Rellen in Brussel België-Marokko

Ik heb wel altijd een beetje een probleem wanneer men roept dat weer eens instanties, netwerken, straathoekwerkers,... ingezet moeten worden of het ontbreken ervan als oorzaak geduid worden.

Neen benoem het probleem: een totaal gebrekkige opvoeding van sommige Marokkaanse ouders. Als die hun kinderen onder controle hebben en deftig opvoeden, heb je die rellen niet.

Niet socio-economisch achterstand, niet gebrek aan steunnetwerken, gewoon gebrekkige opvoeding. Punt!

Messentrekkers in Brussel - wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen ...

Vroeger heb ik wat gewerkt in Brussel, op een dag werden mijn gyproc platen uit de camionette gestolen terwijl ik 1 plaat via de trap naar boven droeg.

2 weken geleden naar de markt in Anderlecht aan abatoir, was er nog geen 5 minuten of ze boden me al sigaretten zonder taxband aan

Mijn eerste (en enige) lijk vond ik in Brussel in een kelder

Altijd iets te beleven daar

Ik heb wel altijd een beetje een probleem wanneer men roept dat weer eens instanties, netwerken, straathoekwerkers,... ingezet moeten worden of het ontbreken ervan als oorzaak geduid worden.

Neen benoem het probleem: een totaal gebrekkige opvoeding van sommige Marokkaanse ouders. Als die hun kinderen onder controle hebben en deftig opvoeden, heb je die rellen niet.

Niet socio-economisch achterstand, niet gebrek aan steunnetwerken, gewoon gebrekkige opvoeding. Punt!
Het feit dat die ouders zelf een gebrekkige opvoeding hebben gekregen, geen sociaal netwerk hebben dat op iets trekt, en er zelf niet in geslaagd zijn boven hun niet zo succesvolle ouders uit te komen, worden nu gewoon verweten om slechte ouders te zijn. Dat hoeft toch niet te verbazen? Dat is zowat het toonvoorbeeld van een vicieuze cirkel over generaties heen.

Gebrekkige opvoeding is simpelweg en vrij rechtstreeks de oorzaak en het gevolg van een socio-economische achterstand. Een achterstand die niet door een gemeenschap wordt opgevangen (ah nee, want die is er dus blijkbaar gewoon niet), en dus gewoon stagneert of zelfs durft achteruitgaan.

Ik snap toch niet hoe sommige mensen zo graag vervallen in het vingerwijzen en niet het flauwste benul hebben van hetgeen zich net onder hun vinger bevindt. Of hoe je zo'n dingen zou kunnen aanpakken. Net dat dat in Brussel en bij uitbreiding België erg goed gebeurt. In tegendeel. Maar blijkbaar moeten ouders gewoon hun kinderen beter opvoeden. Wat ga je doen? Kinderen weghalen bij de ouders? Heropvoedingskampen? Hersenspoeling? Of nod beter: steek de ouders in het gevang wegens die slechte opvoeding; dat zal ze leren!

Wat een zielig topic is dit toch maar.
Enkelingen die effectief nuttige bijdragen leveren uitgezonderd, waarvoor dank.

Het feit dat die ouders zelf een gebrekkige opvoeding hebben gekregen, geen sociaal netwerk hebben dat op iets trekt, en er zelf niet in geslaagd zijn boven hun niet zo succesvolle ouders uit te komen, worden nu gewoon verweten om slechte ouders te zijn. Dat hoeft toch niet te verbazen? Dat is zowat het toonvoorbeeld van een vicieuze cirkel over generaties heen.

Gebrekkige opvoeding is simpelweg en vrij rechtstreeks de oorzaak en het gevolg van een socio-economische achterstand. Een achterstand die niet door een gemeenschap wordt opgevangen (ah nee, want die is er dus blijkbaar gewoon niet), en dus gewoon stagneert of zelfs durft achteruitgaan.

Ik snap toch niet hoe sommige mensen zo graag vervallen in het vingerwijzen en niet het flauwste benul hebben van hetgeen zich net onder hun vinger bevindt. Of hoe je zo'n dingen zou kunnen aanpakken. Net dat dat in Brussel en bij uitbreiding België erg goed gebeurt. In tegendeel. Maar blijkbaar moeten ouders gewoon hun kinderen beter opvoeden. Wat ga je doen? Kinderen weghalen bij de ouders? Heropvoedingskampen? Hersenspoeling? Of nog beter: steek de ouders in het gevang wegens die slechte opvoeding; dat zal ze leren!

Wat een zielig topic is dit toch maar.
Enkelingen die effectief nuttige bijdragen leveren uitgezonderd, waarvoor dank.

Goh, wij hebben altijd geleerd dat acties consequenties hebben. Blijkbaar hoort kinderen maken (iets dat je zelf in de hand hebt en beslist) en ze niet kunnen opvoeden daar niet bij. Dit is blijkbaar de verantwoordelijkheid van de maatschappij en de zielige mensen in deze topic. Mijn excuses. Ik ga vlug nog even wat kinderen gaan maken met Kelly van't café waarvan ik weet dat ze dagelijks 4 flessen wijn achterover kapt, maar niet mijn/ons probleem blijkbaar. Eens we de kleine Kenji eruit hebben geperst valt de verantwoordelijkheid en opvoeding van onze schouders. Wat een geluk. Ik die dacht dat ik mijn leven ging moeten aanpassen. Misschien maak ik er wel direct 5. Mijn verstand zei dat 1 al een probleem ging vormen, maar nu ik deze nieuwe informatie heb kan ik mijn extra kindergeld ook direct spenderen aan een minibusje. Schrap dat... ik bedoel een BMW want het is niet dat ik mijn kinderen ergens ga naartoe moeten voeren hahaha... was even vergeten dat dit ook de verantwoordelijkheid is van de maatschappij.

Hoewel ik het met u eens ben dat deze hele problematiek begint bij opvoeding steek ik ze niet allemaal in de slachtofferrol. Moet verdorie makkelijk zijn als je door het leven kan gaan als slachtoffer en van de maatschappij eisen dat zij uw verantwoordelijkheden op zich neemt. Komaan man, stap even van je hoge, morele toren en doe eens gewoon. Hoe jullie erin slagen elke walgelijke daad te verontschuldigen en elke keer onze maatschappij en hun gebrek aan kansen als schuldige aan te wijzen.

Ik werk momenteel met 3 moslim personen. Deze personen keuren dit af. Ze zeggen zelf dat ze moeten teruggestuurd worden naar hun land van origine.
Door de laksheid van ons gerechtelijk systeem, hebben ze geen schrik om opgepakt te worden

Grappig steeds deze reacties te zien.
Vertel eens welke partij of partijen waarop je het best kan stemmen in 2024 waarmee uiteindelijk iets zal veranderen?

Niemand beweert dat er dan iets zal veranderen. Maar dit soort zaken gecombineerd met de huidige malaise in de Belgische politiek zal veel kiezers naar de extremen jagen in 2024. Daar lijkt toch geen ontkomen meer aan of er moet nog heel veel gebeuren op één jaar tijd.

Mochten politici 20 jaar geleden geluisterd hebben naar de bezorgdheden van de gemiddelde Vlaming, zou dit probleem zich nu niet in deze mate voordoen volgens mij.

Jarenlange massale immigratie (oa via gezinshereniging) waarbij verplichte inburgering een vies woord was, hebben hun sporen nagelaten.

De laatste jaren is er wel meer aandacht voor verplichte integratie bij nieuwkomers, maar dit komt helaas veel te laat. Het ironische is dat Syrische en Afghaanse vluchtelingen die hier amper twee jaar zijn, zich meer betrokken voelen dan de (kinderen van) immigranten die hier al tientallen jaren zijn.
Iedereen op Vooruit stemmen dus?

