Reizen in Coronatijden (2021-...) - vragen & discussies

Ik vraag me af hoe lang ze die PCR testen nog gaan blijven hanteren nu het aantal vaccinaties toch sterk stijgt. Zou dit binnen 2 a 3 maanden nog altijd van toepassing zijn?

Ik vraag me af hoe lang ze die PCR testen nog gaan blijven hanteren nu het aantal vaccinaties toch sterk stijgt. Zou dit binnen 2 a 3 maanden nog altijd van toepassing zijn?
Als we over Frankrijk bezig zijn:
Momenteel 51% eerste dosis en 34% volledig gevaccineerd. En de ratio 1e dosissen is nu al serieus aan het afzwakken.

Geen idee wat het binnen 2~3maand gaat zijn; maar als de huidige trend zich verderzet, zie ik ze niet direct afstappen van de verplichte PCR test. Zeker omdat die PCR-test enkel voor ongevaccineerden is (11jaar of ouder). Allez, technisch gezien onbeschermden, want is 2weken na de 2e prik of 4 weken na prik J&J.

Ik persoonlijk zie dus geen enkele reden om dit jaar zelfs nog af te stappen van die PCR test als het enkel voor ongevaccineerden is.

Als we over Frankrijk bezig zijn:
Momenteel 51% eerste dosis en 34% volledig gevaccineerd. En de ratio 1e dosissen is nu al serieus aan het afzwakken.

Geen idee wat het binnen 2~3maand gaat zijn; maar als de huidige trend zich verderzet, zie ik ze niet direct afstappen van de verplichte PCR test. Zeker omdat die PCR-test enkel voor ongevaccineerden is (11jaar of ouder). Allez, technisch gezien onbeschermden, want is 2weken na de 2e prik of 4 weken na prik J&J.

Ik persoonlijk zie dus geen enkele reden om dit jaar zelfs nog af te stappen van die PCR test als het enkel voor ongevaccineerden is.
Ik doelde eigenlijk op Engeland (en landen buiten Europa), ook voor mensen die kunnen aantonen dat ze gevaccineerd zijn.

Portugal, Cyprus en grote delen van Spanje kleuren rood. De cijfers in NL, LU en FR zijn stijgende dus het risico op oranje en later rood is groot. Op dit moment is de enige "hindernis" van een rode zone bij terugkeer een PCR test voorleggen of hier laten afnemen, dus het is een lage drempel.

2021w26_COVID19_EU_EEA_Subnational_Combined_traffic.png

Minister Vandenbroucke wil toch strengere regels (quarantaine), maar ik denk dat het dan overal rood moet zijn voor iemand naar hem gaat luisteren. Dat zal dan ten vroegste in augustus kunnen zijn.

Er is 1 belangrijke kanttekening op te merken: Vlaanderen zal volgende week oranje kleuren. Helaas is er dan voor Spanje opnieuw een PCR test vereist. Nu is de vraag of er velen nog zin hebben in Spanje na de negatieve reclame van die jongerenreizen.

Nu vraag ik mij nog altijd af wat die 72 uur van die pcr test betekent? Ik test dinsdag en rijd donderdag naar Frankrijk, maar doe 2 tussenstops. Tegen dat ik op mijn eindbestemming ben is mijn test al ouder dan 72 uur of is dat 72 uur bij het oversteken van de grens?

Je moet een PCR test hebben niet ouder dan 72u, dat kan toch niet simpeler gezegd zijn ?

Natuurlijk begint je 72u al te lopen vanaf dat je getest bent en niet pas als je een grens oversteekt dagen later...

Nu vraag ik mij nog altijd af wat die 72 uur van die pcr test betekent? Ik test dinsdag en rijd donderdag naar Frankrijk, maar doe 2 tussenstops. Tegen dat ik op mijn eindbestemming ben is mijn test al ouder dan 72 uur of is dat 72 uur bij het oversteken van de grens?
Je moet een PCR test hebben niet ouder dan 72u, dat kan toch niet simpeler gezegd zijn ?

Natuurlijk begint je 72u al te lopen vanaf dat je getest bent en niet pas als je een grens oversteekt dagen later...
Jij snapt zijn zin ook niet. Maar ik neem aan dat als je de grens over steekt uw test niet langer dan 72u geleden afgenomen mag zijn

72u is nog veel, Italie is 48u
Wij vertrekken dinsdag, dus zondagmiddag test afname om 15u maar moeten dus zien dat we voor 15u in Italie zijn. Al neem ik aan dat het wel niet op een uur aankomt als ze u controleren

Reizen door Frankrijk (mss Duitsland) en Zwitserland dus nog eens zoeken wat daar moet (precies overal ook nog eens een formulier invullen).

Wat een gedoe tov vorig jaar.

Zwitserland heb je normaal geen PCR test nodig, ik had hiervoor een mail gestuurd naar de herberg waar we logeren. Ben wel eens benieuwd of ze dit gaan controleren in Frankrijk en Italië.

Jij snapt zijn zin ook niet. Maar ik neem aan dat als je de grens over steekt uw test niet langer dan 72u geleden afgenomen mag zijn

72u is nog veel, Italie is 48u
Wij vertrekken dinsdag, dus zondagmiddag test afname om 15u maar moeten dus zien dat we voor 15u in Italie zijn. Al neem ik aan dat het wel niet op een uur aankomt als ze u controleren

Reizen door Frankrijk (mss Duitsland) en Zwitserland dus nog eens zoeken wat daar moet (precies overal ook nog eens een formulier invullen).

Wat een gedoe tov vorig jaar.
Er wordt aangegeven dat ze niet naar de uren kijken, maar naar de dagen.

Worden de regels anders voor Frankrijk als wij zone oranje worden? Ik ben hersteld van corona en heb al langer dan 14 dagen mijn eerste vaccin. Dus normaal kan ik gaan en staan in Frankrijk zonder een test te doen (vertrek volgende week zondag voor 5 dagen naar Frankrijk met de auto).

@StoneBall Voorlopig zijn voor alle kleuren de regels dezelfde: een geldig certificaat, in jouw geval, idd een test. Enkel als je van buiten de EU komt zijn er bijkomende restricties.

Volgende week zou de Franse overheid (dixit Le Monde en BFMTV) afkomen met mogelijke quarantaines ivm Deltavariant maar het is nog niet duidelijk voor wie, dat ze daar Spanje en Portugal mee viseren lijkt de intentie. Maar het is afwachten tot een persconferentie.

EDIT: toch testing vereist.

Laatst bewerkt:

Ja, het misverstand bestond dat mensen dachten dat ze maar 72 uur hadden van test tot aankomst bestemming.
@StoneBall Voorlopig zijn voor alle kleuren de regels dezelfde: een geldig certificaat, in jouw geval, herstel van corona. Als er medepassagiers zijn moeten die wel een test doen als ze geen volledig vaccintraject hebben of herstel van corona. Enkel als je van buiten de EU komt zijn er bijkomende restricties.

Volgende week zou de Franse overheid (dixit Le Monde en BFMTV) afkomen met mogelijke quarantaines ivm Deltavariant maar het is nog niet duidelijk voor wie, dat ze daar Spanje en Portugal mee viseren lijkt de intentie. Maar het is afwachten tot een persconferentie.
Herstelcertificaat is niet genoeg denk ik? Volgens die brol Eu site moet je test of volledig gevaccineerd zijn.

Mogen Britten naar Frankrijk, het zou goed zijn mochten die Britten en Nederlanders niet welkom zijn...

@Chauffagist Je moet idd toch een test af laten nemen.

Rode zones moeten in zelfisolatie indien gevaccineerd of mogen enkel binnen met geldige reden (en in isolatie). De UK is volgens hen "oranje" (PCR test en isolatie) en Nederland is "groen". Wat een beetje verwarrend is is dat de gehele EU een "groene zone" is voor Frankrijk, maar eigenlijk is dat eerder een onderverdeling A, B en C voor ingangsregels, het heeft niets te maken met de kleurencodes van Europa.

De opvolging is eigenlijk een groter probleem, er staat geen politie aan de grenzen om alles te controleren. Wss zullen ze daar ook iets aan doen wat mogelijk files geeft.

Ja, het misverstand bestond dat mensen dachten dat ze maar 72 uur hadden van test tot aankomst bestemming.

Herstelcertificaat is niet genoeg denk ik? Volgens die brol Eu site moet je test of volledig gevaccineerd zijn.

Mogen Britten naar Frankrijk, het zou goed zijn mochten die Britten en Nederlanders niet welkom zijn...
@Chauffagist @ilgonwe

Volgens https://reopen.europa.eu/nl (voor Frankrijk):

Bewijs van vaccinatie, dat geldig is:
  • vanaf 2 weken na de tweede dosis van het vaccin;
  • vanaf 4 weken na de enkelvoudige dosis van het Janssen/Johnson&Johnson vaccin;
  • vanaf 2 weken na de eerste dosis van een goedgekeurd vaccin, voor mensen die hersteld zijn van een eerdere COVID-19-infectie.
Maar zoals @ilgonwe zegt: indien we zone oranje worden en indien je gevaccineerd bent (zoal hierboven) moet je ook sowieso getest worden.

(staat wel overal over boarding/flight, dus niets over met de auto, is wat verwarrend)

De extra complicatie zal zijn dat Frankrijk de regels volgende week mogelijk wijzigt, het zal dan van dag tot dag opvolgen zijn. Normaal kondigen ze dit aan op woensdag of vrijdag, maar kan zijn dat ze vlugger schakelen. Het regeringsoverleg zou pas maandag plaats vinden, dus dit weekend is nog de huidige regeling.

De extra complicatie zal zijn dat Frankrijk de regels volgende week mogelijk wijzigt, het zal dan van dag tot dag opvolgen zijn. Normaal kondigen ze dit aan op woensdag of vrijdag, maar kan zijn dat ze vlugger schakelen. Het regeringsoverleg zou pas maandag plaats vinden, dus dit weekend is nog de huidige regeling.

Inderdaad, zeer ambetant. Dan maar kijken om al een test te boeken eind volgende week en hotel die gratis te annuleren is.

Terug
Bovenaan