Rellen en de aanpak ervan

[Edit] @shellshock (ik weet dat tags niet werken in edits, maar goed): ik lees jouw reply nu pas en ik voeg deze edit snel toe omdat ik niet iemand ben die 'moeilijke vragen' uit de weg wil gaan. Je kan in mijn post hier wel zien dat ik op zijn minst wat je post niet negeer of met de mantel der liefde bedek. Het gedachtengoed van de extremistische Islam heeft wat mij betreft geen plaats in onze samenleving.

Hoe komt het echter dat daar nog steeds jongeren (inderdaad derde of vierde generatie) zo weinig voeling hebben met waarden als respect voor vrouwen en het leven en laten leven van ongelovigen, bijvoorbeeld? Hoe komt het dat die in een geheel eigen bubbel in onze hoofdstad opgroeien? Dat is toch deels een socio-economisch probleem, tenzij je denkt dat elke moslim een amokmaker is, dus daar moet dan toch iets aan kunnen gedaan worden? Het is dat maar wat ik wil zeggen.

We kunnen berusten in roepen en tieren op allochtonen/moslims/Islam/... of we kunnen zoeken naar oplossingen zodanig dat de vijfde generatie niet zo marginaal/verloren/respectloos/... zal zijn. Ik kies dan voor het tweede, en het is spijtig dat je net dan door sommigen wordt verweten dat je het probleem uit de weg wilt gaan, net omdat je wel naar oplossingen zoekt in plaats van gewoon aan de zijlijn wat populistische zever te brullen.
Tja, hoe komt het? Hoe komt het dat andere groepen zich wel min of meer integreren of in ieder geval minder last veroorzaken? Waarom hebben we deze last niet met bv Polen of Chinezen? het ligt voor mij aan de waarden van die godsdienst. Waarden die haaks op de onze staan. Als het na vijf generaties nog steeds fout loopt... Er zijn voorbeelden genoeg van allochtonen -ook moslims- die wél succesvol zijn in onze samenleving. je krijgt hier kansen genoeg om een normaal leven op te bouwen.
Maargoed; enkele voorstellen:

• Immigratiestop voor bepaalde landen. Enkel als je bepaalde diploma's (arts, zorgkundige, knelpunt,...) hebt ben je welkom als je een taaltraject volgt
  • Wie ooit tot Belg genaturaliseerd is en criminele feiten pleegt dient de nationaliteit te worden afgenomen. Pech, je hebt je kans gehad. Baai, baai zwaai.
  • Strenger justitiebeleid. Wie criminele feiten pleegt moet voor een (snel)rechter komen
  • Strengere controle op moskeeën en koranscholen. Enkel personen die in België een soort van imamopleiding hebben gestudeerd aan een Belgische school in een door de overheid gecontroleerde en goedgekeurde opleiding mogen preken/lesgeven.
  • Meer inzetten op onderwijs -onderdeel van een andere discussie, maar er in ieder geval voor zorgen dat er meer mensen met een allochtone achtergrond voor de klas staan zodat zij een tegengewicht kunnen vormen voor de 'leren-is-voor-losers-mentaliteit' die op straat heerst.
  • Zorgen voor positieve rolmodellen tout court

Thuistaal is verantwoordelijkheid van de ouders. Tweedegeneratiemigranten hebben geen énkel excuus om hun kinderen niet in het Nederlands of Frans op te voeden.

• Wie ooit tot Belg genaturaliseerd is en criminele feiten pleegt dient de nationaliteit te worden afgenomen. Pech, je hebt je kans gehad. Baai, baai zwaai.
In de praktijk betekent dat natuurlijk wel dat mensen die als Belg geboren zijn meer rechten hebben dan mensen die pas later Belg geworden zijn. En dat het Belgisch staatsburgerschap dus niet meer impliceert dat je een volwaardig lid bent van de gemeenschap met alle bijbehorende rechten en plichten. Een gelaagd systeem waar je A- en B-burgers hebt, lijkt me nu ook niet de weg die we als samenleving moeten inslaan.

Enfin, ik heb de hottub in mijn tuin op een aangename temperatuur gezet en ga daar verkoeling zoeken. Vooralsnog geen amokmakers gezien
Tja, hoe komt het? Hoe komt het dat andere groepen zich wel min of meer integreren of in ieder geval minder last veroorzaken? Waarom hebben we deze last niet met bv Polen of Chinezen? het ligt voor mij aan de waarden van die godsdienst. Waarden die haaks op de onze staan. Als het na vijf generaties nog steeds fout loopt... Er zijn voorbeelden genoeg van allochtonen -ook moslims- die wél succesvol zijn in onze samenleving. je krijgt hier kansen genoeg om een normaal leven op te bouwen.
In dat geval zouden niet alleen jongeren maar moslims van elke leeftijd zich asociaal gedragen. Nope, ik denk dat het vooral ligt aan de macho straatcultuur die onder die jongeren heerst waarvoor de slechte socio-economische context de perfecte voedingsbodem vormt. In de VS hebben ze gelijkaardige problemen, oa. met Mexicaanse jongeren... Dat zijn dan geen moslims maar allemaal brave christenen?
Dat werkt volgens mij echt.
Dat werkt zeker. Ik heb 's een smart city case gezien uit Bilbao. In de metro stations staan slimme camera's die potentiële amokmakers herkennen (hoe ze die profilering doen zonder te discrimineren werd er niet bij verteld...) en dan begint er automatisch klassieke muziek te spelen. Volume wordt ook aangepast in functie van het kabaal dat er wordt gemaakt... Blijkbaar is daardoor de overlast in die stations enorm gedaald. De amokmakers hadden geen zin in Beethoven of Mozart.

• Immigratiestop voor bepaalde landen. Enkel als je bepaalde diploma's (arts, zorgkundige, knelpunt,...) hebt ben je welkom als je een taaltraject volgt
  • Strenger justitiebeleid. Wie criminele feiten pleegt moet voor een (snel)rechter komen
  • Strengere controle op moskeeën en koranscholen. Enkel personen die in België een soort van imamopleiding hebben gestudeerd aan een Belgische school in een door de overheid gecontroleerde en goedgekeurde opleiding mogen preken/lesgeven.
  • Meer inzetten op onderwijs -onderdeel van een andere discussie, maar er in ieder geval voor zorgen dat er meer mensen met een allochtone achtergrond voor de klas staan zodat zij een tegengewicht kunnen vormen voor de 'leren-is-voor-losers-mentaliteit' die op straat heerst.
  • Zorgen voor positieve rolmodellen tout court

Thuistaal is verantwoordelijkheid van de ouders. Tweedegeneratiemigranten hebben geen énkel excuus om hun kinderen niet in het Nederlands of Frans op te voeden.
Hm...
- Waarop zou je die lijst van landen dan baseren? Op hoeveelheid problemen er zijn met mensen uit die landen algemeen? Dan wil ik graag nog eens verwijzen naar de definitie van racisme: een individu negatief behandelen op basis van vooroordelen over een groep. Dat eerste voorstel gaat dus in tegen onze racismewet en vermoedelijk ook tegen de rechten van de mens.

- "Wie ooit tot Belg genaturaliseerd is" dat maakt de facto van niet-geboren Belgen (je zou al een manier moeten verzinnen om dat onderscheid te kunnen maken) tweederangsburgers. Terwijl geboren Belgen een boete moeten betalen, worden niet-geboren Belgen gedeporteerd. Naar welk land ze dan gedeporteerd worden, dat weten we niet, want het zijn genaturaliseerde Belgen.

Sneller justitiebeleid, meer inzetten op onderwijs, positieve rolmodellen zeker, en meer controle op koranscholen (uitgebreid naar privéscholen, zeker als het gaat om geloof), daar zou ik me nog in kunnen vinden. Niet dat ik denk dat dat laatste verschil gaat uitmaken, maar dat terzijde.

Maar de twee andere voorstellen zijn ofwel tegen onze binnenlandse wetten, tegen de grondwet of tegen het EVRM. Of alle drie.

In de praktijk betekent dat natuurlijk wel dat mensen die als Belg geboren zijn meer rechten hebben dan mensen die pas later Belg geworden zijn. En dat het Belgisch staatsburgerschap dus niet meer impliceert dat je een volwaardig lid bent van de gemeenschap met alle bijbehorende rechten en plichten. Een gelaagd systeem waar je A- en B-burgers hebt, lijkt me nu ook niet de weg die we als samenleving moeten inslaan.

Nochtans zijn we al die weg ingeslagen als samenleving, met goedkeuring van het Grondwettelijk Hof.

Fouad Belkacem ging naar het Grondwettelijk Hof in 2017/2018 omdat hij het risico liep zijn Belgische nationaliteit te verliezen en hij vond dit een schending van het gelijkheidsbeginsel. Wie Belg is van geboorte kan de nationaliteit immers niet worden ontnomen, terwijl dat voor Belgen die de Belgische nationaliteit verkregen hebben wel kan. Dit zou discriminatie uitmaken, aldus Belkacem.

Dit verschil in behandeling is volgens het Grondwettelijk Hof verantwoord omwille van de ‘bijzonder sterke banden met de nationale gemeenschap’ die ‘als Belg geboren Belgen’ zouden hebben.

Tja, hoe komt het? Hoe komt het dat andere groepen zich wel min of meer integreren of in ieder geval minder last veroorzaken? Waarom hebben we deze last niet met bv Polen of Chinezen? het ligt voor mij aan de waarden van die godsdienst.

Wat kort door de bocht denk ik. Met Turken zijn er toch niet dezelfde problemen als met Marokkanen en dat zijn toch ook Moslims. Niet dat er in de Turkse gemeenschap geen issues zijn. Ik denk dan bijvoorbeeld aan de heel sterke Erdoğan steun en zaken als de optocht voor de Grijze Wolven in Limburg even terug. Maar bij zaken zoals het op stelten zetten van openbare zwembaden hoor je toch nooit dat het Turken zijn?

En het zijn dan ook nog eens niet gewoon 'Marokkanen' of zelfs 'mannelijke Marokkaanse jongeren' het is een subgroep van een bepaald type Marokkaanse tieners en twintigers uit specifieke buurten en wijken, voornamelijk uit het Brusselse en omstreken. Om dan te concluderen dat het aan de waarden van de godsdienst ligt lijkt me niet echt overtuigend.

Ik kan wel aannemen dat andere godsdienst hebben meespeelt met een soort van maatschappelijk buitengesloten gevoel, in combinatie met oa economisch buitengesloten gevoel, dat ervoor zorgt ze lak hebben aan wat de bredere maatschappij verwacht op vlak van gedrag, respect etc.

Ik denk dat je wel oa een parallel kan trekken met bijvoorbeeld Ierland en de Ieren: die hadden vroeger ook traditioneel ook een soort van agressief vechtersbaas imago (hoewel dat tegenwoordig wel sterk minder is) en dat was ook een volk dat op economisch en religieus vlak door de dominante maatschappij (eerst de Engelsen en daarna de Amerikanen) gediscrimineerd werd: armoede en wrok kweekt nu eenmaal agressie en harder gedrag (vooral in jonge mannen)

Niet dat ik de Ierse genocide door Engeland wil vergelijken met de achterstand die Marokkanen in België ondervinden natuurlijk, dat zijn twee onvergelijkbare situaties. Maar bepaalde dynamieken komen in dat soort minderheid vs meerderheid situaties wel vaak terug.

Je kan mensen met de Belgische nationaliteit toch echt niet die nationaliteit gaan beginnen afnemen. Elke staatsbruger hier moet op dezelfde manier beoordeeld en berecht worden, dat lijkt me de logica zelve.

Maar naar mijn gevoel schort het daar soms wel. Veel van die jongeren die rel schoppen hebben een gevoel van straffeloosheid en hebben geen schrik voor de eventuele gevolgen omdat die quasi onbestaande zijn. Dat kan gaan van de politie en ordehandhaving die niet durft of moedeloos is geworden tot het justitieapparaat dat tekortschiet. Ik denk dat een autochtone blanke Belg of Vlaming mss wel harder zal worden aangepakt in die zin, wat uiteraard ook niet correct is.

Ik denk eerlijk gezegd, alvorens straffe zaken als immigratiestop en nationaliteit afnemen zelfs maar te overwegen, dat men duidelijke cijfers over afkomst ed van de relschoppers indiviueel zou moeten in kaart kunnen brengen, om daar een duidelijk beeld en tendens uit te kunnen opmaken. Maar ik vermoed dat zoiets ook als discriminatie kan worden gezien.

Nochtans zijn we al die weg ingeslagen als samenleving, met goedkeuring van het Grondwettelijk Hof.

Fouad Belkacem ging naar het Grondwettelijk Hof in 2017/2018 omdat hij het risico liep zijn Belgische nationaliteit te verliezen en hij vond dit een schending van het gelijkheidsbeginsel. Wie Belg is van geboorte kan de nationaliteit immers niet worden ontnomen, terwijl dat voor Belgen die de Belgische nationaliteit verkregen hebben wel kan. Dit zou discriminatie uitmaken, aldus Belkacem.

Dit verschil in behandeling is volgens het Grondwettelijk Hof verantwoord omwille van de ‘bijzonder sterke banden met de nationale gemeenschap’ die ‘als Belg geboren Belgen’ zouden hebben.
Helaas, ja. Ik volg Belkacem wel in die redenering, want het houdt in dat een Marokkaanse jongere die tot Belg genaturaliseerd is strenger aangepakt kan worden dan een jongere die enkel de Belgische nationaliteit bezit.

Ik weet niet of die uitspraak sinds Belkacem nog is toegepast, maar dat lijkt me toch niet iets te zijn om courant te gebruiken. En al zeker niet voor de zaken die in deze thread worden besproken.

Helaas, ja. Ik volg Belkacem wel in die redenering, want het houdt in dat een Marokkaanse jongere die tot Belg genaturaliseerd is strenger aangepakt kan worden dan een jongere die enkel de Belgische nationaliteit bezit.

Ik weet niet of die uitspraak sinds Belkacem nog is toegepast, maar dat lijkt me toch niet iets te zijn om courant te gebruiken. En al zeker niet voor de zaken die in deze thread worden besproken.

Voorlopig enkel toepasbaar bij veroordeling voor terrorisme en andere zware misdrijven (oorlogsmisdaden, misdaden tegen de mensheid, etc), en enkel van toepassing op meerderjarigen die zelf niet geboren zijn in Belgie en van wie geen enkele ouder in Belgie geboren is. Vanaf dat een van je ouders in Belgie geboren is, kan jij de Belgische nationaliteit nooit kwijtspelen.
Afin, gelezen toen ik wat googelde. Meer informatie: https://www.agii.be/thema/vreemdeli...aliteit/verlies-als-straf-vervallenverklaring

Edit: en nationaliteit verliezen voor kleine criminaliteit, is inderdaad irrationeel. Zoals de wetgeving nu is, is voldoende. Ik vind overigens niet dat ze te ver gaat, zoals jij en Belkacem menen. Voor zaken als terrorisme vind ik dat het mogelijk moet blijven om de nationaliteit te ontnemen.

En het zijn dan ook nog eens niet gewoon 'Marokkanen' of zelfs 'mannelijke Marokkaanse jongeren' het is een subgroep van een bepaald type Marokkaanse tieners en twintigers uit specifieke buurten en wijken, voornamelijk uit het Brusselse en omstreken. Om dan te concluderen dat het aan de waarden van de godsdienst ligt lijkt me niet echt overtuigend.

Ik kan wel aannemen dat andere godsdienst hebben meespeelt met een soort van maatschappelijk buitengesloten gevoel, in combinatie met oa economisch buitengesloten gevoel, dat ervoor zorgt ze lak hebben aan wat de bredere maatschappij verwacht op vlak van gedrag, respect etc.

Dit is ronduit naïef gegeven de praktijk van koranscholen in Brussel, ik heb het artikel hier al tweemaal gepost. Godsdienst is uiteraard maar één factor in dit verhaal, maar hoe jij het verteld is het iets dat er gewoon mee gecorreleerd is, en waarbij die uitsluiting gewoon een gevolg is van zich anders voelen, ik ben het daar niet mee eens, ideologisch zijn er voldoende problematische aspecten waardoor die godsdienst bijdraagt aan de isolatie.

Om ook wat meer on topic van de discussie rond zomerrellen en zwembaden te blijven:
zaken als loszittende zwemshorts (eventueel met ondergoed eronder wat compleet onhygiënisch is)
en boerkinis zijn verbonden met diezelfde religie.

Ik vind persoonlijk als ge in het dagelijks leven rondloopt met een handtas (of manpurse) dat je een badpak moet dragen om te zwemmen.

Een andere oplossing kan zijn dat we meer inzetten in ticketcontrole met behulp van Securail en politie (een treinbegeleider gaan we dat niet alleen aandoen). Geen ticket is direct een boete, denk dat als ze dat een periode volhouden er wel genoeg relschoppers gaan afhaken.

En natuurlijk die boetes ook effectief innen, al moeten ze daarvoor hun fake heuptasjes, Iphone en adiddastrainingen maar verkopen.

Misschien een idee om de toegangscontroles en ID controles te verplaatsen (ver) buiten de parken om. Laat bijvoorbeeld de bussen halverwege de weg naar het domein stoppen waar de politie aan boord kan komen en iedereen kan meenemen die zich niet wilt of kan identificeren - wat immers verplicht wordt om binnen te mogen. Registreer dan ook meteen wie binnenkomt, zodanig is het makkelijker om wie zich vervolgens misdraagt te identificeren en te straffen. Zelfde kan je doen voor mensen die met de auto komen.

En voor wie zich gewoon gedraagt, ongeacht achtergrond is het slechts een minor inconvenience. Ik zou het in ieder geval niet erg vinden als bezoeker als dat betekent dat het gros van het tuig - nogmaals ongeacht achtergrond alvast eruit gefilterd wordt.

Voorts ook gewoon wie zich misdraagt al op de bus/trein überhaupt niet binnenlaten en linea recta terug naar huis sturen.

Enkel strenger in die zin dat ze de Belgische nationaliteit verliezen en terugvallen op hun andere. Je kan dat nooit doen met Belgen die enkel de Belgische nationaliteit hebben aangezien je geen staatlozen mag maken.

Voor mij is dat nog een rationeel onderscheid maar wel als ultimum remedium natuurlijk.

Nu dat sommige landen wat te gratuit zijn met het uitdelen van hun staatsburgerschap ( of het quasi onmogelijk maken er afstand van te doen is een ander probleem).

https://www.hln.be/wachtebeke/mannen-betasten-meisjes-in-zwembad-puyenbroeck~aec791b7/

Allé hier gaan we weer
Ze zouden beter een ploeg ter plaatse houden, tegen dat ze op het bureau zijn moeten ze terug gaan

Veel rellen zijn daar toch niet aan?

- 2 handtastelijke mannen uit Frankrijk.
- Enkele bezoekers reclameren tegen medewerkers om hun inkomsbiljet niet werkt.
- 2 families maken ruzie op de ligweide.

Scheet in een fles, in de context van dit topic. Alsof er 30 jaar geleden nooit ruzie was tussen families op een ligweide omdat er teveel lawaai gemaakt werd, rookoverlast, etc.

Veel rellen zijn daar toch niet aan?

- 2 handtastelijke mannen uit Frankrijk.
- Enkele bezoekers reclameren tegen medewerkers om hun inkomsbiljet niet werkt.
- 2 families maken ruzie op de ligweide.

Scheet in een fles, in de context van dit topic. Alsof er 30 jaar geleden nooit ruzie was tussen families op een ligweide omdat er teveel lawaai gemaakt werd, rookoverlast, etc.
https://www.allesoverseks.be/aanranding

“We kregen melding van het feit dat enkele meisjes in het zwembad ongewenst betast werden door Franse jongeren”, zegt commissaris Ellen De Ruyck van de politiezone Puyenbroeck. “Enkele inspecteurs gingen langs en konden met de nodige diplomatie de orde en rust herstellen. De betrokken amokmakers werd gevraagd om de accommodatie te verlaten, wat ook gebeurde.
allez foei en niet meer doen e!

Had beter volgend geweest
“We kregen melding van het feit dat enkele meisjes in het zwembad ongewenst betast werden door Franse jongeren”, zegt commissaris Ellen De Ruyck van de politiezone Puyenbroeck. “Enkele inspecteurs gingen langs en konden met de nodige diplomatie de orde en rust herstellen. De betrokken amokmakers werden opgepakt en een proces verbaal werd opgesteld.
We spreken hier toch over aanranding he?

https://www.allesoverseks.be/aanranding

allez foei en niet meer doen e!

Had beter volgend geweest

We spreken hier toch over aanranding he?

Als ik op het HLN artikel klik, zie ik geen melding van jongeren.
Maandag werd de politie ter plaatse gevraagd voor twee Franse mannen. “Ze hadden enkele meisjes betast in het zwembad en weigerden het domein te verlaten”, zegt commissaris Ellen De Ruyck van politiezone Puyenbrouck.

En dit topic gaat over zomerrellen, rellen in de zomer. Niet over twee mannen die enkele meisjes betasten. Of twee families die in een vechtpartij verwikkeld raken. Of enkele bezoekers die boos worden omdat hun ticket niet werkt. We gaan toch niet elke misdaad gepleegd in een openbaar zwembad hier bespreken?

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan