Rellen en de aanpak ervan

Er reizen op jaarbasis meer dan 100.000 mensen met de trein naar de kust, veel die daarvoor uren op de trein gaan zitten en nergens zie ik daar de "potjes sneller doen overkoken". Ik heb het probleem nog nooit gezien bij tal van bejaarden, jeugdbewegingen, jobstudenten, ... die er uren per dag op zitten. Enkel bij een kleine marginale minderheid van Brusselse allochtone jongeren die hier in groep naartoe trekken en erop uit zijn om boel te zoeken. Is het niet praktischer je te richten op die kleine minderheid van 0.001% die al de problemen veroorzaakt ipv een non-issue erbij te sleuren en de schuld te steken op de treinrit?
Ik denk dat veel mensen die dagelijks naar Brussel of elders pendelen om te gaan werken al langer en in hetere wagons hebben gezeten dan in die nieuwe met airco gekoelde dubbeldekrijtuigen die richting de kust rijden. Bejaarde mensen kunnen nochtans het minst van al tegen de hitte.

Trouwens in Brussel is er geen zee en je kan ze er ook niet aanleggen. Dus als mensen uit Brussel graag naar de kust willen komen moeten ze zich hoe dan ook gedragen, dan mag Brussel nog bezaaid liggen met zwembaden.

Kleine aanvulling op mijn eerdere post:

Veel Brusselse jongeren hebben de foute rolmodellen. Bendes als Fioul Gang bijvoorbeeld... Daar kijken ze naar op. En die mannen hebben de zeer bedenkelijke reputatie dat ze (grotendeels) nog steeds vrij rondlopen ondanks dat ze gekend zijn voor (in totaal) 200 strafbare feiten (waaronder verkrachting van een 16-jarige). Om preciezer te zijn: 200 feiten sinds ze meerderjarig zijn. Die bendeleden zijn begin de 20. Eén ervan waant zich een gansta-rapper en haalt 300.000 views op YouTube.

https://www.bruzz.be/veiligheid/fie...mag-chauffeurs-hier-niet-eens-aanspreken-2022

Of lees 's over de aan domheid grenzende arrogantie van dit bendelid:

https://www.bruzz.be/justitie/inbre...-champagne-kantoor-parket-generaal-2022-06-16

Kan je je inbeelden hoe die zijn Snapchat volgers smullen van zijn live verslaggeving tijdens de inbraak in het justitiepaleis? Dezelfde kerel is in januari 2022 nog veroordeeld tot 4 jaar voor de verkrachting van een 16-jarige. En die loopt nog gewoon rond!

Dat is het probleem. Onthoofd heel die macho-cultuur door een keiharde aanpak van de bedenkelijke ronduit criminele rolmodellen. Als die jongeren zo'n voorbeelden nemen dan lijkt wat amok maken in een park niks he.

Ik vind dat hier, in deze discussie, heel weinig over de rol van justitie wordt gesproken. Toch een cruciaal onderdeel van de oplossing.

Er reizen op jaarbasis meer dan 100.000 mensen met de trein naar de kust, veel die daarvoor uren op de trein gaan zitten en nergens zie ik daar de "potjes sneller doen overkoken". Ik heb het probleem nog nooit gezien bij tal van bejaarden, jeugdbewegingen, jobstudenten, ... die er uren per dag op zitten. Enkel bij een kleine marginale minderheid van Brusselse allochtone jongeren die hier in groep naartoe trekken en erop uit zijn om boel te zoeken. Is het niet praktischer je te richten op die kleine minderheid van 0.001% die al de problemen veroorzaakt ipv een non-issue erbij te sleuren en de schuld te steken op de treinrit?
Mijn God zeg, ik post terloops iets in een post met nog veel meer andere en belangrijkere zaken waarbij ik nog expliciet zeg dat het geen excuus is en nog wordt daar op ingezoomd alsof ik zeg dat treinreizen (en enkel treinreizen, want 'ik steek de schuld op de treinrit') de boel doet ontploffen. Als er op zo'n manier een debat moet gevoerd worden dan hoeft het voor mij niet hoor, Jezus toch. Maar goed, het is lang niet de eerste keer dat ik bij een reply van jou denk 'jij weet goed genoeg wat er bedoeld wordt' dus ik ben eigenlijk klaar met jou. Ik reply maar voor de rest van de thread.

Triestig ook dat je in je quote ook net dat deeltje weglaat waarbij ik zeg dat het geen excuus is.

Het is toch redelijk algemeen geweten dat de hitte de potjes sneller doet overkoken, en als je dan net twee uur in een hete trein hebt gezeten is dat effect mogelijk nog versterkt. Dat breng ik niet aan als excuus voor het gedrag van die marginalen, trouwens, daar zijn geen excuses voor.
Als je al een onruststoker bent op zich dan is de kans dat je onnozel gaat doen misschien net dat ietsje hoger als je net twee uur in een sardientjestrein hebt gezeten dan wanneer je gewoon met de fiets of te voet naar een lokaal zwempark kan gaan. Of vinden we pendelen allemaal zo plezierig? En opnieuw: dat is geen excuus. Ik wilde maar bedoelen dat je door lokaal mogelijkheden te voorzien zodanig dat mensen geen tientallen kilometers moeten reizen om verkoeling te zoeken misschien de kans op escalatie (een heel klein beetje) vermindert. Dat is al wat ik bedoelde.

Maatregelen als bij risicomatchen in het voetbal een alcoholverbod invoeren worden constant genomen, en die doen ook helemaal niks aan de oorzaak van het probleem. Maar tot je het probleem in de kern hebt aangepakt moet je kijken naar mogelijk (tijdelijke) oplossingen, en dan is het aanbieden van lokale community alternatieven misschien een oplossing, in combinatie met een gepast optreden wanneer het weer eens escaleert.

Ik bedoel dus niet dat de schuld bij treinritten zit, ik bedoel ook niet dat we niks moeten doen aan die marginalen (ik heb eerder in de thread al gepleit voor een voetbalhooligan-stijl aanpak) hun gedrag, ik bedoel ook niet dat door een zwembad neer te ploffen in Brussel de problemen plotseling gaan opgelost zijn.

Ik woon op 5 minuten van het provinciaal domein van Huizingen. Dat zwembad is altijd zeer populair geweest, maar de criminaliteit inderdaad eens zo groot. Dat was echt gekte. Bussen overladen met Brusselse jongeren, vaak gepaard met amok. Daarna is er een prijsverhoging geweest voor niet-Beerselaars, denk dat de prijs ergens vervijfdubbeld werd. Het gevolg was dat de jongeren nog steeds afkwamen, maar dan de draad openknipten en langs daar binnen glipten. Hoe het uiteindelijk net is gesloten weet ik niet meer.

Mijn God zeg, ik post terloops iets in een post met nog veel meer andere en belangrijkere zaken waarbij ik nog expliciet zeg dat het geen excuus is en nog wordt daar op ingezoomd alsof ik zeg dat treinreizen (en enkel treinreizen, want 'ik steek de schuld op de treinrit') de boel doet ontploffen. Als er op zo'n manier een debat moet gevoerd worden dan hoeft het voor mij niet hoor, Jezus toch. Maar goed, het is lang niet de eerste keer dat ik bij een reply van jou denk 'jij weet goed genoeg wat er bedoeld wordt' dus ik ben eigenlijk klaar met jou. Ik reply maar voor de rest van de thread.

Triestig ook dat je in je quote ook net dat deeltje weglaat waarbij ik zeg dat het geen excuus is.
Als het geen excuus is, waarom wordt het dan wel aangehaald? Ik bedoel daarmee niet in de zin 'dat je het goed praat' maar als een mogelijke oorzaak van dit gedrag en dat het wegnemen ervan de oplossing zou zijn, opnieuw: wetende dat het vroeger in Brussel zonder treinritten even goed ambras was.

Want dan heeft straddle nog steeds gelijk en is zoiets als uitleg even bij de haren getrokken als het 'eb en vloed' fabeltje bij de rellen in Blankenbergen.

Graspop. Meer dan 50.000 mensen per dag. Een gedeelte reist per trein en vervolgens staan die daar allemaal opeen gepropt op een wei. Ik heb nog steeds geen artikel gezien van zware incidenten, jij wel?

Ik weet echt nie hoe ge het nog duidelijker kunt uitleggen dan hij al gedaan heeft hoor. Vermoeiend, dit.

Bon, tijd voor een beetje nuance:

https://www.bruzz.be/samenleving/sluit-de-brusselaar-niet-op-een-verhitte-stad-2021-06-15

Ik snap het artikel, stedelijke context en hoge temperaturen is een explosieve cocktail. Er moet ruimte voor ontspanning zijn... De Brusselse politiek voorziet daar onvoldoende in. Akkoord.

Anderzijds lees je ook dat er een hardleerse groep asocialen jongeren zich onaantastbaar waant in Brussel. https://www.bruzz.be/veiligheid/fie...mag-chauffeurs-hier-niet-eens-aanspreken-2022

Wat mij betreft mogen zulke figuren 's deftig op hun plaats worden gezet. Maar meer recreatie mag er zeker ook komen :)

Alleen is dat eerste artikel intussen wéér een jaar oud, en staan we geen stap verder, en is de redacteur van dat opiniestuk ook al verhuisd naar beter(e betaalde) oorden (RSC Anderlecht Press Manager).

Die asociale jongeren dat is dan weer recent, dus ook op dat vlak verbetert er niets... maar het voelt toch oh zo herkenbaar:

Vrijdag 17 juni, opnieuw reed Sandland langs de Gentsesteenweg. "Ze blokkeerden het kruispunt en plots cirkelden er vier of vijf man rond me, in een poging om me te slaan. Nu ben ik twee meter groot en weeg ik 110 kilogram dus dacht ik: 'kom maar op'. Maar toch is dat minder geruststellend dan je denkt, want je weet dat ze er dan de volgende keer met nog meer zullen staan. Of dat ze me op een dag gewoon met fiets en al onder een auto duwen."

...

Net omdat het zo'n impact heeft op zijn dagelijks leven, ging hij dinsdag langs in het politiekantoor in Molenbeek. Daar had Sandland het moeilijk om een proces-verbaal op te laten maken. "De politie raadde het me af. Zei me dat dat weinig zin had zonder beeldmateriaal of getuigen."

Sandland drong aan en wilde het 'on the record', al was het maar als bewijsmateriaal voor later. "Wat een vreemde werkwijze trouwens om alleen een zaak te openen als er al verdachten zijn en bewijsmateriaal", zegt Sandland, die in Canada nog even politieagent geweest is. Afgaand op de statistieken lijkt er dan niks aan de hand, terwijl er in werkelijkheid heel veel verkeersagressie is."

Herhaaldelijk geviseerd worden, zelfs al kan je je verdedigen, ze komen gewoon met meer... 'volwassenen' die het gedrag vertonen van pestkopjes uit het middelbaar en een politie die gewoon weigerachtig staat om je te helpen, omdat het toch allemaal zo zinloos aanvoelt en zoals velen hier al gezegd hebben: fundamenteel speelt hier een falen van justitie en (Brusselse) politiek.

Ik werk in Brussel en had het er in de week nog over met een collega uit het Leuvense (kwestie dat dit niet afgeschoven kan worden op mijn 'Limburgse' visie op de zaak) maar het verkeer in Brussel is inderdaad buitensporig agressief en ronduit gevaarlijk. Géén van ons beiden zou nog naar het hoofdgebouw komen per auto tenzij het echt niet anders kan.

Ik woon op 5 minuten van het provinciaal domein van Huizingen. Dat zwembad is altijd zeer populair geweest, maar de criminaliteit inderdaad eens zo groot. Dat was echt gekte. Bussen overladen met Brusselse jongeren, vaak gepaard met amok. Daarna is er een prijsverhoging geweest voor niet-Beerselaars, denk dat de prijs ergens vervijfdubbeld werd. Het gevolg was dat de jongeren nog steeds afkwamen, maar dan de draad openknipten en langs daar binnen glipten. Hoe het uiteindelijk net is gesloten weet ik niet meer.
Eigenlijk is de moraal van het verhaal; zorg dat je als recreatiedomein (bar)slecht bereikbaar bent met het OV vanuit de grote steden. Dan heb je nog een kans.

Ik snap niet dat er na bijna 15 jaar problematiek gewoon nog niets is ondernomen. Dit is toch gewoon van niet willen ipv niet kunnen? Justitie, politiek, noem het hoe je wilt, maar die gaan hier toch gewoon zwaar de mist in. Bij ons op de campus is het al enkele weken ook van dat. Hangjongeren die overdag niet naar school gaan komen hier fietsen en steps stelen. We hebben ze op camera. We hebben er zelf een kunnen confronteren en foto van kunnen pakken. Politie kan niks doen, beweren ze. Zolang ze ze niet op heterdaad betrappen. Hoe wil je in godsnaam dat die mannekes ooit het goede pad gaan vinden als ze zich onfeilbaar voelen.
Gisteren op onze campus eindejaars-bbq. Werkt blijkbaar als een vlieg op een lamp want die zelfde ventjes zijn teruggekomen, hebben een ijzeren hek open geforceerd om dan grasmaaier te stelen en daarmee over de campus te rijden. Om hem dan nadien klem te rijden op betonblok. Meer dan 100 man op dat terein aan het eten en zij komen wat uitpakken. Gewoon in ons gezicht komen lachen na voor paar duizend euro schade aan te richten. Politie kon weer niets doen, want ze waren niet zichtbaar genoeg op beeld, terwijl wij heel goed weten wie ze zijn. /RANT over, maar is gewoon complete waanzin dat dit de realiteit is.

Mijn vertrouwen in de arm der wet is volledig weg. Maar o wee als ik mijn fietslicht bij valavond vergeten opzetten heb.

Ik snap niet dat er na bijna 15 jaar problematiek gewoon nog niets is ondernomen. Dit is toch gewoon van niet willen ipv niet kunnen? Justitie, politiek, noem het hoe je wilt, maar die gaan hier toch gewoon zwaar de mist in. Bij ons op de campus is het al enkele weken ook van dat. Hangjongeren die overdag niet naar school gaan komen hier fietsen en steps stelen. We hebben ze op camera. We hebben er zelf een kunnen confronteren en foto van kunnen pakken. Politie kan niks doen, beweren ze. Zolang ze ze niet op heterdaad betrappen. Hoe wil je in godsnaam dat die mannekes ooit het goede pad gaan vinden als ze zich onfeilbaar voelen.
Gisteren op onze campus eindejaars-bbq. Werkt blijkbaar als een vlieg op een lamp want die zelfde ventjes zijn teruggekomen, hebben een ijzeren hek open geforceerd om dan grasmaaier te stelen en daarmee over de campus te rijden. Om hem dan nadien klem te rijden op betonblok. Meer dan 100 man op dat terein aan het eten en zij komen wat uitpakken. Gewoon in ons gezicht komen lachen na voor paar duizend euro schade aan te richten. Politie kon weer niets doen, want ze waren niet zichtbaar genoeg op beeld, terwijl wij heel goed weten wie ze zijn. /RANT over, maar is gewoon complete waanzin dat dit de realiteit is.

Mijn vertrouwen in de arm der wet is volledig weg. Maar o wee als ik mijn fietslicht bij valavond vergeten opzetten heb.
Politie kan er niets aan doen zolang het parket hen niet straft. Hier hebben ze er 1 opgepakt en die heeft een fiets van de politie gestolen toen ze hem weer vrij lieten.. Dat zegt genoeg hoe ze ermee lachen zeker?

Niet mee eens. Het is niet omdat iets in het verleden niet heeft gewerkt dat het nu maar gewoon moet afgevoerd worden of nooit moet worden bekeken als mogelijk deel van de oplossing. Als je dat bijvoorbeeld combineert met hardere optredens (en echte straffen) tegen lastige elementen, waarom zou dat dan niet kunnen werken? Wie weet hoe die dingen in het verleden werden uitgebaat, bijvoorbeeld. Als je dat als een soort community center inricht met lokale vrijwilligers en werknemers kan (ik zeg niet zal) dat toch echt zijn vruchten afwerpen?

Maar bon, ik beweer niet dat een openbaar zwembad/vijver of twee de problemen gaan oplossen, maar ik denk dat we het er toch allemaal over eens zijn dat er iets aan gedaan moet worden. Door gewoon te roepen en verontwaardigd te doen gaat het probleem niet opgelost worden hoor. En behalve 'zet ze allemaal op een vliegtuig!' is er ook geen enkele pasklare oplossing voor dit probleem, dus zal het inderdaad moeten komen van kleine en grote structurele aanpassingen die mogelijk pas na jaren en jaren hun vruchten afwerpen. Maar als we niets doen komen we nergens.

Misschien doet dat wel niks, extra zwembaden of vijvers voorzien (hoewel ik me kan voorstellen dat zulke zaken ook gewoonweg een bonus zijn voor alle inwoners van Brussel; het gaat er niet frisser op worden) en ik zeg ook niet dat ik 100% voor ben, maar het is alvast een stuk nuttiger om zulke dingen voor te stellen dan het zoveelste nietszeggende bericht te moeten lezen waarin er juist niks van oplossing of constructieve gedachten staan.
Aha, maar dan zeg je dat het probleem eigenlijk niet alleen/zozeer ligt bij de proximiteit van die badplaatsen maar wel de laksheid waarmee er opgetreden wordt tegen dit gedrag, waar iedereen het hier wel mee eens ben.

Als men in het verleden een problematische situatie in Brussel had, dan is het onlogisch om bij een herstel van die situatie er vanuit te gaan 'dat het deze keer wel anders zal zijn'.
Het meest logische uitgangspunt is dan dat je daar dan opnieuw problemen zal krijgen tenzij je de dingen op een andere manier kan organiseren dat er minder problemen zijn. Maar dan heb je ook geen badplaats in Brussel nodig om het probleem op te lossen. Je kan die organisatie even goed ook in Blaarmeersen anders aanpakken.
In ieder geval, als men in Brussel op exact dezelfde manier met deze relschoppers omgaat als in Blaarmeersen, dan zit men daar net zo goed met die problemen.

Maar laat ons een kat ook een kat noemen: weinig mensen (buiten Derp die in Brussel woon) zal het hier een moer schelen of dat er in Brussel opnieuw problemen ontstaan of niet. Als ze in Brussel elkaar willen afmotten, laat ze maar doen want wij gaan daar toch nooit zwemmen.

Als het probleem in de andere provincies al opgelost is, door het terug naar Brussel te verschuiven, dan is daarmee voor de rest van het land ook het probleem opgelost. Wij hebben er geen last meer van en ginder in die hellhole mogen ze hun eigen wetten en regels opstellen zoveel ze willen. Burkini, onverdoofd slachten, etc .... not my people, not my rules.

Ik ga hier echt nog een keer op reageren en dan niet meer want jongens toch, wat een gedoen voor een throwaway zinnetje in een post die daar helemaal niet over ging.

Kijk naar pakweg zware jeugdcriminaliteit. Daar is heel vaak een link te vinden met trauma's en mishandeling tijdens de opvoeding. Moeten we dat dan als excuus aanvoeren wanneer er iemand flipt en acht kinderen neerschiet? Neen, absoluut niet. Moeten we dan die dader vergeven? Neen, absoluut niet. Moeten we, als we zware jeugdcriminaliteit willen oplossen kijken naar alle factoren die dat soort gedrag mogelijk kunnen beïnvloeden? Ja. Dat mag toch natuurlijk wel aangehaald worden? En dan moeten we toch natuurlijk proberen om die randfactoren te vermijden?

