Remeha Quinta 35C OpenTherm

TheLoveBelow

Active member

Zie huidige aansluiting van onze Remeha Quinta 35C ketel. Ik heb een Tado thermostaat gekocht en wil deze laten communiceren met de ketel via OpenTherm i.p.v. Aan/uit. Volgens 't internet zou dat beter zijn, al heb ik hier momenteel onvoldoende kennis over. Soit, na enig opzoekwerk, zou ik klem 3 & 4 moeten aanpassen naar klem 1 en 2. Klopt het dat de volgorde niet uitmaakt? Ik mag 3 op 1 of 2 zetten? Zolang 1 en 2 aangesloten is, am I safe?

Ik ben ietwat in de war over klem 5 & 6. Volgens de Remeha handleiding is dit voor een 'Buitenvoeler'. (Nog nooit van gehoord!?) Ik heb geen idee waar deze buitenvoeler zich zou bevinden. (wij wonen hier nog niet zo heel lang) Moet ik hiermee rekening houden voor mijn Tado installatie? Ontkoppel ik niet beter deze klammen als ik ze toch niet denk te gebruiken? In mijn huidige thermostaat, zijn slechts 2 draden aangesloten: L & N.

Ik ben het volgende van plan:
  1. Uitschakelen ketel
  2. Uitschakelen stroom via zekeringskast
  3. Klemmen 3 & 4 op Remeha aanpassen naar 1 en 2
  4. Aansluiten Tado digitaal op - & + (maakt hier de volgorde uit?)
  5. Inschakelen stroom via zekeringskast
  6. Inschakelen ketel
Hierna zou alles magisch moeten werken? Alvast bedankt voor jullie goedkeuring. En mijn oprechte excuses voor de eventueel domme vragen.
 
Geen idee welke klemnummers het op die ketel zijn voor opentherm maar de draden zijn idd omwisselbaar (voor de aan/uit regeling maakt het mogelijk wél uit dus zorg dat je foto's hebt van de huidige aansluiting op de ketel en thermostaat voor mocht je willen terugkeren naar de oude regeling). Op uw Tado moeten de draden ook op een andere klem en je moet aan Tado doorgeven dat je gaat switchen naar opentherm + type ketel doorgeven, wellicht moeten ze op uw Tado ook nog wat aanpassen. Eventueel vragen dat ze zowel de aan/uit + opentherm actief houden tot je zeker weet dat alles goed werkt.
 
Vandaag zijn onze gietijzeren radiatoren eindelijk opgehangen en heb ik de Tado thermostaat geïnstalleerd. Echter lijkt het alsof onze ketel nu defect is. Hij blijft stoken en hangt op 'stand 4 - toestel brandt voor warmwaterbedrijf'. Hoewel hij niet in de stand geraakt om de CV te verwarmen, zijn de radiatoren wel warm. Ik lijk hetzelfde probleem te hebben als in https://www.klusidee.nl/Forum/topic/ketel-blijft-stoken-remeha-quinta-28c.60935/. Die driewegklep is al eens vervangen geweest, dus het lijkt mij sterk dat dit weer het probleem is. Wat zouden jullie doen? Het binnenwerk laten vervangen, of ineens kijken voor een nieuwe ketel?
 
Terug
Bovenaan