Goh, wij hebben altijd geleerd dat acties consequenties hebben. Blijkbaar hoort kinderen maken (iets dat je zelf in de hand hebt en beslist) en ze niet kunnen opvoeden daar niet bij. Dit is blijkbaar de verantwoordelijkheid van de maatschappij en de zielige mensen in deze topic. Mijn excuses. Ik ga vlug nog even wat kinderen gaan maken met Kelly van't café waarvan ik weet dat ze dagelijks 4 flessen wijn achterover kapt, maar niet mijn/ons probleem blijkbaar. Eens we de kleine Kenji eruit hebben geperst valt de verantwoordelijkheid en opvoeding van onze schouders. Wat een geluk. Ik die dacht dat ik mijn leven ging moeten aanpassen. Misschien maak ik er wel direct 5. Mijn verstand zei dat 1 al een probleem ging vormen, maar nu ik deze nieuwe informatie heb kan ik mijn extra kindergeld ook direct spenderen aan een minibusje. Schrap dat... ik bedoel een BMW want het is niet dat ik mijn kinderen ergens ga naartoe moeten voeren hahaha... was even vergeten dat dit ook de verantwoordelijkheid is van de maatschappij.
Hoewel ik het met u eens ben dat deze hele problematiek begint bij opvoeding steek ik ze niet allemaal in de slachtofferrol. Moet verdorie makkelijk zijn als je door het leven kan gaan als slachtoffer en van de maatschappij eisen dat zij uw verantwoordelijkheden op zich neemt. Komaan man, stap even van je hoge, morele toren en doe eens gewoon. Hoe jullie erin slagen elke walgelijke daad te verontschuldigen en elke keer onze maatschappij en hun gebrek aan kansen als schuldige aan te wijzen.
euhm, ik denk dat je dan "iedereen" gewoon misbegrijpt hoor.
Kinderen maken en opvoeden is bij uitstek waar de verantwoordelijkheidszin vaak misloopt, kijk maar naar de talloze verloren lopende kinders verspreid over het land. En dit gaat niet enkel over de "jongeren in Brussel", maar ook over zij die zich genoodzaakt zien zelfmoord te plegen door psychische problemen (ofwel grofweg veroorzaakt door hun schrale thuissituatie, ofwel door iets externs maar niet voldoende opgevold), zij die in weeshuizen terechtkomen, zij die overgeleverd zijn aan "de straat" in grootsteden, of zelfs gewoon de rijke racistische eikels die je soms ook eens tegenkomt. Maar daar gaat dit topic in de kern niet echt over, hoewel een deelaspect hier natuurlijk wel in voorkomt.
Maar ga jij dan maar met Kelly van 't cafe kindjes maken

om je BMW te kopen van hun kindergeld (wat heeft dat nu weer te maken met rellen in Brussel?).
Toch zeker ikzelf wijs de maatschappij en hun gebrek aan kansen niet aan als "schuldige".
Ik "steek ze" niet "in de slachtofferrol".
Dat jij per se een schuldige aan het spreekwoordelijk kruis wil nagelen, mij niet gelaten, maar dit soort reacties is exact wat ik bedoel met "in en in triest".
@derp legt het eigenlijk goed uit:
Er is een aspect juridische vervolging waar het mis loopt.
Er is een aspect integratie waar het mis loopt.
Er is een aspect socio-economische realiteit van de relschoppers.
Er is een aspect racisme binnen de politie.
Als ge echt iets wilt doen aan de situatie zal er stevig gewerkt moeten worden aan elk van bovenstaande punten.
Ik zie dit wel als een falen van onze maatschappij, want ja, hoe kan het ook anders?
Mensen doen dit omdat ze geen voeling hebben met de maatschappij.
Waarom is dat?
Hoe zorg je ervoor dat dat stelselmatig verbetert?
En ja, in dit donker hoofdstuk van gewelddadig gedrag, hoe zorg je ervoor dat het geweld niet uit de hand loopt zonder de oplossing op de voorgaande vraag compleet te hypothekeren?