Profitable
Member
Hallo,
We hebben een nieuwe installatie van Telenet (verhuis) en sindsdien heb ik een zeer slechte ervaring met videocalls in Teams.
Video werkt niet, freezes, disconnects, ...
Los daarvan merk ik niets aan de kwaliteit van ons netwerk: downloadsnelheid is dichtbij de 300 MB/s waarvoor we ook betalen.
TV streamen via Apple TV/Telenet TV app (UTP rechtstreeks op modem) gaat ook zonder problemen.
Surfen/streamen op smartphones is ook probleemloos (via Unifi Lite 6 AP) en heb overal bereik.
Korte schets van mijn setup:
Telenet modem (DOCSIS 3.1 Wireless) met hierop rechtstreeks aangesloten via kabel:
1) 2 aansluitingen voor Niko Home Control domotica
2) 1 aansluiting voor bureau (om te testen, normaal stak hier de Apple TV)
3) 1 aansluiting naar een TP link TL-SG108PE POE Switch
Op die POE switch staat nu:
1) Op een POE poort: kabel naar bovenverdieping waar bekabeld een Unifi 6 Lite access point werd aangesloten
2) Op een gewone poort: Apple TV en ook de zonnepanelen (Huawei)
Andere kamers heb ik even ontkoppeld wegens niet in gebruik.
In de bureau staat er ook een kleine switch (Netgear GS105) om mijn desktop, laptop en NAS bedraad te verbinden.
Met PingPlotter heb ik eens een paar tests gedaan.
Ook via cmd ping -t www.telenet.be is het constant minder dan 40ms, met om de paar minuten eens een "Request timed out".
1) Telenet modem => Kabel naar bureau => kabel naar Netgear switch => kabel naar laptop.
Het resultaat is dit:
2) Telenet modem => kabel naar bureau => kabel naar laptop
Geeft eigenlijk een gelijkaardig resultaat:
Aan de switch in de bureau ligt het dus al niet.
Aangezien ik de problemen al heb rechtstreeks op de modem, ga ik er van uit dat het probleem zich ook daar situeert en niet in de instellingen van mijn TP Link POE switch of Unifi AP?
3) uitschakelen firewall Telenet en herstart modem.
Verder heb ik niets aangepast aan de standaardinstellingen van de modem (bv port forwarding).
Hoewel ik nu geen rode balken heb in de grafiek onderaan, staan er bovenaan wel 2 rijen in het rood (Hop 1 en 3) met een package loss van > 70%?
Ook geen time outs meer in de ping -t www.telenet.be
4) Via Wi-Fi Unifi AP (5Ghz)
Test naar www.telenet.be en teams.microsoft.com tonen nu na 10 minuten nog steeds geen package losses.
Of toch niet in de grafiek beneden, maar wel in de tabel bovenaan zo te zien. Is dit een issue?
Telenet.be
Teams
Tot zover mijn beperkte kennis/troubleshooting... is er iets dat ik nog kan proberen?
Is het ok om die firewall uit te schakelen, wellicht niet?
En in hoeverre speelt die modem reboot een rol, want misschien komt het probleem binnen een paar dagen terug?
Zo een TP POE switch is normaal toch gewoon plug & play?
Hier hoef ik in principe niets aan te passen, idem voor de Unifi AP?
Alvast bedankt voor jullie deskundig advies ;-)
We hebben een nieuwe installatie van Telenet (verhuis) en sindsdien heb ik een zeer slechte ervaring met videocalls in Teams.
Video werkt niet, freezes, disconnects, ...
Los daarvan merk ik niets aan de kwaliteit van ons netwerk: downloadsnelheid is dichtbij de 300 MB/s waarvoor we ook betalen.
TV streamen via Apple TV/Telenet TV app (UTP rechtstreeks op modem) gaat ook zonder problemen.
Surfen/streamen op smartphones is ook probleemloos (via Unifi Lite 6 AP) en heb overal bereik.
Korte schets van mijn setup:
Telenet modem (DOCSIS 3.1 Wireless) met hierop rechtstreeks aangesloten via kabel:
1) 2 aansluitingen voor Niko Home Control domotica
2) 1 aansluiting voor bureau (om te testen, normaal stak hier de Apple TV)
3) 1 aansluiting naar een TP link TL-SG108PE POE Switch
Op die POE switch staat nu:
1) Op een POE poort: kabel naar bovenverdieping waar bekabeld een Unifi 6 Lite access point werd aangesloten
2) Op een gewone poort: Apple TV en ook de zonnepanelen (Huawei)
Andere kamers heb ik even ontkoppeld wegens niet in gebruik.
In de bureau staat er ook een kleine switch (Netgear GS105) om mijn desktop, laptop en NAS bedraad te verbinden.
Met PingPlotter heb ik eens een paar tests gedaan.
Ook via cmd ping -t www.telenet.be is het constant minder dan 40ms, met om de paar minuten eens een "Request timed out".
1) Telenet modem => Kabel naar bureau => kabel naar Netgear switch => kabel naar laptop.
Het resultaat is dit:
2) Telenet modem => kabel naar bureau => kabel naar laptop
Geeft eigenlijk een gelijkaardig resultaat:
Aan de switch in de bureau ligt het dus al niet.
Aangezien ik de problemen al heb rechtstreeks op de modem, ga ik er van uit dat het probleem zich ook daar situeert en niet in de instellingen van mijn TP Link POE switch of Unifi AP?
3) uitschakelen firewall Telenet en herstart modem.
Verder heb ik niets aangepast aan de standaardinstellingen van de modem (bv port forwarding).
Hoewel ik nu geen rode balken heb in de grafiek onderaan, staan er bovenaan wel 2 rijen in het rood (Hop 1 en 3) met een package loss van > 70%?
Ook geen time outs meer in de ping -t www.telenet.be
4) Via Wi-Fi Unifi AP (5Ghz)
Test naar www.telenet.be en teams.microsoft.com tonen nu na 10 minuten nog steeds geen package losses.
Of toch niet in de grafiek beneden, maar wel in de tabel bovenaan zo te zien. Is dit een issue?
Telenet.be
Teams
Tot zover mijn beperkte kennis/troubleshooting... is er iets dat ik nog kan proberen?
Is het ok om die firewall uit te schakelen, wellicht niet?
En in hoeverre speelt die modem reboot een rol, want misschien komt het probleem binnen een paar dagen terug?
Zo een TP POE switch is normaal toch gewoon plug & play?
Hier hoef ik in principe niets aan te passen, idem voor de Unifi AP?
Alvast bedankt voor jullie deskundig advies ;-)