Reizen in Coronatijden (2021-...) - vragen & discussies

Ik dacht dat dit ook het geval was maar ik hoorde Vangucht net zeggen in het journaal dat weinig europese landen rekening houden met die kleurcodes. Het zou enkel Kroatië, Lithouwen en Cyprus zijn die de kleurcodes gebruiken. Elk land zou zijn eigen lijst hebben. Heel jammer natuurlijk wij vertrekken naar Spanje midden juli en had gehoopt geen PCR-test te moeten afnemen.

Ik zie wel dat om spanje te reizen een sneltest ook voldoende is. Zijn dit speciale testen of de testen die je gewoon kan kopen bij de apotheker?
nee ik denk dat dit de ZELFtesten zijn in de apotheek... pfff ik zie ook door het bos de bomen niet meer eerlijk gezegd.

Ik wacht nog even tot dat we juli zijn om me te informeren over wat juist moet... er kan nog zoveel veranderen op zo een korte tijd :crazy:

en zal je verplicht worden dit corona certificaat te hebben op je gsm, of af te printen ?

want mijn vriendin heeft nog geen belgisch paspoort. ze kan dus uiteraard wel een negatieve PCR test halen en voorleggen, maar dat corona certificaat is wellicht enkel voor EU burgers die hier een rijksregister nummer hebben.

Ze heeft veronderstel ik een Belgische verblijfskaart want dan staat ze wel in het rijksregister ingeschreven, je hoeft niet de Belgische identiteit te hebben om in het rijksregister te staan. Ze wordt dan ook uitgenodigd voor het vaccin en kan dan via de app of online haar vaccinatie certificaat downloaden.

'Blij' dat ik niet de enige ben die het allemaal vrij onduidelijk en ingewikkeld vindt... Enfin, ik ga toch een poging wagen en mijn vraag stellen.

Wij zouden graag naar Italië vertrekken (met het vliegtuig) op maandag 4 juli. Op de website van de overheid staat het volgende aangaande reizen naar Italië:

Om Italië vanuit België binnen te komen, moet u een "green card" kunnen voorleggen die aan een van de volgende 3 voorwaarden voldoet:

• volledige vaccinatie: minimaal 14 dagen voor uw aankomst (vaccinatiecertificaat). Geldigheid: 9 maanden.
  • herstel van COVID-19: attest afgeleverd door het ziekenhuis of door een huisarts. Geldigheid: 6 maanden.
  • negatief resultaat van een COVID-19-test: PCR- of antigeentest, uitgevoerd door een geautoriseerde structuur of apotheek. De test moet uitgevoerd zijn in de 48 uur voor uw aankomst in Italië.

Ik ben reeds volledig gevaccineerd - mijn vriendin echter niet. Zij moet dus voor een PCR- of antigeentest gaan. Aangezien wij maandag vertrekken zou zij dus op zaterdag die PCR-test laten afnemen. Gisteren hebben we naar de huisdokter gebeld en die wilt die afspraak meteen maken, alleen kan hij niet garanderen dat die resultaten er maandag al zullen zijn... Een risico dat je dus eigenlijk niet kan pakken want je wilt niet op de luchthaven van Rome staan om dan te horen te krijgen dat je het land niet binnen mag...

Tweede optie is die antigeentest maar wat houdt dat juist in? Is dat iets dat enkel in theorie bestaat of is dat effectief een mogelijkheid in de praktijk - en hoe gaat dat dan juist in zijn werk? Want men spreekt van 'geautoriseerde structuur of apotheek' - is dat dan een soort sneltest ofzo?

Kort samengevat:
  1. Als je op zaterdag een PCR-test ondergaat, hoe reeël is dan de kans dat je hier maandag al resultaat van hebt? Of is dit onmogelijk te voorspellen zonder glazen bol?
  2. Is zo'n antigeentest een realistische optie en wat houdt dat dan juist in?
Alvast bedankt voor mogelijke antwoorden en nog een fijne dag gewenst iedereen!

'Blij' dat ik niet de enige ben die het allemaal vrij onduidelijk en ingewikkeld vindt... Enfin, ik ga toch een poging wagen en mijn vraag stellen.

Wij zouden graag naar Italië vertrekken (met het vliegtuig) op maandag 4 juli. Op de website van de overheid staat het volgende aangaande reizen naar Italië:

Ik ben reeds volledig gevaccineerd - mijn vriendin echter niet. Zij moet dus voor een PCR- of antigeentest gaan. Aangezien wij maandag vertrekken zou zij dus op zaterdag die PCR-test laten afnemen. Gisteren hebben we naar de huisdokter gebeld en die wilt die afspraak meteen maken, alleen kan hij niet garanderen dat die resultaten er maandag al zullen zijn... Een risico dat je dus eigenlijk niet kan pakken want je wilt niet op de luchthaven van Rome staan om dan te horen te krijgen dat je het land niet binnen mag...

Tweede optie is die antigeentest maar wat houdt dat juist in? Is dat iets dat enkel in theorie bestaat of is dat effectief een mogelijkheid in de praktijk - en hoe gaat dat dan juist in zijn werk? Want men spreekt van 'geautoriseerde structuur of apotheek' - is dat dan een soort sneltest ofzo?

Kort samengevat:
  1. Als je op zaterdag een PCR-test ondergaat, hoe reeël is dan de kans dat je hier maandag al resultaat van hebt? Of is dit onmogelijk te voorspellen zonder glazen bol?
  2. Is zo'n antigeentest een realistische optie en wat houdt dat dan juist in?
Alvast bedankt voor mogelijke antwoorden en nog een fijne dag gewenst iedereen!
Doe gewoon je test op de luchthaven en je hebt die miserie niet. Antigen test binnen 1u resultaat, pcr binnen 24u. Dus gewoon 1 of 2 dagen ervoor even langs de luchthaven passeren

Doe gewoon je test op de luchthaven en je hebt die miserie niet. Antigen test binnen 1u resultaat, pcr binnen 24u. Dus gewoon 1 of 2 dagen ervoor even langs de luchthaven passeren
Ah! Wist zelfs niet dat die mogelijkheid bestond. Dikke merci man! Heb net even gecheckt voor Eindhoven Airport (is voor ons 'vlakbij' en we zoeken ook van daar te vertrekken) en die bieden die mogelijkheid ook aan. Dus dat lijkt me inderdaad de beste en minst stresserende optie.

Iemand een 'plan' voor reizen met de auto?
Wijzelf vertrekken 10 juli met de wagen naar Spanje. We proberen in één keer door te rijden, maar boeken onderweg iets voor de zekerheid.
Als je door Frankrijk rijdt, mag je moment van afname niet ouder zijn dan 48u. Hoe snel krijg je een resultaat? Als dat pas na 24u is, is de marge héél klein.

Wat met mensen die dan wel overnachten? Dan is het toch vrijwel onmogelijk om met een afname, niet ouder dan 48u, door Frankrijk te rijden?

Ik dacht dat dit ook het geval was maar ik hoorde Vangucht net zeggen in het journaal dat weinig europese landen rekening houden met die kleurcodes. Het zou enkel Kroatië, Lithouwen en Cyprus zijn die de kleurcodes gebruiken. Elk land zou zijn eigen lijst hebben. Heel jammer natuurlijk wij vertrekken naar Spanje midden juli en had gehoopt geen PCR-test te moeten afnemen.

Ik zie wel dat om spanje te reizen een sneltest ook voldoende is. Zijn dit speciale testen of de testen die je gewoon kan kopen bij de apotheker?
Ik heb gisteren gehoord van iemand die in een apotheek werkt dat vanaf 12 juli in bepaalde apotheken zij ook PCR testen mogen afnemen, die worden dan naar het labo gestuurd en dan krijg je normaal binnen de 24u het resultaat.
Ikzelf heb een afspraak gemaakt met een thuisverpleging die samenwerkt met een labo, dus laat ons duimen dat ik negatief test :)

Wat ik me wel afvraag is vanaf wanneer begint die 48 u te lopen is dat van wanneer ze je getest hebben, of vanaf je het resultaat hebt van je negatieve test?

Als je door Frankrijk rijdt, mag je moment van afname niet ouder zijn dan 48u. Hoe snel krijg je een resultaat? Als dat pas na 24u is, is de marge héél klein.
Kijk eens of Frankrijk geen anitgeentesten (sneltest bij apotheek) toelaat?
Dan kan je desnoods ook in Frankrijk een laten doen als je de tijd lijkt te overschrijden.

Tenerife terug naar Level 3 ipv Level 2 pff :( . Ik had niet verwacht dat er deze zomer nog verstrengingen zouden komen

Ik heb gisteren gehoord van iemand die in een apotheek werkt dat vanaf 12 juli in bepaalde apotheken zij ook PCR testen mogen afnemen, die worden dan naar het labo gestuurd en dan krijg je normaal binnen de 24u het resultaat.
Ikzelf heb een afspraak gemaakt met een thuisverpleging die samenwerkt met een labo, dus laat ons duimen dat ik negatief test :)

Wat ik me wel afvraag is vanaf wanneer begint die 48 u te lopen is dat van wanneer ze je getest hebben, of vanaf je het resultaat hebt van je negatieve test?
Goeie vraag. Ik vermoed dat ze dit in de praktijk niet tot op de minuut zullen nakijken maar eerder naar de dagen. Maar het zou wel fijn zijn om hier zekerheid over te hebben ;) ..

Volgens mij telt de moment van afname.
Ik heb ondertussen gevonden dat een PCR test 72u voor vertrek afgenomen moet worden, een antigeentest moet 48u voor vertrek afgenomen worden.
Ook vanuit een groen land.
(regels in frankrijk weliswaar)
Voor Spanje is het 48 uur, voor beide soorten test.

Laatst bewerkt:
Zijn er in België naast Brussels Airport nog andere plaatsen waar je zo een antigen test kan laten uitvoeren?

Wij vertrekken in principe 11/7 naar Tenerife voor een week. Level 3 = verplichte quarantaine bij terugkomst?
Geen idee. Maar binnenhoreca mag er bvb niet open bij level 3 en ook mknder volk op terrassen.

De nieuwe kaart is uit, ik verwacht dat info-coronavirus bijna alles op groen en oranje gaat zetten. Concreet betekent dit bij terugkeer geen test of quarantaine meer want geen rode zone, buiten de enkele uitzonderingen. Voor de mensen hierboven: helaas zijn de Canarische eilanden rood.

Omgekeerd zal Spanje binnenkort wss geen PCR test meer vereisen van Belgen maar hun huidige risicolijst loopt nog tot begin juli dus net te laat voor vele vakantiegangers.

2021w24_COVID19_EU_EEA_Subnational_Combined_traffic.png

Ook al is België groen, vele landen vereisen nog testen of volledige vaccinatue, die je dan mogelijk op CovidSafe kunt zetten. Maar helaas is onze groene status geen vrijbrief om niks te moeten tonen, elk land beslist zelf hun inreisvoorwaarden. De quarantaine vervalt normaal gezien wel, conform Europese regels.

De nieuwe kaart is uit, ik verwacht dat info-coronavirus bijna alles op groen en oranje gaat zetten. Concreet betekent dit bij terugkeer geen test of quarantaine meer want geen rode zone, buiten de enkele uitzonderingen. Voor de mensen hierboven: helaas zijn de Canarische eilanden rood.

Omgekeerd zal Spanje binnenkort wss geen PCR test meer vereisen van Belgen maar hun huidige risicolijst loopt nog tot begin juli dus net te laat voor vele vakantiegangers.

2021w24_COVID19_EU_EEA_Subnational_Combined_traffic.png

Ook al is België groen, vele landen vereisen nog testen of volledige vaccinatue, die je dan mogelijk op CovidSafe kunt zetten. Maar helaas is onze groene status geen vrijbrief om niks te moeten tonen, elk land beslist zelf hun inreisvoorwaarden. De quarantaine vervalt normaal gezien wel, conform Europese regels.
Bedankt hiervoor! Wordt de kaart wekelijks aangepast? Canarische eilanden terug oranje tegen 11/7 is waarschijnlijk te optimistisch :unsure:

@Holocene Normaal elke donderdag tussen 15 en 16u. Je moet ook nog eens wachten tot België haar zeg heeft gedaan en de lijst updatet op info-coronavirus.be, dus kan zijn dat het dan net uit de boot valt.

Concreet: EU beslist donderdag, België pas zondag en is pas geldig de woensdag daarop. Vraag me ook niet waarom, de Belgische overheid weet beter :unsure:

Concreet: EU beslist donderdag, België pas zondag en is pas geldig de woensdag daarop. Vraag me ook niet waarom, de Belgische overheid weet beter :unsure:
Wellicht om reizigers die al ter plaatsee zijn als de cijfers slechter worden, wat tijd te geven om eventueel naar huis te komen of zich te verplaatsen voor hun bestemming effectief rood is met eventuele gevolgen. Niet iedereen kan thuiswerken in quarantaine.

Terug
Bovenaan