Rellen en de aanpak ervan

Imo helpt dit ook niet om tot een deftige discussie te komen maar bon.

Ik denk dat we voor een oplossing bij justitie zullen moeten wachten op een gebeurtenis die gelijkaardig is aan wat Dutroux was voor politie en rijkswacht. Dit zal gewoon blijven sluimeren tot de bevolking zich begint te roeren en hopelijk kan men dan nog ingrijpen en is het nog niet te laat.

Dit zal gewoon blijven sluimeren tot de bevolking zich begint te roeren en hopelijk kan men dan nog ingrijpen en is het nog niet te laat.
Wel ja dat is het he.
Er zal gewoon geen bal gebeuren tot er bijvoorbeeld iemand de straat op gaat met een paintball geweer en volautomatisch dat krapuul in hun ballen en ogen schiet met dikke verfkogels.
De verbouwereerden zullen dan elkaar onder de voet lopen om hun verhaal in de media te komen doen.
Degenen die het beu waren en weerwerk boden aan de relschoppers zullen zwaar in de problemen zitten.

Als ge ziet wat voor een nest er hier allemaal rondloopt van krapuul mag je blij zijn als men in Belgie de middelen heeft om 5% daarvan deftig te begeleiden, als ik dingen hoor als we moeten ze meer kansen geven, beter begeleiden enz enz moet ik altijd eens goed lachen.

Wat er gebeurd is met die hulpverleners, bij die daders in volle actie een matrak vol op die hunne rotte smoel en benen dat ze 3 weken geen woord meer kunnen zeggen en lopen dat zou ik graag zien gebeuren, helaas doet men liever in Belgie oogkleppen op en een mantel erover tot men op een punt komt (zijn we helaas al voorbij) dat ge dat niet meer onder controle krijg, heb van dichtbij de Bosnische oorlog meegemaakt, oa vandaar komt het dat ik toch echt moet lachen met dingen als: begeleiden, kansen geven en nog meer van die bla bla bla

Toch frappant hoe men met scherp (in de benen) durft te schieten wanneer er iemand met een mes staat te zwaaien en roept dat die iemand gaat neersteken, maar hoe men geen toelating krijgt(?) om hetzelfde te doen wanneer medemensen hun wagen in vlammen op zien gaan of letterlijk onder vuur genomen worden door een groep amokmakers.
Waarschijnlijk heeft dit te maken met een grote kans dat het geweld gaat escaleren, zoals men hier al eerder aangaf.

De oplossingen en straffen die op tafel liggen worden niet uitgevoerd, dus blijven er 2 extremen over: Ze (bijna) straffeloos hun gang laten gaan of op een harde manier grenzen stellen.
Het begon met overlast en vuurwerk op straat, daarna met brandende auto's en nu met het viseren van de hulpdiensten. Wat is de volgende grens dat ze gaan overschrijden en waarbij men gaat nadenken of er mogelijkheden zijn om die amokmakers te straffen, begeleiden, betere kansen te geven enz... ?

Wat voor nut heeft de politie trouwens nog? Wanneer ze opdagen worden zij het doelwit in plaats van dat ze de amokmakers schrik aanjagen, zo ver is het reeds gekomen.

Nemen ze 50 personen op en is er voor 500 000 euro schade.. dan zouden ze aan elk van die personen die opgepakt zijn, 10 000 euro moeten laten betalen.
Zeg niet dat ze dan ook personen oppakken die enkel stonden te kijken.
Als er rellen zijn, dan gaat de normale mens , weg van die plaats en niet blijven kijken (en wellicht meedoen...).
Volgens mij zullen ze hierdoor niet meer durven mee te doen aan de rellen.
Ze weten nu al, politie pakt me op en ene paar uur later ben ik weer vrij.
En niemand kan ontkennen dat we vooral problemen hebben met een bepaalde bevolkingsgroep (een klein deel hiervan).

En dan verschiet men dat t vlaams stijgt (en nee.. vlaams belang stem ik niet)

Alweer in Brussel
Op het moment dat de agenten de dealer in de boeien wilden slaan, mengde zich een tweede kerel in de debatten, mogelijk een vriend van de drugsdealer. Toen de agenten ook die man wilden arresteren, verzette die zich. Hij viel de agenten aan, uitte doodsbedreigingen en riep naar omstanders om hem te komen helpen. Verschillende jongeren, waaronder ook enkele van zijn vrienden, gaven gehoor aan zijn oproep en het kwam tot een vechtpartij waarbij de politiemensen rake klappen kregen. Ook agenten van een tweede patrouille die ter hulp was gekomen, deelden in de slagen.
Door het geweld slaagden de dealer en drie andere betrokkenen erin om te ontkomen. De aanstoker die de omstanders opriep om de politie aan te vallen, kon wel gevat worden. Hij is ter beschikking gesteld van het parket. De arrestant mocht na verhoor beschikken.
Die kon 2u later alweer als een held ontvangen worden door zijn copains :rofl:

Die kon 2u later alweer als een held ontvangen worden door zijn copains :rofl:

Ik wou het ook al posten.
Volgens dit artikel heeft die kerel:
- een arrestatie verhinderd.
- doodsbedreigingen geuit aan de politie.
- politie fysiek aangevallen.

En toch mag die gelijk beschikken. Serieus, zo iemand zet je toch een paar dagen in de cel voor weerspannigheid op zijn minst? Werkelijk niet te begrijpen.
Op 3 Februari voor de correctionele rechter, maar dat wordt een straf met uitstel en hoogstens enkele maanden elektronisch toezicht, wat ze toch negeren want wordt niet goed opgevolgd.
Wat een waanzin.

Ik zou een gerichte aanval op hulp- of ordedienten gelijkstellen aan beginnend terrorisme, en er uitzonderlijk zware straffen voor implementeren.
Want Brussel haalt opnieuw het nieuws, maar blijkbaar is dit gedrag daar de nieuwe "norm":

Politie/Brandweer/Ambulance aanvallen? Geen respect voor de mensen die de ruggengraat en het immuunsysteem van onze samenleving vormen? Supersnelrecht, houd maar één rechter op standby voor dat soort zaken (geen straffen bijna 1 maand na datum), à la New Yorkse nachtrechtbanken, en geef een kordate en zware straf:
  • Gedraag je als een pariah, wordt er maar écht één: isoleercel in voor 7 dagen bij een eerste vergrijp, 14 dagen bij een tweede (langer mag niet van de V.N. want dan zou het marteling zijn), ... dat zal zo'n gasten wel breken.
  • Dan een paar weken een gewone cel, effectief, niets van enkel voorwaardelijke onzin...
  • Paspoort afgeven zodat je niet naar buiten Europa kan bij vrijlating,
  • & vervolgens ontzetting uit een aantal burger- en sociale rechten voor een aantal maanden daarna: geen leefloon of geen werkloosheidsuitkering of aanverwanten zoals invaliditeit (realistisch zijn: een volwassen man die kan rondhangen op een pleintje op een woensdagnamiddag heeft in ons land waarschijnlijk één van die zaken), geen rijbewijs en géén recht op het bezit van een gemotoriseerd vervoermiddel (autosleutels afgeven & desnoods laten slepen), ...
  • Enkel nog bad, bed en brood in een oude legerkazerne om dakloosheid en hongerdood te voorkomen. Daar meld je je dagelijks aan om er de nacht door te brengen of je of je vliegt terug de cel in en de volgende stap gaat omhoog...
  • Boete van X duizend euro, die in géén enkele omstandigheid kwijt te schelden valt.
  • Persoonlijke bezittingen in bezit op het moment van arrestatie zoals smartphones of juwelen worden in beslag genomen en pas na de volledige straf, inclusief afbetaling van de boete teruggegeven.
  • Recidive? Herhaling van het bovenstaande lijstje, maar langer de cel in, langer ontzet uit zoveel mogelijk rechten en voordelen van deze samenleving, en boete verdubbelen.
Dit kan gewoonweg echt niet meer. Geen respect voor de arm der wet en voor de hulpdiensten die onze samenleving beschermen? Dan zal je de harde vuist maar moeten voelen. Dit soort gedrag los je niet op met straathoekwerkers. Een fractie van bovenstaand lijstje zou al moeten volstaan om fatsoenlijke mensen een schop terug richting het rechte pad te geven.

Ik wou het ook al posten.
Volgens dit artikel heeft die kerel:
- een arrestatie verhinderd.
- doodsbedreigingen geuit aan de politie.
- politie fysiek aangevallen.

En toch mag die gelijk beschikken. Serieus, zo iemand zet je toch een paar dagen in de cel voor weerspannigheid op zijn minst?
Neeeeeeee - er is geen plaats, geen geld, geen personeel, geen opvolging, geen begeleiding, geen tijd

Mss een ridicuul optreden dan: we laten hem gewoon 2 uur vegen op de grote markt en laten door een speaker klinken waarom deze persoon daar staat te vegen, in plaats van 2 uur papieren in te vullen moet zoiets mss wel lukken.

Ik zou een gerichte aanval op hulp- of ordedienten gelijkstellen aan beginnend terrorisme, en er uitzonderlijk zware straffen voor implementeren.
Want Brussel haalt opnieuw het nieuws, maar blijkbaar is dit gedrag daar de nieuwe "norm":

Politie/Brandweer/Ambulance aanvallen? Geen respect voor de mensen die de ruggengraat en het immuunsysteem van onze samenleving vormen? Supersnelrecht, houd maar één rechter op standby voor dat soort zaken (geen straffen bijna 1 maand na datum), à la New Yorkse nachtrechtbanken, en geef een kordate en zware straf:
  • Gedraag je als een pariah, wordt er maar écht één: isoleercel in voor 7 dagen bij een eerste vergrijp, 14 dagen bij een tweede (langer mag niet van de V.N. want dan zou het marteling zijn), ... dat zal zo'n gasten wel breken.
  • Dan een paar weken een gewone cel, effectief, niets van enkel voorwaardelijke onzin...
  • Paspoort afgeven zodat je niet naar buiten Europa kan bij vrijlating,
  • & vervolgens ontzetting uit een aantal burger- en sociale rechten voor een aantal maanden daarna: geen leefloon of geen werkloosheidsuitkering of aanverwanten zoals invaliditeit (realistisch zijn: een volwassen man die kan rondhangen op een pleintje op een woensdagnamiddag heeft in ons land waarschijnlijk één van die zaken), geen rijbewijs en géén recht op het bezit van een gemotoriseerd vervoermiddel (autosleutels afgeven & desnoods laten slepen), ...
  • Enkel nog bad, bed en brood in een oude legerkazerne om dakloosheid en hongerdood te voorkomen. Daar meld je je dagelijks aan om er de nacht door te brengen of je of je vliegt terug de cel in en de volgende stap gaat omhoog...
  • Boete van X duizend euro, die in géén enkele omstandigheid kwijt te schelden valt.
  • Persoonlijke bezittingen in bezit op het moment van arrestatie zoals smartphones of juwelen worden in beslag genomen en pas na de volledige straf, inclusief afbetaling van de boete teruggegeven.
  • Recidive? Herhaling van het bovenstaande lijstje, maar langer de cel in, langer ontzet uit zoveel mogelijk rechten en voordelen van deze samenleving, en boete verdubbelen.
Dit kan gewoonweg echt niet meer. Geen respect voor de arm der wet en voor de hulpdiensten die onze samenleving beschermen? Dan zal je de harde vuist maar moeten voelen. Dit soort gedrag los je niet op met straathoekwerkers. Een fractie van bovenstaand lijstje zou al moeten volstaan om fatsoenlijke mensen een schop terug richting het rechte pad te geven.
Maar met de harde vuisten gaat het ook niet lukken. Al dit soort van gedragingen en feiten zijn symptomen, van onderliggende oorzaken. Je kan bij wijze van spreken iedereen die rellen veroorzaakt/ hulpverleners aanvalt de kogel geven, morgen zijn er nieuwe personen die hetzelfde gedrag zullen vertonen.

De oplossing bestaat niet, maar het enige wat kan werken op lange termijn is aanpak op korte en lange termijn, maar er vooral van bewust zijn dat dit soort gebeurtenissen niet van vandaag op morgen gebeurd, maar een uiting is van generaties aan frustraties.

Maar met de harde vuisten gaat het ook niet lukken. Al dit soort van gedragingen en feiten zijn symptomen, van onderliggende oorzaken. Je kan bij wijze van spreken iedereen die rellen veroorzaakt/ hulpverleners aanvalt de kogel geven, morgen zijn er nieuwe personen die hetzelfde gedrag zullen vertonen.

De oplossing bestaat niet, maar het enige wat kan werken op lange termijn is aanpak op korte en lange termijn, maar er vooral van bewust zijn dat dit soort gebeurtenissen niet van vandaag op morgen gebeurd, maar een uiting is van generaties aan frustraties.

Ik heb geen behoefte aan weg trachten te rationaliseren van dit soort gedrag. Ik bepleit hier ook niet de kogel, maar garandeer wel dat meer repressie er misschien niet voor zorgt dat er morgen géén van dergelijke relschoppers meer zullen zijn, maar een pak minder. Jij hebt ook duidelijk een andere mensvisie en een dadergericht perspectief, zo bleek toch in een andere thread, ik kijk in de eerste plaats naar de slachtoffers en geloof dat sommige mensen voorbij elke vorm van hulp zijn, zeker éénmaal ze ruim volwassen zijn. Heropvoeding is goed voor kinderen en jongeren waar dat nog gaat, bij volwassenen, daar is het soms gewoon te laat voor, tenzij je zéér hard ingrijpt.

Ik ben niet tegen een lange termijn aanpak met aandacht voor socio-economische problemen die hier mogelijk aan de grondslag liggen, maar feit is dat je dan nog mensen gaat hebben die zelfs al zijn er goede jobs ter beschikking, voor de easy money shortcut van drugs dealen kiezen, ga je nog mensen hebben die niet met genoeg respect voor andere delen van de samenleving, incl. politie/hulpdiensten grootgebracht worden.
Je schrijft generaties aan frustraties alsof ze er zelf ook niet voor een belangrijk deel schuld aan hebben...

Er mag gerust een softe lange termijn aanpak zijn, maar in mijn ogen is die er al in belangrijke mate: toegang tot goed (relatief wel zakkend in kwaliteit) en goedkoop onderwijs, bijna gratis gezondheidszorg, een sociale zekerheid... misschien nog iets meer focussen op de omkadering, met een focus op jongeren, maar qua kansen en ongelijkheid mag je in België nog niet echt klagen (ik ben ook van relatief bescheiden komaf en moet ook ogen opentrekken als ik de bedragen in de vermogens/spaarthread hier zie, ik deal desondanks geen cocaïne en val ook geen hulpdiensten aan). Ik noemde niet voor niets als straf eens het voorstel om zo'n mensen tijdelijk daarvan af te sluiten, zodat ze beseffen hoe goed ze het reeds hebben, en welk misbruik ze maken van deze samenleving.

Ik heb geen behoefte aan weg trachten te rationaliseren van dit soort gedrag. Ik bepleit hier ook niet de kogel, maar garandeer wel dat meer repressie er misschien niet voor zorgt dat er morgen géén van dergelijke relschoppers meer zullen zijn, maar een pak minder. Jij hebt ook duidelijk een andere mensvisie en een dadergericht perspectief, zo bleek toch in een andere thread, ik kijk in de eerste plaats naar de slachtoffers en geloof dat sommige mensen voorbij elke vorm van hulp zijn, zeker éénmaal ze ruim volwassen zijn. Heropvoeding is goed voor kinderen en jongeren waar dat nog gaat, bij volwassenen, daar is het soms gewoon te laat voor, tenzij je zéér hard ingrijpt.
Ik beschouw daders evengoed als slachtoffers. Slachtoffers die in het verleden niet goed begeleid zijn (in een heel ruime zin) waar de maatschappij nu gevolgen van ziet.

En om een mooie oneliner uit mijn schoolcursus aan te halen: elk gedrag is aan geleerd gedrag.
Ik ben niet tegen een lange termijn aanpak met aandacht voor socio-economische problemen die hier mogelijk aan de grondslag liggen, maar feit is dat je dan nog mensen gaat hebben die zelfs al zijn er goede jobs ter beschikking, voor de easy money shortcut van drugs dealen kiezen, ga je nog mensen hebben die niet met genoeg respect voor andere delen van de samenleving, incl. politie/hulpdiensten grootgebracht worden.
Als die goede jobs beschikbaar voor hun zijn en deze job op een goede plaats staan op de sociale ladder wel.

En bijkomend dat die mensen voorbeeld figuren hebben in hun omgeving die in hun ogen wel succesvol zijn met "legitieme" jobs.

Je schrijft generaties aan frustraties alsof ze er zelf ook niet voor een belangrijk deel schuld aan hebben...
Een aandeel hebben ze zeker. Maar het geld evengoed voor de mensen die nu een "succesvol" leven die menen als zelf opgebouwd te hebben, terwijl een deel van hun succes al generaties eerder was gestart.
Er mag gerust een softe lange termijn aanpak zijn, maar in mijn ogen is die er al in belangrijke mate: toegang tot goed (relatief wel zakkend in kwaliteit) en goedkoop onderwijs, bijna gratis gezondheidszorg, een sociale zekerheid... misschien nog iets meer focussen op de omkadering, met een focus op jongeren, maar qua kansen en ongelijkheid mag je in België nog niet echt klagen (ik ben ook van relatief bescheiden komaf en moet ook ogen opentrekken als ik de bedragen in de vermogens/spaarthread hier zie, ik deal desondanks geen cocaïne en val ook geen hulpdiensten aan).
Ik zie nog teveel ongelijkheid in de samenleving. Waarbij mensen structureel kansen worden ontnomen. En er mag voor mij juist veel geklaagd worden hierover dat men er niet in slaagt om mensen een slaapplaats te voorzien.

Ik noemde niet voor niets als straf eens het voorstel om zo'n mensen tijdelijk daarvan af te sluiten, zodat ze beseffen hoe goed ze het reeds hebben, en welk misbruik ze maken van deze samenleving.
Hier zit voor het grote verschil. Uw stelling gaat ervan uit dat er besef gaat komen hoe goed ze het hadden/hebben.

Ik stel dat hun straf geen enkel verschil gaat maken met de situatie waarin ze zitten en het dus geen straf is, maar gewoon hetzelfde anders verpakt.

Wat bedoel je precies met: ”op een goede plaats in de sociale ladder”?
Een job is in deze maatschappij een statussymbool. Je kan ermee uitpakken (zie het bruto loon topic hier) en geeft toegang tot andere statussymbolen zoals een eigen huis, dure auto enz...

Als in uw omgeving niemand zo een job heeft, maar de statussymbolen blijven wel erkend worden als een vorm van succes, moet men niet verbaasd zijn dat ze die proberen te krijgen via andere wegen.

Met andere woorden waarom zouden ze als kuisvrouw/ bandwerk gaan doen als dit er niet voor zorgt dat hun sociale status erop vooruit gaat?

Ik beschouw daders evengoed als slachtoffers. Slachtoffers die in het verleden niet goed begeleid zijn (in een heel ruime zin) waar de maatschappij nu gevolgen van ziet.

En om een mooie oneliner uit mijn schoolcursus aan te halen: elk gedrag is aan geleerd gedrag.

Een naïef perspectief, dat zoals ik al eerder zei, uitgaat van een foutieve, oneindige (her)maakbaarheid van de mens.

De zin in het vet toont al aan dat jouw scholing dan een noodzakelijke gronding in de harde wetenschap mist, niet alle gedrag is aangeleerd. Instinct, fixed action patterns, ... de voorbeelden van gedragingen in de natuur van dieren, die nooit aangeleerd zijn, zijn talloos. De mens is in dat opzicht niet anders, ons gedrag is vaak wat complexer.

Het is ook niet omdat je iets hebt aangeleerd gekregen, dat je het even gemakkelijk afgeleerd gaat krijgen. Analogieën met gevaarlijke (huis)dieren en wat we daar mee doen, zal ik maar achterwege laten, hoewel je zelf sprak van ze de kogel te geven...

Als die goede jobs beschikbaar voor hun zijn en deze job op een goede plaats staan op de sociale ladder wel.

En bijkomend dat die mensen voorbeeld figuren hebben in hun omgeving die in hun ogen wel succesvol zijn met "legitieme" jobs.

En en en... leuk toch die voorwaarden stellen. Mijn eerste job was ook verre van ideaal, en een stukje "minder" als wat andere studiegenoten hadden. Je maakt er gewoon het beste van en kan later nog doorgroeien.

Een aandeel hebben ze zeker. Maar het geld evengoed voor de mensen die nu een "succesvol" leven die menen als zelf opgebouwd te hebben, terwijl een deel van hun succes al generaties eerder was gestart.

Ik zie nog teveel ongelijkheid in de samenleving. Waarbij mensen structureel kansen worden ontnomen. En er mag voor mij juist veel geklaagd worden hierover dat men er niet in slaagt om mensen een slaapplaats te voorzien.

Er is inderdaad zoiets als geluk hebben met in welk nest je geboren wordt, maar dan nog denk ik dat je in België niet te klagen hebt, zie je volgende paragraaf.

Wie wordt er structureel kansen ontnomen? Welke wetgeving? Welke ongeschreven regels? Er is al een andere thread over in welke mate je succes een persoonlijke verdienste is, en in welke mate het geluk is... je kan die discussie daar verder zetten, maar wanneer het aankomt op het bestrijden van mensen die op z'n zachts gezegd "gefrustreerd" zijn over hun gebrek aan succes en het dan maar gewelddadig op onschuldige slachtoffers uitwerken, dan geef ik meer om de resultaten dan om de oorzaken, zelfs al noem je het symptoombestrijding. Ik zou zeggen dat het geweld op dat moment de ziekte is, en dat de distale oorzaak er op dat moment niet meer toe doet.

Hier zit voor het grote verschil. Uw stelling gaat ervan uit dat er besef gaat komen hoe goed ze het hadden/hebben.

Ik stel dat hun straf geen enkel verschil gaat maken met de situatie waarin ze zitten en het dus geen straf is, maar gewoon hetzelfde anders verpakt.

Je beseft pas hoeveel bepaalde zaken waard zijn, als ze je ze afnemen. Nu mag je een politieagent een maand werkonbekwaam slaan en moet je je pas een maand later voor een correctionele rechtbank gaan verantwoorden. Een isoleercel voor een weekje en je piept wel anders. Idem met die andere rechten die ik opsomde. Je leeft wellicht niet royaal van een uitkering (hoewel als je het aanvult coke en cannabis dealen is het waarschijnlijk slechts wisselgeld) maar je zal het keihard voelen wanneer die wegvalt.

Een job is in deze maatschappij een statussymbool. Je kan ermee uitpakken (zie het bruto loon topic hier) en geeft toegang tot andere statussymbolen zoals een eigen huis, dure auto enz...

Als in uw omgeving niemand zo een job heeft, maar de statussymbolen blijven wel erkend worden als een vorm van succes, moet men niet verbaasd zijn dat ze die proberen te krijgen via andere wegen.

Met andere woorden waarom zouden ze als kuisvrouw/ bandwerk gaan doen als dit er niet voor zorgt dat hun sociale status erop vooruit gaat?

Om dezelfde reden dat mijn job ook in de eerste plaats geen "statussymbool" is, maar ik ga werken om mijn dak boven mijn hoofd te kunnen betalen, in mijn eigen nutsvoorzieningen, transport, kleding en voedsel te voorzien en leuke dingen te kunnen doen in mijn vrije tijd: of dat nu een cadeautje kopen is voor m'n petekindje, iets gaan uit eten, een boek, een nieuw paar sportschoenen of een spelletje voor m'n Nintendo.
Die laatste dingen zijn ook allemaal maar kleine dingen, geen grote luxe. De rijke, sociale status van een drugsdealer ga ik nooit niet hebben. Realistisch gezien hopelijk veel drugsdealers ook niet, want ik hoop dat ze minstens een tijdje de cel in vliegen en achteraf stevige boetes mogen afbetalen.

Als anderen hetzelfde of meer kunnen bereiken door een uitkering aan te vullen met misdaad, dan is het tijd om die uitkering voor die mensen in vraag te stellen en die misdaad stevig(er) te bestraffen.
Het zegt veel over jou of toch de mensen die je verdedigt dat een dure auto iets is wat bij een job "moet" horen, dan "moet" je maar beter je best doen denk ik, in plaats van illegale shortcuts goed te keuren.

Laatst bewerkt:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan