Rellen in Brussel België-Marokko

In Denemarken werkt het, omdat de overheid daar daadkrachtig optreed, en de burger de overheid vertrouwt (en omgekeerd). Plus hun “immigratie-situatie” is lang nog niet zo’n monster als ons “50 jaar laissez-faire door de PS”.

Ik ben samen met een Deense, als ik naar daar verhuis in de toekomst, moet ik verplicht op taal- en integratiecursus (met examen) voor een langetermijn verblijfsvergunning. Het Deens staatsburgerschap zou ik maar ten vroegste na 9 jaar (en heel veel moeite) kunnen verkrijgen. Heb je schulden, betalingsachterstanden voor belastingen, iets op je kerfstok in die aanloopperiode (ja, zelfs ernstige verkeersinbreuken) en je kunt het schudden.

Laatst bewerkt:
In Denemarken werkt het, omdat de overheid daar daadkrachtig optreed, en de burger de overheid vertrouwt (en omgekeerd). Plus hun “immigratie-situatie” is lang nog niet zo’n monster als ons “50 jaar laissez-faire door de PS”.

Ik ben samen met een Deense, als ik naar daar verhuis in de toekomst, moet ik verplicht op taal- en integratiecursus (met examen) voor een langetermijn verblijfsvergunning. Het Deens staatsburgerschap zou ik maar ten vroegste na 9 jaar (en heel veel moeite) kunnen verkrijgen. Heb je schulden, betalingsachterstanden voor belastingen, iets op je kerfstok in die aanloopperiode (ja, zelfs ernstige verkeersinbreuken) en je kunt het schudden.
Ik ben wel fan hoor van dat Deense model maar ik zie toch niet hoe dit voor ons een directe oplossing zou zijn voor de problematiek in Brussel/Antwerpen. Als we dat zouden kunnen invoeren gaan we toch nog inspanningen nodig hebben om de huidige situatie recht te trekken. Imo zullen we ook maar in de toekomst kunnen uitmaken of Denemarken het bij het rechte eind had.

Volgens Wikipedia (https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Partijprogramma_Vlaams_Belang):

"... het Vlaams Belang heeft steeds gehamerd op de verplichte inburgering van vreemdelingen. Dat wenst de partij in de eerste plaats af te dwingen met een verplichte burgerschapsproef en een loyaliteitsverklaring.
..."

Vooral vanuit Franstalige kant werd verplichte inburgering als iets racistisch beschouwd.

Voor de duidelijkheid: Ik zou zelf nooit op VB stemmen, wegens te veel neonazistische banden. Maar zij waren wel de eerste partij die de migratieproblemen erkende. Terwijl de andere partijen gewoon deden alsof het niet bestond. Achteraf moeten we gewoon toegeven dat VB op een aantal vlakken gelijk had (zeker niet alle!). De andere Vlaamse partijen hebben de laatste jaren overigens heel veel VB standpunten gerecycleerd (cfr. interview met Conner Rousseau hierboven)
Dat gaat over het Vlaams Belang. Dat pas bestaat van 2004. Het ontstaan van de problemen wordt altijd veel vroeger benoemd.
Het Blok heeft niet gehamerd op verplichte inburgering, maar op verplichte assimilatie. Testen maar tegelijk gratis taalcursussen afbouwen, een stop van de islamisering (dus een verbod op geloof, tegen de vrijheid van geloof)...

Ik hoef helemaal niet toe te geven dat het VB op een aantal vlakken gelijk had. Hoogstens dat iets "niet goed" was, maar dat kan iedereen aanduiden, en doen er ook heel veel. Waar ze voor staan, dat is een ander paar mouwen.

Is dat onlangs veranderd? Maat van me is eind 2020 naar Denemarken verhuisd en die heeft daar weinig voor moeten doen. Geen taal- of integratiecursus, laat staan een examen. Lange termijn verblijfsvergunning.

Velen vergeten trouwens dat Denemarken een speciale status in de EU heeft bedongen en daardoor zelf wat meer vrijheid heeft qua migratie bv.
Dus zo maar doen wat zij doen, dat zit er gewoon niet in.

Velen vergeten trouwens dat Denemarken een speciale status in de EU heeft bedongen en daardoor zelf wat meer vrijheid heeft qua migratie bv.
Dus zo maar doen wat zij doen, dat zit er gewoon niet in.
Dan moeten we desnoods ook maar zo'n status bedingen hé.

Steeds maar weer die excuses die ertoe leiden dat er gewoon helemaal niets gebeurt.

Natuurlijk zal het juridisch allemaal niet simpel zijn. Maar bv. tijdens de corona-periode is gebleken dat plots wel veel mogelijk was om allerhande maatregelen te nemen.

Ik zie echt niet in hoe dit een oplossing is voor de huidige problematiek. Imo is dit gewoon een oplossing om de publieke opinie te sussen. Ik ben met veel zaken akkoord hoor maar eigenlijk doet de visie van de Denen in dit geval niet terzake. Misschien moeten we meer inzetten op meer middelen voor gerecht, justitie en ordehandhaving, meer middelen om die jongeren toch op een of andere manier te kunnen activeren voor te werken voor een betere toekomst enz dan te kijken hoe men bij de volgende verkiezingen zoveel mogelijk stemmen haalt. Dat laatste is gewoon hetgeen deze problemen in de hand gewerkt heeft.
Men had dat beleid decennia geleden al moeten hebben. Dan had deze topic mss nog niet eens bestaan.
Maar alles werd weggelachen, en alles was taboe. De weglachers van toen weigeren nu uiteraard verantwoording af te leggen.

Het is een eerste stap naar verbetering. En de rest gaat dan hopelijk ooit liggen.
Gaat het niet liggen ooit, dan mag men het toekomstbeeld zelf invullen en fraai zal het niet zijn.

In Zweden en andere landen is dezelfde kentering bezig.

Meer middelen. We zijn half failliet. Iedereen wilt meer geld nu.
Soit, mss is de situatie in België gewoon totaal hopeloos ja.
Nieuwe instroom blijft, die toch niet geïntegreerd geraken en het systeem nog meer doen kraken.

Men had dat beleid decennia geleden al moeten hebben. Dan had deze topic mss nog niet eens bestaan.
Maar alles werd weggelachen, en alles was taboe. De weglachers van toen weigeren nu uiteraard verantwoording af te leggen.

Het is een eerste stap naar verbetering. En de rest gaat dan hopelijk ooit liggen.
Gaat het niet liggen ooit, dan mag men het toekomstbeeld zelf invullen en fraai zal het niet zijn.

In Zweden en andere landen is dezelfde kentering bezig.

Meer middelen. We zijn half failliet. Iedereen wilt meer geld nu.
Soit, mss is de situatie in België gewoon totaal hopeloos ja.
Nieuwe instroom blijft, die toch niet geïntegreerd geraken en het systeem nog meer doen kraken.
Verhelderende analyse. :unsure: . Als we echt niet verder komen dan hindsight commentaar geven en zwarte pieten dan stopt de discussie wel voor mij.

Hoe los je het nog op he? Diegene die hier zijn met een Belgische pas die je krijgt je niet weg en zelfs die zijn met veel te veel. Instroom tot het absolute minimum beperken ja dat sowieso maar dan krijg je de problemen die er nu zijn niet weg.

Ik ben zaterdag nog is door Borgerhout gereden rond negen uur. Wat een samenhokking en verkrotting dat daar is? pffft. Dan zie ik het somber in.

Laatst bewerkt:
Dan moeten we desnoods ook maar zo'n status bedingen hé.

Steeds maar weer die excuses die ertoe leiden dat er gewoon helemaal niets gebeurt.

Natuurlijk zal het juridisch allemaal niet simpel zijn. Maar bv. tijdens de corona-periode is gebleken dat plots wel veel mogelijk was om allerhande maatregelen te nemen.
Tijdelijke maatregelen wel, om doden te vermijden.

Sowieso vraag ik me toch af hoeveel recente nieuwkomers er nu eigenlijk bij de rellen betrokken waren, want ik vermoed dat het vooral Belgen waren (die misschien ook al Belgen als ouders hadden). Het probleem ligt IMO vooral daar. Uiteindelijk mag je als jonge nieuwkomer met een taalachterstand niet zomaar in bv. het lager of middelbaar onderwijs starten. Maar als Belg, die geen enkele landstaal machtig is, is daar volgens mij geen controle op. Combineer dat met sowieso al in een slechte omgeving opgroeien, pak bv. een buurt zoals rond Zwarte Vijvers, in een familie die ook bestaat uit laaggeschoolde plantrekkers, en het is huilen met de pet op.

Niet dat het huidige migratiebeleid niet strenger mag natuurlijk, al denk ik dat veel van die maatregelen vooral doordachter moeten.

Om nog eens uit ervaring te spreken: inburgeringscursus die zeer vrijblijvend was en zoals altijd afhangt van hoe serieus de leerkracht het neemt. Uiteindelijk moet je dan een A2 Nederlands halen, wat bij een uitgebluste leerkracht NT2 die lesgeeft aan wat "ik wil niets"-VDAB gevallen ook niet echt een inspanning is, maar waarmee je ook niet in de maatschappij kan meedraaien. De VDAB zelf is bij momenten nogal paternalistisch. Dit als je natuurlijk al mag werken, want dat duurt wel een tijd. En dat alles achter de rug, dan blijkt dat om een rijbewijs te halen je eigenlijk zeer goed Engels of een landstaal moet kunnen, beter dan de A2 vereiste.

Denemarken is top. Paar maanden daar gewerkt, veel beter beleid daar.

Al die jongeren uit elkaar trekken en decentraliseren over het land is iets wat kan helpen. Ik ken genoeg voorbeelden van Noord-Afrikaanse en Arabische gezinnen die 'afgezonderd' wonen en wiens kinderen perfect in de pas lopen omdat ze uit die slechte invloedssfeer zijn.

Al die jongeren uit elkaar trekken en decentraliseren over het land is iets wat kan helpen. Ik ken genoeg voorbeelden van Noord-Afrikaanse en Arabische gezinnen die 'afgezonderd' wonen en wiens kinderen perfect in de pas lopen omdat ze uit die slechte invloedssfeer zijn.
lijkt me idd het beste , maar kan dat zomaar ?

Hoe stel je dat praktisch voor? Betrapt worden op rellen is dan verplicht verhuizen voor de hele familie? Of alleen voor mensen van Marokkaanse afkomst? En hoever moet je teruggaan om die Marokkaanse afkomst dan vast te stellen?

Ik ken trouwens ook genoeg voorbeelden van Noord-Afrikaanse gezinnen die niet "afgezonderd" wonen en wiens kinderen perfect in de pas lopen.

Dat klopt toch niet voor EU-burgers? Als EU-burger kan jij gewoon gaan werken daar en op basis van je werkcontract een EU-residence permit krijgen. Daar zijn verder geen voorwaarden aan verbonden. Na 5 jaar kan je gewoon Perm Residence Permit aanvragen. En als je niet wil werken, vraag je gewoon Family reunification with a Danish citizen under EU regulations aan en dat is ook easy peasy want... EU regels.

Maar goed, voor niet-EU burgers zal dat waarschijnlijk wel opgaan wat je zegt.

:oink:

In andere threads verafschuwen we de deportaties van Rusland naar de uithoeken van hun land. En nu lees ik hier in afgezwakte vorm hetzelfde.

:oink:

In andere threads verafschuwen we de deportaties van Rusland naar de uithoeken van hun land. En nu lees ik hier in afgezwakte vorm hetzelfde.
Onschuldige burgers en oa jonge kinderen deporteren in oorlogstijd is toch wel anders dan recidiverende criminelen willen deporteren.
Maar een reeds Belg kan je niet terug sturen of 'deporteren' natuurlijk. Hooguit kan je die bij ons in een cel steken of een jeugdinrichting. Dus inderdaad een wat nutteloze discussie. Een cellentekort, een trage justitie, een wat te laks beleid, dat is iets anders. Deze problemen zorgen ook voor een deel voor de straffeloosheid, en deze zaken zijn evengoed ook raders in het groter probleem.
Sowieso scheef vergelijk met oorlogsdeportaties, of scheve redeneringen van mensen die zeggen: deporteren naar Marokko.

Laatst bewerkt:
Zorgen dat mensen verspreid over België gaan wonen om integratie te bevorderen wordt hier al direct gelijk gesteld aan deportatie. Einde discussie wat mij betreft.

Zorgen dat mensen verspreid over België gaan wonen om integratie te bevorderen wordt hier al direct gelijk gesteld aan deportatie. Einde discussie wat mij betreft.
Je bent de discussie nog niet eens begonnen. Je komt met een straf voorstel, weigert de praktische invulling toe te lichten en steigert als het iemand er een ander straf woord voor heeft.

Er staat ook letterlijk "een afgezwakte vorm" van deportatie. Wat trouwens het verplicht verplaatsen is als straf. Dat stelde je nu toch voor? Niet naar een strafkolonie, maar wel verplicht ergens gaan wonen. Verspreid. Dus met een contactverbod of zo? Of controle of ze nog altijd wel in dat ene dorpje wonen? Ik vind dat allemaal maar rare straffen voor burgers.

Terug
Bovenaan