Rellen in Brussel België-Marokko

Ik ben eens benieuwd hoe lang het zou duren eer de politie aan mijn deur staat en ik een boete krijg moest ik hier in mijn tuin vuurwerk afsteken.
Het is natuurlijker makkelijker te bewijzen dat jij vuurwerk afgestoken hebt als ge alleen in uw tuin staat dan 300 man die daar samen staat en een paar ervan vuurwerk afgestoken hebben.
 
Het is natuurlijker makkelijker te bewijzen dat jij vuurwerk afgestoken hebt als ge alleen in uw tuin staat dan 300 man die daar samen staat en een paar ervan vuurwerk afgestoken hebben.

Klopt - maar ergens is dit toch ook wel een falen van een beleid, men zou al eens kunnen starten met een deftige straf te plakken op het bedekken van het aangezicht. Maar omgaan met groepen is een complexe materie - op heel wat vlakken. Maatregelen die de kans op identificatie sterk verhogen kunnen wel een effect hebben.

Vind het zelf fascinerend te zien hoe het gedrag van mensen wordt beïnvloed door het bereiken van een soort van kritische massa.
 
Bij al die matchen is er vrijwel 100% zekerheid op rellen. Dergelijke matchen worden in de JPL beschouwd als risicomatchen en supporters krijgen daar de kans niet om zich zomaar op straat te gaan begeven. Hier mogen straten afgezet worden, auto's worden gehinderd en vuurwerk worden afgestoken. Pas als er met stenen wordt gegooid of er worden zaken in brand gestoken grijpt men in. Ik ben echt benieuwd hoe lang dat spelletje zou duren als de supporters van Eendracht Aalst een grote laan gaan afzetten om wat te vieren of vuurwerk af te steken. Je merkt duidelijk dat daar veel meer toegelaten wordt dan elders, en die grens van toelaatbaarheid schuift steeds verder op.
 
Bij al die matchen is er vrijwel 100% zekerheid op rellen. Dergelijke matchen worden in de JPL beschouwd als risicomatchen en supporters krijgen daar de kans niet om zich zomaar op straat te gaan begeven. Hier mogen straten afgezet worden, auto's worden gehinderd en vuurwerk worden afgestoken. Pas als er met stenen wordt gegooid of er worden zaken in brand gestoken grijpt men in. Ik ben echt benieuwd hoe lang dat spelletje zou duren als de supporters van Eendracht Aalst een grote laan gaan afzetten om wat te vieren of vuurwerk af te steken. Je merkt duidelijk dat daar veel meer toegelaten wordt dan elders, en die grens van toelaatbaarheid schuift steeds verder op.
Ja, ik vind ook dat ze de buurten rond de stadions beter moeten afzetten :sarcastic: .

Echt weer zo'n platte populistische maatregel die je onmogelijk kan gaan uitvoeren. Wat stel je voor, een uitgaansverbod voor mensen met Marokkaanse roots tijdens die wedstrijden? Iedereen die eruit ziet als een supporter voor Marokko van straat halen? En hoe wil je dat gaan handhaven en controleren?
 
Ja, ik vind ook dat ze de buurten rond de stadions beter moeten afzetten :sarcastic: .

Echt weer zo'n platte populistische maatregel die je onmogelijk kan gaan uitvoeren. Wat stel je voor, een uitgaansverbod voor mensen met Marokkaanse roots tijdens die wedstrijden? Iedereen die eruit ziet als een supporter voor Marokko van straat halen? En hoe wil je dat gaan handhaven en controleren?
Niet elke supporter van voetbalclub X is een hooligan, nochtans geldt combiregeling ook voor hen. Gewoon tijdelijk samenscholingsverbod inroepen.
 
Niet elke supporter van voetbalclub X is een hooligan, nochtans geldt combiregeling ook voor hen. Gewoon tijdelijk samenscholingsverbod inroepen.
Sterker nog, een deel van die relschoppers heeft nog nooit 1 match van België OF Marokko ooit in een stadium gezien. Ze komen maar voor één ding: Relschoppen.
 
Dus voor gans Brussel een samenscholingsverbod inroepen dat voor iedereen van tel is. De facto dus 1,2 miljoen mensen voorwaarden opleggen omdat er een honderdtal hun manieren niet kan houden.
Als je die hondertal al jaar en dag hun ding ongestraft laat doen dan lijkt mij zijn voorbeeld nog niet zo belachelijk.
 
Als je die hondertal al jaar en dag hun ding ongestraft laat doen dan lijkt mij zijn voorbeeld nog niet zo belachelijk.
Dus moeten we de rest maar straffen omdat gerecht en justitie faalt? Leuke zienswijze, en als het dan nog niet lukt daarna, gaan we dan gans Belgie een samenscholingsverbod opleggen tijdens een of andere voetbalmatch? Tijdens oudejaar?
 
Graag wat uitgebreider reageren, dit is geen constructieve manier van discussiëren en nodigt niet uit tot verdere reacties.
Dus moeten we de rest maar straffen omdat gerecht en justitie faalt? Leuke zienswijze, en als het dan nog niet lukt daarna, gaan we dan gans Belgie een samenscholingsverbod opleggen tijdens een of andere voetbalmatch? Tijdens oudejaar?
Jep
 
Ik vind dat hier toch nogal vreemde kronkels moet ik zeggen. Ik zie het hier al ontploffen moest er een (tijdelijk) samenscholingsverbod komen in delen van Brussel en Antwerpen tijdens wedstrijden van Marokko en met oudjaar:

Dus dankzij een paar onruststokers moeten wij ons nu opsluiten en mogen we in ons eigen land niet meer op straat komen? Zet ze eens op een vliegtuig!
Die 'onruststokers' kan je gerust vervangen door een breed scala aan (semi) racistische roepnamen of, zoals ik ook al op dit forum heb zien passeren, 'bruinen' of aanverwanten.

Ik vind het ook frustrerend om te zien dat het elke match prijs is, en ik vind dat er veel strenger (dan vooral qua straffen voor opgepakte relschoppers) moet opgetreden worden, maar een algemeen samenscholingsverbod is toch gewoon compleet van de pot gerukt?
 
Sommigen zijn precies al vergeten hoe het er tijdens de lockdown van maart 2020 aan toe ging. Mensen werden beboet als ze met hun auto naar een park reden om te gaan wandelen.
Maar owee als iemand met een voorstel komt dat er voor zou kunnen zorgen dat Brussel en Antwerpen niet tweewekelijks in brand staat. Nee, dan moeten we naar het volledige plaatje kijken. Dan moeten we aanvaarden dat onze politiediensten bekogeld worden en doen alsof het een feestelijke avond was terwijl het ene na het andere bushokje tot ontploffing gebracht werd.

Stel u voor dat er een Marokkaan de zege van zijn land op zijn flatje moet vieren ipv met dikke brandbom. De horror.
 
Dus voor gans Brussel een samenscholingsverbod inroepen dat voor iedereen van tel is. De facto dus 1,2 miljoen mensen voorwaarden opleggen omdat er een honderdtal hun manieren niet kan houden.

Dus moeten we de rest maar straffen omdat gerecht en justitie faalt? Leuke zienswijze, en als het dan nog niet lukt daarna, gaan we dan gans Belgie een samenscholingsverbod opleggen tijdens een of andere voetbalmatch? Tijdens oudejaar?

NIet dat ik akkoord ga met het voorstel om samenscholingsverbod te organiseren, voor de redenen die je aanhaalt, maar wat je aanhaalt, is effectief wel de handelswijze tegenover de voetbalsupporter in Belgie.
Allerlei strafmaatregelen die vooral normale voetbalsupporters raken, omdat een tiental/honderdtal heethoofden het af en toe wat te bont maakt. De hooligans zelf worden doorgaans enkel gestraft als ze geidentificeerd worden, maar anders wordt gewoon de hele groep supporters van een club gestraft, zonder pardon of zonder stil te staan dat daarbij een hoop onschuldige mensen gestraft worden.
Ik hoor daar eigenlijk vrij weinig ophef over.
 
Sommigen zijn precies al vergeten hoe het er tijdens de lockdown van maart 2020 aan toe ging.
Ja want een wereldwijde pandemie die zorgde voor miljoenen doden en waarbij iedereen besmet kon worden en het kon doorgeven is hetzelfde als een stad in lockdown plaatsen voor een voetbalmatch. Qua zaken fout voorstellen kan je post trouwens ook wel tellen:

Nee, dan moeten we naar het volledige plaatje kijken. Dan moeten we aanvaarden dat onze politiediensten bekogeld worden en doen alsof het een feestelijke avond was terwijl het ene na het andere bushokje tot ontploffing gebracht werd.
Niemand zegt dat we dat moeten aanvaarden. Wat er wel wordt gezegd is dat honderdduizenden mensen (waarvan velen niet eens malen om voetbal) in een soortement lockdown steken omwille van enkele honderden onruststokers gewoonweg belachelijk is. Ik zie hier ook geen mensen doen alsof het een feestelijke avond is, ik zie hier de laatste berichten enkel commentaar op de absurditeit van een samenscholingsverbod voor de grootste steden van ons land omdat justitie faalt.

De 'Marokkanen' (niet vergeten dat velen daarvan trouwens gewoon Belg zijn, maar die discussie ga ik niet aangaan) die met brandbommen smijten mogen wat mij betreft de zege van Marokko vieren in de cel (zoals ik al zei: zwaardere straffen moeten er zijn). Het gaat er niet om dat we de arme relschoppertjes niet willen straffen, het gaat er om dat een samenscholingsverbod een compleet buitensporige maatregel is. [Edit] En je zo eigenlijk vooral de brave burger straft. Alsof die relschoppers trouwens gaan malen om een samenscholingsverbod.

----------

Wat mij betreft: strenger optreden tijdens de rellen zelf (ik vind dat er toch altijd vrij lang gewacht wordt met het inzetten van het waterkanon enzovoorts) en (een pak) zwaardere straffen hangen aan opgepakt worden tijdens die rellen. Dat zou dan gepaard moeten gaan met andere maatregelen om die kansloze wijken/buurten wat op te waarderen, maar da's dan ook weer offtopic.
 
NIet dat ik akkoord ga met het voorstel om samenscholingsverbod te organiseren, voor de redenen die je aanhaalt, maar wat je aanhaalt, is effectief wel de handelswijze tegenover de voetbalsupporter in Belgie.
Allerlei strafmaatregelen die vooral normale voetbalsupporters raken, omdat een tiental/honderdtal heethoofden het af en toe wat te bont maakt. De hooligans zelf worden doorgaans enkel gestraft als ze geidentificeerd worden, maar anders wordt gewoon de hele groep supporters van een club gestraft, zonder pardon of zonder stil te staan dat daarbij een hoop onschuldige mensen gestraft worden.
Ik hoor daar eigenlijk vrij weinig ophef over.
Ik vind het toch ook wel jammer dat neutrale / rustige voetbalsupporters geviseerd worden door de daden van anderen en van mij zou men dat gerust ook mogen anders aanpakken maar dat is mijn mening. Het verschil is wel dat dat een van de consequenties is als je wil naar het voetbal gaan kijken. Een algemeen samenscholingsverbod raakt wel de ganse bevolking. Dat is als zeggen dat we mensen gaan doen blazen die wandelen op de stoep om te zorgen dat mensen minder drinken en rijden.
 
Ik vind het toch ook wel jammer dat neutrale / rustige voetbalsupporters geviseerd worden door de daden van anderen en van mij zou men dat gerust ook mogen anders aanpakken maar dat is mijn mening. Het verschil is wel dat dat een van de consequenties is als je wil naar het voetbal gaan kijken. Een algemeen samenscholingsverbod raakt wel de ganse bevolking. Dat is als zeggen dat we mensen gaan doen blazen die wandelen op de stoep om te zorgen dat mensen minder drinken en rijden.

Ik vind inderdaad ook dat een algemeen samenscholingsverbod op niks slaat. En ik ben tegen de behandeling die gewone voetbalsupporters krijgen, ik wil dat veranderd zien en niet zien uitgebreid worden naar nog meer bevolkingsgroepen of situaties.
 
Gelieve de positie van je discussiepartner correct voor te stellen.
Ja want een wereldwijde pandemie die zorgde voor miljoenen doden en waarbij iedereen besmet kon worden en het kon doorgeven is hetzelfde als een stad in lockdown plaatsen voor een voetbalmatch. Qua zaken fout voorstellen kan je post trouwens ook wel tellen
In België stierven 33.100 mensen aan corona, wat neerkomt op 0,29% van de bevolking. In aantal klinkt het veel, in percentages is het een niemendal. Was het maar zo'n klein percentage dat amok ging maken.

Jij spreekt over een soort lockdown. Het enige wat ze niet mogen is met hun vlag op straat gaan staan zwaaien (waar ik overigens nooit het nut van ingezien heb). Het is het einde van de wereld niet hé. Ga op café feesten maar laat de straten, winkels en politiekantoren ongemoeid. Zo'n absurde eis is dat toch niet lijkt me.

Wat mij betreft: strenger optreden tijdens de rellen zelf (ik vind dat er toch altijd vrij lang gewacht wordt met het inzetten van het waterkanon enzovoorts) en (een pak) zwaardere straffen hangen aan opgepakt worden tijdens die rellen.
U oplossing is dus om eerst Brussel in brand te steken en dan te kijken wie het gedaan heeft. De Annelies Verlinden approach.
 
In België stierven 33.100 mensen aan corona, wat neerkomt op 0,29% van de bevolking. In aantal klinkt het veel, in percentages is het een niemendal. Was het maar zo'n klein percentage dat amok ging maken.

Jij spreekt over een soort lockdown. Het enige wat ze niet mogen is met hun vlag op straat gaan staan zwaaien (waar ik overigens nooit het nut van ingezien heb). Het is het einde van de wereld niet hé. Ga op café feesten maar laat de straten, winkels en politiekantoren ongemoeid. Zo'n absurde eis is dat toch niet lijkt me.


U oplossing is dus om eerst Brussel in brand te steken en dan te kijken wie het gedaan heeft. De Annelies Verlinden approach.
dus volgens u zijn er meer als 0.29% van de Marokkaanse bevolking amokmaker?
Tja, ik denk dat er nog geen 100 amokmakers waren (waarvan heel veel centraal afrikanen) die dus niet allemaal Marokkaan waren.
 
In België stierven 33.100 mensen aan corona, wat neerkomt op 0,29% van de bevolking. In aantal klinkt het veel, in percentages is het een niemendal. Was het maar zo'n klein percentage dat amok ging maken.

Jij spreekt over een soort lockdown. Het enige wat ze niet mogen is met hun vlag op straat gaan staan zwaaien (waar ik overigens nooit het nut van ingezien heb). Het is het einde van de wereld niet hé. Ga op café feesten maar laat de straten, winkels en politiekantoren ongemoeid. Zo'n absurde eis is dat toch niet lijkt me.
Ach ja, natuurlijk, we pakken iedere Marokkaan die op straat loopt of in de buurt van winkels en politiekantoren komt gewoon op. Een erg simpele eis maar jammer genoeg niet zo simpel om hem te handhaven.
U oplossing is dus om eerst Brussel in brand te steken en dan te kijken wie het gedaan heeft. De Annelies Verlinden approach.
En uw oplossing is om iedere die mogelijks amok zal maken gewoon direct in de bak te gooien voor aleer die nog maar iets kan uitsteken. Mag ik dan bepalen wie er zal amok maken?
 
Terug
Bovenaan