Rellen en de aanpak ervan

Je kan dit inderdaad individueel bekijken, maar bijvoorbeeld ook naar de lokale overheid: zijn er voldoende vuilbakken aanwezig en worden deze op tijd leeggemaakt?

Stel dat het plaatsen van meer vuilbakken en deze voldoende leegmaken meer zou kosten dan het vuil gewoon op het einde van de dag van de grond te rapen. Dan gaat er weinig veranderen.

Je zou ook kunnen argumenteren dat er een aandeel ligt bij de verpakkingsindustrie en dus mede verantwoordelijk zijn voor het afval.
Je hebt ook het probleem dat vuilbakken vuil aantrekken, dat klinkt in eerste instantie gewenst, maar dat is een beetje zoals met het fileprobleem. Je kan voor meer rijvakken zorgen, maar binnen de kortste keren zitten die ook vol. Het is wel zo dat vuil nóg meer vuil aantrekt. Mensen zijn geneigd om propere omgevingen proper te houden, maar als je al 5 blikjes op de grond ziet liggen dan wordt de drempel om er een 6de bij te gooien veel lager.

Klopt, maar dat indrammen zit er al eeuwen in. Maar dan vooral de discipline en werkijver/dienstbaarheid. Daar staat dan tegenover dat zij een woord hebben voor mensen die zich dood werken.
In de grote steden in Japan is het vooral vanwege de terroristische aanval met saringas in de metro van Tokio, waarbij gebruik werd gemaakt van vuilbakken. Heel wat steden in Japan hebben toen beslist om hun publieke vuilbakken weg te halen. Het echt indrammen van uw afval mee te nemen naar huis is dus nog maar een 30 jaar.

De verpakkingsindustrie heeft zeker ook een aandeel, maar kijk opnieuw naar Japan waar je een plastic zakje voor je plastic zakje voor je plastic zakje voor je plastic bento-doos voor je lunch krijgt. Geen publieke vuilbakken, een veelvoud aan extra verpakking, en toch veel minder zwerfafval. Die hebben natuurlijk een veel minder individualistische samenleving dan wij, op sommige vlakken inderdaad ook weer te extreem, maar het probleem ligt bij ons toch in de eerste plaats aan het feit dat we een hyperindividualistische en egoïstische samenleving zijn.

Hopelijk valt het allemaal wat mee vanavond, en gebeurt er geen vandalisme of agressiviteit naar veiligheidsdiensten. Bizarre manier anders om een oud/nieuw te vieren me dunkt.

, maar het probleem ligt bij ons toch in de eerste plaats aan het feit dat we een hyperindividualistische en egoïstische samenleving zijn.
Je benoemt het goed, aan de ene kant zijn we kudde dieren en als er ergens vuil ligt leggen we het erbij, anderzijds wordt er ons een individueel schuldmodel langs alle kanten erin geduwd, wat leidt tot meer individualisme.

Het lijkt nog rustig te zijn. Ben benieuwd voor Antwerpen.
Ik was juist het artikel aan het lezen over de "gold commander" in Brussel.
Ik vind het wel kwetsend. Die kan er ook niet aan doen dat hij ros is.
Wat is het volgende? De commando post in Brussel "de vuurtoren" noemen?

Het lijkt nog rustig te zijn. Ben benieuwd voor Antwerpen.
Ik was juist het artikel aan het lezen over de "gold commander" in Brussel.
Ik vind het wel kwetsend. Die kan er ook niet aan doen dat hij ros is.
Wat is het volgende? De commando post in Brussel "de vuurtoren" noemen?
zijn gewoon algemene roepnamen/termen die gebruikt worden. :)

geen hondenfluitjes
Compleet geschift dat je door jongeren in een hinderlaag wordt gelokt op oudjaar.

Laatst bewerkt door een moderator:
Woelige nieuwjaarsnacht in Brussel: ruim 60 wagens uitgebrand, brandweer bekogeld met stenen en vuurwerk

Slechte evolutie, volgens chatgpt is dat een drievoud van normale jaren (20-25 stuks op een 'normale' nieuwjaar). De regels hebben duidelijk niet geholpen, ik zou nog durven zeggen dat de regels wss de andere jeugd wat getriggerd kan hebben om nog meer balorigheid te plegen.

Edit damn.. balorigheid is dat niet meer.
"Verschillende brandweerlui zijn doelwit geweest van stenengooiers, ook mensen die horizontaal vuurwerk afschoten en molotovcocktails gooiden", vertelt Derieuw nog. "Gelukkig is er niemand gewond geraakt."

Slechte evolutie, volgens chatgpt is dat een drievoud van normale jaren (20-25 stuks op een 'normale' nieuwjaar). De regels hebben duidelijk niet geholpen, ik zou nog durven zeggen dat de regels wss de andere jeugd wat getriggerd kan hebben om nog meer balorigheid te plegen.
Ik denk dat er geen enkele maatregel is die je vandaag invoert ervoor gaat zorgen dat er geen rellen gaan zijn.

Effecten ga je maar kunnen zien over een langere tijd.

In mijn denkkader is hetgeen we vandaag zien het resultaat van verschillende problemen die al 10-tallen jaren/ generaties meegaan en blijkbaar niet goed worden aangepakt.

Edit damn.. balorigheid is dat niet meer.
De aanvallen op hulpverleners is echt triestig. Het laat duidelijk zien hoever die personen van de maatschappij staan.

Ale, twas zoals ik en veel anderen hier verwacht hadden weer top in het hellegat dat men tegenwoordig Brussel noemt....

Allemaal weer gespuis dat zich om een of andere reden wil bewijzen voor de maatschappij. Diezelfde maatschappij die terecht geen bal geeft om dat gespuis.

19 van de 51 jongeren die huisarrest hadden in Antwerpen hielden zich er niet aan.

28 van de 49 gearresteerden in Antwerpen zijn minderjarig.

19 van de 51 jongeren die huisarrest hadden in Antwerpen hielden zich er niet aan.

28 van de 49 gearresteerden in Antwerpen zijn minderjarig.
Ook dat was uiteraard weer te denken. Dat zag men zo aankomen.

Ik denk dat er geen enkele maatregel is die je vandaag invoert ervoor gaat zorgen dat er geen rellen gaan zijn.
Als alle redelijkheid is verdwenen kan je naar keiharde repressie, als Noord Korea, Rusland .. een heel land onder controle kunnen houden moet een select groepje ook wel lukken zeker. Alvorens naar doodstraffen te evolueren:
  • Effectieve gevangenisstraffen tot 50 jaar
  • Werkstraffen van 5000 uur
  • Alles wat jij en je ouders hebben in beslag nemen, letterlijk alles
  • Burgerrechten kwijt voor 10 jaar
  • Levenslang rijverbod
  • Geen recht meer op eender welke puur financiële ondersteuning, enkel eten en drinken en een bed
Kondig dit alles aan, voer het 5 keer uit en smeer dat uit in de media

Of het gaat werken, geen idee - maar wat we nu doen werkt ook niet, paar wetswijzigingen nodig maar bon, genoeg is genoeg.

Benieuwd of het iets zal.oplossen,

Als alle redelijkheid is verdwenen kan je naar keiharde repressie, als Noord Korea, Rusland .. een heel land onder controle kunnen houden moet een select groepje ook wel lukken zeker. Alvorens naar doodstraffen te evolueren:
  • Effectieve gevangenisstraffen tot 50 jaar
  • Werkstraffen van 5000 uur
  • Alles wat jij en je ouders hebben in beslag nemen, letterlijk alles
  • Burgerrechten kwijt voor 10 jaar
  • Levenslang rijverbod
  • Geen recht meer op eender welke puur financiële ondersteuning, enkel eten en drinken en een bed
Kondig dit alles aan, voer het 5 keer uit en smeer dat uit in de media

Of het gaat werken, geen idee - maar wat we nu doen werkt ook niet
Te harde repressie werkt averechts, is uit het verleden gebleken.

Denk aan de aanleiding van het succes van Nazi-Duitsland, maar ook de vele rebellen/vrijheids/terrorisme groepen.

Het probleem is dat we nu een geen echt beleid voeren, maar een beetje vanalles.

Hier volg ik wel dat je ofwel een echte oplossing zoekt voor maatschappelijke uitdagingen (wooncrisis, armoede enz...) dan verdwijnt volgens mij dit gedrag tot een minimum ofwel staalhard, maar dan ook de doodstraf.

Te harde repressie werkt averechts, is uit het verleden gebleken.

Als ze er ooit in slagen om in Kosovo een gevangenis te bouwen. De gasten die ze gisteren oppakten mistens een jaar daar wegsteken, zien dat ze volgend naar met oudjaar zeker niet terug zijn. Ik denk toch dat zoiets effect zal hebben.

We kunnen er niet aan doen of het zal een averechts effect hebben is ook maar een gemakkelijke uitvlucht.

Als ze er ooit in slagen om in Kosovo een gevangenis te bouwen. De gasten die ze gisteren oppakten mistens een jaar daar wegsteken, zien dat ze volgend naar met oudjaar zeker niet terug zijn. Ik denk toch dat zoiets effect zal hebben.
Er zullen het jaar erop hoogstwaarschijnlijk andere zijn die hetzelfde gedrag stellen.

Vergelijk het met de aanpak van kindermisbruik. Iedereen weet dat het niet mag/ kent de gevolgen en het probleem blijft.
We kunnen er niet aan doen of het zal een averechts effect hebben is ook maar een gemakkelijke uitvlucht.
Het probleem als een individueel model zien is in mijn ogen nog gemakkelijker. Want dan is de oplossing simpel, de dader wegruimen en het probleem is opgelost.

Het probleem als een individueel model zien is in mijn ogen nog gemakkelijker. Want dan is de oplossing simpel, de dader wegruimen en het probleem is opgelost.
Het is uiteraard geen probleem van het individu. Maar de hele gemeenschap opruimen is nu eenmaal geen realistisch doel.
Iedereen die ze oppakken steriliseren zodat er geen volgende generatie komt zou al een hele stap vooruit zijn.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan