Het is niet omdat jij 1 persoon kent, die volgens jouw geen moeite doet, dat dit voor iedereen telt.
Maar ik wil wel graag dieper op ingaan. Mag ik aannemen dat je buurman niet in België is geboren? Je zegt dat hij heel gebrekkig Nederlands spreekt, maar je kan hem toch verstaan. Kan je hem niet helpen met het opmaken van een CV, kan nu toch geen moeite zijn?
Als we in plaats van mensen af te schrijven als lui of niet willen, eens zouden helpen. Misschien dat ze dan wel aan het werk geraken.
Ik volg pardal erin dat we die mensen soms wel snel afschrijven als lui, van slechte wil, of gewoon dom. Maar in dit geval, we zijn natuurlijk ook de VS niet waar de belastingen tot een minimum worden gereduceerd en er voor allerlei maatschappelijke functies dan een privaat initatief nodig is. Hier hebben we daarvoor de VDAB, waar we allemaal voor betalen en hopen/denken dat een professionele organisatie beter kan werken dan een buurman die eens naar het CV kijkt, toch?Ik weet niet of het veel zin heeft met u verder in discussie te gaan. U probeert langs elke mogelijke weg bepaalde mensen te blijven verdedigen. G
Persoon woont hier van 2008 dus 13 jaar. Ik ben broerman als in buurman, dus ja ik versta hem net, maar na 13 jaar verwacht ik toch net iets meer conversatieniveau dan het weer en Corona is vals.
Misschien moet ik ook even tussen mijn nu al super drukke agenda van een full-time job en een heel huis renoveren en afbetalen met meneer meegaan op zijn gesprek zelf. Ik kan mss met hem naar elk interview meegaan, hem er naartoe rijden want hij heeft geen auto meer en als we dan toch alles doen kan ik mss ook de vacatures voor hem opzoeken??? Want mijn belastingsgeld gaat al een deel naar hem en als ik zie welke goeie zaken hij voor onze gemeenschap doet krijg ik enorm veel goesting om nog meer te doen voor zo een mensen.
Misschien ben ik het wel dat lui is. U hebt mijn ogen geopend. Hoe durf ik hem potentieel werk aanbieden en het enige dat we verlangen is een CV, maar misschien is dat inderdaad ook wel teveel van ons gevraagd. Hij heeft ten slotte maar 6 maanden tijd gehad en meerdere gesprekken met de VDAB gehad die, dacht ik, toch bijstaan in dat soort zaken... met ons belastingsgeld niet???
Gelukkig zijn er mensen zoals u die ons het licht doen zien en het beetje verantwoordelijkheid dat ze nog hebben voor hun daden ook gewoon in onze schoenen steken want het zijn uiteraard slachtoffers en slachtoffers kunnen nu eenmaal niks mis doen.
Er loopt gewoon ook heel wat mis in het integreren van zo'n mensen. Stap 1, hier legaal verblijven, is gewoon vrij eenvoudig met relatief weinig "verplichtingen", die ook amper worden afgedwongen, maar om dan effectief werk te vinden wordt dat weer moeilijker gemaakt. Die schizofrene houding hebben we te danken aan jaren compromissen sluiten tussen partijen en de verschillende niveau's.
Als ik kijk hoe dat allemaal is gelopen bij mijn vrouw was dat ook een "mixed bag" hoor. Inburgeringscurus lijkt meer bezigheidstherapie, Nederlandse les was wel goed, maar overal kom je mensen tegen die er hun voeten aan vegen en daar wordt weinig aan gedaan. Dan dacht ik als naïeve burger dat ze best haar inschreef bij de VDAB voor wat nuttige begeleiding maar ook daar vonden we dat toch niet echt optimaal. Begeleider die haar dossier niet eens leek gelezen te hebben (aandringen Frans te spreken terwijl ze Engels, beetje Nederlands, Spaans begreep). Een CV-workshop in een Vlaamse gemeente die in de praktijk praktisch helemaal in het Frans was wegens overwegend Franstalige werklozen, en dan vragen zoals "met welk dier identificeer je je?" waarna mensen zaken antwoordden zoals "een kat want ik slaap graag en krijg graag knuffels". Mijn vrouw kwam daar wenend van terug met de vraag of dit nu de mensen zijn waar zij in dit land bijhoorde, mensen die ofwel geen vaardigheden hadden ofwel deden alsof. Bon, ze heeft zelf werk gevonden, ondanks de VDAB die haar wat dwaze workshops wou laten volgen of i.p.v. een hoger niveau Nederlandse les een "praktische" cursus aanraadde om ergens te gaan poetsen. Als ik ze wil kwaad krijgen vraag ik eens of ze nog mails krijgt van de VDAB.
Nu goed, we wijken af, want de mensen waar deze thread over gaat zijn hier veelal geboren. Hun ouders soms ook, met alle voordelen en kansen van dien. Niet dat daar niets misloopt, maar zelfs met "verzachtende omstandigheden" bestaat er individuele verantwoordelijkheid.