Slechte opvoeding is één onderdeel. Maar er zijn nog meerdere randfactoren die bijdragen.
Maar op het einde van de rit praat geen enkele situatie, hoe mensonterend dan ook, het bekogelen van brandweer en hulpverleners met molotov cocktails goed.
Akkoord hiermee
Dan overschrijd je gewoon vele morele grenzen en verdien je echt om zeer zwaar gestraft te worden, en is gepast geweld dat toegepast wordt op u gewoon veroorloofd.
Overschrijden we ook geen morele grens door mensen te laten leven in mensonwaardige omstandigheden?
We worden zelfs veroordeeld hoe we omgaan met onze gedoneerde. Kunnen we dan verwachten dat deze na hun straftijd klaar zijn om zich terug in de maatschappij los te laten zonder recedivisme?
Individuele verantwoordlijkheid >>>>> omgevingsfactoren
Klopt voor mij niet, geen voorstander van het individueel schuldmodel
Sterker nog we zijn maar verantwoordelijk voor een klein stukje van hetgeen ons overkomt.
Als je ook maar een greintje opvoeding hebt meegekregen en geen verstandelijke beperking hebt (d.w.z. IQ > 80) is het geen rocket science om te snappen dat dit gedrag uit den boze zou moeten zijn. Ook voor wie in een vervelende wijk opgroeit en minder mogelijkheden tot vertier heeft dan de gemiddelde Vlaming in St Martens Latem - om een ander uiterste te nemen.
Aangezien ik niet geloof dat deze jongeren dommer zijn dan de gemiddelde jongere die dit gedrag niet vertoont, lijkt een totaal gebrek aan opvoeding de belangrijkste oorzaak. Als ik gedrag had tentoongespreid wat ik die jongeren zie presteren gisterenavond dan hadden m'n ouders me onterfd bij wijze van spreken en ze zouden helemaal gelijk hebben gehad.
Voor mij kan jij en je situatie niet vergelijken met die van die jongeren, zelfs niet in de verste verte.
Het enige wat je kan proberen te doen is iemand anders zijn gedrag proberen te begrijpen.
De oorzaak ligt in gebrek aan discipline, slechte opvoeding, jongens die alles mogen van hun ouders. Als ouders hun kinderen niet opvoeden dan is het aan de staat om daar gevolgen aan te verbinden.
Stel dat dit zo zou zijn. Dan zie ik dit als iedereen onder de 18 jaar: slechte opvoeding. Iedereen boven de 18 jaar eigen schuld.
Als de ouders en hun ouders en hun ouders het niet hebben meegekregen, wat kan je dan verwachten van die hun kinderen?
Betekent niet dat we de leefomstandigheden van mensen die het lastig(er) hebben niet moeten verbeteren. Maar niemand in België leeft in zulke omstandigheden die gedrag zoals gisteren (en ook al veel eerder) kunnen verklaren, en al helemaal geen begrip kunnen opwekken. Ja, het zuigt als je met je 5 zussen en broers in een klein huis moet wonen. Deal with it en doe iets met je leven ipv alles te vergooien met gestoord gedrag tegenover mensen die letterlijk hun werk komen doen om anderen te helpen.
Mensen in België leven wel in die omstandigheden dat er op een bepaald moment in hun denken het ok wordt om dit te doen.
Een belangrijke factor is toch het gebrek aan starfuitvoering?
Als mensen met veel praktijkervaring bij parket, onderzoeksrechters, rechters enz vinden dat het voor bepaalde individu's al zo ver gaat dat het toch eens tijd wordt voor een gevangenisstraf, zien we dat die niet uitgevoerd wordt.
Helemaal akkoord en zeker als we gaan spreken over kwaliteitsvolle strafuitvoering
En jij vindt dat we wel nog steeds de gulden middenweg bewandelen? Dat klopt toch niet?
Dat is een probleem dat inderdaad al decennia lang aansleept en niet op 1 2 3 opgelost zal zijn, want die inhaalbeweging kost veel geld.
Maar dit decennia lang falen van onze politiek kan je toch niet onder de mat vegen als "we weten niet precies wat de achterliggende oorzaken zijn"? Er lopen er simpelweg veel los die zouden moeten vast zitten volgens bekwame mensen die de oorzaken goed genoeg kennen. Het enige argument dat je hier kan aanhalen als reden is dat veel mensen op dezelfde partijen blijven stemmen die geen deftig plan op tafel leggen om strafuitvoering weer op de rails te krijgen.
Met alleen straffen komen we er niet. Dan blijf je het individu straffen terwijl het gaan over een maatschappelijk probleem.
Onderstaand is de huidige situatie. Om bvb 28 maand te krijgen moet je al serieus de Jan uitgehangen hebben. In dat geval zit je dus een dikke 3 maand binnen. Alles onder de 2 jaar is al helemaal een lachertje.
Ik vind dit allesbehalve de gulden middenweg, maar eerder FAFO van de belgische kiezer.
Helemaal akkoord dat het beleid afgestemd is op kiezers en niet op het probleem
Ik denk inderdaad dat ouderlijk gezag veel sneller in vraag zou moeten gesteld worden als blijkt dat datzelfde ouderlijk gezag volledig ontbreekt. Ik vind dat overigens een erg vergaande maatregel maar als dat er voor kan zorgen dat een crapuleuze 15 jarige misschien toch nog een functioneel lid van de samenleving kan worden enkele jaren later is het wat mij betreft een goede trade-off.
Dat moet overigens wat mij betreft nooit de eerste maatregel zijn waarnaar gegrepen wordt, balorig gedrag kan zeker een keer geëxcuseerd worden want kinderen doen soms domme dingen. Ik kan je vertellen dat een goede ouder die zich iets aantrekt van z'n kinderen zijn kind geen 2x de brandweer zou laten aanvallen met vuurwerk, brand stichten, zwaar geweld gebruiken. Soms heb je dat gedrag niet in de hand & dan zoek je hulp. Mijn ouders zouden me gewoon zelf gaan aangeven voor dat soort gedrag ipv het te vergoeilijken (kijk naar die ouders van reljeugd in Kuregem, enige wat ze konden aanbrengen is die gast die zichzelf doodreed tegen een politiecombi, als dat je argument is zijn ze gewoon op voor je begonnen bent).
Ik denk dat jongeren nog om te kneden zijn zolang ze niet te ver weg zijn afgegleden. Ik denk niet dat 18 jaar een cut-off point is, sommige jongeren zijn vast nog later om te vormen tot normale burgers zonder zware ingrepen zoals celstraf, voor sommigen is het wellicht al eerder te laat.
Ik verwijs naar mijn eerder antwoord op je vorige post.
Volgens mij krijg je dit nooit helemaal rechtgezet. Die buurt in Anderlecht (Brussel) is bekend om de drugshandel. Dan weet je al genoeg.
Dan weet je inderdaad dat personen in die wijk zo uitzichtloos zijn, dat ze denken dat drugshandel een oplossing is.
Verander de omstandigheden en dan verdwijnt de drugshandel. Anders gewoon de wijk platgooien en de koop en huur prijzen van woningen opdrijven.