Ik ga hier echt nog een keer op reageren en dan niet meer want jongens toch, wat een gedoen voor een throwaway zinnetje in een post die daar helemaal niet over ging.
Kijk naar pakweg zware jeugdcriminaliteit. Daar is heel vaak een link te vinden met trauma's en mishandeling tijdens de opvoeding. Moeten we dat dan als excuus aanvoeren wanneer er iemand flipt en acht kinderen neerschiet? Neen, absoluut niet. Moeten we dan die dader vergeven? Neen, absoluut niet. Moeten we, als we zware jeugdcriminaliteit willen oplossen kijken naar alle factoren die dat soort gedrag mogelijk kunnen beïnvloeden? Ja. Dat mag toch natuurlijk wel aangehaald worden? En dan moeten we toch natuurlijk proberen om die randfactoren te vermijden?
Er mag toch zeker nagedacht worden over factoren die mogelijk (mogelijk) bijdragen tot de problematiek? Of denk je dat die jongeren uit de baarmoeder komen als onruststokers? Nee toch? Dan moeten we toch kijken hoe dat zo komt dat die zich geen reet aantrekken van anderen en de marginaal uithangen? En ja, dat van die lange treinreizen is naar alle waarschijnlijkheid nog geen 1% van de reden waarom die zo marginaal doen, maar ik heb nooit anders beweerd.
We snappen u punt weldegelijk, we zeggen u juist waarom het niet opgaat.
Weet je wat het verschil is tussen de zomerrellen en uw analogie van jeugdcriminaliteit?
Dat er wetenschappelijke studies aantonen hoe socio-economische factoren zoals slechte opvoeding, mishandeling, etc ... een rol spelen in zware criminaliteit door het gebruik van placebo- en andere controle groepen waarbij gezien wordt dat deze factoren
universeel over meerdere bevolkingsgroepen heen een bepaalde rol spelen in combinatie met andere confounding factoren.
Dit terwijl we bij de factoren die hier en in de media aangehaald worden, zoals nabijheid zwembad, de treinrit, warmte, eb en vloed, drukte, nu of in het verleden
amper tot nooit dermate problemen gegeven hebben bij niet-brusselaars.
Ik zeg niet dat die factoren niet aangehaald of daarover nagedacht mag worden. Maar omdat ze niet wetenschappelijk getoetst zijn en we ook uit ervaring weten dat deze factoren dan precies alleen bij brusselaars een rol spelen, ga je veel ironische reacties oogsten en gaan mensen bij gebrek aan betere argumenten dat het voornamelijk houden bij de combinatie van jong, mannelijk, in groepjes en brusselse cultuur als correlerende of zoniet causale factoren.
De uitleg wordt altijd ver gezocht maar net zoals bij de eindejaarsfeesten in Brussel wordt het nog steeds het best omschreven als 'een socio-cultureel probleem in Brussel' en gaat de rest van factoren zeer minimaal of helemaal niet meespelen.
Neen, omdat het daar vol security en politie staat en onrustige elementen daar onmiddellijk worden verwijderd of gekalmeerd. Iets waar ik dus ook voor pleit om dat te doen bij die openbare zwemplaatsen eerder in de thread. Maar omdat ik dan ergens een zijzinnetje heb gepost moeten we daar in P&A stijl weer drie pagina's over kunnen doorbomen alsof ik heb geroepen dat het de schuld van de NMBS is veronderstel ik.
Wat mij betreft is het (op korte termijn) simpel: pak die groepen margi's aan als voetbalhooligans, zet meer politie op dagen waarbij er overlast voorspeld wordt (na enkele keren hardhandig optreden zal dat wel verminderen) en doe ook eens iets aan die straffeloosheid (dat is al wat minder simpel aangezien dat een hervorming van justitie vraagt) maar als je dit structureel wilt oplossen dan ga je toch ook naar andere factoren moeten kijken. En opnieuw: ik zeg dus niet dat die treinreizen daar een significante factor in is.
En nu ga ik het echt zo laten. Wat een tijdsverlies over 1 enkele zin, die dan nog eens selectief gequote werd ook.
Maar je snapt toch ook wel waar graspop en voetbal anders zijn dan een stedelijk zwembad?
1. Money.
Hoeveel betaal je voor een voetbal ticket? Meer dan 30 euro ofzo + bijkomende sponsoring door reclame
Hoeveel betaal je voor een graspop ticket? Combi ticket €259 Vrijdag ticket €110
2. Niet vergeten dat bij een voetbalmatch de supporters van beide ploegen ook gescheiden zijn. Dat heeft zijn duidelijke redenen he.

Maar het blijft SEGREGATIE.
Aan de kust of Blaarmeersen kan je moeilijk betonnen muren en hekken neerpoten. 1 zwemgedeelte voor de Brusselaars en een ander zwemgedeelte voor de thuisploeg ... ahum .. lokale inwoners.
Kortom, je hebt qua security niet dezelfde mogelijkheden als bij graspop/voetbal tenzij je graag 50- 100 euro toegang vraagt. En voor die prijs wil niemand het nog tenzij we dat collectief met ons belastingsgeld bijschieten.