Rellen in Brussel België-Marokko

Ja bon, als je op zo'n belachelijke manieren mijn posts interpreteert dan is het echt wel gedaan voor mij. Ja hoor, mijn oplossing is om Brussel in brand te laten steken, en ik ben de rare omdat ik geen hele stad limieten wil opleggen omwille van enkelingen (op de schaal van een hele stad gezien) die zich misdragen :sarcastic:

U oplossing is dus om eerst Brussel in brand te steken en dan te kijken wie het gedaan heeft. De Annelies Verlinden approach.
Uw oplossing is dan de Rusland/China/... approach? Er doet een heel kleine groep van de bevolking mogelijk lastig en dan gaan we maar iedereen verbieden om op straat te gaan met meerdere mensen? Want een vlaggenzwaaiverbod, daar heb ik nog niet van gehoord hoor. Of ga je aan racial profiling doen en enkel Marokkanen van de straat weren? Als het dan toch zo makkelijk is, leg dan eens uit hoe je (binnen de grenzen van de wet) zo een verbod zou kunnen opstellen?

Anders verplichten we ook een ingebouwde maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in elke auto, want er zijn elk weekend wel debielen die veel te hard rijden en doden veroorzaken. Als je vindt dat die maatregel belachelijk is en te veel mensen straft die zich wel gedragen dan ben is je oplossing om eerst mensen te laten sterven en dan te kijken wie het gedaan heeft.

Opnieuw: ik ben voor meer straffen en sneller en harder optreden van de politie wanneer zulke zaken zich voordoen (en wat mij betreft mag daar dan ook bij horen dat ze grote groepen mensen sneller uit elkaar drijven met behulp van het waterkanon en dergelijke) dus ik zit hier niet de linkse geitenwollensokkenrakker uit te hangen, maar enige zin voor realiteit mag nog wel.
 
dus volgens u zijn er meer als 0.29% van de Marokkaanse bevolking amokmaker?
Tja, ik denk dat er nog geen 100 amokmakers waren (waarvan heel veel centraal afrikanen) die dus niet allemaal Marokkaan waren.
Jonge gasten van allochtone origine, daar kijken we naar. Je weet ook wel dat een 70-jarige in een rolstoel de politie niet aanvalt.

En uw oplossing is om iedere die mogelijks amok zal maken gewoon direct in de bak te gooien voor aleer die nog maar iets kan uitsteken. Mag ik dan bepalen wie er zal amok maken?
Mijn oplossing zou zijn om iedereen die een steen vast heeft een pak slaag te geven dat ze de rest van hun leven door een rietje moeten eten.

Anders verplichten we ook een ingebouwde maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in elke auto, want er zijn elk weekend wel debielen die veel te hard rijden en doden veroorzaken. Als je vindt dat die maatregel belachelijk is en te veel mensen straft die zich wel gedragen dan ben is je oplossing om eerst mensen te laten sterven en dan te kijken wie het gedaan heeft.
Als je spreekt over strenge straffen dan is het, hij wil er Rusland of China van maken! Doe toch niet zo hypocriet. In België mag je dronken een kind doodrijden, vluchtmisdrijf plegen en je zal max 2 a 3 jaar de binnenkant van een cel zien. Dat is wat het lakse beleid teweeg brengt.

De dag dat ik een steen naar een politieagent gooi mogen ze mij een kogel door het hoofd schieten, als ik zo ver van het paadje ben hoor ik niet thuis in deze maatschappij.
 
Bon, nu heb je met je laatste post wel je masker volledig af gegooid.

Jonge gasten van allochtone origine, daar kijken we naar. Je weet ook wel dat een 70-jarige in een rolstoel de politie niet aanvalt.
Dat begint toch wel erg hard te lijken op 'alle bruinen buiten!' maar dan anders verpakt hoor. Als we enkel moeten kijken naar 'jonge gasten van allochtone origine' dan valt dit niet in de praktijk om te zetten wegens volledig illegaal. Je kan hier wel populistische praat blijven verkondigen, maar ik zie nog altijd niks in je posts dat werkelijk uitvoerbaar is binnen de grenzen van de wet (of de mensenrechten) hoor. Behalve dan een samenscholingsverbod, maar da's met een cirkelzaag tekeer gaan op iets waarvoor je een scalpel nodig hebt.

Mijn oplossing zou zijn om iedereen die een steen vast heeft een pak slaag te geven dat ze de rest van hun leven door een rietje moeten eten.
Pleiten voor politiegeweld (of ga je daar misschien knokploegen voor inzetten? Je kan ze eventueel bruine hemden aan doen zodanig dat iedereen ze ziet komen?) en mensen zo zwaar toe takelen dat ze voor de rest van hun leven gehandicapt zijn omdat ze een steen vast hebben. Ik neem het terug, je wilt nog erger dan de Rusland approach.

Als je spreekt over strenge straffen dan is het, hij wil er Rusland of China van maken!
Lees jij eigenlijk wel? Ik spreek zelf al heel de tijd van strengere straffen. De politie die macht geven om mensen overhoop te schieten of gehandicapt te meppen en spreken over samenscholingsverbod omwille van enkele (opnieuw: op de schaal van een stad) relschoppers is echter wel neigend naar Rusland en China. Da's pure bananenrepubliek onzin.

In België mag je dronken een kind doodrijden, vluchtmisdrijf plegen en je zal max 2 a 3 jaar de binnenkant van een cel zien. Dat is wat het lakse beleid teweeg brengt.
Ah, wat zou dan de oplossing kunnen zijn? Een strenger beleid, met strenger optreden van de politie en zwaardere straffen? Goed idee! Dat zeg ik namelijk ook al heel de tijd. Echt man. :sarcastic:
 
Jonge gasten van allochtone origine, daar kijken we naar. Je weet ook wel dat een 70-jarige in een rolstoel de politie niet aanvalt.


Mijn oplossing zou zijn om iedereen die een steen vast heeft een pak slaag te geven dat ze de rest van hun leven door een rietje moeten eten.


Als je spreekt over strenge straffen dan is het, hij wil er Rusland of China van maken! Doe toch niet zo hypocriet. In België mag je dronken een kind doodrijden, vluchtmisdrijf plegen en je zal max 2 a 3 jaar de binnenkant van een cel zien. Dat is wat het lakse beleid teweeg brengt.

De dag dat ik een steen naar een politieagent gooi mogen ze mij een kogel door het hoofd schieten, als ik zo ver van het paadje ben hoor ik niet thuis in deze maatschappij.

Het zo in extremen trekken is hier nergens voor nodig. In essentie zijn de leden waar je tegenin gaat het met je eens dat de mensen die actief deelnemen aan de rellen strenger vervolgd en gestrafd moeten worden. Ze stellen in vraag hoe jij praktisch een samenscholingsverbod gaat uitwerken, als je enige selectiecriterium "jonge gasten van allochtone origine" is, wat gewoon neerkomt op discriminatie en op lange termijn zeker niet gaat helpen om diezelfde jongeren in de maatschappij te laten integreren.

In het algemeen mag de toon van discussiëren in deze thread weer wat respectvoller.
 
In België stierven 33.100 mensen aan corona, wat neerkomt op 0,29% van de bevolking. In aantal klinkt het veel, in percentages is het een niemendal. Was het maar zo'n klein percentage dat amok ging maken.
Er stierven maar 33100 mensen door draconische maatregelen 2 jaar lang. Dit vergelijk je dan met een aantal amokmakers, waar je volgens mij geen cijfers van hebt, dat zeker meer is dan 0.29% van de bevolking.

Waar slaat dat nu eigenlijk op?
Jij spreekt over een soort lockdown. Het enige wat ze niet mogen is met hun vlag op straat gaan staan zwaaien (waar ik overigens nooit het nut van ingezien heb). Het is het einde van de wereld niet hé. Ga op café feesten maar laat de straten, winkels en politiekantoren ongemoeid. Zo'n absurde eis is dat toch niet lijkt me.
Klinkt waterdicht, gewoon de juiste mensen tegenhouden.
 
Als je spreekt over strenge straffen dan is het, hij wil er Rusland of China van maken! Doe toch niet zo hypocriet. In België mag je dronken een kind doodrijden, vluchtmisdrijf plegen en je zal max 2 a 3 jaar de binnenkant van een cel zien. Dat is wat het lakse beleid teweeg brengt.

De dag dat ik een steen naar een politieagent gooi mogen ze mij een kogel door het hoofd schieten, als ik zo ver van het paadje ben hoor ik niet thuis in deze maatschappij.
Iedereen is het er hier blijkbaar over eens dat er straffen te licht zijn. En als excuus gebruikt men “ de gevangenissen zijn vol”. Straffen onder de 2 jaar worden nauwelijks uitgevoerd.

Dan denk ik: waarom niet iedereen “gekend bij het gerecht” een enkelband om? Want hoe vaak zie je dat niet in artikels staan, ook van heel zware misdrijven?
Dus ook bvb voor mensen die 20 jaar krijgen, en na 7 jaar vrijkomen. De resterende 13 jaar zouden die dat zeker ook moeten dragen.

Maar wat blijkt? Een enkelband kost volgens De Morgen 38 euro PER DAG per persoon!?! Hoe is dat anno 2022 mogelijk?
Stel dat zo n band eenmalig pakweg 1000 euro kost (band, gps, zender en wat robuust uitvoeren) en dan 10 euro per maand voor een data simkaart. Dat zou ik een normale kost vinden… Maar 38 euro per dag???

Dan kan je al tenminste de bewegingsvrijheid inperken, en ze ook direct linken aan een plaats delict als je die gps gegevens een paar maand bijhoudt, wat denk ik toch de goesting op recidive zal verkleinen.

Zoals al eerder gezegd, de manieren zijn er, maar de politieke wil om dingen aan te pakken ontbreekt gewoon… En dan vindt Looser dat ik overdrijf, als ik stel dat er toch iets van waarheid schuilt in de stelling van Breivik dat sossen landsverraders zijn. Hun electoraal opportunisme kost ons veel geld, een stuk van onze veiligheid, het goed gevoel van vrouwen in de steden, dat kleine boefjes kunnen doorgroeien naar de champions league en grote coke dealers worden, enz…

Het persoonlijk gewin van die politici helpt ons richting bankroet, en de zwakkeren die voor hen stemden zullen de eersten zijn die honger en kou gaan hebben als ons sociaal systeem ineenstort, dat is nog de bittere ironie in heel dit verhaal. Ik hoop echt dat in BXL die PS stemmers op een dag beseffen dat ze gebruikt worden.
 
Maar wat blijkt? Een enkelband kost volgens De Morgen 38 euro PER DAG per persoon!?! Hoe is dat anno 2022 mogelijk?
Stel dat zo n band eenmalig pakweg 1000 euro kost (band, gps, zender en wat robuust uitvoeren) en dan 10 euro per maand voor een data simkaart. Dat zou ik een normale kost vinden… Maar 38 euro per dag???

Monitoring, administratie, opvolging, IT...
 
Monitoring, administratie, opvolging, IT...
Ik snap ook dat er wat overhead is, maar allez…
Er zijn er blijkbaar grootte orde 4000 in gebruik in Belgie.
Dat maakt grofweg 4000x30x38 = 4 560 000 euro per maand.
Met die kost van een paar maand kan je al een mooi softwarepakket aanschaffen dat automatisch de juiste mensen een mailtje stuurt als een pipo uit zijn zone gaat, en met een historie toegankelijk voor de politie.

Als er grootteorde 10000 vastzitten in die gevangenissen die te vol zitten, en waar dus velen ontbreken wegens te vol, is die 4000 enkelbanden volgens mij ook veel te weinig. Dat zou eerder 30000 enkelbanden moeten zijn: 20000 als opvolging van ex gedetineerden gedurende de rest van hun straf die ze maar 1/3 uitzaten, plus de duizenden met korte straffen die nooit de gevangenis bereikten. Ik vind dit een zwaar gebrek aan efficientie of visie, of kortom: onwil.

Met 38 euro per dag kan je bijna 7/7 een agent persoonlijk een halve dag op de koffie sturen bij elke crimineel. Je kan je bijna afvragen waarom het electronisch te doen ipv in persoon als de efficientie zo belabberd is van het huidig systeem…
 
Laatst bewerkt:
Ik woon in Brussel in een wijk met veel Marokkanen.

Ik stel me soms de vraag hoe ze zouden reageren indien België zou winnen tegen Marokko en ik met m'n vrienden met de auto rondrijd met Belgische vlaggen. Ben er bijna zeker van dat dat zou leiden tot ruzie. Zo spijtig.
 
Met 38 euro per dag kan je bijna 7/7 een agent persoonlijk een halve dag op de koffie sturen bij elke crimineel. Je kan je bijna afvragen waarom het electronisch te doen ipv in persoon als de efficientie zo belabberd is van het huidig systeem…
ik denk niet dat ge ergens een flik gaat vinden die een shift van 8u (of ge bedoelt een letterlijke halve dag, en dus 12u?) gaat doen voor 38€, bruto. alle premies etc. inbegrepen.
moet rekenen, als uw flik 2.800€ bruto heeft (grof geschat), 22 dagen werken. dat kost de staat 127€ per dag voor uw koffieklets per crimineel. en da's zijne shift, dus ge moet die op het terrein vervangen.
dan zitten daar nog niet de andere kosten bij die bij die flik komen (uniform, materiaal, dienstwagen, etc).
allez, ik weet dat het maar wat grootspraak is he, van u, maar 't is dus serieus de bal mis slagen over de kosten.


maar uw post vat het eigenlijk goed samen he:
de mensen willen meer veiligheid, maar het mag niks kosten, en geen last veroorzaken.
tjah, dan kom je nergens.
 
Ik woon in Brussel in een wijk met veel Marokkanen.

Ik stel me soms de vraag hoe ze zouden reageren indien België zou winnen tegen Marokko en ik met m'n vrienden met de auto rondrijd met Belgische vlaggen. Ben er bijna zeker van dat dat zou leiden tot ruzie. Zo spijtig.
Tjah ,we wonen hier in Belgie,waarom zou je dan niet mogen rondrijden met een Belgische vlag....?
 
maar uw post vat het eigenlijk goed samen he:
de mensen willen meer veiligheid, maar het mag niks kosten, en geen last veroorzaken.
tjah, dan kom je nergens.

Dat zegt hij niet. Hij zegt dat het nooit zoveel zou mogen kosten, en dat het zoveel kost gewoon een teken is van geweldige inefficientie.
Hoezo in de wereld van vandaag betaal je 38 euro per dag per enkelband? Die gps data zou gewoon automatisch op een server opgeslagen dienen te worden, een functie in de database verifieert gewoon dat de data niet afwijkt van de parameters, elke afwijking triggert gewoon een pop-up met een mogelijkheid om dat om te zetten in een visuele weergave in map modus. Zoiets is echt helemaal niet duur.
Je hoeft ook geen tientallen mensen hebben om dat te monitoren. Je zet daar een handvol administratief bedienden op en that's it.

Zoiets kan je gemakkelijk doen voor 5-10 euro per dag per band, dan spreek je nog altijd over 20 tot 40.000 euro per dag budget.
 
Om dezelfde reden dat de meeste homo's ook niet hand-in-hand gaan wandelen in pakweg Molenbeek of Borgerhout. Geen zin om in elkaar geklopt te worden.
Is dat zo? Dat "de meeste homo's" niet hand in hand wandelen in Molenbeek?
Nu, dat er problemen zijn met geweld tegen holebi's, dat is absoluut een feit. En waarschijnlijk op bepaalde plaatsen meer dan andere. Maar de vergelijking is wel van een opzienbarend populisme, toch?
Er zijn rellen na winst van Marokko. Daarnaast komen er Marokkanen op straat met Marokkaanse vlag om te vieren, rijden ze toeterend door de straat of maken ze een mensenketting om de relschoppers te scheiden van de vierders. Maar in de post hierboven wordt iedereen op één hoop gegooid.

En dan nog met een hypothetische stroman: Als België zou winnen van Marokko en Belgen zouden toeterend door de straat rijden, dàn zou het ruzie zijn. In tegenstelling tot nu of zo. De insinuatie is dat wij braven Belgen hen wel toelaten om te vieren, maar dat zij het omgekeerd niet zouden toelaten.

Niet dat iemand zich daartegen kan verdedigen, want het is puur hypothetisch. Maar er zijn alvast wel vaak genoeg overwinningen van Belgen geweest waarbij auto's hier toeterend zijn doorgekomen. Geen ruzie gezien. En Marokko zit voor het eerst in de kwartfinale, dus zij deden het sowieso slechter dan. Maar "dan zal er wel ruzie zijn, spijtig"...

In tegendeel: Het omgekeerde klopt ook niet. Dat wij brave Belgen hen wel toestaan om te vieren. Er staan hier 18 pagina's aan gepraat over de rellen, die worden gelijkgesteld met het vieren. Dat zijn twee dingen die ook los van elkaar gezien kunnen worden, maar het is makkelijker om het op één hoop te gooien en elke groep allochtonen meteen het ergste toe te dichten van eender welke groep Marokkanen op die dag.
 
  • Leuk
Waarderingen: derp
Is dat zo? Dat "de meeste homo's" niet hand in hand wandelen in Molenbeek?
Een homokoppel dat ik ken loopt niet eens hand in hand op de Meir of op de Grote Markt in Lier (maar dit eerder uit 'gewoonte'). In Parijs en Brussel al zeker niet want daar is het aantal opmerkingen en bedreigingen (en gek genoeg avances) voelbaar sterker aanwezig. Dit is zéker wel erger in bepaalde buurten. En ja dat zijn dan eerder buurten genre Molenbeek. Daar moeten we niet flauw over doen, vraag het ook maar aan de gemiddelde vrouw.

Verder is het preventief deels 'afschermen' van buurten wel succesvol gebleken in Antwerpen. Maar in Antwerpen zijn ze al langer meer preventief en kordater aan het optreden en dit werpt wel zijn vruchten af. Ik denk ook dat de Marokkaanse gemeenschap in Antwerpen veel beter begint te gellen in het algemeen tegenover die van Brussel.

Het blijft wel een groot probleem in Brussel dat ze telkens slechts een paar man kunnen oppakken en dat ze die de dag erna weer moeten loslaten. En daarna zijn er doorgaans geen gevolgen voor de wandaden.

Ik was bij de laatste match in Duitsland, daar was een heel erg grote Marokkaanse gemeenschap in die stad. Die toeterden en vierden feest. Tot diep in de nacht zelfs. En oké ze hebben één kruispunt even geblokkeerd met een aantal luxewagens, maar dat duurde hoop en al 5 minuten en klaar. Een beetje ambetant? Yes, maar het was pure vreugde. Daarna gewoon weer rondrijden en toeteren. Vriendelijk sfeertje, ook bij de jongeren. Die mensen gun je dat ten volle.

In Brussel is de sfeer gewoon oh zo grimmig. Zelfs zonder voetbalmatch. In eerste instantie moet je keihard repressief optreden om op korte termijn wat te doen aan dat gedrag. Maar er zijn structurele problemen in die stad waarbij je spreekt over een helingsproces dat gaat over jaren, en waarschijnlijk eerder over een volledige generatie of twee om dat recht te trekken.

Ik denk trouwens ook niet dat je problemen gaat hebben als je gaat toeteren met de Belgische vlag. Tenzij je net Marokko zelf had uitgeschakeld, maar dat is wel een kwestie van gezond verstand om dan niet met je truitje in Borgerhout rond te gaan banjeren. Hetzelfde kan je echter zeggen over met een Paars truitje rond de Bosuil te lopen na een gewonnen bekerfinale. Deze rellen hebben niet echt iets te maken met voetbal.
 
Om dezelfde reden dat de meeste homo's ook niet hand-in-hand gaan wandelen in pakweg Molenbeek of Borgerhout. Geen zin om in elkaar geklopt te worden.

Tgoh, als er vorig jaar nog een homo werd vermoord door witte jongens in een witte gemeente (Beveren), dan zou ik toch denken dat de homofobie verder zit dan in alleen Molenbeek of Borgerhout.
Ik heb wel wat gay vrienden (die allemaal begin de 20/mid 20 zijn en in of rond stad Antwerpen wonen), en als ik hun verhalen qua uitschelden of fysieke belaging hoor, dan zit je met de gemiddelde Bob, Jeroen of Kevin toch ook niet helemaal veilig.
Dat de kans op een homofobe Marokkaan groter is dan op een homofobe native Vlaming, ja dat zal wel. Maar dat riedeltje van "ah alleen die moslims zijn homofoob, wij totaal niet" is ver van de realiteit, en iets wat vooral het Vlaams Belang wil uitpersen.
 
Ik denk dat de spanningen niet helpen aan het algemene "opgroeien" van simpele meningen.
Het gaat om allemaal mensen. Van vlees en bloed.

Stel dat er een bevolkingsgroep niet aanwezig was, zouden dan plots alle problemen uitblijven?
Misschien even Dirk De Wachter opbellen... alles is puur hypothetisch als je zo begint.

Samengevat, het gaat om minderjarigen voornamelijk toch?
Laat die thuis zijn/blijven tijdens de week.
Zal al wat vandalisme schelen.

En plus, minderjarigen, een schop onder hun kont verdorie.
 
Elke keer het rellen zijn worden er x-aantal personen opgepakt of aangehouden

Geef die personen/onruststokers een enkelband tot het einde van het WK, zo haal je de rotte appels er al voor een gedeelte uit
Ze mogen gaan werken (voor zover ze dat doen), en voor de rest zit je enkele weken binnen opgesloten

De Turken bij mij op het werk vinden het onwaarschijnlijk dat dit kan en mag, als zij na een overwinning van Turkije toeterend en vlaggen zwaaiend over de koolmijnlaan rijden in Heusden-Zolder of in bv. Genk dan krijgen ze gewoon een pv van de politie (hun woorden hé, heb ik geen bewijzen van)
 
Terug
Bovenaan