Tiens, dan kan ik precies niet goed meer lezen. Jij beweerde nochtans zwart op wit dat vooroordelen mee aan de basis liggen van die incidenten en dat die moeten worden aangepakt.
Ik ga het nog één keer uitleggen, want het staat ook gewoon in de posts die je quotet.
Er zijn twee verschillende dingen. Er zijn de problemen, de relschoppers, de overlast. Door een wij-zijgevoel bij die jongeren waarschijnlijk, door groepvorming, door een lakse bestraffing van kleinere misdrijven, door hun socioeconomische situatie, door hun gevoel van onbegrepen te zijn, niet aanvaard of geen lid te zijn van de maatschappij, achteruitgeschoven. Zoals ik al tegen Kay zei, geen van die dingen zijn eigen aan één bepaalde afkomst. Dat zie je overal een beetje terug.
Daarnaast (zoals in een andere post staat, die je niet quotet) is er ook wel degelijk iets anders wat speelt. Niet als oorzaak van die overlast, maar iets wat er totaal los van staat. Het feit dat er duidelijk ook wel vooroordelen spelen in het
beoordelen van de rellen en de overlast. Dat veel mensen door een bril van vooroordelen kijken, en nog voor ze iets gedaan hebben bij een groep allochtonen al spreken van relschoppers, en bij een groep autochtonen van kwajongens, bij wijze van spreken. Een voorbeeld daarvan zie je wat mij betreft in de urban legends die heel gretig geloofd worden, omdat ze passen in het vooroordeel. Als ze het vooroordeel zouden tegenspreken, dan zouden we niet aannemen dat het klopte, maar zouden we sceptischer zijn. Nu nemen we dat graag aan, omdat het past.
Dus op geen enkele manier is hoe jij kijkt naar het vergrijp de oorzaak van dat vergrijp. Maar hoe je ernaar kijkt, kan wel je beeld zodanig vervormen dat je gaat kijken naar de verkeerde "oorzaken" en dus ook de verkeerde oplossingen.
Ja "Klasse" de onbetwiste onderzoeksbron eruit. Ik zie gewoon wat er gebeurd, allochtone jongeren met geen gebrek aan financiële middelen en alle kansen op onderwijs die en masse boel gaan zoeken in zwembaden met alles en iedereen. Dat heeft geen fluit met kansarmoede te maken.
Iemand anders verwees hier naar Flikken BXL. Met 5 in een appartementje waar ik nog niet met 2 zou willen zitten, waardoor je bijna niet anders kunt dan buiten blijven. Niet genoeg plaats om te studeren, niemand om uitleg over taken aan te vragen, want de leerkrachten zijn overwerkt (iedereen wil uitleg) en je ouders kunnen geen Nederlands. Dat was één van de jongeren in Blankenberge bij die rellen.
Als je dat geen kansarmoede vindt, dan vrees ik dat je te veel in je warme huisje hebt gezeten met een goed gevulde bankrekening en een vangnet.