Rellen in Brussel België-Marokko

Dat zegt hij niet. Hij zegt dat het nooit zoveel zou mogen kosten, en dat het zoveel kost gewoon een teken is van geweldige inefficientie.
Hoezo in de wereld van vandaag betaal je 38 euro per dag per enkelband? Die gps data zou gewoon automatisch op een server opgeslagen dienen te worden, een functie in de database verifieert gewoon dat de data niet afwijkt van de parameters, elke afwijking triggert gewoon een pop-up met een mogelijkheid om dat om te zetten in een visuele weergave in map modus. Zoiets is echt helemaal niet duur.
Je hoeft ook geen tientallen mensen hebben om dat te monitoren. Je zet daar een handvol administratief bedienden op en that's it.

Zoiets kan je gemakkelijk doen voor 5-10 euro per dag per band, dan spreek je nog altijd over 20 tot 40.000 euro per dag budget.
Ik ben professioneel uit eerste hand bekend met het software pakket voor enkelbanden en dat werkt inderdaad zoals je het voorstelt. Da's een integratie pakket met data vanuit verschillende bronnen die geautomatiseerd meldingen stuurt naar operators die dit dan op hun beurt naar de politie doorsturen. Maar zoals elke custom software oplossing moet dit onderhouden worden, performant blijven, nieuwe features toegevoegd. Ook die 24/7 dekking van operators kost veel geld.
En het initiele project is, zoals veel projecten, zwaar over budget gegaan voor zover ik weet.
 
Ik ben professioneel uit eerste hand bekend met het software pakket voor enkelbanden en dat werkt inderdaad zoals je het voorstelt. Da's een integratie pakket met data vanuit verschillende bronnen die geautomatiseerd meldingen stuurt naar operators die dit dan op hun beurt naar de politie doorsturen. Maar zoals elke custom software oplossing moet dit onderhouden worden, performant blijven, nieuwe features toegevoegd. Ook die 24/7 dekking van operators kost veel geld.
En het initiele project is, zoals veel projecten, zwaar over budget gegaan voor zover ik weet.
Dat is sowieso weinig data per simkaart. Zou je toch beter moeten kunnen onderhandelen. 24/7 werkt mijn gsm ook he. Desnoods steek je er een buitenlands kaartje in. Dan heb je altijd het beste netwerk.
 
Dat de laatste 4 dagen rellen telkens na een voetbalmatch van telkens Marokko plaatsvond, dat vergeten we dan maar eventjes
Dat is geen kwestie van vergeten, maar eerder van de ideale aanleiding en veel volk in een publieke ruimte. Dergelijke figuren/relschoppers zoeken toch enkel een tijd en plaats om te rellen/zaken stuk te maken, en met Marokko op het WK hebben ze nu het perfecte excuus gevonden.

Er wordt nu enorm gekeken naar de (kleine) groep marokkanen, maar bij elke betoging of manifestatie zie je toch gelijkaardige zaken. De afgelopen jaren mondde bijna elke vakbondstaking, Corona-manifestatie, betogingen tegen politieke strekkingen in het buitenland,... uit in rellen of amok. Het is nu éénmaal een feit dat de sfeer vaak al van in den beginne zeer grimmig is en dat de relatie tussen de betogers/relschoppers/hoe je ze wilt noemen en de politie gewoon niet goed is. Als die laatste dan alles in goede banen wilt leiden is escalatie jammer genoeg zeer snel gebeurd.

We mogen terecht dergelijk gedrag zwaar veroordelen, maar de racistische ondertoon die nogal sterk heerst op sociale media vind ik wel zeer overbodig. Na elke staking van de vakbonden heb ik al genoeg (wel vaak zatte) rode jasjes tegen elkaar, tegen de politie of tegen anderen zien vechten of uithalen. Marginaliteit ten top.
 
Heb een ex-collega die een tijd heeft gewerkt bij die dienst van de enkelbanden. Is vertrokken uit pure frustratie, geen geld noch middelen.
Heb zelf al pipo's moeten controleren met hun enkelband. Worden veroordeeld tot 2 jaar cel, moeten zich aanmelden aan de gevangenis maar mogen direct weer naar huis want komen in aanmerking voor een enkelband. Enkelband komt dan na 4 à 5 maand en na 14 dagen mogen ze die terugbrengen wegens een groot tekort aan enkelbanden.
Opvolging is trouwens nihil en gans die procedure is 1 grote grap.
 
Heb een ex-collega die een tijd heeft gewerkt bij die dienst van de enkelbanden. Is vertrokken uit pure frustratie, geen geld noch middelen.
Heb zelf al pipo's moeten controleren met hun enkelband. Worden veroordeeld tot 2 jaar cel, moeten zich aanmelden aan de gevangenis maar mogen direct weer naar huis want komen in aanmerking voor een enkelband. Enkelband komt dan na 4 à 5 maand en na 14 dagen mogen ze die terugbrengen wegens een groot tekort aan enkelbanden.
Opvolging is trouwens nihil en gans die procedure is 1 grote grap.
Ook wel al het gevoel gehad dat het eerder een politieke appeaser is maar geen deftig beleid.
 
Dat is sowieso weinig data per simkaart. Zou je toch beter moeten kunnen onderhandelen. 24/7 werkt mijn gsm ook he. Desnoods steek je er een buitenlands kaartje in. Dan heb je altijd het beste netwerk.
Nee, ik bedoel dat er 24/7 personeel moet beschikbaar moet zijn om die alerts op te volgen. Dat kost handenvol geld.
 
Het Franse persagentschap AFP schrijft dat het parket niet onmiddellijk bereikbaar was voor meer informatie omtrent de omstandigheden van het dodelijke ongeval. Meerdere media berichten dat de bestuurder van de auto in paniek probeerde te ontkomen aan relschoppers maar daarbij minstens een persoon aanreed: op Twitter circuleren beelden waarop te zien is hoe een auto met de Franse driekleur belaagd wordt door relschoppers, in paniek omkeert en daarbij minstens een persoon aanrijdt.
Aanvullend uit de Wetstraat Insider vandaag:
Ook in verschillende Franse steden kwam de jeugd op straat na de wedstrijd, waarbij de woede zich keerde tegen alles wat Frans is. In Montpellier kende het tumult een dodelijk slachtoffer: een auto werd omsingeld door relschoppers, die probeerden een Franse vlag uit de auto te sleuren. De bestuurder slaagde in paniek en gaf gas; een 14-jarige jongen kwam onder de wagen terecht en werd zwaargewond naar het ziekenhuis gebracht, maar alle hulp kwam te laat.
 
Dat de laatste 4 dagen rellen telkens na een voetbalmatch van telkens Marokko plaatsvond, dat vergeten we dan maar eventjes
Dat hangt er toch maar vanaf hoe fijn je de oogkleppen afstelt...
Dat er voor de laatste 4 dagen ook al rellen waren, dat vergeet jij dan even?
 
Dat hangt er toch maar vanaf hoe fijn je de oogkleppen afstelt...
Dat er voor de laatste 4 dagen ook al rellen waren, dat vergeet jij dan even?
Alleen waren er geen rellen toen Senegal, de VS, Ghana of Polen won

Of gaan we nu zeggen dat relschoppers de dagen uitkoos op momenten dat Marokko speelt om hen in een slecht daglicht te stellen?
 
Alleen waren er geen rellen toen Senegal, de VS, Ghana of Polen won

Of gaan we nu zeggen dat relschoppers de dagen uitkoos op momenten dat Marokko speelt om hen in een slecht daglicht te stellen?
Dan ben je echt totaal niet mee met wat ik zeg, als je dat eruit opmaakt.
Ik zeg niet dat het los van elkaar staat. Ik zeg wel dat het niet echt iets met voetbal of afkomst te maken heeft, dat dat eerder toevallige randfactoren zijn die het vergemakkelijken, zoals BonIver al aanhaalt. Dat "vieren" er dus niks mee te maken heeft.
 
Dat hangt er toch maar vanaf hoe fijn je de oogkleppen afstelt...
Dat er voor de laatste 4 dagen ook al rellen waren, dat vergeet jij dan even?
Over oogkleppen gesproken.

De laatste rellen ervoor waren anti-establishment protesten, tegen het op slot gooien van maatschappij door covid/overheid , politieke protesten tegen problematiek in een ander land, gespreid over x-aantal jaar.

Yup, de gelijkenissen in oorzaak van rellen omwille van winst/verlies van een voetbalploeg, 4x op 2 weken tijd, zijn sprekend
 
Dan ben je echt totaal niet mee met wat ik zeg, als je dat eruit opmaakt.
Ik zeg niet dat het los van elkaar staat. Ik zeg wel dat het niet echt iets met voetbal of afkomst te maken heeft, dat dat eerder toevallige randfactoren zijn die het vergemakkelijken, zoals BonIver al aanhaalt. Dat "vieren" er dus niks mee te maken heeft.
Gewoon een gedachtenexperiment: je bent premier van de partij die 51% van de stemmen haalde zowel in België als Vlaanderen/Brussel/Wallonië voor de komende 8 jaar.
Hoe heb je dit structureel opgelost zodat het niet meer voorvalt als Marokko de finale haalt in 2030? (en het achterliggende probleem dus opgelost is)

Ik heb het ook even geprobeerd, maar het is niet zo simpel vind ik.
Sociale voorzieningen, ondersteuning, gratis onderwijs, gezondheidszorg, kinderopvang, gratis taallessen, etc. zijn zowel in Frankrijk als bij ons al ferm beter dan in andere Oeso landen...
 
Over oogkleppen gesproken.

De laatste rellen ervoor was tegen anti-establishment protesten, op slot gooien van maatschappij door covid/overheid , politieke protesten tegen problematiek in een ander land.

Yup, de gelijkenissen met zowel winst/verlies van een voetbalploeg zijn sprekend
Ik snap toch echt niet waar je heen wilt, hoor? De resultaten zijn toch wel gelijkend? Ik denk dat er zelfs misschien dezelfde personen in Blaarmeersen of Blankenberge waren bij die rellen. En dat wordt toch op z'n minst duidelijk geïnsinueerd in alle berichtgeving. Wat is je punt dan precies?

Gewoon een gedachtenexperiment: je bent premier van de partij die 51% van de stemmen haalde zowel in België als Vlaanderen/Brussel/Wallonië voor de komende 8 jaar.
Hoe heb je dit structureel opgelost zodat het niet meer voorvalt als Marokko de finale haalt in 2030? (en het achterliggende probleem dus opgelost is)

Ik heb het ook even geprobeerd, maar het is niet zo simpel vind ik.
Sociale voorzieningen, ondersteuning, gratis onderwijs, etc. zijn zowel in Frankrijk als bij ons al ferm beter dan in andere Oeso landen...
Ik denk dat die aanpak niet veel moet verschillen van onder andere de aanpak in de provinciale domeinen. Het is maar een waanidee dat één premier dit eventjes opgelost kan krijgen, maar het is volgens mij wel iets wat op z'n minst twee tanden moet hebben: Sneller straffen en die straffen uitvoeren, zodat je niet met een opeenhoping zit van straffen en uiteindelijk iemand ineens 3j naar de cel moet terwijl hij met veel lichtere, maar effectieve en snelle straffen misschien op een ander pad was gebracht. Paspoorten à la een stadionverbod, etc.
En daarnaast het aanpakken van die armste wijken, de onderste ladder van het sociale stelsel vooruithelpen waar nodig met oa buurtwerking en inzetten op gratis onderwijs, gratis taallessen, zien dat er niemand uit de boot valt en zo het activeren van mensen op de arbeidsmarkt. En daarbij ook het aanpakken van discriminatie.

Maar zowel integratie als een sociaal stelsel als onderwijs kost veel geld. En een correctioneel systeem dat de eerste tand mogelijk moet maken ook.
 
Ik denk dat die aanpak niet veel moet verschillen van onder andere de aanpak in de provinciale domeinen. Het is maar een waanidee dat één premier dit eventjes opgelost kan krijgen, maar het is volgens mij wel iets wat op z'n minst twee tanden moet hebben: Sneller straffen en die straffen uitvoeren, zodat je niet met een opeenhoping zit van straffen en uiteindelijk iemand ineens 3j naar de cel moet terwijl hij met veel lichtere, maar effectieve en snelle straffen misschien op een ander pad was gebracht. Paspoorten à la een stadionverbod, etc.
En daarnaast het aanpakken van die armste wijken, de onderste ladder van het sociale stelsel vooruithelpen waar nodig met oa buurtwerking en inzetten op gratis onderwijs, gratis taallessen, zien dat er niemand uit de boot valt en zo het activeren van mensen op de arbeidsmarkt. En daarbij ook het aanpakken van discriminatie.

Maar zowel integratie als een sociaal stelsel als onderwijs kost veel geld. En een correctioneel systeem dat de eerste tand mogelijk moet maken ook.
Jij had de laatste keer op een Vivaldi partij gestemd, klopt? Je beseft hopelijk nu toch dat PS en Ecolo in Brussel mee de oorzaak zijn van de huidige situatie met hun Laissez-faire beleid, zowel met hun politiek als via de postjes in justitie die ze uitdeelden?

Ik vraag me nu af op wie je dan volgende keer zou stemmen in de hoop bovenstaand plan uitgevoerd te zien? Want als dat terug een Vivaldi partij zou zijn, ga ik eens heel hard moeten lachen vrees ik :)
 
Jij had de laatste keer op een Vivaldi partij gestemd, klopt? Je beseft hopelijk nu toch dat PS en Ecolo in Brussel mee de oorzaak zijn van de huidige situatie met hun Laissez-faire beleid, zowel met hun politiek als via de postjes in justitie die ze uitdeelden?

Ik vraag me nu af op wie je dan volgende keer zou stemmen in de hoop bovenstaand plan uitgevoerd te zien? Want als dat terug een Vivaldi partij zou zijn, ga ik eens heel hard moeten lachen vrees ik :)
Gezien @Loser van Antwerpen is kan je toch moeilijk zeggen dat zijn stemgedrag het probleem veroorzaakt heeft in Brussel he.
 
Terug
Bovenaan