Reizen in Coronatijden (2021-...) - vragen & discussies

Ondertussen 2 dagen in Hongarije. Wat een verademing! Voorlopig nergens maskers, geen gedoe met pasjes, geen afstand houden,... Raar hoe iets zo normaal vroeger als een bevrijding kan aanvoelen 🙂 vanaf morgen een dikke week naar Budapest om te feesten, nog nooit zo hard uitgekeken om terug te kunnen uitgaan in club 😍

Wij zouden midden september er nog een week tussenuit willen.
Deze keer wel eens naar een plaats waar er een reële kans is op een week lang mooi weer en dus buiten België.

We hebben al een paar leuke hotels gezien in Bulgarije. Daar lijk je binnen te mogen met gewoon een vaccinatiebewijs, enkel heb je kans op een steekproef. Iemand die toevallig een idee heeft hoe groot die kans is? Je moet maar eens de pech hebben dat je net daar positief test (wij zijn beiden gevaccineerd dus hoeven een test te doen op voorhand)
Griekenland staat ook nog op de lijst maar daar willen we nog enkele weken mee afwachten om te boeken om te zien hoe het evolueert met de bosbranden daar. Daar is qua corona precies wel handiger (gewoon PLF formulier invullen met u vaccinatiebewijs en klaar)

Volgens de website van de luchthaven Ryanair wordt er aanbevolen om 3 uur op voorhand aanwezig te zijn, volgens Ryanair 2.5 uur? is dat effectief tegenwoordig de tijd die je nodig hebt of gaan de controles toch vlotter?

Volgens de website van de luchthaven Ryanair wordt er aanbevolen om 3 uur op voorhand aanwezig te zijn, volgens Ryanair 2.5 uur? is dat effectief tegenwoordig de tijd die je nodig hebt of gaan de controles toch vlotter?
Als je check in moet doen met bagage wel ja.

Wij terug in België, letterlijk niets van controle gehad. Plf digitaal ingevuld dus ik vermoed dat men dat kon zien in het systeem toen we ons paspoort moesten tonen bij aankomst?

Vaccintiebewijs niet moeten tonen, plf ook niet. Krijg nu sms om mij te gaan testen maar dat kunnen ze in hun gat steken.

Ben dubbel gevaccineerd net als ja en alleman rond mij, werken nog steeds van thuis dus ik zie het nut niet van mij te moeten testen.

Vaccintiebewijs niet moeten tonen, plf ook niet. Krijg nu sms om mij te gaan testen maar dat kunnen ze in hun gat steken.

Ben dubbel gevaccineerd net als ja en alleman rond mij, werken nog steeds van thuis dus ik zie het nut niet van mij te moeten testen.
Naar waar ben je juist geweest? buiten EU , aangezien je sms kreeg om je te laten testen?

welja dit houd mij dus ook tegen , om nu buiten de EU te gaan. in principe kan politie controle uitvoeren, en geen zin om boete's te betalen.

Als je check in moet doen met bagage wel ja.

Wij terug in België, letterlijk niets van controle gehad. Plf digitaal ingevuld dus ik vermoed dat men dat kon zien in het systeem toen we ons paspoort moesten tonen bij aankomst?

Heb je code gekregen?
Indien ja zou ik toch me laten testen want er is nu meer controle op met bijhorende boetes

Naar waar ben je juist geweest? buiten EU , aangezien je sms kreeg om je te laten testen?

welja dit houd mij dus ook tegen , om nu buiten de EU te gaan. in principe kan politie controle uitvoeren, en geen zin om boete's te betalen.
Zuid Afrika en Egypte. Waarom zou dit je tegengehouden als je volledig gevaccineerd bent?
Heb je code gekregen?
Indien ja zou ik toch me laten testen want er is nu meer controle op met bijhorende boetes
Code ontvangen ja per sms. Die controle ga ik dan riskeren. Alsof de politie tijd heeft om rond te rijden en alle mensen die zich niet (tijdig) hebben aangeboden bij een testcentrum boetes te gaan geven.

Dit is Belgie he, als er iets zeker is, is het dat de overheid niets efficiënt kan organiseren.

@Kingrotra Ja ik ben ook volledig gevaccineerd,
en was ofwel van plan om citytrip New York, ofwel Dubai / Abu Dhabi te doen eerste week november, want heb een week verlof.

maar zoals in de andere thread al aangegeven..... is buiten EU dus:
1)test bij afreizen naar daar, want anders nemen ze u nie mee op de vlieger
2) test bij terug naar huis komen, anders nemen ze u nie mee op de vlieger,
3) test op dag 1 en dag 7 in BE, of misschien politie zever.....

dat zijn verdorie 4 testen voor een volledig gevaccineerde. gaat mij een beetje te ver.
Denk dat ik gewoon in europa blijf dan maar (Bulgarije). Wel straf eigenlijk: voor bulgarije: geen enkele test nodig, het land er naast: turkije (non eu) : 4 testen nodig ....

Laatst bewerkt door een moderator:
VS geraak je voorlopig niet binnen.
Normaal moet je 5 dagen na aankomst in de VS ook een test laten doen.
Maar ik denk niet dat je moet laten testen bij terugkomst in België als je ter plaatse hebt laten tegen en het geen 72u oud is.

@Kingrotra : laat eens weten hoe het afloopt.

@Kingrotra Ja ik ben ook volledig gevaccineerd,
en was ofwel van plan om citytrip New York, ofwel Dubai / Abu Dhabi te doen eerste week november, want heb een week verlof.

maar zoals in de andere thread al aangegeven..... is buiten EU dus:
1)test bij afreizen naar daar, want anders nemen ze u nie mee op de vlieger
2) test bij terug naar huis komen, anders nemen ze u nie mee op de vlieger,
3) test op dag 1 en dag 7 in BE, of misschien politie zever.....

dat zijn verdorie 4 testen voor een volledig gevaccineerde. gaat mij een beetje te ver.
Denk dat ik gewoon in europa blijf dan maar (Bulgarije). Wel straf eigenlijk: voor bulgarije: geen enkele test nodig, het land er naast: turkije (non eu) : 4 testen nodig ....
ik heb maar 2 test gedaan en das bij vertrek in Belgie en Zuid Afrika.
Beide negatief, vandaar dat ik het onnozel vind om mij hier in Belgie nog eens te gaan testen. Zo kan ik bezig blijven. (+ mijn 2 gratis tests zijn op dusja :unsure:

Mijn vriendin heeft onlangs ook 5 testen mogen doen omdat ze nog geen 2 weken volledig gevaccineerd was:

Test 1 om Griekenland binnen te mogen
Test 2 bij aankomst in Athene is ze eruit gepikt door de autoriteiten voor een sneltest omdat ze nog niet volledig gevaccineerd is
Test 3 om van Athene naar Santorini te vliegen
Test 4 voor de ferry van Santorini naar Kreta
Test 5 voor de vlucht van Kreta naar Athene

Allemaal dik overdreven maar uiteindelijk is de impact op je verlof klein, op 30 min is dat geregeld en je hebt tegenwoordig overal testfaciliteiten.

Uiteraard is dat maar een kleine moeite, maar nu moet je mij toch eens uitleggen waarom we massaal nog volk zitten te testen wanneer in Vlaanderen bijna 80% van de volwassenen is gevaccineerd.

We doen toch ook geen massale tests op buikgriep of snotvallingen ?
Het feit dat er dan nog eens miljoenen gaan naar de labo's van allerhande virologen hoeft voor mij ook niet.

Uiteraard is dat maar een kleine moeite, maar nu moet je mij toch eens uitleggen waarom we massaal nog volk zitten te testen wanneer in Vlaanderen bijna 80% van de volwassenen is gevaccineerd.

Het feit dat er dan nog eens miljoenen gaan naar de labo's van allerhande virologen hoeft voor mij ook niet.
Ik vind het ook compleet belachelijk hoor. Maar als dat de enigste manier om te reizen is schik ik mij nog liever naar de regels dan gewoon niet te reizen. Maar het houdt inderdaad geen steek.

ik heb maar 2 test gedaan en das bij vertrek in Belgie en Zuid Afrika.
Beide negatief, vandaar dat ik het onnozel vind om mij hier in Belgie nog eens te gaan testen. Zo kan ik bezig blijven. (+ mijn 2 gratis tests zijn op dusja :unsure:
Testen na een reis zijn gratis, en vallen niet onder die twee gratis testen. Maar goed, laat je maar niet testen, kan jij met je boete de testen van andere mensen financieren.

Zekerheid dat je geen andere variant binnenbrengt waar vaccins niet tegen werken. Daarom zeker dat ze de toeristen beetje viseren uit rode gebieden.
Ook is het mogelijk dat je breakthrough cases hebt dus dat je toch besmet bent ondanks vaccinatie.

Ik kwam ook buiten de EU, heb mij niet laten testen bij vertrek naar België want is niet verplicht. Plf formulier op papier ingevuld en afgegeven aan de douane. Na 3 weken nog steeds geen sms ontvangen om mij te testen. Ben dan zelf naar de huisarts gegaan om mij te testen want de symptomen begonnen te komen bij mijn aankomst in België. Blijkt dat ik toch positief ben, maar politie is geen enkele keer langsgeweest om te checken of ik mij aan de quarantaine hield en thuis zit. Bij mensen die het digitaal hebben ingevuld, hoor ik andere verhalen. Die krijgen wel een sms + controle van de politie.

Kalm jongen, kalm.
Diepe frustraties heb jij zeg, wow.

Dat Belgie een onnozel land is weet iedereen, hebben we heus geen coronaboetes voor nodig hoor.
Die 250 of zelfs 750 euro boete betaal ik met plezier, maar we weten allebei dat dit niet gaat volgen omdat de politie hier geen tijd en middelen voor heeft.

Het is 208€ tot 4000€ en celstraffen van 8dagen tot 6 maanden

Maar ze hebben wel al code doorgestuurd naar je dus ze hebben je gegevens.
Bij Gines was het op papier en deze is blijkbaar niet in computersysteem geraakt dus dat is een manier om het te ontwijken.

Nu persoonlijk zou ik me gewoon laten testen, voor die 5minuten dat het duurt.

Minnelijke schikking is 250€ maar dat zegt niet dat je niet meer moet laten testen.
Als je herhaaldelijk negeert om te laten testen moet je voor rechter verschijnen.

Het is geen verkeersboete dat je er vanaf bent door je minnelijke schikking te betalen.

Laatst bewerkt:
gewoon PLF op papier is nog het beste....

kom je niemand tegen, kan je die gewoon weg gooien . al dat databank en big brother gedoe. straks krijgen we nog een chip ingeplant om te volgen wat we doen, en krijgen we een stroomstoot als we eens vloeken. jeezes.

Terug
Bovenaan