Rellen en de aanpak ervan

Want in jouw redenering zie ik onder de 18 jaar is het gedrag veroorzaakt door slecht opvoeding, na 18 jaar is hetzelfde gedrag een vrije keuze?

Slechte opvoeding is één onderdeel. Maar er zijn nog meerdere randfactoren die bijdragen.
Maar op het einde van de rit praat geen enkele situatie, hoe mensonterend dan ook, het bekogelen van brandweer en hulpverleners met molotov cocktails goed.
Dan overschrijd je gewoon vele morele grenzen en verdien je echt om zeer zwaar gestraft te worden, en is gepast geweld dat toegepast wordt op u gewoon veroorloofd.

Slechte opvoeding is één onderdeel. Maar er zijn nog meerdere randfactoren die bijdragen.
Maar op het einde van de rit praat geen enkele situatie, hoe mensonterend dan ook, het bekogelen van brandweer en hulpverleners met molotov cocktails goed.
Akkoord hiermee
Dan overschrijd je gewoon vele morele grenzen en verdien je echt om zeer zwaar gestraft te worden, en is gepast geweld dat toegepast wordt op u gewoon veroorloofd.
Overschrijden we ook geen morele grens door mensen te laten leven in mensonwaardige omstandigheden?

We worden zelfs veroordeeld hoe we omgaan met onze gedoneerde. Kunnen we dan verwachten dat deze na hun straftijd klaar zijn om zich terug in de maatschappij los te laten zonder recedivisme?
Individuele verantwoordlijkheid >>>>> omgevingsfactoren
Klopt voor mij niet, geen voorstander van het individueel schuldmodel

Sterker nog we zijn maar verantwoordelijk voor een klein stukje van hetgeen ons overkomt.
Als je ook maar een greintje opvoeding hebt meegekregen en geen verstandelijke beperking hebt (d.w.z. IQ > 80) is het geen rocket science om te snappen dat dit gedrag uit den boze zou moeten zijn. Ook voor wie in een vervelende wijk opgroeit en minder mogelijkheden tot vertier heeft dan de gemiddelde Vlaming in St Martens Latem - om een ander uiterste te nemen.

Aangezien ik niet geloof dat deze jongeren dommer zijn dan de gemiddelde jongere die dit gedrag niet vertoont, lijkt een totaal gebrek aan opvoeding de belangrijkste oorzaak. Als ik gedrag had tentoongespreid wat ik die jongeren zie presteren gisterenavond dan hadden m'n ouders me onterfd bij wijze van spreken en ze zouden helemaal gelijk hebben gehad.
Voor mij kan jij en je situatie niet vergelijken met die van die jongeren, zelfs niet in de verste verte.

Het enige wat je kan proberen te doen is iemand anders zijn gedrag proberen te begrijpen.
De oorzaak ligt in gebrek aan discipline, slechte opvoeding, jongens die alles mogen van hun ouders. Als ouders hun kinderen niet opvoeden dan is het aan de staat om daar gevolgen aan te verbinden.
Stel dat dit zo zou zijn. Dan zie ik dit als iedereen onder de 18 jaar: slechte opvoeding. Iedereen boven de 18 jaar eigen schuld.

Als de ouders en hun ouders en hun ouders het niet hebben meegekregen, wat kan je dan verwachten van die hun kinderen?
Betekent niet dat we de leefomstandigheden van mensen die het lastig(er) hebben niet moeten verbeteren. Maar niemand in België leeft in zulke omstandigheden die gedrag zoals gisteren (en ook al veel eerder) kunnen verklaren, en al helemaal geen begrip kunnen opwekken. Ja, het zuigt als je met je 5 zussen en broers in een klein huis moet wonen. Deal with it en doe iets met je leven ipv alles te vergooien met gestoord gedrag tegenover mensen die letterlijk hun werk komen doen om anderen te helpen.
Mensen in België leven wel in die omstandigheden dat er op een bepaald moment in hun denken het ok wordt om dit te doen.
Een belangrijke factor is toch het gebrek aan starfuitvoering?
Als mensen met veel praktijkervaring bij parket, onderzoeksrechters, rechters enz vinden dat het voor bepaalde individu's al zo ver gaat dat het toch eens tijd wordt voor een gevangenisstraf, zien we dat die niet uitgevoerd wordt.
Helemaal akkoord en zeker als we gaan spreken over kwaliteitsvolle strafuitvoering
En jij vindt dat we wel nog steeds de gulden middenweg bewandelen? Dat klopt toch niet?
Dat is een probleem dat inderdaad al decennia lang aansleept en niet op 1 2 3 opgelost zal zijn, want die inhaalbeweging kost veel geld.

Maar dit decennia lang falen van onze politiek kan je toch niet onder de mat vegen als "we weten niet precies wat de achterliggende oorzaken zijn"? Er lopen er simpelweg veel los die zouden moeten vast zitten volgens bekwame mensen die de oorzaken goed genoeg kennen. Het enige argument dat je hier kan aanhalen als reden is dat veel mensen op dezelfde partijen blijven stemmen die geen deftig plan op tafel leggen om strafuitvoering weer op de rails te krijgen.
Met alleen straffen komen we er niet. Dan blijf je het individu straffen terwijl het gaan over een maatschappelijk probleem.
Onderstaand is de huidige situatie. Om bvb 28 maand te krijgen moet je al serieus de Jan uitgehangen hebben. In dat geval zit je dus een dikke 3 maand binnen. Alles onder de 2 jaar is al helemaal een lachertje.
Ik vind dit allesbehalve de gulden middenweg, maar eerder FAFO van de belgische kiezer.
Helemaal akkoord dat het beleid afgestemd is op kiezers en niet op het probleem

Ik denk inderdaad dat ouderlijk gezag veel sneller in vraag zou moeten gesteld worden als blijkt dat datzelfde ouderlijk gezag volledig ontbreekt. Ik vind dat overigens een erg vergaande maatregel maar als dat er voor kan zorgen dat een crapuleuze 15 jarige misschien toch nog een functioneel lid van de samenleving kan worden enkele jaren later is het wat mij betreft een goede trade-off.

Dat moet overigens wat mij betreft nooit de eerste maatregel zijn waarnaar gegrepen wordt, balorig gedrag kan zeker een keer geëxcuseerd worden want kinderen doen soms domme dingen. Ik kan je vertellen dat een goede ouder die zich iets aantrekt van z'n kinderen zijn kind geen 2x de brandweer zou laten aanvallen met vuurwerk, brand stichten, zwaar geweld gebruiken. Soms heb je dat gedrag niet in de hand & dan zoek je hulp. Mijn ouders zouden me gewoon zelf gaan aangeven voor dat soort gedrag ipv het te vergoeilijken (kijk naar die ouders van reljeugd in Kuregem, enige wat ze konden aanbrengen is die gast die zichzelf doodreed tegen een politiecombi, als dat je argument is zijn ze gewoon op voor je begonnen bent).

Ik denk dat jongeren nog om te kneden zijn zolang ze niet te ver weg zijn afgegleden. Ik denk niet dat 18 jaar een cut-off point is, sommige jongeren zijn vast nog later om te vormen tot normale burgers zonder zware ingrepen zoals celstraf, voor sommigen is het wellicht al eerder te laat.
Ik verwijs naar mijn eerder antwoord op je vorige post.

Volgens mij krijg je dit nooit helemaal rechtgezet. Die buurt in Anderlecht (Brussel) is bekend om de drugshandel. Dan weet je al genoeg.
Dan weet je inderdaad dat personen in die wijk zo uitzichtloos zijn, dat ze denken dat drugshandel een oplossing is.

Verander de omstandigheden en dan verdwijnt de drugshandel. Anders gewoon de wijk platgooien en de koop en huur prijzen van woningen opdrijven.

Heeft er iemand iets gelezen over incidenten/rellen in Frankrijk zoals Parijs? Ik dacht dat het daar de vorige jaren nog veel grimmiger aan toe ging dan bij ons in Brussel, maar tot op heden heb ik niets van gelijkaardige zaken vernomen?

Nieuwjaar is geen nieuw fenomeen, het is een jaarlijkse traditie en ondertussen uitgegroeid naar een barometer waar we achteraf kunnen zeggen hoe hard het uit de hand is gelopen en hoe geïntegreerd bepaalde volkeren in onze samen leaving zijn.

Conclusie het wordt alleen maar erger. Logica daaraan gekoppeld moet je dus afwijken van je huidig beleid.

Het is altijd interessant hoe het in andere Landen eraan toe gaat. Kijk eens naar Polen, daar lachen ze wel in hun vuist met de situaties die zich in West Europa voordoet.

Ja kijk, om te beginnen al gewoon een algemeen vuurwerkverbod voor niet-professionals. Tzal mss ook niet veel helpen maar het gaat mss wel iets doen... Vuurwerk is wel eens leuk om naar te kijken maar wat heb je er aan.... Je schiet letterlijk je geld weg, zo'n standaard vuurwerkshowke duurt ook een 10-tal minuten en dan zit het er ook weer op, nen hoop dieren bang, en zoals altijd ook weer verwondingen.
Dat een minderheid het verpest voor de goeien is zo, maar dat is bij veel dingen zo en bij vuurwerk zou ik het alvast niet erg vinden dat het daardoor gwn fini is..

Nieuwjaar is geen nieuw fenomeen, het is een jaarlijkse traditie en ondertussen uitgegroeid naar een barometer waar we achteraf kunnen zeggen hoe hard het uit de hand is gelopen en hoe geïntegreerd bepaalde volkeren in onze samen leaving zijn.

Conclusie het wordt alleen maar erger. Logica daaraan gekoppeld moet je dus afwijken van je huidig beleid.

Het is altijd interessant hoe het in andere Landen eraan toe gaat. Kijk eens naar Polen, daar lachen ze wel in hun vuist met de situaties die zich in West Europa voordoet.

Langs de andere kant moet men het in Polen wel rooien met gemiddeld de helft van het maandelijks salaris, heeft men beduidend minder comfortabele auto's voor langere tijd (~9 jaar vs ~15 jaar), en is een appartement/huis gemiddeld 50% kleiner.

Allez, wel fijn dat ze toch 1 dag per jaar eens in hun vuistje kunnen lachen.

Langs de andere kant moet men het in Polen wel rooien met gemiddeld de helft van het maandelijks salaris, heeft men beduidend minder comfortabele auto's voor langere tijd (~9 jaar vs ~15 jaar), en is een appartement/huis gemiddeld 50% kleiner.

Allez, wel fijn dat ze toch 1 dag per jaar eens in hun vuistje kunnen lachen.

Zoals multiboxer aangeeft maak je de rare anekdote dat je dus veiligheid wilt opgeven voor welvaart?

Verder klopt je info niet: In het algemeen kun je met een salaris van €1800 per maand comfortabel leven in Polen, mits je redelijke uitgaven doet. Dit bedrag is voldoende om de basiskosten te dekken, zoals huisvesting, voeding en transport. Je hebt ook wat geld over voor ontspanning en sparen.

En het gemiddeld salaris van Polen =1800.

Polen maakt grote stappen op dat vlak, vele Poolse arbeiders trekken van West Europa terug naar hun thuisland net omwille van die verbeterde economische situatie.

Het is trouwens niet men intentie geweest om de volledige natie als vergelijking te nemen, het is echter wel zo dat Polen op het vlak dat van toepassing is op dit topic een duidelijke andere koers heeft ingeslagen dan West Europese landen. Zij plukken daar dus wel degelijk de vruchten van af. Terreur aanvallen is bij hun bijvoorbeeld ook niet van toepassing.

Kort gezegd Polen heeft op dit specifieke vlak dus de veel betere keuze gemaakt dan de makke goed gelovige westerse landen.

Zoals multiboxer aangeeft maak je de rare anekdote dat je dus veiligheid wilt opgeven voor welvaart?

Verder klopt je info niet: In het algemeen kun je met een salaris van €1800 per maand comfortabel leven in Polen, mits je redelijke uitgaven doet. Dit bedrag is voldoende om de basiskosten te dekken, zoals huisvesting, voeding en transport. Je hebt ook wat geld over voor ontspanning en sparen.

En het gemiddeld salaris van Polen =1800.

Polen maakt grote stappen op dat vlak, vele Poolse arbeiders trekken van West Europa terug naar hun thuisland net omwille van die verbeterde economische situatie.

Het is trouwens niet men intentie geweest om de volledige natie als vergelijking te nemen, het is echter wel zo dat Polen op het vlak dat van toepassing is op dit topic een duidelijke andere koers heeft ingeslagen dan West Europese landen. Zij plukken daar dus wel degelijk de vruchten van af. Terreur aanvallen is bij hun bijvoorbeeld ook niet van toepassing.

Kort gezegd Polen heeft op dit specifieke vlak dus de veel betere keuze gemaakt dan de makke goed gelovige westerse landen.

Ten eerste maak ik die anekdote niet, dat ik veiligheid wil opgeven voor welvaart. Jij stelt dat ze in Polen in hun vuistje lachen betreffende hoe Nieuwjaarsnacht verloopt in West Europa. Fijn. Ik maak de kanttekening dat ze de overige 364 dagen weinig te lachen hebben in vergelijking met West Europa. Dus ik vraag me af wat de meerwaarde is van de opmerking dat men in Polen lacht over hoe Nieuwjaar in West Europa verlopen is. Het leven is meer dan wat er op 1 nacht, in 1 specifieke stad, gebeurt.

Ten tweede dank ik u voor de feedback over Polen, maar gezien ik daar momenteel reeds 12 jaar wonende ben, durf ik te stellen iets beter op de hoogte te zijn van de economische realiteit daar, gezien ik het dagelijks ondervind. Ik sprak niet over "een comfortabel leven", gezien dat een subjectief gegeven is. Ik sprak over cijfers. Gemiddeld salaris in Belgie is 4000 euro per maand, in Polen 1700 (en daar wordt ook tegen de 40% belastingen op betaald). Gemiddelde leeftijd auto in Belgie is 9,5 jaar, in Polen 14,5 jaar. En gemiddeld aantal kamers in een huis per persoon in Belgie bedraagt 2,1 en in Polen 1,1. 50% van de mensen onder 35 jaar woont nog bij de ouders omdat het niet haalbaar is om een woning te kopen. De huur- en aankoopprijzen zijn in de Poolse steden bijna op Belgisch niveau.

Bon, wel serieus off-topic natuurlijk maar gewoon ter opmerking dat ik tijdens Nieuwjaar inderdaad niet bang moest zijn om mijn auto uitgebrand terug te vinden. Al durf ik te stellen dat niemand in dit topic daarvoor diende te vrezen...

Met alleen straffen komen we er niet. Dan blijf je het individu straffen terwijl het gaan over een maatschappelijk probleem.
Eerst ga je akkoord met "kwaliteitsvolle strafuitvoering", maar dan opnieuw veeg je de aanpak van straffeloosheid onder de mat als "een individu straffen voor een maatschappelijk probleem"... Terwijl die twee absoluut niets met mekaar te maken hebben, dus stop daar aub mee.

Eens een rechter beslist dat er een effectieve straf nodig is heeft dat individu al vele kansen gehad om zich te herpakken, zijn de sociale factoren bekeken, heeft men een cursussen opgelegd gekregen enz... Als begeleiding niet helpt, als er geen medewerking is of er is sprake van zware recidive, dan is een effectieve straf de enige uitweg, en het is dan ook belangrijk dat die uitgevoerd wordt. Nu gebeurt dat gewoonweg niet en weet iedereen dat je aan dat hele traject je voeten kan vegen zonder gevolgen.
Dat men het lef heeft ordehandhavers of hulpverleners aan te vallen heeft ongetwijfeld ook met die straffeloosheid te maken.

Laatst bewerkt:
We gaan hier niet toestaan dan een volledige bevolkingsgroep over dezelfde kam geschoren wordt
Ten eerste maak ik die anekdote niet, dat ik veiligheid wil opgeven voor welvaart. Jij stelt dat ze in Polen in hun vuistje lachen betreffende hoe Nieuwjaarsnacht verloopt in West Europa. Fijn. Ik maak de kanttekening dat ze de overige 364 dagen weinig te lachen hebben in vergelijking met West Europa. Dus ik vraag me af wat de meerwaarde is van de opmerking dat men in Polen lacht over hoe Nieuwjaar in West Europa verlopen is. Het leven is meer dan wat er op 1 nacht, in 1 specifieke stad, gebeurt.

Ten tweede dank ik u voor de feedback over Polen, maar gezien ik daar momenteel reeds 12 jaar wonende ben, durf ik te stellen iets beter op de hoogte te zijn van de economische realiteit daar, gezien ik het dagelijks ondervind. Ik sprak niet over "een comfortabel leven", gezien dat een subjectief gegeven is. Ik sprak over cijfers. Gemiddeld salaris in Belgie is 4000 euro per maand, in Polen 1700 (en daar wordt ook tegen de 40% belastingen op betaald). Gemiddelde leeftijd auto in Belgie is 9,5 jaar, in Polen 14,5 jaar. En gemiddeld aantal kamers in een huis per persoon in Belgie bedraagt 2,1 en in Polen 1,1. 50% van de mensen onder 35 jaar woont nog bij de ouders omdat het niet haalbaar is om een woning te kopen. De huur- en aankoopprijzen zijn in de Poolse steden bijna op Belgisch niveau.

Bon, wel serieus off-topic natuurlijk maar gewoon ter opmerking dat ik tijdens Nieuwjaar inderdaad niet bang moest zijn om mijn auto uitgebrand terug te vinden. Al durf ik te stellen dat niemand in dit topic daarvoor diende te vrezen...
Modedit: stuk verwijderd. Zie rode tekst

Trouwens, de belasting is in Polen 32% in de hoogste schijf. Je kan qua economische vooruitgang het land niet vergelijken met een rijk westers land dat door de kolonisatie heel veel economische winst had, en waar de industriële revolutie heel wat eerder doorbrak door de geografische ligging.

Qua veiligheid is het wel zo dat als je huis in de fik staat op oudjaar of dat als je naar de spoed moet, dat je geen schrik moet hebben of de ambulance/brandweer niet onderweg belaagd gaat worden door molotov cocktails of brandbommen. Waar ben je mee bezig als je dan als land een gedoogbeleid voert, jaar op jaar?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik gok ook dat de gemiddelde witte, gegoede middenklasse, BG'er niet in een van de risicobuurten woont.

De voornaamste slachtoffers zijn de (doorgaans allochtone) omwonenden wiens auto of winkelruit sneuvelt.

Ik vind het dan ook vreemd dat de vraag naar strenge repressie door sommigen als racisme wordt beschouwd. Ik zou eerder het tegendeel beweren: straffeloosheid is racistisch, aangezien daarmee de allochtone omwonenden in de kou blijven staan.

Ten eerste maak ik die anekdote niet, dat ik veiligheid wil opgeven voor welvaart. Jij stelt dat ze in Polen in hun vuistje lachen betreffende hoe Nieuwjaarsnacht verloopt in West Europa. Fijn. Ik maak de kanttekening dat ze de overige 364 dagen weinig te lachen hebben in vergelijking met West Europa.
Dat is geen kanttekening dat is gewoon een laffe vorm van whataboutism over een onderwerp dat helemaal niks met rellen of migratie te maken heeft. Of ken jij de lagere lonen in Polen toe aan het gebrek aan openstaande deuren voor massamigratie? Zeg dat dan zo he?

Trouwens, de belasting is in Polen 32% in de hoogste schijf.

Ik, in de hoogste schijf, betaal bijna 55% belastingen en Poolse equivalent van RSZ samen.
In de laagste schijf zit je tegen de 40% aan, belastingen en RSZ samen.

Wel naar alles kijken he, en niet gewoon snel googelen achter de salarisbelasting. In Belgie ga je toch ook niet spreken over hoeveel je salaris bedraagt na afhouding bedrijfsvoorheffing maar voor de RSZ eraf is getrokken?

Ik gok ook dat de gemiddelde witte, gegoede middenklasse, BG'er niet in een van de risicobuurten woont.

De voornaamste slachtoffers zijn de (doorgaans allochtone) omwonenden wiens auto of winkelruit sneuvelt.
Is dat? Ik dacht dat vooral de duurdere auto’s geviseerd werden.

Eerst ga je akkoord met "kwaliteitsvolle strafuitvoering", maar dan opnieuw veeg je de aanpak van straffeloosheid onder de mat als "een individu straffen voor een maatschappelijk probleem"... Terwijl die twee absoluut niets met mekaar te maken hebben, dus stop daar aub mee.

Eens een rechter beslist dat er een effectieve straf nodig is heeft dat individu al vele kansen gehad om zich te herpakken, zijn de sociale factoren bekeken, heeft men een cursussen opgelegd gekregen enz... Als begeleiding niet helpt, als er geen medewerking is of er is sprake van zware recidive, dan is een effectieve straf de enige uitweg, en het is dan ook belangrijk dat die uitgevoerd wordt. Nu gebeurt dat gewoonweg niet en weet iedereen dat je aan dat hele traject je voeten kan vegen zonder gevolgen.
Dat men het lef heeft ordehandhavers of hulpverleners aan te vallen heeft ongetwijfeld ook met die straffeloosheid te maken.
Maar dit is toch gewoon oneerlijk? Pardal zegt letterlijk dat er een kwalliteitsvolle strafuitvoering moet zijn. Dus dat er gestraft moet worden. En dan ga jij hem aansmeren dat hij zegt dat er niét gestraft moet worden, en hem uitleggen waarom straffeloosheid een probleem is? Dat zegt hij zelf toch al?

Er is gewoon ook voor sommige mensen een tweede luik aan: het maatschappelijke probleem. En de straf is noodzakelijk en moet uitgevoerd worden. Maar de aanpak van die maatschappelijke grond evenzeer. Doe je het één zonder het ander, blijft het dweilen met de kraan open.

Ik vind het stemmingmakerij om een land te nemen dat achter het Ijzeren Gordijn lag en daarna nog jaren uitvoerder was van goedkope werkkrachten, en te doen alsof die gewoon een andere keuze hebben gemaakt en daar de vruchten van plukken. Ik vermoed dat @Général Zantas zijn posts ook daarop doelen.
Nuja, de overige 364 dagen moet je als vrouw in België ook niet te haram gekleed gaan of je wordt ook lastig gevallen door diezelfde bevolkingsgroep op straat.

Trouwens, de belasting is in Polen 32% in de hoogste schijf. Je kan qua economische vooruitgang het land niet vergelijken met een rijk westers land dat door de kolonisatie heel veel economische winst had, en waar de industriële revolutie heel wat eerder doorbrak door de geografische ligging.

Qua veiligheid is het wel zo dat als je huis in de fik staat op oudjaar of dat als je naar de spoed moet, dat je geen schrik moet hebben of de ambulance/brandweer niet onderweg belaagd gaat worden door molotov cocktails of brandbommen. Waar ben je mee bezig als je dan als land een gedoogbeleid voert, jaar op jaar?
Ik vind de situatie van gettowijken gaan veralgemenen alsof men in heel België moet vrezen om aangesproken te worden op de kledij en als hulpverlener belaagd te worden ook ettelijke stappen te ver hoor.

Zoals hieronder ook gezegd ziet het merendeel van ons de beelden de dag erna, waar we eens met ons hoofd schudden en verder gaan met ons leven.

Ik kan me helemaal vinden in meer repressie op oudejaarsnacht maar opmerkingen aangaande de reden dat een groep mensen zich kennelijk zo hard geen deel voelt van deze maatschappij vind ik wel relevant.

Ik vind het dan ook vreemd dat de vraag naar strenge repressie door sommigen als racisme wordt beschouwd. Ik zou eerder het tegendeel beweren: straffeloosheid is racistisch, aangezien daarmee de allochtone omwonenden in de kou blijven staan.
Zijn er dan veel mensen die logische en rationele repressie als racisme zien? Er zal altijd een fractie mensen enkel preventief willen werken, maar volgens mij zal het altijd neerkomen op preventie én repressie. Enfin, daarover zijn (hier) al boeken geschreven.

IMO is het wel schadelijk voor het debat om allerlei debiele uitspraken te doen over mensen steriliseren, zo geef je mensen die tegen repressie zijn gewoon munitie.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan