Retro Retro gaming

Hier twee ouders die het niet zo begrepen hadden op videogames, dus mijn eerste contacten met games waren van die mini-handhelds op de speelplaats (genre donkey kong) en heel soms een iemand zijn gameboy op een woensdag-namiddag met Tetris of Super Mario. En af en toe op een Sega master system bij iemand thuis, of op de megadrive bij Christiaensen, ipv naar de studie te gaan na de schooluren :scream:.

Ik zal denk ik een jaar of 13 geweest zijn toen ik bij de grootouders een eigen gameboy kon fixen, en dat is tot zowat mijn 16/17 mijn enige console geweest waar ik enkel tijdens vakanties op spelen (Tetris, Mario 1&2, MK2&3, tennis etc). Heel kort van de eigen centjes een SNES gekocht (MK2, NBA JAM TE en zelfs Doom als ik me dat goed herinner), maar die uiteindelijk heel snel gewisseld voor een Playstation, en sindsdien alle Playstations gehad. Series als MK of Tekken ben ik altijd graag blijven spelen, en GT2 of FF8 heb ik ook helemaal aan gort gespeeld.
Intussen staan alle Playstations hier in de mancave te blinken samen met een Pi voor wat oude roms, en staat er beneden een PS5 + Wii-U voor de kids.

Qua PC's ingestapt met een oude 3/486 op win3.1, en nadien een Pentium 100 (ooit was dat een bakbeest) waar games als Duke Nukem, Carmaggeddon of Phantasmagoria op konden draaien. Aan de unie dat gradueel beginnen schalen, zelf dingen beginnen bouwen en met mede-studenten Linux en zelfs "eigen" kernels liggen proberen, maar PC's intussen toch al een jaartje of 10 niet meer mee bezig. Alle stock (voldoende wellicht voor nog een werkend oud systeem of 4 in elkaar te steken, naar het stort gebracht toen de eerste kleine er aan kwam, en sindsdien eigenlijk alleen nog op console zitten gamen.

Iemand trouwens goede tips voor de PS1 & 2 vlot via HDMI aan te sluiten? Hier recent eindelijk de mancave eens beginnen inrichten, en de aangekochte Hyperkin cable deed op geen van beide ook maar iets. Dat lag wellicht aan de kabel zelf aangezien het niet werkte op meerdere schermen, inclusief niet op een TV die 480i/p ondersteunt, wat de native resolutie van PS2 is, maar wellicht zijn er andere/betere oplossingen out there?
 
Gisteren ben ik naar het Nationaal Videogame Museum in Zoetermeer in Nederland geweest (in de buurt van Den Haag).
Dit stond al een tijdje op de bucketlist, en het heeft me zeker niet teleurgesteld. Buiten heel wat kasten met alle belangrijke consoles uit de geschiedenis staat er ook een enorme hoeveelheid arcade kasten die voor een vaste prijs (per 2 uren) te bespelen zijn. Dus geen gedoe met coins, maar alles gewoon meteen bespeelbaar. In de week waren er zelfs in de schoolvakantie niet te veel bezoekers. Je hoefde dus nergens te wachten tenzij soms even voor de populairste kasten. Echt indrukwekkend, en heb me in die 2 uur geen moment verveeld.:biglaugh:

Ik vond het vooral indrukwekkend om te zien dat bijna alle game consoles er stonden, ook de iets minder bekende, maar zeker ook alles van Sega, Nintendo, ... zelfs aan PC gaming was aandacht besteed, hoewel dat miniem was. Daar zit nog potentie tot verbetering.

Hieronder wat impressies, en indien je zelf wil gaan, hier staat alle info: https://www.nationaalvideogamemuseum.nl/
Hou er rekening mee dat het museum binnenkort gaat verhuizen en een tijdje gesloten zal zijn.

 
Gisteren ben ik naar het Nationaal Videogame Museum in Zoetermeer in Nederland geweest (in de buurt van Den Haag).
Dit stond al een tijdje op de bucketlist, en het heeft me zeker niet teleurgesteld. Buiten heel wat kasten met alle belangrijke consoles uit de geschiedenis staat er ook een enorme hoeveelheid arcade kasten die voor een vaste prijs (per 2 uren) te bespelen zijn. Dus geen gedoe met coins, maar alles gewoon meteen bespeelbaar. In de week waren er zelfs in de schoolvakantie niet te veel bezoekers. Je hoefde dus nergens te wachten tenzij soms even voor de populairste kasten. Echt indrukwekkend, en heb me in die 2 uur geen moment verveeld.:biglaugh:

Ik vond het vooral indrukwekkend om te zien dat bijna alle game consoles er stonden, ook de iets minder bekende, maar zeker ook alles van Sega, Nintendo, ... zelfs aan PC gaming was aandacht besteed, hoewel dat miniem was. Daar zit nog potentie tot verbetering.

Hieronder wat impressies, en indien je zelf wil gaan, hier staat alle info: https://www.nationaalvideogamemuseum.nl/
Hou er rekening mee dat het museum binnenkort gaat verhuizen en een tijdje gesloten zal zijn.

Daar krijg ik meteen het Wauw gevoel van.
Gewoon ff los gaan & plezier hebben 🥳
 
Daar krijg ik meteen het Wauw gevoel van.
Gewoon ff los gaan & plezier hebben 🥳
Dat was het zeker! Ik vond de klassiekers zoals Pac-Man, Space Invaders, Donkey Kong, Mortal Kombat II, Outrun, Sega Rally,... echt wel super om op de oude kasten te kunnen spelen. Maar ook de modernere shooters zoals Jurassic Park, The House Of The Death, en zeker ook Dark Escape (dat was zelfs scary bij momenten) zijn echt leuk om te spelen.
 
Knap.

Ja, retro PC Gaming zal altijd wat 'niche' blijven tov het geweld van de PS/NES en etc... Een PC is tenslotte ook altijd een toestel geweest waar je andere dingen kan op doen dan enkel gamen.
Dat terwijl de prijzen van PC big box games op internet de laatste tijd wel serieus ontploft zijn. Iet of wat klassieker betaal je nu 100 euro per stuk.

Ik geef je een voorbeeld:
Doom 2 kon je een 5-tal jaren geleden kopen voor 30-40 euro. Nu is dat naar de 100 per stuk.
Maar het kan nog gekker: Prince Of Persia (de eerste originele big/small box release) was ooit totaal geen verzamelobject. Net zoals Blood van Monolith...Die op de kop tikken voor 20-30 euro was geen uitzondering. Nu gaan die prijzen makkelijk naar 500 euro per doos voor POP (alhoewel de laatste maanden/jaar er amper één doos te koop komt te staan op ebay...het kan dus best nog veel hoger gaan), voor Blood zit je daar niet ver van. Het is gewoon een hype.
 
Ik heb het ook al gemerkt dat die prijzen de pan beginnen uitswingen.
In het museum merk je ook wel meteen dat PC Gaming toch best apart is, mits je een bepaalde keyboard mapping gewend bent. Staan die niet zo ingesteld, dan ben je nergens. Dat is met een arcade kast of game console toch wel anders. Dat leent zich sneller voor een quickie.
 
gisteren toevallig op yt op een filmpje gestoten over sega model 3 arcade games.
Dat star wars spel ziet er nu nog steeds geweldig uit.

 
Owww cool zeg. Passeer in September nog Den Haag, eens proberen mee te pikken.
Hou wel rekening met hun verhuis:

Wij gaan verhuizen!
Het museum is t/m zondag 3 september geopend.
We gaan ons best doen om vlak voor de herfstvakantie weer open te gaan. Hou ons in de gaten voor de laatste updates rondom onze verhuizing naar het oude ABN AMRO gebouw op de Luxemburglaan.

 
Gisteren ben ik naar het Nationaal Videogame Museum in Zoetermeer in Nederland geweest
Goh....

Dat ziet er ook wel heel interessant uit.
Jammer genoeg geen lijst van arcade kasten te vinden op hun website.


Arcade kasten zien er wel heel gelikt uit daar.
Wel 200km enkel rijden...
 
Jammer genoeg geen lijst van arcade kasten te vinden op hun website.
Deze lijst is verre van compleet, want heb niet alles gefotografeerd, en sommige dingen interesseren mij minder zoals Japanse ritme games etc, maar die zijn er dus ook genoeg.

Ace Driver
After Burner Climax
Aliens Extermination
Aqua Jet
Asteroids
Baby Pac-Man
BurgerTime
Dark Escape 3
Daytone USA 2
Denshade GO
Dirt Dash
Donkey Kong
Elevator Action Death Parade
F355 Challenge
Fatal Judgement Silent Scope 2
Final Fight
Future TomTom
Galaga
Guitar Hero
Gunblade
Gyruss
Hammer Champ
Jr. Pac-Man
Karate Champ
Killer Instinct
King of Route 66
Lady Bug
Lost Land Adventure
Midnight Maximum Tune 6
Moon Patrol
Mortal Kombat II
Neo Geo
Off Road
Operation Wolf
Outrun 2SP
Pac-Man
Pac-Man Battle Royale
Pac-Mania
Pac-Man's Arcade Party
Panic Park
Pengo
Pong
R Type II
RAMBO
Rampage
Razing Storm
Rolling Thunder
Sega Race TV
Sega Rally
Sega Rally 2
Sega Ski Super G
SEGA World Drivers Championship
SONIC Sega All-Star Racing
Sonic Sports Air Hockey
Space Invaders
Star Wars RACER
Star Wars Trilogy Arcade
Teenage Mutant Hero Turtles
Tekken 7
Terminator 2 Judgement Day
The House Of The Dead 2
The House Of The Dead 3
The House Of The Dead 4
The House Of The Dead Scarlet Dawn
The Lost World - Jurassic Park
The Ocean Hunter
The Punisher
The Simpsons
Wadaiko Master
 
Deze lijst is verre van compleet, want heb niet alles gefotografeerd, en sommige dingen interesseren mij minder zoals Japanse ritme games etc, maar die zijn er dus ook genoeg.

Ace Driver
After Burner Climax
Aliens Extermination
Aqua Jet
Asteroids
Baby Pac-Man
BurgerTime
Dark Escape 3
Daytone USA 2
Denshade GO
Dirt Dash
Donkey Kong
Elevator Action Death Parade
F355 Challenge
Fatal Judgement Silent Scope 2
Final Fight
Future TomTom
Galaga
Guitar Hero
Gunblade
Gyruss
Hammer Champ
Jr. Pac-Man
Karate Champ
Killer Instinct
King of Route 66
Lady Bug
Lost Land Adventure
Midnight Maximum Tune 6
Moon Patrol
Mortal Kombat II
Neo Geo
Off Road
Operation Wolf
Outrun 2SP
Pac-Man
Pac-Man Battle Royale
Pac-Mania
Pac-Man's Arcade Party
Panic Park
Pengo
Pong
R Type II
RAMBO
Rampage
Razing Storm
Rolling Thunder
Sega Race TV
Sega Rally
Sega Rally 2
Sega Ski Super G
SEGA World Drivers Championship
SONIC Sega All-Star Racing
Sonic Sports Air Hockey
Space Invaders
Star Wars RACER
Star Wars Trilogy Arcade
Teenage Mutant Hero Turtles
Tekken 7
Terminator 2 Judgement Day
The House Of The Dead 2
The House Of The Dead 3
The House Of The Dead 4
The House Of The Dead Scarlet Dawn
The Lost World - Jurassic Park
The Ocean Hunter
The Punisher
The Simpsons
Wadaiko Master
Dussss…. Rond hoelaat en waar moeten we samenkomen voor de bg bus?
 
Off Road


Is dat Ivan Stewart Iron Man Off Road

Ofzo 🙃

Dat spel waar je aan recht staat met 3 stuurkes.


Enig idee : Atari Hard Drivin' of Race Drivin' ? Dat is een spel dat ik absoluut nog eens wil spelen.
 
Off Road


Is dat Ivan Stewart Iron Man Off Road

Ofzo 🙃

Dat spel waar je aan recht staat met 3 stuurkes.


Enig idee : Atari Hard Drivin' of Race Drivin' ? Dat is een spel dat ik absoluut nog eens wil spelen.
Amai ja. Dat heb ik vaak gespeeld.
Ik had dat ook op mijn snes.
Turbo’s verzamelen en vlammen

 
F-355 challenge vond ik vroeger ook wel vet. Maar ik denk dat dat nogal slecht oud geworden is.

Karate Champ idem.

MKII is zowat mijn favoriet. Die staat in de freeplay ook. Maar P1 zijn joystick kunt ge bijna niet mee jumpen, en bij P2 bijna niet zitten :-(
 
Off Road


Is dat Ivan Stewart Iron Man Off Road

Ofzo 🙃

Dat spel waar je aan recht staat met 3 stuurkes.


Enig idee : Atari Hard Drivin' of Race Drivin' ? Dat is een spel dat ik absoluut nog eens wil spelen.

Die met de 3 stuurtjes :)


Die andere heb ik denk ik niet gezien...
 
Terug
Bovenaan