Rellen en de aanpak ervan

Of het vroeger nu meer of minder gebeurde heeft niet echt belang, het is gewoon duidelijk dat het nu wel regelmatig gebeurd en er een oplossing voor moet komen. De meerwaarde van die individuele voorvallen posten of tonen is ook enkel aantonen dat het geen alleenstaande gevallen meer zijn.
In uw eigen post laat ge al uitschijnen dat het blijkbaar vroeger minder gebeurde ;)

Als ik de mensen van vorige generatie(s) mag/mocht geloven werd er vroeger ook nogal wat afgeknokt (vooral als ze idd een stuk in hun kloten hadden in cafés). Dit lijkt me iets van alle tijden...het enige verschil is dat ze er nu niet voor terugdeinzen om politie aan te vallen terwijl ze vroeger een zeker gezag hadden (wellicht omdat ze het recht hadden om desnoods relschoppers half dood te slaan)

Als ik de mensen van vorige generatie(s) mag/mocht geloven werd er vroeger ook nogal wat afgeknokt (vooral als ze idd een stuk in hun kloten hadden in cafés). Dit lijkt me iets van alle tijden...het enige verschil is dat ze er nu niet voor terugdeinzen om politie aan te vallen terwijl ze vroeger een zeker gezag hadden (wellicht omdat ze het recht hadden om desnoods relschoppers half dood te slaan)
Had een eindje gelezen het levensverhaal van een lokale politietagent in mijn geboortestad gelezen. het grootste deel van zijn job bestond eruit café's 's avonds te sluiten als het wat te zat werd (of daar ging het stuk alleszins vooral over), die zijn carriëre las als een opeenvolging van slaag krijgen en hardhandig uit café's gesmeten worden, zelfs met verschillende hospitalisaties. Het was zo erg geworden dat de lokale bevolking op een bepaald moment een petitie gestart heeft om de overheid te overtuigen om hem op pensioen te sturen omdat ze een betere agent wilden die fysiek sterker was en wel de orde kon bewaren. Die wens hebben ze dan ingewilligd maar die agent heeft dat aangevochten voor de Raad van State en gelijk gerkregen waardoor zijn pensioen ongedaan gemaakt werd (dit terzijde). Dat waren ook allemaal bronnen uit lokale kranten, zo'n agent die in het ziekenhuis geklopt werd door zatte cafégangers was blijkbaar zelfs geen nationaal nieuws.

Als ik het goed heb was dat van die hospitalisaties en pensioen in de jaren 20 gebeurd, wel al even geleden uiteraard maar is wel zo'n verhaal dat illustreert dat ons beeld van het verleden serieus verkeerd kan zijn.

Had een eindje gelezen het levensverhaal van een lokale politietagent in mijn geboortestad gelezen. het grootste deel van zijn job bestond eruit café's 's avonds te sluiten als het wat te zat werd (of daar ging het stuk alleszins vooral over), die zijn carriëre las als een opeenvolging van slaag krijgen en hardhandig uit café's gesmeten worden, zelfs met verschillende hospitalisaties. Het was zo erg geworden dat de lokale bevolking op een bepaald moment een petitie gestart heeft om de overheid te overtuigen om hem op pensioen te sturen omdat ze een betere agent wilden die fysiek sterker was en wel de orde kon bewaren. Die wens hebben ze dan ingewilligd maar die agent heeft dat aangevochten voor de Raad van State en gelijk gerkregen waardoor zijn pensioen ongedaan gemaakt werd (dit terzijde). Dat waren ook allemaal bronnen uit lokale kranten, zo'n agent die in het ziekenhuis geklopt werd door zatte cafégangers was blijkbaar zelfs geen nationaal nieuws.

Als ik het goed heb was dat van die hospitalisaties en pensioen in de jaren 20 gebeurd, wel al even geleden uiteraard maar is wel zo'n verhaal dat illustreert dat ons beeld van het verleden serieus verkeerd kan zijn.
De (sociale) media speelt hierin gewoon een grote rol, er moet continue nieuws zijn, en als er een algoritme mee gemoeid is wordt alles dat momenteel "hot" is nog harder gepusht.

Ook genoeg stoere verhalen gehoord over hoe ze nu geen mannen maken als vroeger en men vroeger tussen de twee jobs door de hele nacht op café zat en er al eens een café sneuvelde of een agent door de venster werd gegooid. Sowieso dat dit destijds amper aandacht kreeg terwijl nu HLN wel meteen zal beginnen met de berichtgeving, waarna op facebook het hopen aandacht krijgt en er wel een partij het daarna probeert te recupereren.
Of het nu vroeger meer of minder was, nu is het alvast veel diverser en dat is goed nieuws 👍
Eigen marginalen eerst?

(Zinloos) geweld is eigen aan de mens, heeft altijd bestaan en zal blijven bestaan...een geweldloze samenleving zal altijd een utopie blijven

Nu heb je Sociale media doet er enorm veel om iedereen in hoekjes te duwen. Denk dat je bepaalde jongeren en deftige bezigheid moet geven vakantie job ofzo

Zinloos geweld. Niet te verwarren met zinvol geweld....

Zinvol geweld bestaat wel degelijk. In Oekraïne mag men bijvoorbeeld blij zijn dat er mannen zijn die hun land met geweld willen verdedigen.

In context van deze thread: als jij aangevallen wordt door zo'n stuk Brussels crapuul op de trein, dan is dat zinloos geweld, maar als jij je daartegen verdedigt, is dat wél zinvol en gerechtvaardigd geweld.

Ik zou nog een stukje verder durven gaan: als de politie moet interveniëren en de dader in dit geval kan vatten, dan is een pak rammel van de matrak zonder blijvende schade, wat mij betreft ook zinvol geweld. Want van de zwakke straffen die justitie in dit land uitdeelt, daar zullen weinig criminelen nog een lesje uit trekken.

Man, dat is toch echt met opzet rare conclusies trekken om het op een ander spoor te zetten?
Ofwel zegt ge: dat is niet wat ik bedoelde en whatever. Dan gaan we voort. My bad van mijn kant.

Ofwel gaat ge er ne cinema rond maken zoals ge nu doet...

Welk wilt ge ?

De (sociale) media speelt hierin gewoon een grote rol, er moet continue nieuws zijn, en als er een algoritme mee gemoeid is wordt alles dat momenteel "hot" is nog harder gepusht.

Ook genoeg stoere verhalen gehoord over hoe ze nu geen mannen maken als vroeger en men vroeger tussen de twee jobs door de hele nacht op café zat en er al eens een café sneuvelde of een agent door de venster werd gegooid. Sowieso dat dit destijds amper aandacht kreeg terwijl nu HLN wel meteen zal beginnen met de berichtgeving, waarna op facebook het hopen aandacht krijgt en er wel een partij het daarna probeert te recupereren.

Eigen marginalen eerst?
Niet alleen de social media he, ook de gewone media sprint mee op de kar opdat het nu eenmaal veel clicks oplevert. Het is ook maar wat de publieke opinie wil lezen natuurlijk. En al zeker als het "jongeren uit brussel zijn", dan kan iedereen weer zeggen: "zie je wel, allemaal crapuul uit brussel."

Er zijn weinig mensen die 1920 aanzien als toonbeeld van een vreedzame en geweldloze samenleving .
De perceptie waarover gesproken wordt gaat dan over pakweg de jaren '60 - '10.

Als we kijken naar de langetermijnsrapporten van de federale overheid dan zijn geregistreerde slagen en verwondingen en moord/ doodslag wel met respectievelijk 30% en 90% gestegen tov. '00. (p.7 nationaal rapport)
2021 was wel een goed jaar voor de statistieken door de coronamaatregeln.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben opgegroeid in een periode waar ik als metalhead met lang haar straten met bepaalde cafés moest mijden. Het kwam geregeld tot conflicten tussen de Johnny’s en de alternatieven. Tot in de cafés toe..

Ik had toen geen problemen met allochtonen maar met klakskesvolk.

Met de meeste kan ik nu gewoon een pint drinken.

Toch weer twee agenten lichtgewond, maar dat wordt in het artikel vermeld alsof het een fait divers is.

Twee lichtgewonden​

Het incident gebeurde in de niet-betaalde zone van de Blaarmeersen. “Onze mensen waren op de Blaarmeersen aanwezig en kwamen snel ter plaatse”, legt De Sutter verder uit. “Bij het tussenbeide komen raakten wel twee van onze mensen lichtgewond. Verder vielen geen gewonden.”

De situatie was snel onder controle, maar drie familieleden werden even bestuurlijk aangehouden. “Pas toen ze gekalmeerd waren, mochten ze beschikken”, zegt De Sutter. “Er werd daarop een proces-verbaal opgemaakt over de feiten. Dat is ondertussen overgemaakt naar het parket.

Ik ben echt eens benieuwd welk vervolg het parket daar allemaal aan geeft.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan