Reizen in Coronatijden (2021-...) - vragen & discussies

Om de twee dagen en per persoon, fijne reis gewenst! :laugh: Gelukkig maar vanaf 1 augustus voor de horeca, dus @kil911ler heeft het dan nog relatief getroffen.
Gelukkig doe ik geen horeca wegens te duur en heb ik wel een herstelcertificaat. We gaan eerst 2 weken naar half pension camping. Die week in augustus is basic camping en zelf eten maken.

Zondag Zwitserland, daar verandert er voor ons enkel iets vermits ze een lijst hebben met landen waar gevaarlijke varianten zijn.
Wij staan daar niet op, idem voor onze doorreis door Duitsland. Daar staan we ook niet op de variantenlijst (voorlopig), wordt toch spannend

Heb sowieso mijn test al gepland vrijdag, ook al heb ik die misschien niet nodig, you never know...

Vertrek maandag naar Frankrijk, gelukkig maar voor 1 week dus voor augustus terug!

Een Franse collega hier is redelijk pissed off alvast :biglaugh: (die heeft zijn vaccinatie ook geweigerd)

Vertrek maandag naar Frankrijk, gelukkig maar voor 1 week dus voor augustus terug!

Een Franse collega hier is redelijk pissed off alvast :biglaugh: (die heeft zijn vaccinatie ook geweigerd)

Ze krijgen dat nooit georganiseerd, even naar winkelcentrum met een leclerc, ah eerst testen meneer. Die Fransen met hun je m'enfou houding gaan zich daar niet veel van aantrekken.

Ze krijgen dat nooit georganiseerd, even naar winkelcentrum met een leclerc, ah eerst testen meneer. Die Fransen met hun je m'enfou houding gaan zich daar niet veel van aantrekken.
In landelijke streken met van die boerendorpjes waar vijf man woont (die geen van allen gevaccineerd zijn, uiteraard) en waar de gendarme ook meteen de burgemeester, kapper én barman is, zal dat inderdaad dode letter blijven. En behalve dat die wijnboerkes zich niet laten vaccineren hebben ze nog eens groot gelijk ook.

Met die regels van gisteren niet. Als je op dag 4 naar een restaurant wil zou je een nieuwe PCR moeten doen ter plaatse. Ik vermoed dat ze het welnog verder gaan uitleggen zeker?
Enfin, hier zonet mijn 2e prik gehad, ben er van af :)
Voor Frankrijk ? gewoon 2e prik is voldoende of 2e prik + 2 weken
Wij zouden namelijk net 2weken - 1dag vertrekken na de 2e spuit van mijn vriendin

Ik weet niet of het juist is?

Net chat gehad met Nederlandse collega die eind deze week op vakantie vertrekt naar het Toscane met de wagen, is volledig ingeënt met Pfizer reeds meer dan 14 dagen bij vertrek, zit met de daver op het lijf dat NL eind deze week donkerrood kleurt omdat hij denkt dat wegens dat NL donkerrood kleurt hij niet meer door Zwitserland, Frankrijk Luxemburg zal mogen terug rijden om naar huis te rijden?
Alternatief is via Zwitserland en Duitsland maar daar zou zich hetzelfde probleem stellen. Kan dit?
Stel dat ergens tijdens uw verlof België door de deltavariant donkerrood kleurt, geraak je dan nog terug als bijvoorbeeld Zwitserland de grenzen sluit voor Belgen, ingeënt of niet ?

Wij gaan de plannen omgooien en kiezen voor een vakantie in eigen land. Geen zin om op vakantie constant in de miserie/stress te zitten met die testen. Vakantie hoort zorgeloos te zijn voor ons.

Volgend jaar dan maar naar de alpen gaan

Voor Frankrijk ? gewoon 2e prik is voldoende of 2e prik + 2 weken
Wij zouden namelijk net 2weken - 1dag vertrekken na de 2e spuit van mijn vriendin
Prik+ 2 weken. Bij j&j 3 weken rekenen.
in jouw geval zou je het nog kunnen riskeren, niet..?

Prik+ 2 weken. Bij j&j 3 weken rekenen.
in jouw geval zou je het nog kunnen riskeren, niet..?
Damn.
Zouden het kunnen riskeren, maar ik ga mijn vriendin toch eens laten bellen of het niet vroeger kan
Ik krijg mijn ook pas op donderdag terwijl we op donderdag +2weken vertrekken

Timing is weer prachtig :D

Damn.
Zouden het kunnen riskeren, maar ik ga mijn vriendin toch eens laten bellen of het niet vroeger kan

:D . Ga je met de auto? Kans dat je tegengehouden zou worden is wel klein natuurlijk. Maar kan idd proberen om je afspraak te vervroegen, dan ben je op je gemak :)

:D . Ga je met de auto? Kans dat je tegengehouden zou worden is wel klein natuurlijk. Maar kan idd proberen om je afspraak te vervroegen, dan ben je op je gemak :)
We gaan inderdaad met de auto. Zelfs al is de kans klein, zorg je toch best dat alles in orde is denk ik.
Morgen eens bellen, zou stom zijn voor die ene dag en we gaan al niet zo lang 😅

Alternatief is via Zwitserland en Duitsland maar daar zou zich hetzelfde probleem stellen. Kan dit?
Het hangt ervan af of NL beschouwt wordt als risicogebied of gebied met gevaarlijke variant waar strengere regels voor gelden.

Transit door Duitsland is mogelijk en je mag enkel stoppen om te tanken ("zo kort mogelijk"). Volledige vaccinatie geeft geen uitzondering voor een testvereiste maar je kan er nadien wel door rijden.

Zwitserland geeft een vrijbrief indien volledig gevaccineerd, dus die collega heeft geluk.

Maandag vertrekken naar Frankrijk. Afspraak is al gemaakt voor zondag de PCR-test. Dan ook nog kijken voor dat blad met je erewoord and that's pretty much it for now?
Maandagmorgen? Dan had je beter zaterdag genomen denk ik om zeker resultaten te hebben
Ik weet niet of het juist is?

Net chat gehad met Nederlandse collega die eind deze week op vakantie vertrekt naar het Toscane met de wagen, is volledig ingeënt met Pfizer reeds meer dan 14 dagen bij vertrek, zit met de daver op het lijf dat NL eind deze week donkerrood kleurt omdat hij denkt dat wegens dat NL donkerrood kleurt hij niet meer door Zwitserland, Frankrijk Luxemburg zal mogen terug rijden om naar huis te rijden?
Stel dat ergens tijdens uw verlof België door de deltavariant donkerrood kleurt, geraak je dan nog terug als bijvoorbeeld Zwitserland de grenzen sluit voor Belgen, ingeënt of niet ?
Zou vreemd zijn als je niet meer naar huis mag als je naar rode zone gaat. Omgekeerde zou ik nog snappen (alhoewel gevaccineerd is gevaccineerd)
Damn.

Zelfde hier: dinsdag vertrekken naar Italië, vrijdag boot op naar Corsica.
Vrijdag ben ik 2 weken volledig gevaccineerd, dus moeten nog test doen (zondag gepland). Maar als die positief is geen idee of we toch niet gaan vertrekken want buiten eten gaan kopen zijn we nu al quasi in quarantaine...
En ken aantal koppels waarbij 1 van de 2 positief had getest en andere niet dus lijken me redelijk wat vals positieve tussen :unsure:

Pff ik krijg 12 augustus mijn 2de vaccin, 13 augustus wilden wij vertrekken naar Frankrijk (nog niet geboekt).
Mijn eerste afspraak van mijn vaccinatie heb ik vorige keer verzet, ik wou dat nu opnieuw proberen (2 weken naar voor schuiven) maar dat lukt precies niet meer.
Is dat gewoon niet mogelijk of doe ik iets verkeerd?

Graag Hongarije gedaan dit jaar, begin er wat voor te vrezen ... en ook de regels daar (om binnen te komen) zijn mij alles behalve duidelijk :(
Ik zal net mijn 2e vaccin gekregen hebben voor ik vertrek, dus sowieso niet volledig gevaccineerd. We gaan met de auto en komen dus via Oostenrijk binnen, dan zie ik dit: https://diplomatie.belgium.be/nl/Diensten/Op_reis_in_het_buitenland/reisadviezen/hongarije
Personen die niet in het bezit zijn van een digitaal COVID-certificaat van de EU en die over land aankomen in Hongarije vanuit een van de volgende landen: Ook voor binnenkomst vanuit Kroatië, Oostenrijk, Roemenië, Servië, Slowakije en Slovenië gelden geen reis- of quarantainebeperkingen (meer info in punt 2 hieronder).
Punt 2 herhaalt dat eigenlijk gewoon.

Kan ik dan concluderen dat wij zelfs geen test nodig hebben? Aangezien we over land binnen komen? Of versta ik dat nu zo verkeerd?

Alles is gelinkt aan data en massa,
1 vliegtuig controleren geen probleem, 15 vliegtuigen op 1 dag wel.
zelfde met wagens op een zwart weekend kunnen ze onmogelijk alle wagens aan de kant zetten en testen.
zelfde met terrassen, in een boerendorp gaan ze er zich weinig van aantrekken, op een dijk in een drukke badstad mss. wel een beetje, of steekproef gewijs. harde handhaving is op deze hoeveelheden is gewoon niet te doen.

+ wie gaat dit controleren? de uitbater die koffies wil verkopen? de politie die terrasjes gaat afgaan (mss in week 1?) de politie die uitbaters gaat controleren? kijk naar die (inschrijven voor tracing) .. iemand iets van gehoord?

Terug
Bovenaan