In pakweg Italië gebeuren dit soort dingen niet? https://www.hln.be/buitenland/tiene...n-ophef-na-strandfuif-aan-gardameer~ad35c5be/

De rode draad blijft echter dat er in een stedelijke context een groep volstrekt asociale jongeren wonen die lak hebben aan de politie. Ik blijf erbij dat snellere bestraffing een quick fix is. Werk met snelrecht, pluk de amokmakers tijdens de rellen van straat en breng ze linea recta naar de rechtbank. We hebben daar momenteel echter geen juridisch kader voor.

En wat ben je met dit "benoemde probleem"? Wat je voor ongeveer elke andere crimineel ook zou kunnen inroepen: slechte jeugd, zijn ouders keken niet naar hem om.

Dat zou eventueel een deel van de oorzaak kunnen zijn, maar wat ben je nu met het feit dat je dit "benoemd" hebt?

Als je wilt mee discussieren, dan is je even inlezen in het topc toch wel een minimale vereiste
Ik heb het hele topic niet gelezen maar heeft er al iemand het falend immigratiebeleid de schuld gegeven en/of de ouders die hun kinderen niet kunnen of willen opvoeden?

Wat ik ervan vind en hoop is dat die rellende etters allemaal één voor één worden opgepakt en mogen gaan werken om alles tot de laatste cent te betalen.
Desnoods dag en nacht, enkel te overleven op water en brood.
Zullen voortaan 2x nadenken voor ze andermans shit kapot maken.

En wat ben je met dit "benoemde probleem"? Wat je voor ongeveer elke andere crimineel ook zou kunnen inroepen: slechte jeugd, zijn ouders keken niet naar hem om.
Dat pamperen niet helpt. Haal kinderen sneller weg, straf veel harder en pak die ouders keihard aan. Je moet weten waar uw kind van 16 uithangt op een zondagnamiddag....

Dus de intentie zit ook bij die Marokkanen in Tanger zeg je? Maar die doen dat niet omdat er hard wordt opgetreden? Ik denk dat de oorzaak elders ligt. Dergelijk wangedrag zit niet in de genen van mensen maar is een som van een heleboel factoren.

Whew even geen woorden in mijn mond leggen dankjewel. Jij bent begonnen over genen.

Het heeft volgens mij vooral met de voorgeschiedenis van straffeloosheid te maken, ja. Het is een publiek geheim dat onze politiediensten en vooral onze justitie hopeloos achter de feiten aanloopt omwille van een structureel tekort aan middelen. Dat is vandaag zo, maar dat was 10 jaar geleden (en zelfs vroeger) ook al zo. Dat creëert een vorm van Wild West in een stad als Brussel. Men weet dat er weinig of geen consequenties vast hangen aan het plegen van die feiten waardoor de drempel een pak lager is.

Zou een harder beleid alles oplossen? Dat durf ik niet zeggen. Maar ga je een reductie in het geweld zien wanneer duidelijk wordt dat er een ernstige pakkans is gevolgd door zware straffen? Vrij zeker van. Net zoals bij alle rellen heb je een harde kern en een hoop meelopertjes. Die laatste blijven wel thuis als blijkt dat het plotseling toch niet meer voor te lachen is.

Projectielen gooien => resisting arrest => klop gegeven en aangehouden => haat tegenover de politie en maatschappij.

Wat moeten die agenten dan doen? Vriendelijk vragen om te stoppen met stenen/flessen/whatever te gooien, en als brave Adam niet luistert hem dan maar gewoon laten doen?

Dat pamperen niet helpt. Haal kinderen sneller weg, straf veel harder en pak die ouders keihard aan. Je moet weten waar uw kind van 16 uithangt op een zondagnamiddag....

Ik stel alvast voor om niet weer terug het stof af te blazen van een onrealistisch normen- en waardensysteem van de jaren 50 dat we om heel goede redenen in een schuif gelegd hebben, daarmee staan we nog verder van huis.

Het is triestig maar op korte termijn zie ik geen oplossing. Ik hoef geen beelden te zien van politie die 'streng optreedt', en ik ben nu eens echt 100% zeker dat we op die manier rechtstreeks de afgrond in lopen. Het diepe wantrouwen naar de politie is namelijk ook niet zo maar uit de lucht komen vallen, ook zij hebben boter op hun hoofd.

Er is een aspect juridische vervolging waar het mis loopt.
Er is een aspect integratie waar het mis loopt.
Er is een aspect socio-economische realiteit van de relschoppers.
Er is een aspect racisme binnen de politie.

Als ge echt iets wilt doen aan de situatie zal er stevig gewerkt moeten worden aan elk van bovenstaande punten. Iedereen die hier beweert rationeel en intelligent te zijn, moet ook beseffen dat hier geen snelle oplossingen bestaan. Het is daarom dat ik ook mijn hart al vasthou voor oudejaarsavond, want tegen dan zal er inderdaad niks veranderd zijn, en ga ik er inderdaad van uit dat het weer miserie gaat zijn.

Het was een jammere dag in Brussel, die nochtans heel schoon begon. Ik heb zelf meegevierd in Molenbeek in de Recyclart, er werd daar tajine met frietjes geserveerd, de dag begon met een vriendschappelijke wedstrijdjes voetbal met de lokale jeugd, de wedstrijd werd becommentarieerd door een belg en een belg met Marokkaanse roots, vol met humor, en het was daar alleen maar vreugde, een schril contrast met de beelden die ge zag aan Lemonnier.

Vergeet niet dat Brussel meer is dan wat ge op de beelden van het nieuws ziet.

Laatst bewerkt:

Die "Marokkaanse" mag je weglaten. Het is helemaal geen Marokkanenprobleem, wel een probleem van een aanzienlijke groep mensen met enorm veel sociale en economische problemen. De enige reden dat het nu geframed wordt als een "Marokkanenprobleem" is omdat Marokkanen veruit de grootste groep zijn in die Brusselse randwijken. Hadden de Marokkanen de voorbije decennia in Marokko gebleven, en de Congolezen waren massaal afgekomen, dan was het ongetwijfeld een "Congolees probleem".

Het zo benoemen is alleen koren op de molen van het Vlaams Belang dat doet alsof Marokkaan zijn equivalent is aan inherent agressief en vernielzuchtig zijn. Terwijl het niet de autochtone Brusselaar wiens auto's vernield en winkelruiten ingeslagen zijn eh. Die auto's en winkels waren eigendom van, jawel, Marokkanen die hun leven en mindset duidelijk beter op orde hebben.

Die "Marokkaanse" mag je weglaten. Het is helemaal geen Marokkanenprobleem, wel een probleem van een aanzienlijke groep mensen met enorm veel sociale en economische problemen.
Waarom veroorzaken sociaal/economisch achtergestelde migrantengroepen van een andere afkomst dan beduidend minder problemen?

In deze thread werd meermaals vermeld dat zaken gerust benoemd mogen worden zoals ze zijn.
Of toch weer niet, gezien de vele duimkes op jouw post...

Waarom veroorzaken sociaal/economisch achtergestelde migrantengroepen van een andere afkomst dan beduidend minder problemen?

In deze thread werd meermaals vermeld dat zaken gerust benoemd mogen worden zoals ze zijn.
Of toch weer niet, gezien de vele duimkes op jouw post...
Welke nationaliteit staat er op die gasten hun paspoort? Als je "de problemen wil benoemen" benoem ze dan ook juist.

Laatst bewerkt door een moderator:
Goh, wij hebben altijd geleerd dat acties consequenties hebben. Blijkbaar hoort kinderen maken (iets dat je zelf in de hand hebt en beslist) en ze niet kunnen opvoeden daar niet bij. Dit is blijkbaar de verantwoordelijkheid van de maatschappij en de zielige mensen in deze topic. Mijn excuses. Ik ga vlug nog even wat kinderen gaan maken met Kelly van't café waarvan ik weet dat ze dagelijks 4 flessen wijn achterover kapt, maar niet mijn/ons probleem blijkbaar. Eens we de kleine Kenji eruit hebben geperst valt de verantwoordelijkheid en opvoeding van onze schouders. Wat een geluk. Ik die dacht dat ik mijn leven ging moeten aanpassen. Misschien maak ik er wel direct 5. Mijn verstand zei dat 1 al een probleem ging vormen, maar nu ik deze nieuwe informatie heb kan ik mijn extra kindergeld ook direct spenderen aan een minibusje. Schrap dat... ik bedoel een BMW want het is niet dat ik mijn kinderen ergens ga naartoe moeten voeren hahaha... was even vergeten dat dit ook de verantwoordelijkheid is van de maatschappij.

Hoewel ik het met u eens ben dat deze hele problematiek begint bij opvoeding steek ik ze niet allemaal in de slachtofferrol. Moet verdorie makkelijk zijn als je door het leven kan gaan als slachtoffer en van de maatschappij eisen dat zij uw verantwoordelijkheden op zich neemt. Komaan man, stap even van je hoge, morele toren en doe eens gewoon. Hoe jullie erin slagen elke walgelijke daad te verontschuldigen en elke keer onze maatschappij en hun gebrek aan kansen als schuldige aan te wijzen.
euhm, ik denk dat je dan "iedereen" gewoon misbegrijpt hoor.
Kinderen maken en opvoeden is bij uitstek waar de verantwoordelijkheidszin vaak misloopt, kijk maar naar de talloze verloren lopende kinders verspreid over het land. En dit gaat niet enkel over de "jongeren in Brussel", maar ook over zij die zich genoodzaakt zien zelfmoord te plegen door psychische problemen (ofwel grofweg veroorzaakt door hun schrale thuissituatie, ofwel door iets externs maar niet voldoende opgevold), zij die in weeshuizen terechtkomen, zij die overgeleverd zijn aan "de straat" in grootsteden, of zelfs gewoon de rijke racistische eikels die je soms ook eens tegenkomt. Maar daar gaat dit topic in de kern niet echt over, hoewel een deelaspect hier natuurlijk wel in voorkomt.
Maar ga jij dan maar met Kelly van 't cafe kindjes maken :unsure: om je BMW te kopen van hun kindergeld (wat heeft dat nu weer te maken met rellen in Brussel?).

Toch zeker ikzelf wijs de maatschappij en hun gebrek aan kansen niet aan als "schuldige".
Ik "steek ze" niet "in de slachtofferrol".
Dat jij per se een schuldige aan het spreekwoordelijk kruis wil nagelen, mij niet gelaten, maar dit soort reacties is exact wat ik bedoel met "in en in triest".
@derp legt het eigenlijk goed uit:
Er is een aspect juridische vervolging waar het mis loopt.
Er is een aspect integratie waar het mis loopt.
Er is een aspect socio-economische realiteit van de relschoppers.
Er is een aspect racisme binnen de politie.

Als ge echt iets wilt doen aan de situatie zal er stevig gewerkt moeten worden aan elk van bovenstaande punten.
Ik zie dit wel als een falen van onze maatschappij, want ja, hoe kan het ook anders?
Mensen doen dit omdat ze geen voeling hebben met de maatschappij.
Waarom is dat?
Hoe zorg je ervoor dat dat stelselmatig verbetert?
En ja, in dit donker hoofdstuk van gewelddadig gedrag, hoe zorg je ervoor dat het geweld niet uit de hand loopt zonder de oplossing op de voorgaande vraag compleet te hypothekeren?

Terug
Bovenaan