Rellen en de aanpak ervan

Politie Gent moet daar al gans de zomer gemiddeld drie keer per dag opdraven. Komt nu eens "in de gazet" omdat de vader een profvoetballer is.

Modedit: racistische opmerking verwijderd.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dit posten is natuurlijk dubbel, "eindelijk" in de zin dat ja, het werd tijd dat Brussel zijn eigen openluchtzwembad krijgt.

Dit posten in een thread met als titel zomerrellen, alsof het een oplossing is voor dit probleem, impliceert eigenlijk alsof het ontbreken van een openluchtzwembad een redelijke verklaring is voor de problemen die er zijn met deze relschoppers... quod non wat mij betreft. Een gebrek aan een openluchtzwembad in eigen regio, keurt het plegen van geweld en het bepotelen van meisjes in andere provincies niet goed uiteraard.

Bovendien: welke verwachting moeten we hebben wanneer dit Brusselse zwembad opengaat? Hoera, nu kunnen ze dit gedrag stellen in hun eigen thuisstad in plaats van elders? Ik mag hopen dat dergelijk gederag ook in Anderlecht of Brussel zwaar bestraft zou worden. Misschien kan je in het beste geval nog rekenen op een bonus van sociale controle ("don't s** where you eat"), maar of dat alles oplost? Ik betwijfel het. Een deel van het probleem zit volgens mij ook elders.

Dit posten in een thread met als titel zomerrellen, alsof het een oplossing is voor dit probleem, impliceert eigenlijk alsof het ontbreken van een openluchtzwembad een redelijke verklaring is voor de problemen die er zijn met deze relschoppers.
Ik ga er niet mee akkoord, maar meen mij toch te herinneren dat dat hier zo gezegd werd

Dit posten is natuurlijk dubbel, "eindelijk" in de zin dat ja, het werd tijd dat Brussel zijn eigen openluchtzwembad krijgt.

Dit posten in een thread met als titel zomerrellen, alsof het een oplossing is voor dit probleem, impliceert eigenlijk alsof het ontbreken van een openluchtzwembad een redelijke verklaring is voor de problemen die er zijn met deze relschoppers... quod non wat mij betreft. Een gebrek aan een openluchtzwembad in eigen regio, keurt het plegen van geweld en het bepotelen van meisjes in andere provincies niet goed uiteraard.

Bovendien: welke verwachting moeten we hebben wanneer dit Brusselse zwembad opengaat? Hoera, nu kunnen ze dit gedrag stellen in hun eigen thuisstad in plaats van elders? Ik mag hopen dat dergelijk gederag ook in Anderlecht of Brussel zwaar bestraft zou worden. Misschien kan je in het beste geval nog rekenen op een bonus van sociale controle ("don't s** where you eat"), maar of dat alles oplost? Ik betwijfel het. Een deel van het probleem zit volgens mij ook elders.
Het ontbreken van een eigen zwembad in brussel was geopperd als een van de drivers van de conflicten ergens anders.
https://www.demorgen.be/nieuws/opni...zwembad-in-plaats-van-extra-politie~b8b9fdc4/
https://www.bruzz.be/samenleving/waar-mogen-brusselse-jongeren-nog-verkoeling-zoeken-2022-06-30
https://www.pvda.be/brussel_heeft_negen_openluchtzwembaden_nodig

Als het zwembad er komt en de problematieken verbeteren niet dan zullen er wel andere oorzaken gezocht worden :unsure:
Maar we kunnen niet zeggen dat we er geen geld tegenaan gesmeten hebben. Ik ben er wel van overtuigd dat er meer sociale controle zal zijn in een brussels zwembad en dus minder problemen zullen ontstaan.

Dat werd aangehaald als een (klein) deel van een probleem, en het bouwen van een openbare zwemgelegenheid in Brussel werd aangehaald als een potentieel deel van een oplossing, waarbij er ook vrijwel altijd werd gezegd dat dit een enorm complex probleem is met enorm veel facetten en factoren.

Dat zwembad alleen gaat het ook niet oplossen en is slechts een kleine (goede) stap naar een oplossing die vele jaren in de maak zal moeten zijn (wegens ook de nood aan mentaliteitsveranderingen etc.) en dus moet er niet zo smalend gedaan worden alsof 'men' zegt dat dit de oplossing is. Dit is een heel kleine stap, en er moeten er nog veel meer genomen worden.

Iedereen weet dat dit een problematiek is die een enorm complexe aanpak die jaren duurt vergt, en dat hier geen gemakkelijke 'one size fits all' oplossing voor is, maar toch gaan er hier in de zomer weer accounts komen posten met onzin als 'nu hebben ze hun zwembad en is het nog prijs, wat is het volgende excuus?'

Weet dan dat niemand dit als DE oplossing ziet, en dat oorzaken zoeken voor een probleem niet gelijk staat aan het goedkeuren van bepaalde problemen of het excuseren van bepaalde daden.

Aanhalen dat het een complex probleem is, is allemaal goed en wel, dat heb ik ook niet miskend. Ik heb hier echter niet die link gepost met eindelijk! Als het een potentieel deel van de oplossing is, dan is het duidelijk een deel van de wortel. Ik mis nog steeds de stok.

:sop:

Ik vraag me af waarom zulke dingen ook als "relletjes" benoemd worden.

57 palleten in brand, 26 wagens, 6 brommers, 20 steps,...
De brandweer bekogeld met stenen, 74 man opgepakt,...

En dat zijn dan relleTJES.

De brandweer is zelfs bestookt met vuurwerk bij de reanimatie van een man.... :headshake:Helaas overleden....
Dan heb je toch gewoon schijt aan de samenleving?

blijkbaar kan dit allemaal zo goed als straffeloos.

Het kan en mag.

andere prioriteiten zeker? Of niet durven ingrijpen omdat men schrik heeft van nog meer escalatie.
En dat betekent dat het verloren is. Helaas.

Net zoals vuurwerk is dit gewoon een jaarlijkse traditie. Niemand die er nog vanop kijkt, het gerecht laat rustig begaan behalve misschien her en der eens iemand 12 uur administratief aanhouden.

Iedereen wist toch al dat er in Brussel en Antwerpen weer misserie ging zijn, business as usual.

Nope. Gewoon aanvaarden, blussen, elk jaar wat erger laten worden en onze hulpverleners als kanonnenvlees de straten op sturen.

Het is een nieuwe traditie maar eentje die we moeten omarmen.
Jij pretendeert dat er een (simpele?) oplossing is maar dat je een racist zou genoemd worden.

Dusja, geef ze eens hé, in plaats van rond de pot te draaien over "omarmen".

Ah, heeft er hier iemand dan een oplossing?

Men zou kunnen starten met een strengere aanpak van wie opgepakt werd n.a.v. bewezen (gezien door ordehandhavers, gefilmd) feiten. Ik ken de steden te weinig maar als het elke keer kermis is - kan men niet wat beter anticiperen (meer mensen in de buurt, eventueel soort tijdelijk camera -systeem op gevoelige plaatsen, bestaat er geen manier om mensen te markeren vanop afstand ...

De vraag naar "een oplossing" is ook geen oplossing natuurlijk - er is geen pasklaar antwoord, maar het zozo moeten laten gaat ook niet - ook politici die doodleuk verklaren dat "het een manier van vieren is" mogen duchtig aangepakt worden (ontslag + levenslang verbod publieke functie). We kunnen ook gewoon met scherp gaan schieten en doodleuk verklaren dat dit "onze nieuwe manier van aanpakken is" op dat elan.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan