor die zomer was, aan het café De Prairie.
Op een zekere avond begon een jonge gast ruzie te zoeken met 'Flodder'.
R. en Sanda kwamen tussen.
Sanda heeft die kerel in bedwang gehouden totdat de politie kwam.
Dat moet Sanda krediet voor hem opgeleverd hebben bij die Reuzegommers.
R. zegt dat dit ongetwijfeld een rol heeft gespeeld.
R. zegt dat Sanda zelf tegen hen over Reuzegom begon en hen op de hoogte bracht dat hij daar bij wilt.
 
Ik denk dat daar ook deel van het probleem zit. Mensen die zelf niet gedoopt zijn, vergeten dat hij zich laten dopen heeft. Hij is niet gedwongen ofzo.
En ik snap best dat veel mensen dat niet snappen, maar dat neemt niet weg dat hij daar nog altijd uit vrije wil stond.
o_O Op zijn doop charter stond alvast: risico's , je kan sterven van ontbering :unsure:

objection overruled!
 
Interview met Sven Mary, achter paywall bij HLN.

Brengt een aantal antwoorden op mijn bedenkingen van de voorbije dagen:
Een assisenzaak had op z'n minst de context en het gedachtegoed van de beklaagden beter kunnen schetsen, zoals hier in dit topic al meermaals gebeurd is.
"De lijfspreuk van de Reuzegommers is: me, myself and I. Volgens mij zijn er op die doop dingen gebeurd die we nog niet weten. Dat is mijn overtuiging, ook al kan ik het niet bewijzen. Het enige dat Sanda’s papa wilde, waren antwoorden. Vandaag weten we echter nog altijd niet wie Sanda 4,5 liter visolie opgoot. Het moet daar overdag wel heel donker zijn geweest, als niemand iets heeft gezien (cynisch). Voor mij is dat niet wíllen zien. Hadden er sommigen wél gesproken, dan waren er misschien enkele Reuzegommers ook voor andere feiten veroordeeld. Misschien zaten we dan wel in het assisenhof. Maar de Reuzegommers sloten een soort van cordon sanitaire af door te zwijgen, berichten te wissen en de crime scene op te kuisen. Er zijn er al voor minder veroordeeld als lid van een criminele organisatie.”


Iemand die weet hoe Sven Mary bij de papa is terecht gekomen?
De familie heeft het daar al hard te verduren gekregen; moeten vluchten uit Afrika, veel werken om de studies te kunnen betalen, de invaliditeit van de papa, ...
Met alle respect, een advocaat betalen als Sven Mary moet toch onmogelijk zijn?
"Papis had aanvankelijk één advocaat: Elisa Van Boxclaer, mijn nichtje. Ze is de dochter van mijn vaders zus. Een fantastische advocate, maar toen de zaak jaren geleden losbarstte, was ze niet klaar om in haar eentje te strijden tegen alle advocaten van die Reuzegommers. Elisa heeft me er toen bij gevraagd. Ik heb ‘ja’ gezegd, samen met Sven De Baere en Stijn Butenaerts. Papis zei meteen dat hij me niet kon betalen. Hij had ook geen rechtsbijstandverzekering. Ik heb het volledig belangeloos gedaan."
Tgoh, dat gaat over honderden werkuren, hé. Stel dat we rekenen aan het normale tarief van 200 euro per uur, exclusief BTW. Alleen al op het proces zit je daar elke dag van 9 tot 17 uur en overleg je ‘s avonds ook nog ‘ns meerdere uren. Ook in het weekend valt dat niet stil. Daarnaast hebben we ook tachtig pagina’s juridisch-technische conclusies geschreven - gemakkelijk 80 uur werk. Tel daarbij nog alle vergaderingen, ontmoetingen met cliënten,... Alles samen kom je zéker aan 300 werkuren. Goed voor 60.000 euro. Maal vier advocaten, hé!”
 
Bij Sanda Dia zal er waarschijnlijk ook iemand van zijn vrienden mond-aan-mond reclame gemaakt hebben voor RG, vermoed ik.
We mogen natuurlijk niet vergeten dat de negatieve connotatie omtrent Reuzegom, zoals we ze nu kennen, op het moment dat hij zich aansloot nog niet bestond.
De barbaarse praktijken bij de doop zullen wel gekend geweest zijn, maar niet in die mate dat het een 'risico' inhield.
Verwijten aan het adres van Sanda over zijn aansluiting lijken mij dan maar weinig terecht.
 
Juridisch valt het doek definitief:
Advocaat Sven Mary preciseert nog eens dat de familie daarmee niet wil zeggen dat ze tevreden zijn met het gevelde arrest:
‘We tekenen geen cassatieberoep aan’, zegt advocaat Sven Mary, die de familie bijstond tijdens het proces. ‘Wil dat zeggen dat de familie akkoord is met het arrest? Neen. Maar in tegenstelling tot wat onze minister van Justitie verkondigt, betekent en volstaat ‘niet akkoord zijn’ met een arrest niet om cassatieberoep aan te tekenen. Er moeten vormfouten zijn op het niveau van de wettelijke voorschriften en die zijn er niet. Het doek valt hiermee over een proces voor de familie van Sanda. De vragen zullen blijven rijzen en altijd onbeantwoord blijven. Ik hoop van harte dat de familie op een of andere manier nu haar rouwproces kan aanvatten.’
 
In een interview dat in De Morgen staat komt ook nog eens heel duidelijk naar voren dat de familie zeker niet volledig tevreden was met de uitspraak. Die argumenten 'de familie had er vrede mee' kunnen dus echt wel stilaan de vuilbak in. Het is een lang interview en ik citeer maar enkele kleine en relevante stukjes.

Meneer Dia, hoe hebt u de uitspraak beleefd?

Ousmane Dia: “Ik was diep teleurgesteld. Gelukkig had ik familieleden en vrienden om me heen, zoals Sven Mary, die me hebben aangemoedigd te blijven doen wat ik altijd heb gedaan: sereen zijn.”
En verder nog:
"Sanda was mijn zoon – mijn enige zoon. Die hebben ze me afgenomen. En nu heb ik van het gerecht ook nog eens een klap in mijn gezicht gekregen. Sanda heeft niet het respect gekregen dat hij verdient.”
En ook nog:
Dia: “Voor mij is géén recht geschied. Dit proces was de uitkomst van wat al veel langer vaststond."

En dan nogmaals over die namen, Sven Mary:
"En verder ben ik ook verbaasd door de verslaggeving in de kranten. In de 27 jaar dat ik nu advocaat ben, heb ik nooit meegemaakt dat de naam van veroordeelden niet voluit werd gespeld. Dat geldt ook voor de kwaliteitskranten.”

Op het moment van de uitspraak in de zaak-Dia verscheen de naam van Amir Bachrouri, de jonge voorzitter van de Vlaamse Jeugdraad, wiens oom voor drugssmokkel is veroordeeld, wel breeduit in de pers.

Mary: “Tegen wie zegt u het: ik ben de advocaat van de oom. En ook de dokter die één dag daarvoor tot tien jaar cel werd veroordeeld. Drie seconden na de uitspraak stonden haar foto en naam online: ‘de gifdokter van Pelt’. Ze is alles kwijt.”
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan