Rellen en de aanpak ervan

Afschieten van vuurwerk op personen of molotovcocktails gooien naar iemand is voor mij gelijk aan poging tot moord.

Belgie kennende gaan er eerst weer doden moeten vallen voor er opgetreden wordt

Het is uiteraard geen probleem van het individu. Maar de hele gemeenschap opruimen is nu eenmaal geen realistisch doel.
Iedereen die ze oppakken steriliseren zodat er geen volgende generatie komt zou al een hele stap vooruit zijn.
Dan ga je ervanuit dat het probleem genetisch is, wat ga je doen met de omgevingsfactor?

Het is uiteraard geen probleem van het individu. Maar de hele gemeenschap opruimen is nu eenmaal geen realistisch doel.
Iedereen die ze oppakken steriliseren zodat er geen volgende generatie komt zou al een hele stap vooruit zijn.
Eventjes een vraagje ter verduidelijking: zou jij iedereen die wordt opgepakt voor bepaalde criminele feiten -en welke dan?- "steriliseren zodat er geen volgende generatie komt" of zou je dit enkel doen bij mensen van een bepaalde afkomst?

Indien het tweede, dan lijkt mij dat toch verdacht veel op een racistisch voorstel waarbij men bepaalde bevolkingsgroepen als minderwaardig beziet en ze dus eigenlijk wil "uitroeien" in bepaalde delen van het land door middel van sterilisatie. Dat is geen al te fraai beeld, dus vraag ik even om verduidelijking.

Laatst bewerkt:
Dan ga je ervanuit dat het probleem genetisch is, wat ga je doen met de omgevingsfactor?
Dat er bij bepaalde gemeenschappen veel meer rotte appels zitten als bij andere lijkt me duidelijk, of ga je het licht van de zon ontkennen?
Ik zou enkel straffen op basis daden, geen enkele omgevingsfactor wettigt geweld tov hulpdiensten.

Eventjes een vraagje ter verduidelijking: zou jij iedereen die wordt opgepakt voor bepaalde criminele feiten -en welke dan?- "steriliseren zodat er geen volgende generatie komt" of zou je dit enkel doen bij mensen van een bepaalde afkomst?
Van mij mogen ze de Sven Pichal's en Muhammed Aytekin's van deze wereld allemaal steriliseren. Zo'n mensen hoeven van mij geen kinderen op de aardbol te zetten.
De racisme kaart, classic. Mijn kapper is een Irakees en ik heb met die man of zijn vrouw of zijn kinderen geen enkel probleem.
Je beseft toch dat door de daden van het gespuis in Brussel altijd maar goed te praten en te laten escaleren dat die mensen altijd maar meer racistische praat naar hun hoofd krijgen. Die mensen zijn de grootste dupe van het feit dat we in België (en heel West-Europa) het probleem niet durven aanpakken, want als we dat durven benoemen zijn we racisten, tsja.

Te harde repressie werkt averechts, is uit het verleden gebleken.
Te lichte repressie werkt ook averechts want dan denkt men: Ze doen er toch niks aan! En dan is het volgend jaar nog erger.
Je moet de gulden middenweg bewandelen. En dat is ne moeilijke.

Dat er bij bepaalde gemeenschappen veel meer rotte appels zitten als bij andere lijkt me duidelijk, of ga je het licht van de zon ontkennen?
Ik zou enkel straffen op basis daden, geen enkele omgevingsfactor wettigt geweld tov hulpdiensten.

Van mij mogen ze de Sven Pichal's en Muhammed Aytekin's van deze wereld allemaal steriliseren. Zo'n mensen hoeven van mij geen kinderen op de aardbol te zetten.
De racisme kaart, classic. Mijn kapper is een Irakees en ik heb met die man of zijn vrouw of zijn kinderen geen enkel probleem.
Je beseft toch dat door de daden van het gespuis in Brussel altijd maar goed te praten en te laten escaleren dat die mensen altijd maar meer racistische praat naar hun hoofd krijgen. Die mensen zijn de grootste dupe van het feit dat we in België (en heel West-Europa) het probleem niet durven aanpakken, want als we dat durven benoemen zijn we racisten, tsja.

gelukkig da uwe kapper ne goeien is.
In dit geval kan er van racisme geen sprake zijn.

dus als het een ras gebonden probleem is, waarom zijn er dan in steden waar er nog meer van “dat soort mensen” wonen soms minder rellen?

Dan zou da daar toch nog net 10x erger moeten zijn?

Oei, je moet je niet zo op het paard hijsen. Ik wenste maar meer inzicht te krijgen in jouw stelling. Ik wil nog wel even counteren, als je het dan toch over "classics" hebt: de ik "ik ben niet racistisch want mijn kapper is Marrokaans" stelling is geen automatische "ga niet naar de gevangenis" kaart. Ironisch gezien zijn het net vaak racisten die zulke zaken zeggen als "excuus". Daarmee wil ik niet zeggen dat jij er eentje bent, voor de goede orde.

Verder: waar ligt jouw persoonlijke grens dan voor sterilisatie? Want Pichal zijn misdaden zijn sexueel met kinderen van aard en Aytekin is een doodrijder: dat is -voor zeer veel mensen- van een zwaardere orde dan relschoppen. Dus even voor de duidelijkheid: alle relschoppers steriliseren, ook die mensen die bijvoorbeeld in de coronaprotesten zaken hebben vernield? Of gewoon alle misdadigers steriliseren? Want je hebt nog steeds niet geantwoord waarom jij voor relschoppers voor sterilisatie zou gaan. Voetbalhooligans ook steriliseren?

Verder denk ik dat ik de daden van "dat gespuis" nergens goed praat. Ik ben niet voor massale immigratie en ik vind het treurig dat bepaalde wijken in onze hoofdstad eigenlijk mini getto's zijn geworden. Men moet die wijken zo snel mogelijk "opruimen" vind ik, maar dan wel legaal. Hardere repressie en zeker controle (op schoolplicht enzoverder) moet zeker ook.

Ik vind dit meteen zo heftig, steriliseren & 50 jaar gevangenis? Laten we eerst eens beginnen met consequenties verbinden aan dit soort gedragingen, zowel de rellen + andere uitwassen alsook bezit, verkoop en gebruik van illegaal vuurwerk (genre cobra's).

In eerste plaats gisterenavond zelf. De politie moet misschien om kunnen gaan met balorig gedrag tegenover henzelf maar dat geldt niet voor de brandweer & voor ambulanciers. Persoonlijk vind ik dat de politie gepast geweld moet gebruiken onmiddellijk als brandweerlui of ambulanciers belaagd worden. Beetje pepperspray om ze uit elkaar te drijven is dan mijn inziens niet voldoende. Ik vind dat een uitstekende gelegenheid om gebruik te maken van het waterkanon en indien dat niet afdoende is, rubberen kogels. Waarom de politie als een stel sukkels achter dat gespuis laten aanrennen met een wapenstok als je ook wapens hebt die je van op afstand kan bedienen? Ik heb altijd te doen als ik die beelden zie hoe de politie zich moet laten pesten door - laten we eerlijk wezen - criminelen/criminelen in spe.

Voor wie gearresteerd kan worden wil ik ook graag flinke straffen zien. Ook voor (door-)verkopers van dat illegaal vuurwerk, alsook voor iedereen die betrapt wordt in het bezit ervan. Flinke straffen hoeven niet per se jaren gevangenis te zijn, ik denk dat consequent elke delinquent die gepakt wordt een flinke straf geven van bv een jaar of 2 - die per definitie op het strafblad moet staan - al voldoende kan zijn om die gedragingen te stoppen. Ze doen het namelijk omdat de politie amper mag ingrijpen/amper iets kan doen en omdat er zo goed als nooit ernstige consequenties zijn.

Doe jij niet hetzelfde om andere factoren die mede gedrag veroorzaken bewust te negeren.

Ik vermoed dat de daders hoofdzakelijk mannen waren, best dan alle mannen aanpakken. Het geweld zal in de wereld serieus dalen.
Akkoord dit is gedrag dat nooit toegelaten mag worden.

Maar om een probleem aan te passen is het belangrijk om de juiste oorzaken te kennen.

Te lichte repressie werkt ook averechts want dan denkt men: Ze doen er toch niks aan! En dan is het volgend jaar nog erger.
Je moet de gulden middenweg bewandelen. En dat is ne moeilijke.
De gulden middenweg is wat nu is, een politieke oplossing om zo veel mogelijk mensen te plezieren, maar niet met de gewenste oplossing.

Maar men vooral beseffen wat jaren al misloopt, krijgt niet onmiddellijk rechtgezet

Doe jij niet hetzelfde om andere factoren die mede gedrag veroorzaken bewust te negeren.

Ik vermoed dat de daders hoofdzakelijk mannen waren, best dan alle mannen aanpakken. Het geweld zal in de wereld serieus dalen.

Akkoord dit is gedrag dat nooit toegelaten mag worden.

Maar om een probleem aan te passen is het belangrijk om de juiste oorzaken te kennen.

Individuele verantwoordlijkheid >>>>> omgevingsfactoren

Als je ook maar een greintje opvoeding hebt meegekregen en geen verstandelijke beperking hebt (d.w.z. IQ > 80) is het geen rocket science om te snappen dat dit gedrag uit den boze zou moeten zijn. Ook voor wie in een vervelende wijk opgroeit en minder mogelijkheden tot vertier heeft dan de gemiddelde Vlaming in St Martens Latem - om een ander uiterste te nemen.

Aangezien ik niet geloof dat deze jongeren dommer zijn dan de gemiddelde jongere die dit gedrag niet vertoont, lijkt een totaal gebrek aan opvoeding de belangrijkste oorzaak. Als ik gedrag had tentoongespreid wat ik die jongeren zie presteren gisterenavond dan hadden m'n ouders me onterfd bij wijze van spreken en ze zouden helemaal gelijk hebben gehad.

De oorzaak ligt in gebrek aan discipline, slechte opvoeding, jongens die alles mogen van hun ouders. Als ouders hun kinderen niet opvoeden dan is het aan de staat om daar gevolgen aan te verbinden.

Betekent niet dat we de leefomstandigheden van mensen die het lastig(er) hebben niet moeten verbeteren. Maar niemand in België leeft in zulke omstandigheden die gedrag zoals gisteren (en ook al veel eerder) kunnen verklaren, en al helemaal geen begrip kunnen opwekken. Ja, het zuigt als je met je 5 zussen en broers in een klein huis moet wonen. Deal with it en doe iets met je leven ipv alles te vergooien met gestoord gedrag tegenover mensen die letterlijk hun werk komen doen om anderen te helpen.

Jezus gaan schieten op kinderen met rubberen kogels omdat ze vuurwerk afsteken. Toch overdreven hoor. Rubberen kogels zijn less lethal, niet non lethal

Jezus gaan schieten op kinderen met rubberen kogels omdat ze vuurwerk afsteken. Toch overdreven hoor. Rubberen kogels zijn less lethal, niet non lethal

*omdat ze uiterst gevaarlijk & potentieel dodelijk vuurwerk gebruiken als wapen tegen ongewapende hulpverleners zoals brandweerlui & ambulanciers

Het grote oudejaars feest van Brussel/Antwerpen gebeurt al jaaaaren op deze manier. Daar gaat nooit iets aan veranderen, dus het is ook elk jaar hetzelfde gesprek hieromtrent. Een beetje toneel, een beetje “oei oei wat gaan we hier nu aan doen?” en volgend jaar de nieuwe editie. Ik irriteerde me er vroeger aan maar nu is het gewoon vermaak voor me. Hoeveel auto’s in brand dit jaar? Hoeveel keer ambulances en brandweer aanvallen? Hoeveel arrestaties die daarna met een tik op de vinger terug naar huis mogen? Vermaak tot en met. En heel België staat er telkens bij en kijkt er goedkeurend naar.
Heerlijk, die minimalisatie altijd. Ach het zijn maar kinderen, laat ze gewoon buitenspelen met die kwajongens van de brandweer.

De oorzaak ligt in gebrek aan discipline, slechte opvoeding, jongens die alles mogen van hun ouders. Als ouders hun kinderen niet opvoeden dan is het aan de staat om daar gevolgen aan te verbinden.
Welke gevolgen?

Ouders uit hun ouderlijk gezag zetten? Kinderen in heropvoedingskampen?

En die ouders kwamen dan wel uit modaal gezinnen en kiezen er dan bewust voor om hun kinderen crapuluus op te voeden?

Want in jouw redenering zie ik onder de 18 jaar is het gedrag veroorzaakt door slecht opvoeding, na 18 jaar is hetzelfde gedrag een vrije keuze?

De gulden middenweg is wat nu is, een politieke oplossing om zo veel mogelijk mensen te plezieren, maar niet met de gewenste oplossing.

Maar men vooral beseffen wat jaren al misloopt, krijgt niet onmiddellijk rechtgezet
Een belangrijke factor is toch het gebrek aan starfuitvoering?
Als mensen met veel praktijkervaring bij parket, onderzoeksrechters, rechters enz vinden dat het voor bepaalde individu's al zo ver gaat dat het toch eens tijd wordt voor een gevangenisstraf, zien we dat die niet uitgevoerd wordt.

En jij vindt dat we wel nog steeds de gulden middenweg bewandelen? Dat klopt toch niet?
Dat is een probleem dat inderdaad al decennia lang aansleept en niet op 1 2 3 opgelost zal zijn, want die inhaalbeweging kost veel geld.

Maar dit decennia lang falen van onze politiek kan je toch niet onder de mat vegen als "we weten niet precies wat de achterliggende oorzaken zijn"? Er lopen er simpelweg veel los die zouden moeten vast zitten volgens bekwame mensen die de oorzaken goed genoeg kennen. Het enige argument dat je hier kan aanhalen als reden is dat veel mensen op dezelfde partijen blijven stemmen die geen deftig plan op tafel leggen om strafuitvoering weer op de rails te krijgen.
Onderstaand is de huidige situatie. Om bvb 28 maand te krijgen moet je al serieus de Jan uitgehangen hebben. In dat geval zit je dus een dikke 3 maand binnen. Alles onder de 2 jaar is al helemaal een lachertje.
Ik vind dit allesbehalve de gulden middenweg, maar eerder FAFO van de belgische kiezer.

Strafuitvoering in Belgie

Bij een lange gevangenisstraf (meer dan 3 jaar) moet de veroordeelde – ook voor de wetswijziging- altijd een minimumperiode in de cel doorbrengen. Dat is minimaal 1/3 ofwel 2/3 (voor recidivisten) van de straftijd.

Al een half jaar (6 maanden) voordien, komt men in aanmerking voor een beperkte detentie of een elektronisch toezicht.

Onder de zes maanden bleef je meestal helemaal onbestraft.

Sinds 1 september 2022 is dit anders: ook straffen tussen twee en drie jaar worden sindsien effectief uitgevoerd.

Vanaf 1 september 2023 volgen nu ook de straffen korter dan 2 jaar.

Daar waar vroeger de gevangenisdirectie zelf een beslissing nam omtrent de uitvoering van gevangenisstraffen, is sinds 1 september 2022 een alleenzetelende strafuitvoeringsrechter (SUR) hiervoor bevoegd.

Wie veroordeeld is tot een gevangenisstraf tot en met twee jaar kan vragen om die straf geheel of gedeeltelijk buiten de gevangenis uit te zitten, via zogenaamde strafuitvoeringsmodaliteiten.

Concreet gaat het over: beperkte detentie, elektronisch toezicht, voorwaardelijke invrijheidsstelling en voorlopige invrijheidstelling met het oog op verwijdering van het grondgebied of overlevering.

De veroordeelde vraagt de strafuitvoeringsmodaliteit zelf aan en het is de strafuitvoeringsrechter die erover beslist.

Voor celstraffen van maximaal drie jaar, gelden volgende termijnen:

• beperkte detentie of elektronisch toezicht: aanvraag mogelijk vanaf zes maanden voor 1/3 van de straf is uitgezeten,
  • voorwaardelijke en voorlopige invrijheidstelling: aanvraag mogelijk vanaf het moment dat een derde van de straf is uitgezeten.
Concreet: Iemand die tot 28 maanden is veroordeeld komt na 9 maanden en 10 dagen in aanmerking voor voorwaardelijke invrijheidstelling (1/3 van de straf).

Elektronisch toezicht is in dat geval mogelijk na 3 maanden en 10 dagen (1/3 van de straf verminderd met 6 maanden).

Laatst bewerkt:

Omdat ze hulpverleners in een hinderlaag lokken en dan bekogelen.

Molotov op ne combi smijten = vuurwerk afsteken. Lol.

Welke gevolgen?

Ouders uit hun ouderlijk gezag zetten? Kinderen in heropvoedingskampen?

En die ouders kwamen dan wel uit modaal gezinnen en kiezen er dan bewust voor om hun kinderen crapuluus op te voeden?

Want in jouw redenering zie ik onder de 18 jaar is het gedrag veroorzaakt door slecht opvoeding, na 18 jaar is hetzelfde gedrag een vrije keuze?

Ik denk inderdaad dat ouderlijk gezag veel sneller in vraag zou moeten gesteld worden als blijkt dat datzelfde ouderlijk gezag volledig ontbreekt. Ik vind dat overigens een erg vergaande maatregel maar als dat er voor kan zorgen dat een crapuleuze 15 jarige misschien toch nog een functioneel lid van de samenleving kan worden enkele jaren later is het wat mij betreft een goede trade-off.

Dat moet overigens wat mij betreft nooit de eerste maatregel zijn waarnaar gegrepen wordt, balorig gedrag kan zeker een keer geëxcuseerd worden want kinderen doen soms domme dingen. Ik kan je vertellen dat een goede ouder die zich iets aantrekt van z'n kinderen zijn kind geen 2x de brandweer zou laten aanvallen met vuurwerk, brand stichten, zwaar geweld gebruiken. Soms heb je dat gedrag niet in de hand & dan zoek je hulp. Mijn ouders zouden me gewoon zelf gaan aangeven voor dat soort gedrag ipv het te vergoeilijken (kijk naar die ouders van reljeugd in Kuregem, enige wat ze konden aanbrengen is die gast die zichzelf doodreed tegen een politiecombi, als dat je argument is zijn ze gewoon op voor je begonnen bent).

Ik denk dat jongeren nog om te kneden zijn zolang ze niet te ver weg zijn afgegleden. Ik denk niet dat 18 jaar een cut-off point is, sommige jongeren zijn vast nog later om te vormen tot normale burgers zonder zware ingrepen zoals celstraf, voor sommigen is het wellicht al eerder te laat.

Volgens mij krijg je dit nooit helemaal rechtgezet. Die buurt in Anderlecht (Brussel) is bekend om de drugshandel. Dan weet je al genoeg.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan