Reizen in Coronatijden (2021-...) - vragen & discussies

In Frankrijk controleerden ze vooral vanaf 21 juli wel strikt bij de ingangen, maar voor de rest is het toch een maatregel die weinig zoden aan de dijk zal brengen momenteel...Op de Mont Saint Michel mocht je zomaar op, met mondmasker maar helft v/d mensen hield zich niet aan die maatregel en quasi geen controle op. Wil je de abdij bezoeken helemaal boven dan moet je wel PCR test tonen en controle op mondmasker. Ik voelde me minder veilig in de smalle straatjes waar je met een hoop toeristen langs mekaar ligt te schuren dan in een abdij waar het tocht en trekt en we met 10 man stonden. Zelfde in Rouen, op café/restaurant gaan mocht perfect, geen controle op zelfs al zit je daar heel dicht op mekaar, bezoek ik daarna het museum van schone kunsten waar er letterlijk 10 man maar rondliep in een kolossaal gebouw = PCR test + strenge controle masker. Zelfde in de binnenstad van Saint-Malo, mondmasker verplicht maar wederom geen controle. Ik begrijp echt wel dat er maatregelen genomen worden maar zoals ze uitgevoerd worden was het nu vooral ergernis voor de kleine uitbaters/toeristen, en vanaf morgen zal dat alleen maar erger worden vrees ik...

De B&B eigenaars in Honfleur wisten me te vertellen dat heel wat mensen al geannuleerd hadden na 1 augustus, dan stel ik me echt wel de vraag of Macron niet beter zijn eigen bevolking informeert i.p.v. iedereen te viseren. Nu, discussie voor een andere thread, ik heb me aan de regels gehouden, PCR test laten doen tot men vaccinatie 7 dagen oud was, alles kunnen doen wat ik wou doen, me ook niet echt geërgerd aan de lakse houding, zelf schoof ik gewoon een metertje op als er een fransman op mijn schoot wou zitten, tenzij het een schone Française was natuurlijk:coolbrows:

Onze laatste avond in Rouen. Doorheen de zomer is er elke dag een lichtspektafel op de kathedraal. We besloten om iets te gaan eten bij het plein van de kathedraal zodat we niet ver moesten lopen. Rond 21u zagen we dat ze het plein aan het afzetten waren met nadars. Na onze eten zetten we ons op dat plein, zodat we ons plekje al hadden. Spektakel begon maar om 23u, dus was het nog een uur wat zitten niksen en rondkijken.

Beetje later komen er jobstudenten (vermoed ik) de mensen, die al op het plein aanwezig zijn, aanspreken of ze een pass sanitaire hebben. Met als uitleg dat dit evenement gezien wordt als een bezoek aan de cinéma. Dus een event met 50+ mensen (net zoals bij elke musea sinds 21/07). Mijn vriendin is volledig gevaccineerd en ik nog niet. Mijn laatste negatieve test dateerde van 26/07, dus niet meer geldig. Ik besloot toch om die test te tonen en daarbij ook dat ik nog maar 1 vaccin gekregen had. Die jongen keek wat verward, maar liet me toch zitten (we vermoeden omdat hij geen moeite wilde steken in het discussiëren met toeristen :unsure:). Terwijl er andere toeristen waren die totaal uit de lucht vielen, van niets wisten en dus ook geen pass sanitaire konden voorleggen. Zij werden dan vriendelijk gevraagd om het plein te verlaten.

Af en toe hoorde je mensen roepen/juwelen aan een ingang omdat ze geen pass sanitaire hadden. Weet dat er elke dag al manifestaties zijn geweest in Frankrijk tegen die pass...

Kweet dat ik valsgespeeld heb die avond, maar het was toch een mooie afsluiter van een 12-daagse. Toen was ik zeer egoïstisch en wil ik het niet goedpraten.

Ben wel blij dat ik niet vanaf morgen Frankrijk ga bezoeken als nog niet volledig gevaccineerd. Bij elk horeca-bezoek alleen al dat je gecontroleerd moet worden... pfff :o

Wij waren met verschillende koppels op reis in zwitserland.

Enkele via Frankrijk teruggekeerd en controle gehad aan de grens ch/fr voor covid certificaat.

Wij via Duitsland met tussenstop wegens zieke babies. Kwart voor 6 nog naar een container mogen gaan voor een sneltest om het hotel binnen te mogen...

Voor de rest nergens iets te merken van maatregelen...

Onze laatste avond in Rouen. Doorheen de zomer is er elke dag een lichtspektafel op de kathedraal. We besloten om iets te gaan eten bij het plein van de kathedraal zodat we niet ver moesten lopen. Rond 21u zagen we dat ze het plein aan het afzetten waren met nadars. Na onze eten zetten we ons op dat plein, zodat we ons plekje al hadden.

:eek:

Idem, ik kwam de 21ste net aan in Rouen en ik was aan het rondwandelen. Ik wandel graag 's avonds eens rond omdat er dan weinig volk is + zonsondergang. Was naar het water gegaan en toen ik terug wou wandelen via de Kathedraal waren ze net de boel voor de eerste maal aan het afsluiten. Toen deden veel Fransen echt lastig tegen de security...

Ook een betoging gehad tegen de Corona-maatregelen in Saint-Malo. Kon mij niet veel bommen buiten dat ze de parking waar ik altijd stond hadden afgesloten en het een hel was om nog parking te vinden die dag. :crazy:

Denk als veel Fransen het nu al gehad hadden, het vanaf morgen pas echt gaat beginnen...

Is het luchthavenpersoneel goed op de hoogte van de geldende maatregelen per land? Ik vertrek komende week op verlof met een tussenvlucht en voor beide vluchten is geen pcr-test nodig.. (Reden 1 = doorreis door Duitsland, Reden 2= Kroatie laat reizigers binnen die 1 prik hebben gehad van Pfizer, tussen bepaalde dagen geleden)

Is amper reizen maar zit hier in een brasserie die uitkijkt in het zwembad in Sunparks Kemperse meren. Als je dat van buitenaf ziet is het toch niet gek dat de delta variant goed rondgaat :)

Wij zitten momenteel in Italië. Hallucinante toestanden bij het vertrek vanuit Charleroi. Er werd gevraagd om minstens 2h op voorhand toe te komen omwille van extra wachttijden met Covid controles.
We zijn op 4 minuten van de luchthaven en plots zijn alle straten afgezet omwille van een koers wedstrijd. We reden met Waze en er was geen enkele alternatieve weg, werkelijk alles stond potdicht. Toen ik ging vragen wanneer ze de weg gingen openen kreeg ik voortdurend verschillende antwoorden: "encore 15 minutes".
Uiteindelijk heeft dit circus 30' geduurd alvorens we de parking van de luchthaven konden bereiken. Mensen werden letterlijk hysterisch en sprongen uit hun wagen en gingen te voet verder. Wij reden zelf en onze wagen ergens in de straten van Charleroi dumpen was geen optie.
Dan maar snel parkeren op de dichtstbijzijnde parking. Vollenbak stressen want we waren ondertussen hopeloos te laat. Je zag overal hollende mensen over straat richting luchthaven.
Dan moest het beste nog komen, de corona controle. Er was 1 grote wachtrij naar de tent waarbij er een vijftal controle lijnen waren. Er werd voortdurend voorbij gestoken door mensen die hun vlucht gingen missen. Wij waren ook al te laat maar stonden aan te schuiven in de officiële rij. Dit zorgde voor heel wat wrevel tot duw en trekwerk toe. Aangekomen in de tent lieten ze plots mensen door zonder controle. De grote menigte had dat gezien en iedereen wou plots doorstormen zodat ze hun vlucht konden halen. Wij waren ook hopeloos te laat dus mee gestormd met de mob. Uiteindelijk kunnen inchecken zonder iets van corona controle te moeten ondergaan. Surrealistische toestanden, tonnen stress door de schrik van onze vlucht te missen maar uiteindelijk wel kunnen vertrekken. Sjonge jonge jonge. Wie komt er in godsnaam op het idee om een koerswedstrijd te organiseren in de buurt van een luchthaven???!!!

Ze vragen om zeker 2u op voorhand te komen jij hebt een oponthoud van ochtot een half uurtje en je bent al hopeloos te laat??

Dan ben je hopeloos te laat vertrokken denk ik dan...

Ze vragen om zeker 2u op voorhand te komen jij hebt een oponthoud van ochtot een half uurtje en je bent al hopeloos te laat??

Dan ben je hopeloos te laat vertrokken denk ik dan...
Wel tegoei lezen hè. Hij zegt dat het een halfuur geduurd heeft vooraleer hij verder kon door die koers, daarna moest hij nog parking zoeken. Alles bij elkaar zal het wel veel langer geduurd hebben dan een halfuur.

Vroeger vond ik het altijd overdreven om al 2 uur op voorhand op de luchthaven te zijn, maar uiteindelijk zijn die 2 uur wel sneller om dan je denkt. In 9/10 gevallen zal alles wel vlot verlopen, maar als er toevallig iets mis loopt waardoor je je vlucht bijna mist... Heb op dat vlak nog niets voorgehad, maar heb mijn mening toch herzien.

Aangezien er hier in België nog niet direct zicht is op wanneer ze de nachtclubs opengooien gaan ik en de vriendin op zoek naar een mooie bestemming waar deze wel open zijn ondertussen. Iemand ervaring waar we moeten zijn? Enkel Frankrijk valt uit de boot aangezien we er vorig jaar geweest zijn. Oostbloklanden, Balkan, zuiden,... Het is ons allemaal eender 🙂

Als je de covid maatregelen beu bent, lijken Polen en evt. Slowakije me goede bestemmingen. Niets van controle aan de grenzen BE/NL - NL/DE - DE/PL. Hoewel in Polen een mondmasker verplicht is binnen droeg amper iemand er één bij onze tussenstops in de McDo (tijdens eten uiteraard niet verplicht, maar mensen die stonden aan te schuiven/bestellen droegen er ook geen) en tankstations en er wordt dus ook niet op gezaagd als je er geen draagt (dat was in Duitsland wel anders...). Was echt aangenaam om terug het oude normaal te zien.

We zijn doorgereisd naar Slowakije. Hier aan de kleine grensovergang die we namen wel visuele controle op vaccinatie (CovidSafe, heeft enkel app eens bekeken maar QR code niet gescand) en registratie (je moet je online registreren om binnen te mogen), maar er werd geen paspoort gevraagd dus kon even goed het vaccinatie- en registratiebewijs van iemand anders getoond hebben.

Voor de rest is men hier in ons hotel ook laks op het dragen van mondmaskers (als in: niemand draagt er één), werd er totaal niet gecontroleerd of we gevaccineerd zijn en dus wel/niet in quarantaine moesten en is er ook gewoon ontbijtbuffet. In de supermarkten is er wel controle op het dragen van mondmaskers spijtig genoeg.

Ben toch blij dat we weer Oost-Europa als bestemming gekozen hebben. Makkelijk en snel met de auto te bereiken en net zoals vorig jaar garantie voor een vakantie die echt als vakantie aanvoelt (i.e. zo weinig mogelijk coronagezeik). De controle aan de grens PL/SK vond ik wat minder, maar was voor ons als volledig gevaccineerden geen probleem. Het vrij kunnen reizen was ook de enige reden waarom we ons uiteindelijk hebben laten vaccineren.

Laatst bewerkt:
Wel tegoei lezen hè. Hij zegt dat het een halfuur geduurd heeft vooraleer hij verder kon door die koers, daarna moest hij nog parking zoeken. Alles bij elkaar zal het wel veel langer geduurd hebben dan een halfuur.

Vroeger vond ik het altijd overdreven om al 2 uur op voorhand op de luchthaven te zijn, maar uiteindelijk zijn die 2 uur wel sneller om dan je denkt. In 9/10 gevallen zal alles wel vlot verlopen, maar als er toevallig iets mis loopt waardoor je je vlucht bijna mist... Heb op dat vlak nog niets voorgehad, maar heb mijn mening toch herzien.

Parking zoeken en al de rest moet je zonder die koers ook doen.
Dus je moet daar altijd rekening mee houden

vraagje,

ik heb voor ons moeke een "dag reis" met sima tours geboekt, begin vorig jaar.

dat zijn zo van die bus reizen, ze pikken u op, en savonds brengen ze u terug. maar ik vermoed dat dit ook onder de reis sector valt dus.

nu, dit was geboekt net voor die corona in 2020 (februari ergens). dus toen een voucher gekregen van 1 jaar.
die kwam bijna te vervallen, maar is nu opnieuw met een jaar verlengd.

mijn vraag is nu: ik dacht ergens gelezen te hebben, dat na 1 jaar, je automatisch recht had op een terugbetaling.
klopt hier iets van? en hoe formuleer ik dan best mijn email naar hen? verwijzen naar een "rechten link" ? thx!

Weet iemand hoe die 48 urentest voor Frankrijk geteld wordt? Stel je laat je vandaag, 5 augustus, om 13 uur testen. Je bent negatief. Is de test dan geldig tot 7 augustus, 13 uur of 7 augustus 23u59? Ik zie namelijk nergens in de covidsafe-app een uur van afname erbij staan. Zien zij dat achter die QR-code wel?

Frankrijk hanteert nu dat je vanaf 7 dagen volledig gevaccineerd bent. Stel je hebt maandag de tweede prik. Ben je dan de maandag erna in orde? Of pas dinsdag?

Weet iemand hoe die 48 urentest voor Frankrijk geteld wordt? Stel je laat je vandaag, 5 augustus, om 13 uur testen. Je bent negatief. Is de test dan geldig tot 7 augustus, 13 uur of 7 augustus 23u59? Ik zie namelijk nergens in de covidsafe-app een uur van afname erbij staan. Zien zij dat achter die QR-code wel?

Frankrijk hanteert nu dat je vanaf 7 dagen volledig gevaccineerd bent. Stel je hebt maandag de tweede prik. Ben je dan de maandag erna in orde? Of pas dinsdag?
Moment van afname telt dus vanaf dan beginnen tellen.

Moment van afname telt dus vanaf dan beginnen tellen.
Hoe zeker ben je van deze uitleg? Want het laatste wat ik ervan gelezen en gehoord heb, spreekt dat tegen.
https://www.demorgen.be/nieuws/wann...atste-persconferentie-crisiscentrum~b4098ae0/ (23/07)

Op zowat elke website was ten eerste te vinden dat het niet om de uren ging, maar om de dagen. Dus afname om 09u of om 15u maakt niks uit. En zoals Van Gucht het hier uitlegt, is het de dag na de afname:
“Die geldigheidsduur begint te lopen op de dag nadat het staal afgenomen werd”, legt Van Gucht uit. “Als u op maandag een staal laat afnemen voor een PCR-test, dan blijft het Covid Safe Ticket geldig tot woensdag middernacht. Hou er wel rekening mee dat het resultaat een dag op zich kan laten wachten."

Hoe zeker ben je van deze uitleg? Want het laatste wat ik ervan gelezen en gehoord heb, spreekt dat tegen.
https://www.demorgen.be/nieuws/wann...atste-persconferentie-crisiscentrum~b4098ae0/ (23/07)

Op zowat elke website was ten eerste te vinden dat het niet om de uren ging, maar om de dagen. Dus afname om 09u of om 15u maakt niks uit. En zoals Van Gucht het hier uitlegt, is het de dag na de afname:
“Die geldigheidsduur begint te lopen op de dag nadat het staal afgenomen werd”, legt Van Gucht uit. “Als u op maandag een staal laat afnemen voor een PCR-test, dan blijft het Covid Safe Ticket geldig tot woensdag middernacht. Hou er wel rekening mee dat het resultaat een dag op zich kan laten wachten."
Mijn ervaring is de luchthaven zelf. Heb onlangs het vliegtuig genomen en zat hier met die vraag op het forum ook. Heb het dan nog eens gevraagd bij vertrek en aankomst in verschillende landen en daar vertelden die medewerkers allemaal hetzelfde.

Stel je hebt een test nodig die 72u geldig is, dan begint de 72u te lopen vanaf je de test hebt afgenomen, zo simpel is het.

Dat de online redactie van de morgen iets anders schrijft kan goed zijn, die typen die artikels blindelings over van belga en van achter hun computertjes zonder ooit een stap in de luchthaven te zetten.

Terug
Bovenaan