Rellen in Brussel België-Marokko

Welke nationaliteit staat er op die gasten hun paspoort? Als je "de problemen wil benoemen" benoem ze dan ook juist for fuck sake.
Geen idee, ik vermoed de dubbele nationaliteit. Weet jij het...?
Als ze de dubbele nationaliteit hebben, is het trouwens correct om te spreken over Marokkanen. :tongue:

'Belgen van Marokkaanse afkomst' mag van mijn part ook hoor, maar alle migranten/Belgen over dezelfde kam scheren terwijl er bij bepaalde afkomsten véél meer problemen zijn dan bij andere is ook niet correct.

Die "Marokkaanse" mag je weglaten. Het is helemaal geen Marokkanenprobleem, wel een probleem van een aanzienlijke groep mensen met enorm veel sociale en economische problemen. De enige reden dat het nu geframed wordt als een "Marokkanenprobleem" is omdat Marokkanen veruit de grootste groep zijn in die Brusselse randwijken. Hadden de Marokkanen de voorbije decennia in Marokko gebleven, en de Congolezen waren massaal afgekomen, dan was het ongetwijfeld een "Congolees probleem".

Het zo benoemen is alleen koren op de molen van het Vlaams Belang dat doet alsof Marokkaan zijn equivalent is aan inherent agressief en vernielzuchtig zijn. Terwijl het niet de autochtone Brusselaar wiens auto's vernield en winkelruiten ingeslagen zijn eh. Die auto's en winkels waren eigendom van, jawel, Marokkanen die hun leven en mindset duidelijk beter op orde hebben.
Niet echt akkoord met de vernielingen.
De vernietigde steps en wagens zijn voor een groot deel deelsteps en huurwagens.
De vernietigde rode wagen was eentje van Poppy.
6835443513235.jpg

Mijn marrokaanse collegas raden ook aan om een marrokaans vlagje in de wagen te leggen als ik in brussel parkeer. Minder problemen ;)

Waar ik wel met akkoord ben is dat het evengoed een congolees, italiaans, vietnamees probleem had geweest had deze groep het grootst geweest in brusselse achtergestelde randwijken.

Nu ja... op naar nieuwjaar.. dan weer 6 maand rustig... dan weer zwembad rellen... Zo een keer om de 4 jaar een WK is nu nog het minst van mijn zorgen :D

Waar ik wel met akkoord ben is dat het evengoed een congolees, italiaans, vietnamees probleem had geweest had deze groep het grootst geweest in brusselse randwijken.
De Italianen wonnen vorig jaar van Belgie tijdens de zomer op het EK en won daarna het EK.
In Hasselt en Limburg enkel vreugde en feestvieren zonder vernieling.

Als vader van een dochter die een dubble nationaliteit heeft/zal hebben, vind ik sommige reacties hier ook wel een beetje wereldvreemd. De tijd dat er enkel "echte Belgen" waren en "vreemdelingen" is gedaan hé. Het is niet omdat er hier een hoop marginalen opgroeien door diverse redenen en die de dubbele nationaliteit hebben, dat daar nu de oplossing ligt zie. Het andere land zal ook staan springen: "hier is een marginaal, wij hebben het geprobeerd maar het is een complete loser, alstublieft!"

Belgen kennen amper nationale trots, mensen met buitenlandse roots kunnen dus makkelijk wat de nationalist uithangen voor een ander land. Als je dan zo'n marginaal bent op de rand van de maatschappij is het ook wel leuk natuurlijk: je afzetten tegen de maatschappij die je als grote schuldige ziet, en "fan" zijn van een land ver weg waar je toch enkel maar op vakantie gaat. Dat zie je volgens mij overal. Maar ik zou van de groep waar het hier over gaat, vooral jong en laaggeschoold, nu niet echt een diepere analyse verwachten dan een soort "janneke & mieke"-visie over hoe tof het andere land is.

Laatst bewerkt:
Congo doet niet mee op het WK hé :unsure:
Al een chance dat Italië en Turkije ook niet mee doen anders breken die de boel weer af......
O, wacht dat is nog niet voorgevallen.

Toch bevolkingsgroepen die begonnen zijn met dezelfde "sociale en economische problemen".

Blijft de vraag waarom bij die ene groep wel en andere niet?
Mijn vrienden/collega's met allerhande roots, ook Marokaans, benoemen het wel, maar van een witte man zou dat racisme kunnen zijn.

En vraag aan die gasten eens of ze Marokkaan of Belg zijn. Dan gaat hetgeen dat op hun paspoort staat plots een pak minder uitmaken hoor.

Tis nochtans dat dat telt.

Ik snap niet waarom iedereen denkt dat "terugsturen" een oplossing is. Het is een Belgisch probleem, ze zijn in België geboren, ze zijn in België opgegroeid. Maakt dat uit met welke vlag ze zwaaien?

Half dit forum: "DUMP ZE IN MAROKKO".
Het zijn Belgen. Je kan niet zomaar Belgen verbannen uit België. :p

De Italianen wonnen vorig jaar van Belgie tijdens de zomer op het EK en won daarna het EK.

Ja italianen was mss verkeerde keus. Die hebben al 60 jaar of meer de tijd gehad voor zich te integreren. Maar ik zou zeker eens de geschiedenisboeken induiken hoe de bevolking tov de italianen stond jaren 60. In nederland had je de 'spaghettirellen' Hier in belgie had je toen ook onrusten.

Nu herhaal je het toch gewoon van hier? https://www.beyondgaming.be/threads/rellen-in-brussel-belgie-marokko.19520/post-839995

Ik zou eerder zeggen dat Italo-Belgen niet meer op dezelfde sport van de sociaal-economische ladder staan in onze maatschappij, en dat het niet zozeer ‘Marokkanen’ is, maar de onderste, vergeten en gefrustreerde bevolkingslaag (nogmaals: geen excuus of vergoelijking, gewoon een mogelijke oorzaak). Wat zou jij eraan verbinden?

Je maakt telkens een insinuatie dat het een Marokkaans probleem is. Maar als je dat zou willen uitleggen, kom je toch bij heel foute dingen uit?

Hier in West-Vlaanderen zijn eigl geen problemen met de Marokkaanse gemeenschap . Tis toch een grootstedelijk probleem die rellen . Veel te laks beleid in een onmogelijk te besturen stad als Brussel .

Hier in West-Vlaanderen zijn eigl geen problemen met de Marokkaanse gemeenschap . Tis toch een grootstedelijk probleem die rellen . Veel te laks beleid in een onmogelijk te besturen stad als Brussel .
Ik ga hier zeker niet de bestuurlijke soep die Brussel is goedpraten, maar het is wel een beetje de enige "echte" stad die we hebben hé. Als je wil dan kan Antwerpen ook mee, maar het is niet of daar is alles peis en vree.

Ik ga hier zeker niet de bestuurlijke soep die Brussel is goedpraten, maar het is wel een beetje de enige "echte" stad die we hebben hé. Als je wil dan kan Antwerpen ook mee, maar het is niet of daar is alles peis en vree.
Maarja Brussel is toch echt veel te ingewikkeld om te besturen en te handhaven ? Hoeveel burgemeesters en politiezones zijn daar nu eigl . Je kan daar geen deftige wijkwerking organiseren zonder dat je heel die stad politiek herorganiseert .

Maarja Brussel is toch echt veel te ingewikkeld om te besturen en te handhaven ? Hoeveel burgemeesters en politiezones zijn daar nu eigl . Je kan daar geen deftige wijkwerking organiseren zonder dat je heel die stad politiek herorganiseert .
6 politiezones en 19 gemeenten dacht ik. Dus dat lager aantal politiezones is zogezegd al een vereenvoudiging, om efficiënter middelen aan te wenden.
  • 5339 PZ Brussel HOOFDSTAD Elsene : Brussel en Elsene
  • 5340 PZ Brussel-West : Sint-Jans-Molenbeek, Koekelberg, Jette, Ganshoren en Sint-Agatha-Berchem
  • 5341 PZ Zuid : Anderlecht, Vorst en Sint-Gillis
  • 5342 PZ Ukkel/Watermaal-Bosvoorde/Oudergem : Oudergem, Ukkel en Watermaal-Bosvoorde
  • 5343 PZ Montgomery : Etterbeek, Sint-Lambrechts-Woluwe en Sint-Pieters-Woluwe
  • 5344 PZ Polbruno : Evere, Sint-Joost-ten-Node en Schaarbeek

Marokkanen (of 'jongeren van Marokkaanse afkomst') zijn in die probleemwijken in de meerderheid. Daardoor voelen ze zich onaantastbaar.

Marokkanen in West-Vlaanderen zijn veel beter geïntegreerd. Als ze in de minderheid zijn, is er automatisch meer interactie met de autochtone bevolking.

En vraag aan die gasten eens of ze Marokkaan of Belg zijn. Dan gaat hetgeen dat op hun paspoort staat plots een pak minder uitmaken hoor.
Maar dat maakt helemaal geen kloten uit. Je kan mensen niet anders gaan behandelen omdat ze zich Marokkaan, Chinees of weet ik veel wat voelen. Het enige wat je met dat onderscheid kan is wat vingerwijzen en een wij zij gevoel creëren. En dat helpt de zaak niet vooruit.

Marokkanen (of 'jongeren van Marokkaanse afkomst') zijn in die probleemwijken in de meerderheid. Daardoor voelen ze zich onaantastbaar.

Marokkanen in West-Vlaanderen zijn veel beter geïntegreerd. Als ze in de minderheid zijn, is er automatisch meer interactie met de autochtone bevolking.
daar heb je zeker een punt .

Die concentraties van bevolkingsgroepen op bepaalde plaatsen is gewoon een groot probleem. Je hebt daar letterlijk Marokko in België , met dan de Belgische ordehandhaving in plaats vd Marokkaanse . En dat werkt duidelijk niet.

Laatst bewerkt:
6 politiezones en 19 gemeenten dacht ik. Dus dat lager aantal politiezones is zogezegd al een vereenvoudiging, om efficiënter middelen aan te wenden.
  • 5339 PZ Brussel HOOFDSTAD Elsene : Brussel en Elsene
  • 5340 PZ Brussel-West : Sint-Jans-Molenbeek, Koekelberg, Jette, Ganshoren en Sint-Agatha-Berchem
  • 5341 PZ Zuid : Anderlecht, Vorst en Sint-Gillis
  • 5342 PZ Ukkel/Watermaal-Bosvoorde/Oudergem : Oudergem, Ukkel en Watermaal-Bosvoorde
  • 5343 PZ Montgomery : Etterbeek, Sint-Lambrechts-Woluwe en Sint-Pieters-Woluwe
  • 5344 PZ Polbruno : Evere, Sint-Joost-ten-Node en Schaarbeek
waarom geen 1 politiezone en 1 gemeente ?
Keep it simple en overzichtelijk.

waarom geen 1 politiezone en 1 gemeente ?
Keep it simple en overzichtelijk.
Ik denk dat iedereen met enig inzicht niet begrijpt waarom een op wereldschaal eerder kleine stad niet gewoon één burgemeester kan hebben met college i.p.v. dat 19 keer én nog een regering met parlement.

Politiezones is iets anders, 5342 gaat echt wel andere zaken tegenkomen dan 5340.

Geen idee, ik vermoed de dubbele nationaliteit. Weet jij het...?
Als ze de dubbele nationaliteit hebben, is het trouwens correct om te spreken over Marokkanen. :tongue:

'Belgen van Marokkaanse afkomst' mag van mijn part ook hoor, maar alle migranten/Belgen over dezelfde kam scheren terwijl er bij bepaalde afkomsten véél meer problemen zijn dan bij andere is ook niet correct.
Wel, gebruik dan Belgen met Marokkaanse roots. Men moet echt wel eens gaan beseffen dat de oplossing "al het bruin crapuul buiten" niet echt een oplossing is gezien je als land geen bevolking kan buiten gooien. Imo staat gans die perceptie oplossingen in de weg want teveel mensen geloven nog altijd dat het VB moet aan de macht komen en ze die wel zullen buitengooien en het probleem is opgelost. Terwijl het zo niet zal werken, men zal toch met andere oplossingen moeten komen en ook deze oplossingen zullen geld kosten. Met populistische praat zal het gewoonweg niet lukken.
Tis nochtans dat dat telt.

Ik snap niet waarom iedereen denkt dat "terugsturen" een oplossing is. Het is een Belgisch probleem, ze zijn in België geboren, ze zijn in België opgegroeid. Maakt dat uit met welke vlag ze zwaaien?

Half dit forum: "DUMP ZE IN MAROKKO".
Het zijn Belgen. Je kan niet zomaar Belgen verbannen uit België. :p
Dit dus.

Wel, gebruik dan Belgen met Marokkaanse roots. Men moet echt wel eens gaan beseffen dat de oplossing "al het bruin crapuul buiten" niet echt een oplossing is gezien je als land geen bevolking kan buiten gooien. Imo staat gans die perceptie oplossingen in de weg want teveel mensen geloven nog altijd dat het VB moet aan de macht komen en ze die wel zullen buitengooien en het probleem is opgelost. Terwijl het zo niet zal werken, men zal toch met andere oplossingen moeten komen en ook deze oplossingen zullen geld kosten. Met populistische praat zal het gewoonweg niet lukken.

Dit dus.
Er heeft hier nog niemand gezegd "al het bruin crapuul buiten", dus geen idee waar je dat haalt. Je trekt de mening van anderen compleet in't belachelijke.

Het is wel degelijk perfect mogelijk om de nationaliteit af te nemen van mensen met een dubbele nationaliteit. Ook zou België een overeenkomst kunnen aangaan met Marokko om criminelen hun straf ginder te laten uitzitten. Marokko zal daarvoor wel een vergoeding eisen, maar daarvoor betaal ik met plezier belastingen.

Natuurlijk is dit geen zaligmakende oplossing, maar het kan de toestand toch al deels ontmijnen.

Er heeft hier nog niemand gezegd "al het bruin crapuul buiten", dus geen idee waar je dat haalt. Je trekt de mening van anderen compleet in't belachelijke.

Het is wel degelijk perfect mogelijk om de nationaliteit af te nemen van mensen met een dubbele nationaliteit. Ook zou België een overeenkomst kunnen aangaan met Marokko om criminelen hun straf ginder te laten uitzitten. Marokko zal daarvoor wel een vergoeding eisen, maar daarvoor betaal ik met plezier belastingen.

Natuurlijk is dit geen zaligmakende oplossing, maar het kan de toestand toch al deels ontmijnen.
Dit kan je ook niet zomaar doen ;-)

De eerste is op basis van een nieuwe antiterrorismewet van 2015. Als iemand voor terrorisme veroordeeld wordt tot een gevangenisstraf van minstens vijf jaar, kan de rechter ook de nationaliteit afnemen. Beschouw dat als een bijkomende straf. Maar de rechter kan dat niet doen ten aanzien van mensen die van bij hun geboorte Belg zijn of bij de zogenoemde Belgen van de derde generatie waarvan minstens één ouder zelf ook in België geboren is.

Terug
Bovenaan