Netwerken Unifi thuisnetwerk herstart regelmatig

whoopie

Active member
Hallo,

Sinds enkele maanden zijn wij verhuisd naar een nieuwe woning.
In eerste instantie had ik onze oude Apple Airport mee verhuisd, maar gezien deze niet overal dekking gaf hebben we deze vervangen.
Het betreft een nieuwbouw, dus we hebben ook wifi nodig om te kunnen bellen (anders gewoon geen ontvangst)

In de plaats heb ik een Unifi netwerk opgesteld, bestaande uit:
- Switch USW-Lite-16-PoE
- 2x UAP AC Pro
- 2x U6 Pro

Op zich werkt dit super en gaat alles extreem snel.
Op regelmatige tijdstippen lijkt deze echter een soort reset te doen.
Alle AP's vallen dan om beurt even uit en maken automatisch terug connectie binnen de minuut.

Meestal is dit snachts en valt het mij niet op, maar soms ook gewoon overdag tijdens een Teams gesprek of tijdens een avondje netflix, waardoor de connectie verbreekt.

In de logs kan je dan van elk apparaat volgende melding terugvinden:
UAP-AC-Pro Living is offline. Please ensure it's receiving sufficient power. If so, but it's still offline, replace the power cable to confirm that the original isn't damaged.

De AP's werken via PoE. Om te testen heb ik er eens zo'n tussenstukje aangehangen om van stroom te voorzien, maar het probleem blijft hetzelfde.

Iemand die reeds een gelijkaardig probleem gehad heeft en raad weet?

Eeuwig dankbaar! :p
 
Hmm

Ik veronderstel dat je je controller op een pc of docker instance of zo hebt gezet?

Zijn die 4 AP's de enige toestellen die PoE vergen die op de switch zijn aangesloten? Die laatste heeft met name maar 60W PoE budget en daar zit je snel aan, zeker als die U6-Pro's eens wat gas geven want die verbruiken aanzienlijk meer dan de WiFi 5 modellen... Er zijn settings die alle AP's tegelijk naar channels doen scannen, dat is vaak 's nachts en dan verbruiken die meer stroom, tegelijk...

Je kan in de controller gaan kijken, daar moet je de switch selecteren, dan doorklikken op "port manager" en dan rechts bovenaan in de hoek onder "display options" / "columns" de checkbox bij power aanzetten. Zit je dicht tegen de 60W, zit je instabiliteit daar vermoedelijk daar.

Bedoel je met een tussenstukje een PoE injector? Dat kan ook aan een slechte kabel liggen. Als er 1 AP een stuk meer PoE verbruikt dan een ander, kan daar ook een oorzaak liggen...
 
Ik draai de controller op een macbook.
Unifi network server, versie 8.0.28.

Het zijn inderdaad de enige 4 toestellen die poe zijn.
Stroomverbruik zou ok moeten zijn. In de controller kan ik volgende terugvinden:
PoE Power Availability: 18,1/45w.

Ik bedoel inderdaad poe injector. Om te proberen had ik deze eens aan een AC pro gehangen. Maar ook met deze injector blijft hij soms uitvallen.
 
Ik denk toch dat het je PoE enveloppe en/of een issue met een kabel is.

Een AC-Pro kan tot 9W verbruiken. Een U6-Pro 13W. Dat is 44W van de 45W beschikbaar (ik was mis, je switch heeft een 60W adapter, maar maar 45W PoE budget)

Dat wil dus zeggen dat als je ergens op je kabels en aansluiting iets meer dan 1W verlies hebt en je AP's pieken even in vebruik, je je switch overbelast. Die zetten dan ook effectief hun PoE even uit als bescherming, ik heb nog een case gehad bij een installatie met een USW-Flex die niet de juiste PoE voeding had...

Staat je controller atijd aan? Kan je zien in de logs wanneer hij die issues heeft?

EDIT: Normaal zou je als je een PoE adapter op een PoE switch steekt ook nog de power uit de switch blijven gebruiken en niet die van de adapter. Die doet dus niks in die case...
 
Laatst bewerkt:
De controller staat steeds aan.
Logs geven de melding die ik eerder gaf. Hij geeft dit dan voor alle toestellen.
Gisterenavond om 20u23 hetzelfde:
U6-Pro Techniek is offline. Please ensure it's receiving sufficient power. If so, but it's still offline, replace the power cable to confirm that the original isn't damaged.

Op basis van je edit heb ik nu poe uitgezet op de poort voor de AP waar ik die poe adapter tussengestoken had.
Benieuwd of het probleem nog gaat voortkomen nu hij één toestel minder moet voeden.
 
Blijkbaar niet de oplossing :(

Volgens de log is het toestel dat nu met poe adaptor werkt vanmorgen om 6u32 even offline gegaan :(
 
In je probleemstelling VOOR je interventie met de PoE adaptor, gingen dan alle AP's tegelijk uit? Of ook maar 1 tegelijk?
Aangezien je op de laatste versie van de controller zit, veronderstel ik ook dat al je devices zelf de laatste firmware hebben?
 
Die ene AP die met een PoE adapter verbonden is: Waar hangt die adapter juist, in de buurt van de switch? Dan zou ik eens de adapter dichter bij de AP hangen: switch > bestaande bekabeling > PoE adapter > nieuwe kabel > AP. Kwestie van uit te sluiten dat het aan de bekabeling ligt.

Maar als het een nieuwe setup is kunnen het ook firmware updates zijn idd al zou je dat dan moeten terugvinden in de logs.
 
Die ene AP die met een PoE adapter verbonden is: Waar hangt die adapter juist, in de buurt van de switch? Dan zou ik eens de adapter dichter bij de AP hangen: switch > bestaande bekabeling > PoE adapter > nieuwe kabel > AP. Kwestie van uit te sluiten dat het aan de bekabeling ligt.

Maar als het een nieuwe setup is kunnen het ook firmware updates zijn idd al zou je dat dan moeten terugvinden in de logs.
Die adapter hangt inderdaad bij het AP.
Poe op die poort uitgezet, dus het AP wordt 100% zeker gevoed met de adapter.

Wat me wel opviel in de logs vanochtend: er waren deze keer maar 2 toestellen uitgevallen.
Eentje via Poe, en dan de andere die via de adapter stroom krijgt.

Meestal vallen ze alle vier uit.
 
Ok, dan kunnen we cpu spikes op dat moment ook al uitsluiten. De Mac waarop je controller draait, welk type is dat? Met welke specs?
Heb je een ander toestel in de buurt waar je je controller eens naar kan migreren om te kijken of dat uitmaakt?

Kan je ook je kabels visueel makkelijk controleren? Zit er ergens een beschadiging op of aan die voor een kortsluiting kan zorgen?
 
Helaas geen ander toestel waarop ik de controller kan zetten.

Betreft een macbook air m1 16gb. Maar veronderstel dat dit weinig uitmaakt?
Kabels controleren is moeilijk, zitten in de muren. Aan de switch zitten deze met cat6 utp fiches.

Als het aan de kabels ligt, had ik dan met het vorige netwerk (via apple airport) ook geen problemen moeten hebben?
 
Aan cpu power geen gebrek met die mac.

Een dataverbinding gaat bij een minder goede kabel af en toe eens wat latency vertonen. Als er PoE bij betrokken is, valt de voeding van het client device weg en moet het device heropstarten... Een Airport werkt niet met PoE dus je gaat dat niet merken tenzij je dat echt zou gaan zitten bestuderen...

Welke router gebruik je en heb je niet-standaard instellingen zoals VLAN's en andere instellingen rond DHCP? OF, misschien meerdere DHCP servers op je netwerk?
 
Maar toch vreemd dat het toestel dat nu geen poe meer gebruikt ook nog uitvalt?

Ben een beetje een noob. Het is hier als volgt aangesloten.
Telenet modem. Daaraan de switch gehangen.
Op deze switch zijn dan 4 access points aangesloten en 2 toestellen bekabeld (warmtepomp en niko home control).
Van de telenet modem heb ik de wifi uitgezet, zodat alles 100% zeker via de unifi access points loopt.
 
Terug
Bovenaan