Rellen en de aanpak ervan

Dus als we duidelijk maken dat ze hier een pak rammel krijgen/ hard worden aangepakt bij rellen, dan zullen er geen rellen zijn?

Waar haalt ge het? Zelfs de doodstraf heeft er nooit voor gezorgd dat er geen moorden meer gepleegd worden.

Er is nu eenmaal een groep die buiten de maatschappij staat, omdat ze daar gezet zijn in het verleden, omdat bepaalde structuren hen daar houden en ook de groep die daar ook wilt blijven omdat de maatschappij voor hun niets kan betekenen.
En als er hypothetisch op moord maar een jaar gevangenisstraf staat. Zou er meer gemoord worden? :unsure:
 
Dus als we duidelijk maken dat ze hier een pak rammel krijgen/ hard worden aangepakt bij rellen, dan zullen er geen rellen zijn?

Waar haalt ge het? Zelfs de doodstraf heeft er nooit voor gezorgd dat er geen moorden meer gepleegd worden.

Er is nu eenmaal een groep die buiten de maatschappij staat, omdat ze daar gezet zijn in het verleden, omdat bepaalde structuren hen daar houden en ook de groep die daar ook wilt blijven omdat de maatschappij voor hun niets kan betekenen.
Vooral de schuld niet bij de hufters leggen, neem nu marokkanen, ken meer mensen met een marokkaanse achtergrond die het wel goed doen in onze maatschappij dan ik er ken die zich met al die smeerlapperij bezig houden, de meeste van hun kijken zelf neer op dat krapuul , en dat krapuul heeft evengoed kansen gehad als al die anderen die wel normaal doen dus waar heb je het over..
 
Laatst bewerkt:
Ik ga het proberen anders te verwoorden:

De pers
Voor het eerste deel kan ik duidelijk zijn: ge leest gewoon niet wat ik schrijf.

Wat uw laatste stuk betreft: quasi niemand wordt buiten de maatschappij gezet. En bepaalde structuren, is ook écht enorm vaag gesteld hé, zijt dan op z'n minst wat concreter over de structuren waarover ge hebt hebt.
Dat er mensen zijn die buiten de maatschappij willen blijven, akkoord.

Maar die algemene deterministische ondertoon in uw analyse raakt echt kant noch wal hoor. Volgens mij verwar je predictoren met oorzaken.
Er zijn meer dan genoeg groepen letterlijk buiten de maatschappij gezet in het verleden:

-Voorzieningen voor personen met een handicap bevonden zich niet in de gemeenschap, maar er buiten liefst in het bos ver weg dat men hen niet ziet. Pas de laatste jaren is men voorzieningen in de stad/dorp gaan voorzien

- sociale huisvesting werd in wijken gebouwd buiten de stad, ook pas recent dat men sociale huisvesting in een centrum bouwt.

- gastarbeiders kregen huisvesting rond de mijn, met het doel dat eenmaal op pensioen men terugging naar het land van herkomst.

- woonwagenbewoners krijgen hun terrein aan de rand van het dorp/stad

En structuren:
Het meest duidelijke voorbeeld, toegang tot gemeentehuis/ voorzieningen die niet aangepast waren voor minder mobiele mensen.
Of alles dat men digitaal moet aanvragen, terwijl er genoeg mensen zijn die niet met een computer kunnen werken.
Beperkte openingsuren of onmogelijk om bepaalde diensten telefonisch te bereiken zonder uren te wachten.
 
En als er hypothetisch op moord maar een jaar gevangenisstraf staat. Zou er meer gemoord worden? :unsure:
Dat bedoel ik eigenlijk niet. Ik wil aangeven dat men het waarom van de moord moet aanpakken. Want achteraf heeft dit op lange termijn geen zin.
 
Vooral de schuld niet bij de hufters leggen, neem nu marokkanen, ken meer mensen met een marokkaanse achtergrond die het wel goed doen in onze maatschappij dan ik er ken die zich met al die smeerlapperij bezig houden, de meeste van hun kijken zelf neer op dat krapuul , en dat krapuul heeft evengoed kansen gehad als al die anderen die wel normaal doen dus waar heb je het over..
Waar heb jij het over het gaat hier niet over afkomst maar over sociaal- economische status
 
Ik ga het proberen anders te verwoorden:

De pers

Er zijn meer dan genoeg groepen letterlijk buiten de maatschappij gezet in het verleden:

-Voorzieningen voor personen met een handicap bevonden zich niet in de gemeenschap, maar er buiten liefst in het bos ver weg dat men hen niet ziet. Pas de laatste jaren is men voorzieningen in de stad/dorp gaan voorzien

- sociale huisvesting werd in wijken gebouwd buiten de stad, ook pas recent dat men sociale huisvesting in een centrum bouwt.

- gastarbeiders kregen huisvesting rond de mijn, met het doel dat eenmaal op pensioen men terugging naar het land van herkomst.

- woonwagenbewoners krijgen hun terrein aan de rand van het dorp/stad

En structuren:
Het meest duidelijke voorbeeld, toegang tot gemeentehuis/ voorzieningen die niet aangepast waren voor minder mobiele mensen.
Of alles dat men digitaal moet aanvragen, terwijl er genoeg mensen zijn die niet met een computer kunnen werken.
Beperkte openingsuren of onmogelijk om bepaalde diensten telefonisch te bereiken zonder uren te wachten.
En wat heeft dat met die rellen en vuurwerk op hulpverleners afschieten te maken?
 
En wat heeft dat met die rellen en vuurwerk op hulpverleners afschieten te maken?
Als men het gevoel heeft dat de maatschappij u liever kwijt dan rijk is, ga je dan met respect omgaan met personen die werken voor diezelfde maatschappij?
 
Een job is in deze maatschappij een statussymbool. Je kan ermee uitpakken (zie het bruto loon topic hier) en geeft toegang tot andere statussymbolen zoals een eigen huis, dure auto enz...

Als in uw omgeving niemand zo een job heeft, maar de statussymbolen blijven wel erkend worden als een vorm van succes, moet men niet verbaasd zijn dat ze die proberen te krijgen via andere wegen.

Met andere woorden waarom zouden ze als kuisvrouw/ bandwerk gaan doen als dit er niet voor zorgt dat hun sociale status erop vooruit gaat?
Dat kan je evengoed oplossen door alle illegaal verkregen statussymbolen gewoon af te pakken.

Wat dringend wat sneller zou moeten gaan.
 
Als men het gevoel heeft dat de maatschappij u liever kwijt dan rijk is, ga je dan met respect omgaan met personen die werken voor diezelfde maatschappij?
Ja, en al zeker als die mensen die voor de maatschappij werken iemand uit uw eigen buurt aan het reanimeren is.

Je leest hier constant dat de maatschappij moet nagaan wat de echte oorzaak is waarom 'men' malcontent is, en daarom de boel afbreekt. Kan 'men' dan eens niet reflecteren en zich afvragen of dat gevoel dat ze hebben, misschien wel een fout gevoel is en totaal niet klopt?

Een fantastische sociale zekerheid, nagenoeg gratis onderwijs, overal jobs (ja, daar zitten ook jobs als kuisvrouw, vuilnisophaler, rekkenvuller bij),...

Als je het gevoel krijgt dat de maatschappij je niet wil, omdat ze je geen job met brutoloon van minstens 5k + een BMW 5 serie geeft, ga dan ergens anders je geluk beproeven?
 
Laatst bewerkt:
Redelijk zou zijn: het hebben over de kernoorzaken, eventueel echt wanneer de context er duidelijk om vraagt kan er prima verwezen worden naar een religieuze doctrine of iets. Gij vindt het volgens mij ergens 'moedig' dat gij nog 'durft' om 'de zaken te benoemen', ik denk daar wel echt anders over.

Dat is nu niet alleen op gericht maar: werken met verschillende maten en gewichten afhankelijk van iemands afkomst, disproportioneel hard inzoomen op religieuze/etnische componenten is ook gewoon (een vorm van) racisme hoor. Ik ben mij er volledig van bewust dat ge dat nooit van mij zult aannemen maar ik heb hier al genoeg posts van dog whistles doorspekte posts van u gelezen om ondertussen mijn conclusies te hebben gemaakt.

Dit debat is gewoon verziekt omdat je bepaalde oorzaken niet mag benoemen of er wordt een vervalste racisme kaart getrokken - religie is geen ras en fout aangeleerd gedrag is niet biologisch - en dan moet je je daar weer tegen verdedigen, of je wordt beticht van nog een resem andere dog whistles. Geloof niet mij, geloof dan maar UNIA: zelfs zij maken een onderscheid tussen enerzijds racisme (wat dus discriminatie wegens ras of ethnische afkomst is) en anderzijds discriminatie wegens levensbeschouwing/religie. Dat eerste is (bijna) nooit oké (filmcastings, e.d. even buiten beschouwing), dat tweede moet soms kunnen als er gegronde redenen voor zijn (arbeidsreglement met kledingsvoorschriften bijvoorbeeld).

Ik denk dat niemand die hier de harde aanpak propageert, niet dezelfde strenge regels zou toepassen op Harry De Hooligan of Dieter De Dronkelap of Jos Volbloedcrimineel die een ambulancier met de naam Mohammed aanvalt, of dat nu in Brussel of Langemark-Poelkapelle gebeurt (idealiter zou ik ook graag in een wereld leven, waarin de assumptie dat Mohammed per se een moslim moet zijn weg is, en hij evenzeer uit Nieuw-Zeeland afkomstig kan zijn en christen/atheïst/boedhist/whatever kan zijn [verre van evident helaas, maar soit]).

Maar klaag aan dat er wel buitenproportioneel van dergelijke aanvallen op hulpdiensten en zelfs heuse valstrikken plaatsvinden in Brussel, en dat je daar de harde aanpak wilt hanteren... dan moet je wel een racist zijn natuurlijk. Dan moeten we gaan kijken of het niet aan een gebrek aan gemakkelijk verkrijgbare statussymbolen ligt... Gimme a fucking break, dat doet er op dat moment ook niet meer toe, op dat moment moet je eerst de symptomen bestrijden vooraleer je de oorzaken onder de loep kan nemen.

Soit, ik ben het met de rest van uw post niet eens zo oneens, buiten dan weer dat klagen over ethnic profiling...

Maar als ik kijk naar de laatste match Marokko-Frankrijk, of met nieuwjaar: de politiemacht staat hier echt wel in Brussel direct paraat met het waterkanon, met de paarden, met de grote gepantserde wagens, en als het echt uit de hand loopt dan staan die ook wel echt klaar om ook met de harde hand op te treden hoor, maar ik heb wel echt schrik dat er voor sommige mensen nooit hard genoeg geklopt kan worden, en zeker niet op sommige bevolkingsgroepen.

Dat laatste stukje moest er echt niet bij. Deze WK-rellen zijn eigenlijk het ideale voorbeeld: gewoon even hard optreden tegen dergelijke rellen als tegen hooligans bij een voetbalwedstrijd. Voor mijn part moet er niet gericht harder geklopt worden op géén enkele groep, maar als je klopt op de hulpdiensten? Mag je een zware sanctie verwachten... Het is ook niet zozeer de politie hier die faalt, maar justitie. Klop een agent werkonbekwaam voor een maand en word je gearresteerd? Ah, dan mag je niet veel later in vrijheid op je rechtszaak een kleine maand later wachten... dat heeft de politie niet beslist.

Met het WK had je overigens ook positieve elementen: die mensenketting bijvoorbeeld, idealiter zou die ketting niet nodig mogen zijn, maar beter zo. Toont aan dat het een minderheid is binnen een minderheid.
 
Volledig mee akkoord dat er iets scheelt met een gemeenschap die illegale activiteiten als statussymbool zien.

Echter dwepen we wel de laatste tijd met de film Zillion en hemelen ze de tijd van die discotheek helemaal op, terwijl Verstraeten in bak heeft gezeten, maar dat zijn we precies allemaal vergeten.

We? Spreek voor jezelf, ik niet alleszins. Heb die film niet gezien. Onze Natuur is wat mij betreft de beste Belgische/Vlaamse film van afgelopen jaar.

Als er iets blijkt dat niet helpt is de harde aanpak.

Zoals een hand afkappen omdat ge iets gestolen hebt, voet afkappen als ge wou ontsnappen uit de slavernij.

Harde aanpak gaat er niet voor zorgen dat er geen rellen meer gaan zijn.

Dat zeg jij maar al te gemakkelijk, terwijl ik kan tegenwerpen dat de zachte aanpak nu duidelijk niet werkt... dus misschien de harde aanpak toch eens proberen? Plus ik bepleit hier ook geen straffen uit de sharia zoals degene waar jij nu mee vergelijkt... maar ben er toch verdomd zeker van dat een dief die tweemaal een hand wordt afgehakt, nog héél veel moeite gaat moeten doen om nog iets met z'n mond of z'n twee voeten te stelen. Je kan veel zeggen over dergelijke straffen, maar ze stellen wel duidelijk harde grenzen.

Het grote verschil zit em dat de leefomstandigheden van de jongeren als ze vrij zijn bijna even erg zijn als in de gevangenis. Wat maakt het hen uit of ze gestraft worden of niet.

Met een grote kans dat ze als helden binnen hun gemeenschap worden onthaald als ze vrijkomen of juist een hoge status verkrijgen omdat ze een flik in mekaar hebben geslaan.

Ja, zoals ik al zei: wat jij denkt dat bijna even erg is, is dat in de praktijk toch niet hoor. Isoleercel bijvoorbeeld.
En daar ben je weer met je status: een "gemeenschap" die zoiets tot een statussymbool verheft, daar is iets mis. En dan heb ik het niet over een etnische gemeenschap vooraleer het weeral die tour opgaat, want dat is hier van geen tel, nu hebben we het gewoon over criminelen, en criminaliteit mag en moet bestreden worden.
 
Ik beschouw daders evengoed als slachtoffers. Slachtoffers die in het verleden niet goed begeleid zijn (in een heel ruime zin) waar de maatschappij nu gevolgen van ziet.

En om een mooie oneliner uit mijn schoolcursus aan te halen: elk gedrag is aan geleerd gedrag.

Als die goede jobs beschikbaar voor hun zijn en deze job op een goede plaats staan op de sociale ladder wel.

En bijkomend dat die mensen voorbeeld figuren hebben in hun omgeving die in hun ogen wel succesvol zijn met "legitieme" jobs.


Een aandeel hebben ze zeker. Maar het geld evengoed voor de mensen die nu een "succesvol" leven die menen als zelf opgebouwd te hebben, terwijl een deel van hun succes al generaties eerder was gestart.

Ik zie nog teveel ongelijkheid in de samenleving. Waarbij mensen structureel kansen worden ontnomen. En er mag voor mij juist veel geklaagd worden hierover dat men er niet in slaagt om mensen een slaapplaats te voorzien.



Hier zit voor het grote verschil. Uw stelling gaat ervan uit dat er besef gaat komen hoe goed ze het hadden/hebben.

Ik stel dat hun straf geen enkel verschil gaat maken met de situatie waarin ze zitten en het dus geen straf is, maar gewoon hetzelfde anders verpakt.
is het dus de fout van de samenleving dat ze drugs dealen, criminele feiten plegen omdat ze als kind niet goed zijn begeleid?
Dit is de taak van de ouders, niet van de overheid.
Mijn ouders leerden me goede waarden en normen, etc.. wat deze jongeren niets van afweten.

En denk je dat dit artikel van het laatste nieuws ook niet van toepassing is op deze jongeren die volgend jou niet genoeg gesteund werden door de overheid;


=====
Een probleem dat ze in Nederland niet kennen. Ongeveer 80% van de Oekraïense vluchtelingen in Nederland werkt intussen. Dat ligt mooi in lijn met de algemene Nederlandse werkzaamheidsgraad (83%). En België? Hier is het al moeilijk om aan exacte cijfers te geraken. Nog even geduld, alsjeblieft. Dat ligt dan weer in lijn met het activeringsbeleid. Want wat we wel al weten? Nog niet de helft van de 6.298 Oekraïense vluchtelingen die zich inschreven bij de VDAB heeft vandaag een job.

Hoe het komt dat het hier zo moeizaam loopt om Oekraïners naar werk te begeleiden is nog onduidelijk. Maar gevraagd naar het leefloon, geeft bevoegd minister Karine Lalieux (PS) aan dat het hier een veelvoud is van het leefloon in Nederland. Dat zegt ze niet beschaamd, maar trots, als socialiste. Of het misschien geen hindernis is? Ah, passons. N-VA wil het volledig afnemen. Dat is dan weer het andere uiterste. Iets dat ook geen Vlaamse bevoegdheid is. Al zou ze het deze keer dus wél willen. En iets dat wettelijk afgesproken is.

=========

Deze niet werkwilligen, krijgen geld om niet te werken, vervelen zich de hele dagen, zijn niet moe en dan probeer je op een dag een misstapje (drugs, diefstal, etc..) te doen dat je wel leuk vindt en veel geld opbrengt.


Ze moeten idd meer moeite doen om een betere job te vinden, maar is dit niet wat te wijten aan henzelf?
Ik werk als contractor in een bedrijf, waar er toch veel moslims werken. Als ze willen werken en goede mentaliteit hebben, vinden ze wel een goede job (arbeiders worden in dit bedrijf wel deftig betaald).



Een slaapplaats ? Heb je het over al de asielzoekers? Wat zou jij doen, als je als klein land, rekent op 10 000 plaatsen maar dat ze bijv 25 000 komen? En enig idee wat dit kost? Ooit al nadacht waarom er sommige landen zeer veel asielzoekers krijgen en andere zeer weinig. (Bijv belgie vs Portugal. (Omdat ze in België veel meer geld krijgen dan in Portugal)
 
Ik ga het proberen anders te verwoorden:

De pers

Er zijn meer dan genoeg groepen letterlijk buiten de maatschappij gezet in het verleden:

-Voorzieningen voor personen met een handicap bevonden zich niet in de gemeenschap, maar er buiten liefst in het bos ver weg dat men hen niet ziet. Pas de laatste jaren is men voorzieningen in de stad/dorp gaan voorzien

Helemaal akkoord dat mensen met een beperking in onze maatschappij niet genoeg worden gerespecteerd.
Nochtans heb ik geen weet van rellen die worden geïnitieerd door mensen in een rolstoel.

Socio-economische achterstand zal wel een rol spelen, maar moet ook niet overschat worden. De macho-cultuur die binnen bepaalde bevolkingsgroepen leeft, is een veel grotere trigger.
 
Helemaal akkoord dat mensen met een beperking in onze maatschappij niet genoeg worden gerespecteerd.
Nochtans heb ik geen weet van rellen die worden geïnitieerd door mensen in een rolstoel.

Socio-economische achterstand zal wel een rol spelen, maar moet ook niet overschat worden. De macho-cultuur die binnen bepaalde bevolkingsgroepen leeft, is een veel grotere trigger.
En hoe zou dat komen?
 
  • Haha
Waarderingen: Pan
Laatst bewerkt door een moderator:
Retorische vragen met hondenfluitjes gelden niet als onderbouwde argumentatie.
Het seizoen is weer begonnen

Tja.. jammer. Waarom?
Ze praten altijd over brusselse jongeren maar iedereen weet wel over welke jongeren dit gaat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
  • Leuk
Waarderingen: math
Terug
Bovenaan