Er mag toch zeker nagedacht worden over factoren die mogelijk (mogelijk) bijdragen tot de problematiek? Of denk je dat die jongeren uit de baarmoeder komen als onruststokers? Nee toch? Dan moeten we toch kijken hoe dat zo komt dat die zich geen reet aantrekken van anderen en de marginaal uithangen? En ja, dat van die lange treinreizen is naar alle waarschijnlijkheid nog geen 1% van de reden waarom die zo marginaal doen, maar ik heb nooit anders beweerd.

Graspop. Meer dan 50.000 mensen per dag. Een gedeelte reist per trein en vervolgens staan die daar allemaal opeen gepropt op een wei. Ik heb nog steeds geen artikel gezien van zware incidenten, jij wel?
Neen, omdat het daar vol security en politie staat en onrustige elementen daar onmiddellijk worden verwijderd of gekalmeerd. Iets waar ik dus ook voor pleit om dat te doen bij die openbare zwemplaatsen eerder in de thread. Maar omdat ik dan ergens een zijzinnetje heb gepost moeten we daar in P&A stijl weer drie pagina's over kunnen doorbomen alsof ik heb geroepen dat het de schuld van de NMBS is veronderstel ik.

Wat mij betreft is het (op korte termijn) simpel: pak die groepen margi's aan als voetbalhooligans, zet meer politie op dagen waarbij er overlast voorspeld wordt (na enkele keren hardhandig optreden zal dat wel verminderen) en doe ook eens iets aan die straffeloosheid (dat is al wat minder simpel aangezien dat een hervorming van justitie vraagt) maar als je dit structureel wilt oplossen dan ga je toch ook naar andere factoren moeten kijken. En opnieuw: ik zeg dus niet dat die treinreizen daar een significante factor in is.

En nu ga ik het echt zo laten. Wat een tijdsverlies over 1 enkele zin, die dan nog eens selectief gequote werd ook.

Politie kan er niets aan doen zolang het parket hen niet straft. Hier hebben ze er 1 opgepakt en die heeft een fiets van de politie gestolen toen ze hem weer vrij lieten.. Dat zegt genoeg hoe ze ermee lachen zeker?

Politie pakt ze hier zelf niet op. Echt makke lammetjes.

Eigenlijk is de moraal van het verhaal; zorg dat je als recreatiedomein (bar)slecht bereikbaar bent met het OV vanuit de grote steden. Dan heb je nog een kans.
Kan je zelfs nog verder doortrekken. Zorg dat je ergens gaat wonen ver uit de buurt van een treinstation of bushalte als je rust wil.

Die deelsteps dat is toch ook een gigantisch probleem hoor. In Aalst zijn er sinds een tijd ook van die blauwe deelsteps ingevoerd, en je ziet die werkelijk overal rondgeslingerd liggen. Als ik met de fiets een tochtje maak heb ik er al zien gesmeten liggen in de graskant, op een braakliggend terrein, en zelfs eentje in een beek. Het publiek dat van die steps gebruikt maakt is dan ook niet het publiek waarvoor ze bedoeld zijn, namelijk de stadsbewoner of pendelaar die zich van punt A naar punt B wil begeven. Ik zie hier vaak jongeren met twee of meerderen tegelijk op zo een step de clown uithangen en er stunts mee uithalen die voor een BMX bedoeld zijn, achteraf wordt die step gewoon afgesmeten als hun krediet op is. Totaal respectloos hoe hier mee omgegaan wordt, om over de gevaarlijke verkeerssituaties die ze er mee creëren nog maar te zwijgen want rode lichten en voorrang van rechts kennen ze blijkbaar niet.

Kijk naar pakweg zware jeugdcriminaliteit. Daar is heel vaak een link te vinden met trauma's en mishandeling tijdens de opvoeding. Moeten we dat dan als excuus aanvoeren wanneer er iemand flipt en acht kinderen neerschiet? Neen, absoluut niet. Moeten we dan die dader vergeven? Neen, absoluut niet. Moeten we, als we zware jeugdcriminaliteit willen oplossen kijken naar alle factoren die dat soort gedrag mogelijk kunnen beïnvloeden? Ja. Dat mag toch natuurlijk wel aangehaald worden? En dan moeten we toch natuurlijk proberen om die randfactoren te vermijden?

Er mag toch zeker nagedacht worden over factoren die mogelijk (mogelijk) bijdragen tot de problematiek? Of denk je dat die jongeren uit de baarmoeder komen als onruststokers? Nee toch? Dan moeten we toch kijken hoe dat zo komt dat die zich geen reet aantrekken van anderen en de marginaal uithangen? En ja, dat van die lange treinreizen is naar alle waarschijnlijkheid nog geen 1% van de reden waarom die zo marginaal doen, maar ik heb nooit anders beweerd.
Goed. Kunnen we dan eindelijk het feit erkennen dat die Islamitische achtergrond tenminste een DEEL bijdraagt tot deze problematiek. Kijk naar de beelden hier. Kijk naar de beelden van die rellen in Italië. Kijk naar de beelden van de vechtpartij in Duitsland. Ik zie dat het daar gaat om éénzelfde profiel. Jongeren van grotendeels Noord-Afrikaanse afkomst.
Zoals men weet worden die meestal ook Islamitisch opgevoed. Er bestaat een groot risico dat men dan een stroming meekrijgt waarin ongelovigen worden beschouwd als minderwaardig. Waarin er wordt gezegd dat men niet naar ongelovigen moet luisteren. Waarin de vrouw als minderwaardig wordt beschouwd. Dat het woord van god als waarheid wordt beschouwd. Dat wereldlijke wetten en regels ondergeschikt zijn aan de religieuze. Dit wordt onderwezen in een andere taal dan die waar men woont. Dit wordt onderwezen door mensen die al schuimbekken als men in eeuwenoude geschriften nog maar één komma durft te veranderen, laat staan dat men die eeuwenoude teksten interpreteert.
Dit zijn vaak derde/vierdegeneratiemigranten, maar nog steeds wordt er in die culturen onderling getrouwd. Nog steeds worden in het land van herkomst huwelijkspartners gezocht. Nog steeds wordt bijna alleen maar media geconsumeerd van het thuisland.

Combineer zo'n achtergrond met een ongeziene hyenamentaliteit en dit is vragen om rampen. In het Westen is de individualisering zo hard doorgedrongen dat we niet meer voor elkaar durven en/of willen opkomen. Je kan het niet kwalijk nemen, want wie zou willen tussenkomen als je het risico loopt om een mes tussen de ribben te krijgen.

En ja, er zijn vanuit onze kant ook fouten geweest. En ja, die worden nog steeds gemaakt. Maar je kan toch echt niet ontkennen dat dat cultuur- en mentaliteitsverschil voor een deel aan de basis van deze problematiek ligt?

Ik ga hier echt nog een keer op reageren en dan niet meer want jongens toch, wat een gedoen voor een throwaway zinnetje in een post die daar helemaal niet over ging.

We snappen u punt weldegelijk, we zeggen u juist waarom het niet opgaat.
Weet je wat het verschil is tussen de zomerrellen en uw analogie van jeugdcriminaliteit?

Dat er wetenschappelijke studies aantonen hoe socio-economische factoren zoals slechte opvoeding, mishandeling, etc ... een rol spelen in zware criminaliteit door het gebruik van placebo- en andere controle groepen waarbij gezien wordt dat deze factoren universeel over meerdere bevolkingsgroepen heen een bepaalde rol spelen in combinatie met andere confounding factoren.

Dit terwijl we bij de factoren die hier en in de media aangehaald worden, zoals nabijheid zwembad, de treinrit, warmte, eb en vloed, drukte, nu of in het verleden amper tot nooit dermate problemen gegeven hebben bij niet-brusselaars.
Ik zeg niet dat die factoren niet aangehaald of daarover nagedacht mag worden. Maar omdat ze niet wetenschappelijk getoetst zijn en we ook uit ervaring weten dat deze factoren dan precies alleen bij brusselaars een rol spelen, ga je veel ironische reacties oogsten en gaan mensen bij gebrek aan betere argumenten dat het voornamelijk houden bij de combinatie van jong, mannelijk, in groepjes en brusselse cultuur als correlerende of zoniet causale factoren.
De uitleg wordt altijd ver gezocht maar net zoals bij de eindejaarsfeesten in Brussel wordt het nog steeds het best omschreven als 'een socio-cultureel probleem in Brussel' en gaat de rest van factoren zeer minimaal of helemaal niet meespelen.

Neen, omdat het daar vol security en politie staat en onrustige elementen daar onmiddellijk worden verwijderd of gekalmeerd. Iets waar ik dus ook voor pleit om dat te doen bij die openbare zwemplaatsen eerder in de thread. Maar omdat ik dan ergens een zijzinnetje heb gepost moeten we daar in P&A stijl weer drie pagina's over kunnen doorbomen alsof ik heb geroepen dat het de schuld van de NMBS is veronderstel ik.

Wat mij betreft is het (op korte termijn) simpel: pak die groepen margi's aan als voetbalhooligans, zet meer politie op dagen waarbij er overlast voorspeld wordt (na enkele keren hardhandig optreden zal dat wel verminderen) en doe ook eens iets aan die straffeloosheid (dat is al wat minder simpel aangezien dat een hervorming van justitie vraagt) maar als je dit structureel wilt oplossen dan ga je toch ook naar andere factoren moeten kijken. En opnieuw: ik zeg dus niet dat die treinreizen daar een significante factor in is.

En nu ga ik het echt zo laten. Wat een tijdsverlies over 1 enkele zin, die dan nog eens selectief gequote werd ook.
Maar je snapt toch ook wel waar graspop en voetbal anders zijn dan een stedelijk zwembad?

1. Money.
Hoeveel betaal je voor een voetbal ticket? Meer dan 30 euro ofzo + bijkomende sponsoring door reclame
Hoeveel betaal je voor een graspop ticket? Combi ticket €259 Vrijdag ticket €110

2. Niet vergeten dat bij een voetbalmatch de supporters van beide ploegen ook gescheiden zijn. Dat heeft zijn duidelijke redenen he. 😬
Maar het blijft SEGREGATIE.
Aan de kust of Blaarmeersen kan je moeilijk betonnen muren en hekken neerpoten. 1 zwemgedeelte voor de Brusselaars en een ander zwemgedeelte voor de thuisploeg ... ahum .. lokale inwoners.

Kortom, je hebt qua security niet dezelfde mogelijkheden als bij graspop/voetbal tenzij je graag 50- 100 euro toegang vraagt. En voor die prijs wil niemand het nog tenzij we dat collectief met ons belastingsgeld bijschieten.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zelfs dan. Er waren onlangs problemen in Puyenbroeck met jongeren uit Charleroi en Brussel. Ik wil niet weten of eigenlijk wel hoe die daar geraakt zijn. Dat is nu zo goed als onbereikbaar zou ik denken. Ligt met de bus op een half uur van Lokeren als dichtstbijzijnde station denk ik.

En weeral worden hier paragrafen volgeklad over de afkomst en de religie van de betrokkenen zonder dat er ook maar enig verband is met de voorgestelde oplossingen, in de mate dat er al uberhaupt oplossingen worden voorgesteld. Sommigen onder jullie doen mij denken aan een stel kleuters die elke avond hetzelfde verhaaltje moeten horen vooraleer ze kunnen gaan slapen.
De oplossing waar iedereen het mee eens is, is toch al meerdere keren gegeven?

Bouw 10 zwembaden in Brussel van Brussels belastingsgeld en roep bij overlast in andere provincies desnoods een stop in voor mensen uit andere provincies.
Voor iedereen die niet in Brussel woont, is het daarmee opgelost. Geen perfecte oplossing, maar goed genoeg voor mij.

Ik heb mijn post al verwijderd jong, ik geef het hier op. Uiteindelijk gaat het hier meer om het 'recht' van sommigen hier om 'problemen te mogen benoemen zoals ze zijn' --- dus het benoemen van de religie of de afkomst van de betrokkenen, en daar ook pagina's lang op blijven doorhameren --- eerder dan dat hier effectief de wil is om een inhoudelijke discussie te voeren. Gij vindt dat misschien fascinerend maar ik niet.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan