Rellen en de aanpak ervan

Het probleem is deels communautair, want een Vlaamse gemeente heeft weinig goesting om geld te spenderen wanneer het met name Brusselaars zijn die profiteren van de faciliteiten.
Het probleem is communautair geworden nadat er bijna geen buurtbewoners meer wouden komen zwemmen door onze Brusselse vrienden. Desondanks dat ik op 5 min van de ingang van het zwembad woonde ging ik (en vele andere buurtbewoners) er daardoor ook zo goed als nooit. Nog liever gaan zwemmen in het kanaal dan...

Huizingen, Hofstade en Grimbergen zijn allemaal gesloten onder het mom van niet rendabel...

Nuja erg winstgevend zal zo een openluchtzwembad niet zijn. Dus ik snap niet goed waarom je er dan meer zou openen voor die paar keren dat het dan toevallig in het weekend enkel in de zomer open kan. Terwijl die dingen heel het jaar door onderhouden moeten worden.
goh, je kan naar wellness centra die de laatste decennia als paddestoelen uit de grond zijn gerezen... Rond Brussel alleen al vind je er een hoop: Grimbergen, Steenokkerzeel, Groot-Bijgaarden, Londerzeel, ... Maar daar betaal je dan ook een stevige toegangsprijs, dat zijn privé-ondernemingen en ik veronderstel dus dat die winst genereren (ze bestaan toch al lang).

Huizingen en Hofstade zijn provinciale domeinen. De bedoeling is daar niet om winst te maken maar om laagdrempelig toegang te bieden tot recreatie. Zwemmen is trouwens maar een deel van het aanbod dat die domeinen bieden hé.

Ik vraag mij wel af hoe aangenaam vertoeven het zou zijn in zo een Brussels openluchtzwembad als pakweg Vlaamse kotstudent aan de VUB.

goh, je kan naar wellness centra die de laatste decennia als paddestoelen uit de grond zijn gerezen... Rond Brussel alleen al vind je er een hoop: Grimbergen, Steenokkerzeel, Groot-Bijgaarden, Londerzeel, ... Maar daar betaal je dan ook een stevige toegangsprijs, dat zijn privé-ondernemingen en ik veronderstel dus dat die winst genereren (ze bestaan toch al lang).

Huizingen en Hofstade zijn provinciale domeinen. De bedoeling is daar niet om winst te maken maar om laagdrempelig toegang te bieden tot recreatie. Zwemmen is trouwens maar een deel van het aanbod dat die domeinen bieden hé.

Ik ga graag eens naar de Waerwaters, laat ze daar aub maar buiten blijven...

Ik snap niet waarom er zo smalend wordt gedaan over die aanleg van extra zwembaden of voorzieningen om je in de hoofdstad van ons land af te koelen eerlijk gezegd.

Gaat een zwembad of twee de boel oplossen? Neen, natuurlijk niet. Maar het kan wel een (klein) deel van de oplossing zijn.
De reden waarom sommige mensen daar smalend over doen is omdat nu blijkt dat die zwembaden in het verleden deels omwille van dezelfde overlastproblemen gesloten zijn geweest. En dat haalt het argument onderuit dat het een deel van de oplossing kan zijn.

Je verschuift daarmee het probleem gewoon terug naar Brussel, waar het oorspronkelijk zat, alvorens het naar Vlaanderen geschoven werd. 😬

De reden waarom sommige mensen daar smalend over doen is omdat nu blijkt dat die zwembaden in het verleden deels omwille van dezelfde overlastproblemen gesloten zijn geweest. En dat haalt het argument onderuit dat het een deel van de oplossing kan zijn.

Je verschuift daarmee het probleem gewoon terug naar Brussel, waar het oorspronkelijk zat, alvorens het naar Vlaanderen geschoven werd. 😬

Vandaar dat die zwembaden ook gewoon een metafoor zijn, anders zouden er tijdens de nieuwjaarsnachten of na afloop van voetbalwedstrijden ook geen rellen of vandalenstreken zijn geweest. Met enkele zwembaden te bouwen in Brussel los je het probleem niet op.

Ik ga graag eens naar de Waerwaters, laat ze daar aub maar buiten blijven...
Snapt ge dat het heel moeilijk is om hier, in combinatie met de rest van uw posts, géén racistische ondertoon in te zien?
Ik vraag mij wel af hoe aangenaam vertoeven het zou zijn in zo een Brussels openluchtzwembad als pakweg Vlaamse kotstudent aan de VUB.
Dat hangt natuurlijk volledig af van wat uw parameters zijn voor 'aangenaam vertoeven'. Het moet in elk geval de bedoeling zijn dat iedereen die daar komt veilig en zonder lastig gevallen te worden kan gaan zwemmen.

Het is toch de bedoeling om constructief op zoek te gaan naar oplossingen in plaats van gewoon altijd maar terug te keren naar het feit dat er overlast is (en door wie die veroorzaakt is), of om herhaaldelijk de 'ironie' van de situatie aan te wijzen of om met de vinger naar Brussel te wijzen.

Ik weet het niet 808, ik doe mijn best om het zo te lezen maar ik zeg alleen maar dat het soms moeilijk is om er niet iets anders in te lezen door de combinatie van uitspraken die ge hier al gemaakt hebt. Soit, niet mijn bedoeling om weer die toer op te gaan hier.

Sowieso mogen er idd extra openluchtzwembaden komen. Ik ga er gewoon al niet omdat je uren mag aanschuiven om binnen te geraken. Ook wel logisch aangezien de eerste dat ik kan bedenken al 40 km verder is van waar ik woon.

Nuja erg winstgevend zal zo een openluchtzwembad niet zijn. Dus ik snap niet goed waarom je er dan meer zou openen voor die paar keren dat het dan toevallig in het weekend enkel in de zomer open kan. Terwijl die dingen heel het jaar door onderhouden moeten worden.
Gemeentes hebben totaal geen geld voor zulke dingen. Ze moeten nu al op vanalles besparen.
Misschien moet het geld dan niet van de gemeentes komen, misschien moet het dan deel uitmaken van een - en ik zeg maar iets he - federaal pakket van maatregelen die we gaan moeten nemen om de opwarming van de aarde tegemoet te komen. Ik snap dat geld niet eindeloos is maar wat mij betreft mag het prima een gesubsidieerd iets zijn.

Je kan nogal moeilijk geld beginnen toesteken als de oorzaak bij een falende justitie ligt.

Tja. Dat daar ook bakken werk ligt is ook waar, maar ik denk wel dat de 'schuld' van de situaties hier meer leg bij infrastructuur en jongeren die geen/weinig voeling hebben met de plek waar ze wonen.

Snapt ge dat het heel moeilijk is om hier, in combinatie met de rest van uw posts, géén racistische ondertoon in te zien?
Snapt ge dat het heel moeilijk is om hier, in combinatie met de voorbije zomerrellen aan de Blaarmeersen/Blankenberge, geen problemen in te zien?

Snapt ge dat het heel moeilijk is om hier, in combinatie met de voorbije zomerrellen aan de Blaarmeersen/Blankenberge, geen problemen in te zien?
ja, dat snap ik 100%. Ik denk alleen dat het niet echt een nuttige, productieve en om het met een stom woord te zeggen 'mooie' denkpiste is.

Hofstade is - dacht ik - toch nog open?

Huizingen is gesloten omwille van de verouderde infrastructuur maar de overlast heeft meegespeeld (kan ik afleiden over de nieuwsberichten die je erover kan terugvinden).

Nu, geen van beiden liggen in Brussel.

Wat Brussel betreft lijkt het me straf dat ze er geen ruimte vinden voor openluchtrecreatie: kanaalzone, park van Woluwe, Ter Kameren, Tour 'n Taxis, Josaphat,... Ik ken de urbanisatie plannen natuurlijk niet maar vraag me af hoe we hier kunnen oordelen dat er 'niet veel plaats

Je zou dan inderdaad kunnen uitwijken naar bvb. Vilvoorde daar liggen enorm veel brownfields te wachten op een herbestemming. Alleen steken we dan de grenzen van het gewest over en dat zal politiek moeilijk liggen. Terwijl Vilvoorde toch gewoon oogt als een voorstad van Brussel...

Privé initiatieven om ontspanning aan te bieden zijn er anders wel geweest de laatste jaren. Waer Waters in Groot-Bijgaarden bvb. Op een boogscheut van Brussel ligt er mega groot wellness complex omgeven door velden (dus uitbreidingsmogelijkheden). Ook daar heb ik al provocatie, intimidatie en diefstal meegemaakt. Escaleren zal het daar echter niet snel doen want de security zet je aan de deur zonder terugbetaling, er hangen camera's die je kunnen identificeren en het management kan je een volgende keer weigeren aan de deur. De overlast blijft dus beperkt tot te hoge decibels Brusselse straattaal in de sauna en ongegeneerd gapen naar de andere gasten. In de naaktzone van het complex is het trouwens veel rustiger, daar komen blijkbaar geen amokmakers.
Tour n taxis gaat redelijk vol gebouwd worden :unsure:

Hoe ga je juist recruteren uit "die gemeenschap"?
Hoe specifieer je juist die groep?

Want in het begin van dit topic werd toch op racisme gewezen omdat je ze benoemt als groep?
En daar slaat het inderdaad 'tilt'. Je kan het alleen oplossen door het te benoemen, maar dat mag niet, dus wordt een oplossing zoeken quasi onmogelijk. Hoe erg het ook moge zijn.

Rekruteer dan op wijkniveau of geef het in handen van een VZW ofzo?

Hoe ga je juist recruteren uit "die gemeenschap"?
Hoe specifieer je juist die groep?

Als ik morgen een zwembad open in Molenbeek dan zou ik proberen om zo goed mogelijk samen te zitten met de mensen van in en rond Molenbeek, mensen er op te zetten die nu al mee zitten in allerlei instellingen in Molenbeek, speelpleinwerkers, sociaal-cultureel werkers, mensen die nu al in sportorganisaties zitten, proberen redders op te leiden binnen de jeugd van Molenbeek, de buurt betrekken bij de organisatie. Allez ja, ik denk dus dat als ge het samen met de bewoners van Molenbeek doet, dat dat al veel zou helpen. Ik zeg niet dat er dan geen problemen zouden zijn he, maar ik denk dat ge dan al een stap in de goeie richting hebt gezet.

Een zwembad dat deel uit maakt van het sociaal/cultureel weefsel van de plek waarin het zich bevindt zal veel beter gerespecteerd worden. Dat gezegd zijne, ik ken geen enkele groep 14-jarige mannekes die zich altijd goed gedragen.

Tour n taxis gaat redelijk vol gebouwd worden :unsure:
Inderdaad. Als ge nu op de kaart kijkt hoe groot dat park is en wat ze daar nu al allemaal hebben rond gebouwd (en wat er nog gaat komen). Dat zal het hem niet worden denk ik.

Niet mee eens. Het is niet omdat iets in het verleden niet heeft gewerkt dat het nu maar gewoon moet afgevoerd worden of nooit moet worden bekeken als mogelijk deel van de oplossing. Als je dat bijvoorbeeld combineert met hardere optredens (en echte straffen) tegen lastige elementen, waarom zou dat dan niet kunnen werken? Wie weet hoe die dingen in het verleden werden uitgebaat, bijvoorbeeld. Als je dat als een soort community center inricht met lokale vrijwilligers en werknemers kan (ik zeg niet zal) dat toch echt zijn vruchten afwerpen?

Maar bon, ik beweer niet dat een openbaar zwembad/vijver of twee de problemen gaan oplossen, maar ik denk dat we het er toch allemaal over eens zijn dat er iets aan gedaan moet worden. Door gewoon te roepen en verontwaardigd te doen gaat het probleem niet opgelost worden hoor. En behalve 'zet ze allemaal op een vliegtuig!' is er ook geen enkele pasklare oplossing voor dit probleem, dus zal het inderdaad moeten komen van kleine en grote structurele aanpassingen die mogelijk pas na jaren en jaren hun vruchten afwerpen. Maar als we niets doen komen we nergens.

Misschien doet dat wel niks, extra zwembaden of vijvers voorzien (hoewel ik me kan voorstellen dat zulke zaken ook gewoonweg een bonus zijn voor alle inwoners van Brussel; het gaat er niet frisser op worden) en ik zeg ook niet dat ik 100% voor ben, maar het is alvast een stuk nuttiger om zulke dingen voor te stellen dan het zoveelste nietszeggende bericht te moeten lezen waarin er juist niks van oplossing of constructieve gedachten staan.

Bon, tijd voor een beetje nuance:

https://www.bruzz.be/samenleving/sluit-de-brusselaar-niet-op-een-verhitte-stad-2021-06-15

Ik snap het artikel, stedelijke context en hoge temperaturen is een explosieve cocktail. Er moet ruimte voor ontspanning zijn... De Brusselse politiek voorziet daar onvoldoende in. Akkoord.

Anderzijds lees je ook dat er een hardleerse groep asocialen jongeren zich onaantastbaar waant in Brussel. https://www.bruzz.be/veiligheid/fie...mag-chauffeurs-hier-niet-eens-aanspreken-2022

Wat mij betreft mogen zulke figuren 's deftig op hun plaats worden gezet. Maar meer recreatie mag er zeker ook komen :)

Als ik morgen een zwembad open in Molenbeek dan zou ik proberen om zo goed mogelijk samen te zitten met de mensen van in en rond Molenbeek, mensen er op te zetten die nu al mee zitten in allerlei instellingen in Molenbeek, speelpleinwerkers, sociaal-cultureel werkers, mensen die nu al in sportorganisaties zitten, proberen redders op te leiden binnen de jeugd van Molenbeek, de buurt betrekken bij de organisatie. Allez ja, ik denk dus dat als ge het samen met de bewoners van Molenbeek doet, dat dat al veel zou helpen. Ik zeg niet dat er dan geen problemen zouden zijn he, maar ik denk dat ge dan al een stap in de goeie richting hebt gezet.
Ik denk dat dit idd de enige manier is waarop zoiets kan werken.

Maar ontbreekt het daar gewoon niet aan politieke wil, om dergelijke investeringen te doen? Ik kan me echt niet inbeelden dat enkel het gebrek aan locatie de belemmering is.

Ik zie dat zelfs lokaal in mijn gemeente, waar ze 6,5 miljoen gaan investeren in een totaal onnodig administratief centrum, terwijl er dringend nood is aan kunstgrasvelden voor de voetbalploeg, renovatie van de sporthal, goede huisvesting voor de scouts, een eigen zwembad,...

Tour en Taxis bv, fantastisch mooi project en architectuur, maar daar heeft de gemiddelde Brusselse jongere weinig aan natuurlijk, behalve degene die het veel te dure eten daar kunnen betalen.

Laatst bewerkt:
ja, dat snap ik 100%. Ik denk alleen dat het niet echt een nuttige, productieve en om het met een stom woord te zeggen 'mooie' denkpiste is.
Het is een denkpiste, of die nu mooi is of niet gaat niemand van wakker liggen.

Trekken naar een badplaats om daar de boel op stelten te zetten of mensen in elkaar te gaan slaan, dat is niet "mooi". Richt je daar beter op ipv te jammeren over denkpistes of anonieme reacties op HLN.

Het is een denkpiste, of die nu mooi is of niet gaat niemand van wakker liggen.

Trekken naar een badplaats om daar de boel op stelten te zetten of mensen in elkaar te gaan slaan, dat is niet "mooi". Richt je daar beter op ipv te jammeren over denkpistes of anonieme reacties op HLN.
Jammer dat ge er toch voor kiest om steeds weer terug op dezelfde nagel te kloppen, ik probeer nochtans begrip te tonen voor uw visie. Als dat het maximumbereik is van uw empathie dan is het maar zo, daar kan ik niet veel aan doen.

Bon, tijd voor een beetje nuance:

https://www.bruzz.be/samenleving/sluit-de-brusselaar-niet-op-een-verhitte-stad-2021-06-15

Ik snap het artikel, stedelijke context en hoge temperaturen is een explosieve cocktail. Er moet ruimte voor ontspanning zijn... De Brusselse politiek voorziet daar onvoldoende in. Akkoord.

Anderzijds lees je ook dat er een hardleerse groep asocialen jongeren zich onaantastbaar waant in Brussel. https://www.bruzz.be/veiligheid/fie...mag-chauffeurs-hier-niet-eens-aanspreken-2022

Wat mij betreft mogen zulke figuren 's deftig op hun plaats worden gezet. Maar meer recreatie mag er zeker ook komen :)
Kan ik mij helemaal in terugvinden.

Maar ontbreekt het daar gewoon niet aan politieke wil, om dergelijke investeringen te doen? Ik kan me echt niet inbeelden dat enkel het gebrek aan locatie de belemmering is.
Veel Brusselse gemeentes zijn heel arm en hebben niet de budgetten om in zoiets te voorzien. Het zwembad in Molenbeek zal voor zover ik kan zien nog niet direct voor morgen zijn in elk geval.

Gelieve niet zo selectief te citeren en de standpunten van anderen niet te verdraaien.
Het is toch redelijk algemeen geweten dat de hitte de potjes sneller doet overkoken, en als je dan net twee uur in een hete trein hebt gezeten is dat effect mogelijk nog versterkt.
Er reizen op jaarbasis meer dan 100.000 mensen met de trein naar de kust, veel die daarvoor uren op de trein gaan zitten en nergens zie ik daar de "potjes sneller doen overkoken". Ik heb het probleem nog nooit gezien bij tal van bejaarden, jeugdbewegingen, jobstudenten, ... die er uren per dag op zitten. Enkel bij een kleine marginale minderheid van Brusselse allochtone jongeren die hier in groep naartoe trekken en erop uit zijn om boel te zoeken. Is het niet praktischer je te richten op die kleine minderheid van 0.001% die al de problemen veroorzaakt ipv een non-issue erbij te sleuren en de schuld te steken op de treinrit?

Zoals Stungunner al zei is dit inderdaad een van de weinige oplossingen volgens mij.

Grote obstakels zijn de investeringen die gemaakt moeten worden om al tot dat punt te kunnen geraken. En een organisatie vinden die zich wil en kan bezighouden met het betrekken van de lokale mensen bij dit project. Het is dan ook nog eens belangrijk dat die mensen van zo'n organisatie graag gezien zijn in die moeilijkere buurten, want anders wordt het ook moeilijk om die probleemgemeenschap erbij te betrekken.

En dan komt het volgens mij neer op de politieke wil die er gewoon niet is in mijn ogen, mede omdat ze volgens mij ook helemaal niet zeker zijn dat zoiets succesvol voltooid kan worden.

Het volgende probleem is dat er altijd een 0,00x% gaat zijn die de rotte appel is. Der zijn er altijd die interessant willen doen met dat macho gedrag en er zijn er altijd die zich daar in laten vangen om er tegenin te gaan of de grootste macho willen zijn. Maar de oplossing voor dat probleem ligt weer bij een ander probleem: een deftig juridisch apparaat dat die rotte appels duidelijk terug op hun plaats zet. Zoals eerder hier al gezegd zijn geldstraffen inderdaad niet de oplossing, maar taakstraffen (met repercussies als ze niet worden uitgevoerd) en bij zware problemen eventueel celstraffen zou toch moeten werken denk ik.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan