Reizen in Coronatijden (2021-...) - vragen & discussies

Hoe lang is die "zeer lange wachttijd" precies? En is dat dan extra door Covid-19 of gewoon standaard? :tongue:
Wij zijn op zaterdag 3 juli vertrokken en hebben aan die tunnel (ergens in de namiddag) een dikke 2 uur moeten aanschuiven. Wanneer het licht groen wordt, mogen er slechts enkele auto's door, waardoor het verkeer continu stil valt.

Toen we eergisteren terugkwamen richting België, was de file aan die tunnel richting Italië echt gigantisch. Vrienden van ons zaten daar toevallig in en zijn bijna 4 uur kwijtgeraakt. Dat was nu natuurlijk wel net de dag dat het bouwverlof begon en er massa's toeristen op de baan waren.

Volgens meerdere mensen die wij in Italië gesproken hebben, is dit wel de standaard, het is daar altijd aanschuiven en je kan er vrijwel nooit echt vlot doorrijden, tenzij je er 's nachts passeert.

Nee, ook daar niet. We zijn daar gewoon kunnen doorrijden en nergens werden auto's tegengehouden en gecontroleerd. Vergeet wel je vignet voor Zwitserland niet. Je kan dat gewoon daar nog kopen zonder problemen. Hou wel rekening met zeer lange wachttijden aan die Gotthardtunnel + Zwitserland zit niet bij de EU dus roaming direct afzetten (wij waren dit vergeten en zitten met een extra rekening van 60 euro).
Rij nooit op zaterdag voor die reden ;)

Roaming hadden we vorige keer idd ook voor, Proximus heeft dag wel kwijtgescholden na bellen

Toegekomen in Dieppe en tussenstop gedaan in Boulogne-sur-mer.

Nix nada noppes van controle. De enige die mondmaskers dragen zijn de toeristen :')

Etretrat + Honfleur gedaan, geen controle gehad. In Etretat centrum + de oude haven van Honfleur was er veel volk en niemand droeg mondmasker, de politie stond wat tegen hun camionet te leunen en voor de rest niks. Helft van het personaal draagt zijn mondmasker ook onder de neus. De anderhalve regel kennen ze hier ook nergens precies, onze horeca zou het moeten zien:unsure:
wij volgende week ook naar nomandie...

zou je voor mont saint michiel, en saint malo ook een PCR test moeten tonen?
is toch gewoon open lucht berg, dus lijkt me wel straf...

Wat bedoel je met Saint Malo? Een specifieke attractie of de gewoon de oude binnenstad van Saint Malo? Ik doe eerst nog Rouen aan maar vrijdag kom ik normaal toe in Saint Malo. Voor de oude binnenstad zullen er wel geen regels zijn zeker? Dat is alsof ge Brugge zou afsluiten...En tal van hotels liggen in dat oude centrum (incl. het mijne)

De Saint Michiel twijfel ik zelf, ik ging die ook aandoen op de rit naar Saint Malo, als er niks tussen komt post ik het hier nog.

Hier poolparty's en optredens, nergens mondmaskers, in horeca draagt zelf het personeel soms geen masker, 1,5 m is eerder 0,5m hier.

Net terug van 10-daags reisje met de auto naar de Dolomieten. Geen enkele controle gehad, niet voor PLF of corona test.
De EK finale en daaropvolgende nacht in Bolzano beleefd. Ik denk niet dat Italië nog heel lang een groene zone gaat blijven 😅

Net terug van 10-daags reisje met de auto naar de Dolomieten. Geen enkele controle gehad, niet voor PLF of corona test.
De EK finale en daaropvolgende nacht in Bolzano beleefd. Ik denk niet dat Italië nog heel lang een groene zone gaat blijven 😅
:( Ik hoop in September te kunnen gaan.

Langs waar ben je gereden?

Duitsland doorperen, 'rechts afslaan' naar't zuiden bij Ulm, via Kempten de Fernpass over. In de "zwarte" weekends in de zomer is de Fernpass een risico. Gisteren was er echt om naar't Zuiden te rijden een immense file, omdat ze op de top (wsl door de zware regenval) de bermen aan't verstevigen waren. Ik denk dat die auto's daar minstens enkele uren stilstonden. In september zal da goed te doen zijn.
Na de pas 30km Oostenrijkse autostrade tot in Innsbruck en dan de Brenner over. 11-12u rijden.

Laatst bewerkt:
Als je dat zo allemaal leest ,en ook uit eigen ondervindingen ,moet je toch weer vaststellen dat België (net als vorig jaar) een van de strengste landen is op dit continent .

Net een foto gezien van vriendin in een vliegtuig Barcelona - Brussel. In hoogseizoen was dat praktisch leeg :oops:. Mensen vermijden effectief die landen (en terecht). Vliegmaatschappijen bloeden sowieso opnieuw en gaan nog even slechte tijden tegemoet. Maar ook die landen gaan opnieuw fel te lijden hebben door minder Noord-Europese zonnekloppers.

Net een foto gezien van vriendin in een vliegtuig Barcelona - Brussel. In hoogseizoen was dat praktisch leeg :oops:. Mensen vermijden effectief die landen (en terecht). Vliegmaatschappijen bloeden sowieso opnieuw en gaan nog even slechte tijden tegemoet. Maar ook die landen gaan opnieuw fel te lijden hebben door minder Noord-Europese zonnekloppers.
Of iedereen gaat met auto? Barcelona is perfect te doen.

Hier enkel in hotel in Italië een check met de thermometer. Wel staat er nog handgel en mondmaskers heeft iedereen wel bij precies op straat.
10min file aan gothard (was er rond 12u voorbij), even terug wennen aan Italiaanse verkeer want ik rij normaal de snelheid die mag maar als je 40 of 60 moet rijden dat is gewoon zelfmoord plegen aangezien camions u dan torpederen ...

Etretrat + Honfleur gedaan, geen controle gehad. In Etretat centrum + de oude haven van Honfleur was er veel volk en niemand droeg mondmasker, de politie stond wat tegen hun camionet te leunen en voor de rest niks. Helft van het personaal draagt zijn mondmasker ook onder de neus. De anderhalve regel kennen ze hier ook nergens precies, onze horeca zou het moeten zien:unsure:

Wat bedoel je met Saint Malo? Een specifieke attractie of de gewoon de oude binnenstad van Saint Malo? Ik doe eerst nog Rouen aan maar vrijdag kom ik normaal toe in Saint Malo. Voor de oude binnenstad zullen er wel geen regels zijn zeker? Dat is alsof ge Brugge zou afsluiten...En tal van hotels liggen in dat oude centrum (incl. het mijne)

De Saint Michiel twijfel ik zelf, ik ging die ook aandoen op de rit naar Saint Malo, als er niks tussen komt post ik het hier nog.
hog wat zalig ik doe zowat dezelfe trip als jij.

ook eerst rouen als eerste trip, dan etretat, honfleur,, le havre, bayeux omaha beach, pointe du hoc, mont st michel, saint malot..

wij vertrekken vrijdag ochtend, met als eerste stop dus ROUEN. laat zeker iets weten hoe het is, want wij zijn wel alle 3 volledig gevaccineerd, maar nog maar van gisteren. dus we zullen helaas niet aan die 2 weken of 1 week komen, na vaccinatie. maar we gaan daar nu echt geen pcr test voor gaan halen.

Zijn ook net terug van 11 dagen Frankrijk (8 dagen bij Nice, 3 dagen bij Lyon). Ook daguitstapjes gedaan naar o.a. Cannes en Antibes. Met de wagen.

- Ik ben zelf gedeeltelijk gevaccineerd (Pfizer)
- Vriendin volledig (Johnson, maar op moment van vertrekken minder lang dan voorgeschreven om zogezegd "safe" te zijn)
- Ik had een negatieve PCR-test die geldig was bij vertrek.
- Vriendin was dat (uiteraard :')) vergeten. Week voordien was zij voor haar werk naar Spanje afgereisd en daar golden op dat moment andere regels. Zij ging er vanuit dat ze gewoon met alles in orde was. Nog moeite gedaan om last minute zowel een PCR- als antigeentest te fixen maar zonder succes.
- PLF correct ingevuld op het moment wanneer het verwacht werd.
- Letterlijk géén controle gehad op eender wat. 2500km gereden.
- Regels? Welke regels? In het Zuiden ging het er overal zéér gezellig aan toe if you know what I mean. Ook personeel in horeca die zelden een mondmasker droegen etc. Op zich lig ik daar persoonlijk niet wakker van. Maar als risicopatient blijf je daar beter gewoon weg.
- Schitterende vakantie en wat een prachtige streek toch dat diepe Zuiden van Frankrijk.

Laatst bewerkt:
Ik heb beiden gedaan vanuit Bayeux (daar was ons hotel).
S'morgens vertrokken naar St Michel en dan naar St Malo en daar ook geluncht. St Michel was goed voor een voormiddag en Malo was goed om te lunchen en een uur of twee uur te blijven, maar Malo stikt van de toeristische winkels/Franse dagtoeristen/ijskraampjes/boutiques/.... Ik heb nog nooit gezien (in +- 25 landen) hoe ze zo'n geschiedkundige site naar de klote kunnen helpen door er een kermis van te maken.

Heb vrijdag een vlucht en negatieve test van 48h is vereist.
Kan ik deze dan woensdag afnemen, ondanks dat mijn vlucht savonds laat is en in principe de 48h is overschreden ?

Of kijkt men gewoon naar de datum? Waarbij alle tests van woensdag geldig zijn tot en met vrijdag ?
Door de late vlucht kan ik onmogelijk zo laat nog ergens een test afnemen dus is een andere optie donderdagmiddag een test afnemen en riskeren dat het resultaat te laat komt.

Sinds gisteren terug. Enkel op Zaventem werd rap eens naar de travel form gekeken.
Verplicht een Cpr test ga ik nu moeten doen.
En gisteren ook een mail gekregen dat ik 3 dagen in quarantaine moet omdat ik uit een rode zone kom :p
Voor mij geen probleem, heb nog effkes verlof en heb hier bier genoeg staan :unsure:

Terug
Bovenaan