Ik zie ook niemand vragen om helemaal geen repressie toe te passen?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Als iets veroorzaakt wordt door 2 problemen die in se niets met mekaar te maken hebben, werkt het verlammend als je steeds beide problemen steeds terug op een hoopje gooit.Maar dit is toch gewoon oneerlijk? Pardal zegt letterlijk dat er een kwalliteitsvolle strafuitvoering moet zijn. Dus dat er gestraft moet worden. En dan ga jij hem aansmeren dat hij zegt dat er niét gestraft moet worden, en hem uitleggen waarom straffeloosheid een probleem is? Dat zegt hij zelf toch al?
Er is gewoon ook voor sommige mensen een tweede luik aan: het maatschappelijke probleem. En de straf is noodzakelijk en moet uitgevoerd worden. Maar de aanpak van die maatschappelijke grond evenzeer. Doe je het één zonder het ander, blijft het dweilen met de kraan open.
Dus ook al schrijft iedereen hier "straffen uitvoeren, straffeloosheid is een probleem", toch gebruiken we de maatschappelijke kant als een excuus om straffeloosheid niet aan te pakken? Ook al willen we dat straffeloosheid wordt aangepakt en straffen worden uitgevoerd, toch willen we dat eigenlijk niet?Als iets veroorzaakt wordt door 2 problemen die in se niets met mekaar te maken hebben, werkt het verlammend als je steeds beide problemen steeds terug op een hoopje gooit.
In dit geval zijn die twee zaken de maatschappelijke problemen enerzijds en anderzijds de straffeloosheid op het einde van een begeleidingstraject dat reeds alle andere paden bewandelde. Dat laatste is perfect op te lossen, daar is enkel budget en een plan voor nodig. Daar steeds die maatschappelijke problemen weer bijsleuren is vermoeiend en klinkt als een excuus om de atraffeloosheid niet aan te pakken. Dat is identiek wat onze politiek de afgelopen decennia deed en dan gebeurt er in de praktijk wat we nu doen: lijdzaam toezien.
Want in de maatschappelijke problemen wordt ook geld gepompt, en ook dat faalt. En nogmaals, dat staat totaal los van de straffeloosheid waar mijn post 100% over ging.
Dus als een begeleidingstraject faalt dan moet je straffen. PUNT. Het is nergens voor nodig een falend front te blijven koppelen aan een front dat duidelijk te winnen valt met geld uit te geven. Anders ondermijn je ook de medewerking van anderen in trajecten. Als Pardal daar weer de oorzaken achterplakt is het heel eerlijk dat ik daarop reageer.
Zoals Sneeuwstorm al zegt: als er wel straffen worden uitgevoerd gaan sommige van die anderen misschien toch 2 keer nadenken voor ze die molotov gooien.Je kunt oneindig veel geld steken in repressie, maar als je niks doet aan het maatschappelijke probleem, is het volgend jaar weer van dat. En het jaar erna ook weer. Misschien anderen, omdat die eerste nog vastzitten, maar dat gaat niet wég.
Oké, je hebt het dan over het afschrikeffect. En daarvoor zeg ik dat front 1 niet helpt, of toch niet als structurele oplossing voor het probleem. Los daarvan ben ik nog altijd akkoord met striktere en vooral véél tijdigere uitvoering van straffen, en akkoord met het feit dat er straffen moéten zijn. Maar je gaat front 2 -de maatschappelijke problemen- niet oplossen met die straffen en dus ook geen langetermijnoplossing bieden zodat het niet telkens blijft gebeuren. Daarvoor heb je echt andere zaken nodig, dus niet hopen dat 1 ook wel werkt voor front 2. Want daarvan staat vast dat dat niet zo is:Zoals Sneeuwstorm al zegt: als er wel straffen worden uitgevoerd gaan sommige van die anderen misschien toch 2 keer nadenken voor ze die molotov gooien.
Uitgesproken straffen van onder twee jaar wel uitvoeren is niet “oneindig veel geld steken in repressie”, maar terugkeren naar een normale situatie waar een rechter en politie niet totaal voor jan lul staan als de dader financieel niet te pluimen valt.
Die politiemacht die we elk jaar moeten mobiliseren kost ook veel geld, en de schade passeert misschien via een verzekering, maar uiteindelijk betalen jij en ik die ook.
Verder ben ik blij dat zowel jij als Pardal akkoord gaan dat beide fronten moeten aangepakt worden. En 1 front is vrij duidelijk: er moeten gevangenis plaatsen bijkomen. Alle partijen en hun kiezers die als men wijst op straffeloosheid trachten errond te fietsen door dan direct over het andere front van maatschappelijke problemen te beginnen zijn verantwoordelijk voor de jarenlange escalatie van dit probleem.
Ik heb nergens beweerd dat maatschappelijke problemen via straffen opgelost zouden worden, noch dat het afschrikeffect ervoor zal zorgen dat criminaliteit tot nul herleid wordt.Oké, je hebt het dan over het afschrikeffect. En daarvoor zeg ik dat front 1 niet helpt, of toch niet als structurele oplossing voor het probleem. Los daarvan ben ik nog altijd akkoord met striktere en vooral véél tijdigere uitvoering van straffen, en akkoord met het feit dat er straffen moéten zijn. Maar je gaat front 2 -de maatschappelijke problemen- niet oplossen met die straffen en dus ook geen langetermijnoplossing bieden zodat het niet telkens blijft gebeuren. Daarvoor heb je echt andere zaken nodig, dus niet hopen dat 1 ook wel werkt voor front 2. Want daarvan staat vast dat dat niet zo is:
![]()
Do harsher punishments deter crime?
It’s easy to think that the threat of punishment will simply dissuade someone from doing the wrong thing. But it turns out that deterring would-be criminals by instilling doubt or fear of the consequences is more tale than truth.www.unsw.edu.au
![]()
Do long jail sentences stop crime? We ask the expert
Penelope Gibbs, former magistrate and founder of Transform Justice, on whether harsher sentences are effectivewww.theguardian.com
Waarom komen politiekers niet met een gelijkaardig plan van aanpak?
Heel moeilijk is dat toch niet...
Omdat die mensen ook potentiële kiezers zijn die men niet graag verliest/tegen de borst stoot?
En boetes betalen? Van de uitkering/leefloon?
Vestzak broekzak operatie
Ik lees hier zaken zoals maatschappelijk probleem, leven in "mensonwaardige omstandigheden", enzoverder.
Komaan jongens, welke mensonwaardige omstandigheden?
In Belgie krijg je alle kansen.
Vrije toegang tot (bijna gratis) onderwijs.
Uitkeringen allerhande voor families die het moeilijk hebben.
Goedkoop publiek transport en toegang tot sport- en andere faciliteiten.
Enorm softe aanpak als je iets mispeutert.
Dat je als armer gezin niet de laatste iphone zal kunnen kopen of jaarlijks op vakantie kunt gaan? Daar kan ik inkomen.
Maar de basisbehoeften (bed, bad, brood) zijn in Belgie voor (bijna) iedereen gedekt.
En toch zit je met een grote groep veelal allochtone jongeren die er een sport van maken om altijd en overal boel te zoeken en hulpverleners -alsook andere brave burgers- het leven zuur te maken (eufemistisch gesteld).
De fout ligt niet bij de maatschappij. Het ligt volledig bij de individuen in kwestie en hun families.
Het totaal gebrek aan respect voor de instituten en de maatschappij in het algemeen getuigt van een groot cultureel/opvoedingsprobleem.
Er zijn zoveel landen waar er sprake is van extreme armoede, waar sommige kinderen niet naar school kunnen gaan en waar de sociale ladder opklimmen effectief zo goed als onmogelijk is (itt Belgie).
En toch zie je dat soort anti-sociaal en soms crimineel gedrag daar niet op grote schaal.
Men moet gewoon veel strenger optreden voor wie zich misdraagt.
En akkoord, de oplossing ligt niet alleen in het "opsluiten" van die minderjarigen. De aanpak moet breder. Maar de fout (zelfs deels) leggen bij de "maatschappij", daar ben ik niet mee akkoord. Behalve als je daarmee verwijst naar teveel laissez-faire/softe aanpak.
Als je volgende zaken toepast, ben ik zeker dat het gros van het probleem opgelost is op een paar jaar tijd. Je gaat nog steeds een kleine groep "die hards" hebben, maar voor hen dien je dan over te gaan tot extreme repressie en langdurige opsluiting.
Voor alle minderjarige overtreders:
*Beginnen met boetes voor de minste overtreding, en die stapsgewijs doen stijgen bij nieuwe overtredingen. Boetes dienen op korte termijn geind te worden (bvb. politie die thuis langskomt bij de ouders binnen x dagen/weken). Niet betalen = meteen naar stap 2
*Vervolgens verplicht sociaal/psychologisch/cultureel traject (voor kind + ouders!) bij herhaald wangedrag. Niet komen opdagen of te weinig inzet tonen = zware gevolgen.
Als deel van dat traject een verplichte deelname van het kind aan culturele- en sportactiviteiten buiten hun standaardomgeving (bvb kind uit Kuregem wordt verplicht ingeschreven in sportclub in andere gemeente) om uit hun "bubbel" te stappen. Publiek transport is vrijwel overal beschikbaar.
Ook een verplichte werkstraf in de vorm van maatschappelijk werk om de jongeren meer voeling te doen krijgen met de maatschappij.
*Kindergeld en andere uitkeringen (inclusief eventuele werkloosheidsuitkering van de ouders, sociaal tarief, etc.) stapsgewijs verminderen of volledig afnemen bij herhaald recidivisme.
*Jeugdgevangenis en (her)opvoedingskampen voor de zware gevallen en degenen die het bovenstaand traject niet serieus nemen.
In mijn ogen is dat een heel humane aanpak, een goede mix tussen culturele heropvoeding en straffen (financieel + fysieke opsluiting).
Waarom komen politiekers niet met een gelijkaardig plan van aanpak?
Heel moeilijk is dat toch niet...
"Een kale kip kun je niet pluimen"Ja, daar wringt het schoentje natuurlijk.
Kiesvee.
Nochtans denk ik dat de overgrote meerderheid van de mensen wel te vinden zijn voor zo'n actieplan.
--
Als de ouders de boetes niet proactief willen of kunnen betalen, dient er inderdaad rechtstreeks beslag te worden gelegd op loon/uitkering.
En als de situatie zich blijft herhalen, is het de uitkering zelf die -10%, -20%, -50%, ... gaat voor een periode van x maanden. Te beginnen met kinderbijslag, daarna werkloosheidsuitkering, enzoverder.
Eens zien hoe hard de ouders dan hun best doen om zoon- of dochterlief binnen te houden en normaal gedrag te doen vertonen.
Men mag niet onderschatten hoeveel van die ouders een 'je m'en foutisme' attitude hebben bij het gedrag van hun kinderen. Dat gaat er rap uit gaan als je aan hun centen komt.
De goed nieuws show blijkt toch relatief jammer genoeg...In Antwerpen hebben ze voor alternatieven gezocht voor jongeren samen met opbouwwerkers, maar ook vanuit hun eigen netwerk
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/kijk/2...-opnames-spoed-clip-clp-d6c55825-5a64-478e-b/
https://www.hln.be/antwerpen/antwer...ngeren-dat-maakt-een-groot-verschil~ad288dde/
Zou daar een verschil zitten met Brussel? Ik ken Brussel niet goed genoeg om te stellen dat er te weinig plaatsen zijn waar jongeren terecht konden.
Goh ja. Misschien zonder die opbouwwerkers waren het er veel meer geweest?De goed nieuws show blijkt toch relatief jammer genoeg...
De goed nieuws show blijkt toch relatief jammer genoeg...
Ik ben in dergelijke onderwerpen zelden akkoord met Pardal, maar nu ga ik hem wel eens bijstaan. Er komt dus een link met, uiteraard onaanvaardbare, ongeregeldheden in Antwerpen. Maar de ongeregeldheden in Brussel zijn er in een veelvoud.Goh ja. Misschien zonder die opbouwwerkers waren het er veel meer geweest?
Niet dat ik dit gedrag goedkeur, verre van.
Inderdaad, het beleid heeft dus weldegelijk invloed. In Brussel kunnen de sossen en groenen gewoon onregemd hun gang gaan. Qua beleid zijn we de vat op Brussel al grotendeels kwijt, en de praktijk volgt gewoon. Laat dat nog 20 jaar zo verdergaan en het enige dat we nog kunnen doen is er een hek met douaniers rond zetten om de Brusselse rand misschien nog te redden.In Antwerpen dan toch, in Brussel zie ik het ook niet echt beter worden.
Een gelijkwaardige aanpak zou ook al een begin zijn.
Als ik het goed begrepen heb is het niet de Stad Antwerpen die een alternatief heeft voorzien, maar de moskee en Saamo(opbouwwerkers).Inderdaad, het beleid heeft dus weldegelijk invloed. In Brussel kunnen de sossen en groenen gewoon onregemd hun gang gaan. Qua beleid zijn we de vat op Brussel al grotendeels kwijt, en de praktijk volgt gewoon. Laat dat nog 20 jaar zo verdergaan en het enige dat we nog kunnen doen is er een hek met douaniers rond zetten om de Brusselse rand misschien nog te redden.
En Saamo en voor een stukje ook de moskee leven toch van subsidies? En het beleid wordt toch geacht om in het oog te houden waaraan dat gespendeerd wordt? In Antwerpen heeft deze vzw en moskee dus goed werk geleverd, en dat is mooi, het toont aan dat het kan.Als ik het goed begrepen heb is het niet de Stad Antwerpen die een alternatief heeft voorzien, maar de moskee en Saamo(opbouwwerkers).