Tja, hoe komt het? Hoe komt het dat andere groepen zich wel min of meer integreren of in ieder geval minder last veroorzaken? Waarom hebben we deze last niet met bv Polen of Chinezen? het ligt voor mij aan de waarden van die godsdienst. Waarden die haaks op de onze staan. Als het na vijf generaties nog steeds fout loopt... Er zijn voorbeelden genoeg van allochtonen -ook moslims- die wél succesvol zijn in onze samenleving. je krijgt hier kansen genoeg om een normaal leven op te bouwen.[Edit] @shellshock (ik weet dat tags niet werken in edits, maar goed): ik lees jouw reply nu pas en ik voeg deze edit snel toe omdat ik niet iemand ben die 'moeilijke vragen' uit de weg wil gaan. Je kan in mijn post hier wel zien dat ik op zijn minst wat je post niet negeer of met de mantel der liefde bedek. Het gedachtengoed van de extremistische Islam heeft wat mij betreft geen plaats in onze samenleving.
Hoe komt het echter dat daar nog steeds jongeren (inderdaad derde of vierde generatie) zo weinig voeling hebben met waarden als respect voor vrouwen en het leven en laten leven van ongelovigen, bijvoorbeeld? Hoe komt het dat die in een geheel eigen bubbel in onze hoofdstad opgroeien? Dat is toch deels een socio-economisch probleem, tenzij je denkt dat elke moslim een amokmaker is, dus daar moet dan toch iets aan kunnen gedaan worden? Het is dat maar wat ik wil zeggen.
We kunnen berusten in roepen en tieren op allochtonen/moslims/Islam/... of we kunnen zoeken naar oplossingen zodanig dat de vijfde generatie niet zo marginaal/verloren/respectloos/... zal zijn. Ik kies dan voor het tweede, en het is spijtig dat je net dan door sommigen wordt verweten dat je het probleem uit de weg wilt gaan, net omdat je wel naar oplossingen zoekt in plaats van gewoon aan de zijlijn wat populistische zever te brullen.
Maargoed; enkele voorstellen:
- Immigratiestop voor bepaalde landen. Enkel als je bepaalde diploma's (arts, zorgkundige, knelpunt,...) hebt ben je welkom als je een taaltraject volgt
- Wie ooit tot Belg genaturaliseerd is en criminele feiten pleegt dient de nationaliteit te worden afgenomen. Pech, je hebt je kans gehad. Baai, baai zwaai.
- Strenger justitiebeleid. Wie criminele feiten pleegt moet voor een (snel)rechter komen
- Strengere controle op moskeeën en koranscholen. Enkel personen die in België een soort van imamopleiding hebben gestudeerd aan een Belgische school in een door de overheid gecontroleerde en goedgekeurde opleiding mogen preken/lesgeven.
- Meer inzetten op onderwijs -onderdeel van een andere discussie, maar er in ieder geval voor zorgen dat er meer mensen met een allochtone achtergrond voor de klas staan zodat zij een tegengewicht kunnen vormen voor de 'leren-is-voor-losers-mentaliteit' die op straat heerst.
- Zorgen voor positieve rolmodellen tout court
Thuistaal is verantwoordelijkheid van de ouders. Tweedegeneratiemigranten hebben geen énkel excuus om hun kinderen niet in het Nederlands of Frans op te voeden.