Reizen in Coronatijden (2021-...) - vragen & discussies

Alles is gelinkt aan data en massa,
1 vliegtuig controleren geen probleem, 15 vliegtuigen op 1 dag wel.
zelfde met wagens op een zwart weekend kunnen ze onmogelijk alle wagens aan de kant zetten en testen.
zelfde met terrassen, in een boerendorp gaan ze er zich weinig van aantrekken, op een dijk in een drukke badstad mss. wel een beetje, of steekproef gewijs. harde handhaving is op deze hoeveelheden is gewoon niet te doen.

+ wie gaat dit controleren? de uitbater die koffies wil verkopen? de politie die terrasjes gaat afgaan (mss in week 1?) de politie die uitbaters gaat controleren? kijk naar die (inschrijven voor tracing) .. iemand iets van gehoord?
Vliegtuig is net simpelste om te controleren aangezien je daar sowieso al controle hebt voor andere zaken (zou eigenlijk zelfs automatisch moeten kunnen!).
Idem met boot bv

Word je op antistoffen getest als je een PCR test laat doen? Maw, krijg je te zien of je de voorbije 6 maanden Corona hebt gehad (zonder het te weten), zodat je bv in Frankrijk geen testen meer moet doen of niet?

Vliegtuig is net simpelste om te controleren aangezien je daar sowieso al controle hebt voor andere zaken (zou eigenlijk zelfs automatisch moeten kunnen!).
Idem met boot bv
vorig jaar september geland in zaventem:

PLF op papier,
2 mannen van G4S op een bureautje die de papieren op een stapel leggen.. gaan ze die verwerken of inscannen.. (ik denk het niet)

dit voorjaar (februari) gevlogen (werk)
PLF digitaal toe gekomen geen controle meer, bureautjes staan er nog.. niemand

april gevlogen (werk)
PLF digitaal geen bureautjes meer.. nergens vraag gekregen (1 security aan de deur van de taxi's die de vertrekkende mensen de trap wijst)..

2 weken geleden gevlogen
PLF digtaal , geen controle

De vraag die ik me stel: alles komt in de database van PLF terecht. (wie checkt deze?)
-denk niemand.. tbh.

Kom je toe in spanje (tot maart)

in rijen staan
scanner op je hoofd
FCS document of digitaal laten zien + boarding pass
door temperatuur meet gang wandelen

nu juni:
enkel FCS laten scannen en doorwandelen.

Word je op antistoffen getest als je een PCR test laat doen? Maw, krijg je te zien of je de voorbije 6 maanden Corona hebt gehad (zonder het te weten), zodat je bv in Frankrijk geen testen meer moet doen of niet?
Ik zou denken dat ze daarvoor bloedafname nodig hebben, PCR checkt bij mijn weten enkel op aanwezigheid van virusdeeltjes in het slijm van je neus/keel zit

Nee, PCR/antigeen test zijn totaal andere dingen. De antigeen-test moet je in een labo laten doen en is betalend, enkel de PCR test is (2x) gratis.

Ik zou denken dat ze daarvoor bloedafname nodig hebben, PCR checkt bij mijn weten enkel op aanwezigheid van virusdeeltjes in het slijm van je neus/keel zit

Nee, PCR/antigeen test zijn totaal andere dingen. De antigeen-test moet je in een labo laten doen en is betalend, enkel de PCR test is (2x) gratis.

Ok bedankt. Ik zag dat je bij de apotheek ook al zelftesten voor anti-stoffen kan kopen zelfs.

Ik steek iedere dag de grens over van Rijsel naar Kortrijk om te gaan werken
Nooit een controle gehad sinds ze de grenscontroles weggedaan hebben
Had 9tal papieren altijd bij de hand als ik dan gecontroleerd moest worden, heb die wel nog altijd bij me, je weet het nooit met die Fransozen

Nu zondag doe ik mijn 2de vaccin in Frankrijk, ik kon vroeger mijn eerste vaccin krijgen dan in België
Voor mijn verlof, midden augustus, ben ik safe om overal naartoe te gaan

Gisterenavond op stap geweest en er waren een 40tal jongeren aan een apotheek aan het aanschuiven voor die pass sanitair of voor die zelftesten en dergelijke
In 1 Irish pub mochten we niet binnengaan omdat ze nu al de Pass Sanitair uitvoeren, normaal is dit gepland op 1 augustus

Veel politie, waarschijnlijk voor nationale feestdag, maar ze controleerden niets/niemand

Waar vind je die info? Wat ik vind staat nog steeds 2weken (buitenlandse zaken)

Versoepelingen Franse coronapas: al één week na tweede prik geldig, uitstel voor jongeren tot 30 augustus

Versoepelingen Franse coronapas: al één week na tweede prik geldig, uitstel voor jongeren tot 30 augustus

Oke thnx! Vreemd dat buitenlandse zaken nog niet is aangepast 🙂

Waar vind je die info? Wat ik vind staat nog steeds 2weken (buitenlandse zaken)

Ik volg die site altijd een beetje :)

Ik volg die site altijd een beetje :)
Helaas zal een invasie aan Hollanders niet te vermijden zijn.

Kunnen ze dat niet overal doen!

Test negatief, morgen naar Frankrijk, ik post hier een update over de controles en situatie.

Zelf eigenlijk vooral benieuwd naar wat ze verstaan onder 'vrijetijdsruimtes met 50 personen'. Ik ging de tuinen van Giverny bezoeken dus neem aan dat ik een negatieve PCR test ga moeten tonen, zelfs al is dat buiten. Maar wat valt er nog allemaal onder? Moest ge daar in kunnen verduidelijken eeuwige dank!

Ben eens benieuwd gezien ik aanstaande woensdag richting La Palma vertrek. Hopelijk gaat deze nog door...

Moet je voor Frankrijk een word-document invullen? https://www.interieur.gouv.fr/Actualites/L-actu-du-Ministere/Certificate-of-international-travel

Of ben ik mis, dacht alles via PLF van europa maar dat is precies alleen Malta en Italie? Echt man wat een kluwen :D

"2.2. Health control measures If you are already vaccinated, you must present proof of vaccination status and a sworn statement attesting to the absence of symptoms of covid-19 infection and contact with a confirmed case of covid-19. If you are not vaccinated, you must present the transport company and border control authorities with a negative PCR or antigenic test no more than 72 hours prior to departure (departure of first flight in case of connecting flights). Children aged below eleven years are exempt from testing. You must also present a sworn statement attesting to the absence of symptoms of covid-19 infection and contact with a confirmed case of covid-19."]

Lijkt me van wel dus. Enige wat ik onduidelijk vind is dat in het word document staat "from green list countries'. Ik vul het gewoon in en leg het wel in men valies/wagen en zie wel. Het is nog de kleinste moeite dit. :biglaugh:

Terug
Bovenaan