Rellen en de aanpak ervan

Het is niet omdat jij 1 persoon kent, die volgens jouw geen moeite doet, dat dit voor iedereen telt.

Maar ik wil wel graag dieper op ingaan. Mag ik aannemen dat je buurman niet in België is geboren? Je zegt dat hij heel gebrekkig Nederlands spreekt, maar je kan hem toch verstaan. Kan je hem niet helpen met het opmaken van een CV, kan nu toch geen moeite zijn?

Als we in plaats van mensen af te schrijven als lui of niet willen, eens zouden helpen. Misschien dat ze dan wel aan het werk geraken.

Ik weet niet of het veel zin heeft met u verder in discussie te gaan. U probeert langs elke mogelijke weg bepaalde mensen te blijven verdedigen. G
Persoon woont hier van 2008 dus 13 jaar. Ik ben broerman als in buurman, dus ja ik versta hem net, maar na 13 jaar verwacht ik toch net iets meer conversatieniveau dan het weer en Corona is vals.

Misschien moet ik ook even tussen mijn nu al super drukke agenda van een full-time job en een heel huis renoveren en afbetalen met meneer meegaan op zijn gesprek zelf. Ik kan mss met hem naar elk interview meegaan, hem er naartoe rijden want hij heeft geen auto meer en als we dan toch alles doen kan ik mss ook de vacatures voor hem opzoeken??? Want mijn belastingsgeld gaat al een deel naar hem en als ik zie welke goeie zaken hij voor onze gemeenschap doet krijg ik enorm veel goesting om nog meer te doen voor zo een mensen.

Misschien ben ik het wel dat lui is. U hebt mijn ogen geopend. Hoe durf ik hem potentieel werk aanbieden en het enige dat we verlangen is een CV, maar misschien is dat inderdaad ook wel teveel van ons gevraagd. Hij heeft ten slotte maar 6 maanden tijd gehad en meerdere gesprekken met de VDAB gehad die, dacht ik, toch bijstaan in dat soort zaken... met ons belastingsgeld niet???

Gelukkig zijn er mensen zoals u die ons het licht doen zien en het beetje verantwoordelijkheid dat ze nog hebben voor hun daden ook gewoon in onze schoenen steken want het zijn uiteraard slachtoffers en slachtoffers kunnen nu eenmaal niks mis doen.
Ik volg pardal erin dat we die mensen soms wel snel afschrijven als lui, van slechte wil, of gewoon dom. Maar in dit geval, we zijn natuurlijk ook de VS niet waar de belastingen tot een minimum worden gereduceerd en er voor allerlei maatschappelijke functies dan een privaat initatief nodig is. Hier hebben we daarvoor de VDAB, waar we allemaal voor betalen en hopen/denken dat een professionele organisatie beter kan werken dan een buurman die eens naar het CV kijkt, toch?

Er loopt gewoon ook heel wat mis in het integreren van zo'n mensen. Stap 1, hier legaal verblijven, is gewoon vrij eenvoudig met relatief weinig "verplichtingen", die ook amper worden afgedwongen, maar om dan effectief werk te vinden wordt dat weer moeilijker gemaakt. Die schizofrene houding hebben we te danken aan jaren compromissen sluiten tussen partijen en de verschillende niveau's.

Als ik kijk hoe dat allemaal is gelopen bij mijn vrouw was dat ook een "mixed bag" hoor. Inburgeringscurus lijkt meer bezigheidstherapie, Nederlandse les was wel goed, maar overal kom je mensen tegen die er hun voeten aan vegen en daar wordt weinig aan gedaan. Dan dacht ik als naïeve burger dat ze best haar inschreef bij de VDAB voor wat nuttige begeleiding maar ook daar vonden we dat toch niet echt optimaal. Begeleider die haar dossier niet eens leek gelezen te hebben (aandringen Frans te spreken terwijl ze Engels, beetje Nederlands, Spaans begreep). Een CV-workshop in een Vlaamse gemeente die in de praktijk praktisch helemaal in het Frans was wegens overwegend Franstalige werklozen, en dan vragen zoals "met welk dier identificeer je je?" waarna mensen zaken antwoordden zoals "een kat want ik slaap graag en krijg graag knuffels". Mijn vrouw kwam daar wenend van terug met de vraag of dit nu de mensen zijn waar zij in dit land bijhoorde, mensen die ofwel geen vaardigheden hadden ofwel deden alsof. Bon, ze heeft zelf werk gevonden, ondanks de VDAB die haar wat dwaze workshops wou laten volgen of i.p.v. een hoger niveau Nederlandse les een "praktische" cursus aanraadde om ergens te gaan poetsen. Als ik ze wil kwaad krijgen vraag ik eens of ze nog mails krijgt van de VDAB.

Nu goed, we wijken af, want de mensen waar deze thread over gaat zijn hier veelal geboren. Hun ouders soms ook, met alle voordelen en kansen van dien. Niet dat daar niets misloopt, maar zelfs met "verzachtende omstandigheden" bestaat er individuele verantwoordelijkheid.

Ik volg pardal erin dat we die mensen soms wel snel afschrijven als lui, van slechte wil, of gewoon dom. Maar in dit geval, we zijn natuurlijk ook de VS niet waar de belastingen tot een minimum worden gereduceerd en er voor allerlei maatschappelijke functies dan een privaat initatief nodig is. Hier hebben we daarvoor de VDAB, waar we allemaal voor betalen en hopen/denken dat een professionele organisatie beter kan werken dan een buurman die eens naar het CV kijkt, toch?

Er loopt gewoon ook heel wat mis in het integreren van zo'n mensen. Stap 1, hier legaal verblijven, is gewoon vrij eenvoudig met relatief weinig "verplichtingen", die ook amper worden afgedwongen, maar om dan effectief werk te vinden wordt dat weer moeilijker gemaakt. Die schizofrene houding hebben we te danken aan jaren compromissen sluiten tussen partijen en de verschillende niveau's.

Als ik kijk hoe dat allemaal is gelopen bij mijn vrouw was dat ook een "mixed bag" hoor. Inburgeringscurus lijkt meer bezigheidstherapie, Nederlandse les was wel goed, maar overal kom je mensen tegen die er hun voeten aan vegen en daar wordt weinig aan gedaan. Dan dacht ik als naïeve burger dat ze best haar inschreef bij de VDAB voor wat nuttige begeleiding maar ook daar vonden we dat toch niet echt optimaal. Begeleider die haar dossier niet eens leek gelezen te hebben (aandringen Frans te spreken terwijl ze Engels, beetje Nederlands, Spaans begreep). Een CV-workshop in een Vlaamse gemeente die in de praktijk praktisch helemaal in het Frans was wegens overwegend Franstalige werklozen, en dan vragen zoals "met welk dier identificeer je je?" waarna mensen zaken antwoordden zoals "een kat want ik slaap graag en krijg graag knuffels". Mijn vrouw kwam daar wenend van terug met de vraag of dit nu de mensen zijn waar zij in dit land bijhoorde, mensen die ofwel geen vaardigheden hadden ofwel deden alsof. Bon, ze heeft zelf werk gevonden, ondanks de VDAB die haar wat dwaze workshops wou laten volgen of i.p.v. een hoger niveau Nederlandse les een "praktische" cursus aanraadde om ergens te gaan poetsen. Als ik ze wil kwaad krijgen vraag ik eens of ze nog mails krijgt van de VDAB.

Nu goed, we wijken af, want de mensen waar deze thread over gaat zijn hier veelal geboren. Hun ouders soms ook, met alle voordelen en kansen van dien. Niet dat daar niets misloopt, maar zelfs met "verzachtende omstandigheden" bestaat er individuele verantwoordelijkheid.
Als er nu 1 dienst is in België waar je best zo weinig mogelijk van verwacht dan is het wel de VDAB. Buiten uw tijd verspillen kunnen ze daar weinig. Ik zat begin dit jaar zonder job dankzij covid, uiteindelijk nieuw werk gevonden waar ik op 3 mei mocht beginnen. En toch moest ik ergens midden april nog speciaal naar Genk rijden voor een begeleidingsgesprek. Ook al had ik al meermaals gestuurd dat ik werk had, en zelfs mijn werkgever hen de documenten had voorzien om aan te tonen dat ik mocht beginnen.

Als er nu 1 dienst is in België waar je best zo weinig mogelijk van verwacht dan is het wel de VDAB. Buiten uw tijd verspillen kunnen ze daar weinig. Ik zat begin dit jaar zonder job dankzij covid, uiteindelijk nieuw werk gevonden waar ik op 3 mei mocht beginnen. En toch moest ik ergens midden april nog speciaal naar Genk rijden voor een begeleidingsgesprek. Ook al had ik al meermaals gestuurd dat ik werk had, en zelfs mijn werkgever hen de documenten had voorzien om aan te tonen dat ik mocht beginnen.
Ik heb daarvan echt de indruk gekregen dat de "standaard" voor buitenlanders gewoon extreem laag is, en men dan maar meteen denkt dat er niet meer inzit.
"Oh iemand van buiten Europa, ja dat zal weer een ongeschoolde debiel zijn, misschien kan die nog net ergens gaan poetsen".
Als je in je thuisland dan een mooie job had is dat ook dodelijk voor de motivatie, het is net of je moet wel werken, maar krijg vooral geen ambitie hoor. Zeker dat advies ook aan mijn vrouw, stoppen met een deftige cursus Nederlands want met een cursus voor praktisch Nederlands kon ze misschien poetsen of afwassen.

Deels komt dat natuurlijk omdat wij over het algemeen veel ongeschoolde migranten hebben (vaak zijn dat vluchtelingen dus ok niets aan te doen). Mijn vrouw zat daarmee initieel in de Nederlandse les, eerste niveau. Velen daarvan zitten daar nog altijd want die zijn nooit verder geraakt dan de lagere school vroeger. Ik heb een ex-collega uit Colombia, die hier een master en dan een doctoraat heeft gehaald, gewoon een intelligente vrouw. Die moest destijds wel een maand na het behalen van haar doctoraat het land uit, want visum niet meer geldig. Daar heeft de Belgische staat dan bakken geld ingestoken om een diploma te halen, die wou hier werken, maar die vond op 1 maand geen job dus die mocht vertrekken. Dat is nu verbeterd gelukkig maar wat een idioot beleid toch.

Het amateurisme bij VDAB is echt verschrikkelijk. Die hebben ook gewoon geen idee waar ze mee bezig zijn en scheren iedereen over dezelfde kam ongeacht opleiding, ervaring of achtergrond. Kennen vaak hun eigen programma's en voorwaarden voor hun programma's niet eens.

Het is dan ook een overheidsdienst he... Sinds wanneer blinken die uit in iets?

Gaan thans zeer veel middelen naartoe maar als je zuiver kijkt naar beleid en impact naar jobmatching toe, doet Randstad het eigenlijk echt TIG keer beter (los van de opleidingen natuurlijk). En dat zonder overheidsinmenging.....

Ik heb er inderdaad wat dezelfde mening over als bv. het papierwerk hier in de gemeente. Alles hangt af van de juiste persoon te vinden die 1) wil helpen en 2) weet hoe. "Trouwen met een buitenlander mijnheer, pfff, dat gaat moeilijk worden hoor, ze gaan u controleren op schijnhuwelijk enzo" Uiteindelijk in het buitenland getrouwd omdat dit verdomme duidelijker was. Papierwerk daarvoor stuurden ze mij naar Brussel waar dan bleek dat ze het ook gewoon zelf op hun bureau konden, maar de persoon die daar een training van had gehad was er die dag niet en haar tamme collega vond het makkelijker als ik naar Brussel ging.

Bij de VDAB is mijn vrouw ook een keer goed geholpen door iemand die wel enige motivatie had, maar als dat het pluspunt is aan enkele maanden "begeleiding" is dat wel tiriest.

Gaan thans zeer veel middelen naartoe maar als je zuiver kijkt naar beleid en impact naar jobmatching toe, doet Randstad het eigenlijk echt TIG keer beter (los van de opleidingen natuurlijk). En dat zonder overheidsinmenging.....
bij de VDAB zitten ook gewoon achterlijke mensen tout court. Type moedertjes van 45-50 jaar die een opleiding kantoor genoten hebben en tijdens een gesprek niet meer doen dan de jobsite afschuimen. Zaken die je perfect zelf thuis kan doen en je geen uur tijd en geld moet verspillen.

Hoe die met een PC werken, echt waar jongens...

Ik denk dat inwijkelingen, en dan bedoel ik zowel immigranten als vluchtelingen als asielzoekers beter af zijn met Refu Interim dan met de VDAB. Natuurlijk moeten die dan wel de toestemming hebben om hier te werken.

Natuurlijk moeten die dan wel de toestemming hebben om hier te werken.

Daar knelt het schoentje. We maken het ze wel echt erg moeilijk om te werken met alle problemen rond illegaliteit als gevolg.

Is eigenlijk eenvoudig op te lossen. Of je aanvaardt dat ze tot hier geraken en maakt de toegang tot arbeid makkelijker of je houdt ze buiten. Ik weet welke keuze het pragmatischst is...

Top gewerkt van de politiediensten. Misschien factuur naar Brussels gewest sturen want zal gans de zomer van dat zijn.
Spijtig genoeg zal het probleem zich enkel verleggen naar andere zwembaden of nog eens de kust ?

By the way fuck deze experts, probleem is duidelijk en wordt kordaat aangepakt.

De experts hebben gewoon gelijk. De provincie en de politie op zich ook, want ik zie ook weinig ander mogelijkheden om op dit moment de overlast tegen te gaan. Maar er wordt wel een hele grote groep mensen gestraft in de poging om een heel kleine groep tegen te houden.

Nog geen apart topic inzake de hete zomer van 2022 en de Brusselse ketjes ? Wordt al de moeite nochtans .

Was zo leuk dat er zelfs enkelen in het zwembad hadden gesch*ten uit colère en dat iedereen er uit moest om de boel weer te ontsmetten.

Politie op de bussen om de ketjes rustig te houden ??? Ver gekomen en we hebben toch niets anders te doen.

Belooft alweer een mooie zomer te worden. Misschien dat uitschot uit onze zwembaden houden, dat ze zich amuseren in hun "thuisgemeentes", maar daar willen ze die zo ver mogelijk weg dus mag iedereen opdraaien voor de veroorzaakte overlast. Dank u Brussel .

Nog geen apart topic inzake de hete zomer van 2022 en de Brusselse ketjes ? Wordt al de moeite nochtans .

Was zo leuk dat er zelfs enkelen in het zwembad hadden gesch*ten uit colère en dat iedereen er uit moest om de boel weer te ontsmetten.

Politie op de bussen om de ketjes rustig te houden ??? Ver gekomen en we hebben toch niets anders te doen.

Belooft alweer een mooie zomer te worden. Misschien dat uitschot uit onze zwembaden houden, dat ze zich amuseren in hun "thuisgemeentes", maar daar willen ze die zo ver mogelijk weg dus mag iedereen opdraaien voor de veroorzaakte overlast. Dank u Brussel .
Deja Vu met vorige jaren. De politie heeft te weinig mankracht en het gaat er niet op beteren.

Ik voel weer dat het een zomer gaat worden vol met dit soort onzin.
Echt jaar op jaar kan je u klok erop gelijk zetten dat vanaf er 2 sprieten zon zijn al het uitschot vanonder hun steen kruipen en overal heibel gaan schoppen.
Werkt die zon opzwepend ofzo? Of is het enkel maar tof als de zon schijnt zo heibel schoppen?

Dat verklaart waarom ze sinds dit weekend verplichte reservatie ingevoerd hebben.

En hoe the fuck kom je met honderden vanuit Brussel naar Wachtebeke? Met het openbaar vervoer is dat twee uur minstens, laat staan als je vanuit Charleroi komt.

Dat verklaart waarom ze sinds dit weekend verplichte reservatie ingevoerd hebben.

En hoe the fuck kom je met honderden vanuit Brussel naar Wachtebeke? Met het openbaar vervoer is dat twee uur minstens, laat staan als je vanuit Charleroi komt.
Die mannen hebben alle tijd hé, werken doen die niet.

Al een 'eeuwenoud' probleem. In mijn kindertijd hadden we enkele openluchtzwembaden relatief nabij. Die sloten echter één voor één omdat hetzelfde type uitschot van lokaal niveau onder andere topjes van meisjes kwam losmaken, mensen schoppen verkochten op de hoogste duikplatforms, kinderen klappen gaven als ze uit de glijbaan kwamen of wanneer ze er in gingen en alles jatten wat ze konden zien enzovoort.

De laatste jaren is het wel weer heel prominent in de media aanwezig.

Ikzelf zou eigenlijk enkel nog naar een badplaats gaan waar het de facto altijd rustig is of waar je deftige inkom moet betalen/reserveren.

"jongeren" :biglaugh:
We weten allemaal wel waarover het gaat het.
Als je het niet voor die gasten hebt dan is het nogmaals een bevestiging van je vooroordelen en zo blijft het een probleem...

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan