Reizen in Coronatijden (2021-...) - vragen & discussies

Ik vraag me ook af wat ze verstaan onder 'Iedereen tussen 6 en 17 jaar krijgt sowieso die twee gratis testen. Vanaf 18 jaar krijg je twee testen gratis, tenzij je al de kans had om gevaccineerd te worden. '

Want als je 14d moet wachten na laatste vaccinatie en dat niet kan moet je laten testen voorlopig. Is die dan gratis of betalend :unsure:

ik ben aan het kijken voor die nachttrein naar Wenen (lijkt me wel eens tof om te doen) , maar vindt nergens een verbinding eind juli , of is dat nog niet actief ?

Ofwel heb je gelogen over ziek zijn en moet je officieel in quarantaine. Ofwel komt de labo rekening nog 😉.
Dus het kan zijn dat je je bij jou dokter laat testen, maar die 4€ klopt niet.
Niet heus. Of ze zijn zeer traag met rekeningen sturen, maar dat lijkt me in deze tijden van crisis niet het geval.

Wij gaan normaal begin juli naar Duitsland (nog niet volledig gevaccineerd). Volgens de site van het hotel mag onze test maximum 24 uur oud zijn. Is dat dan enkel door het hotel opgelegd want ik vind niet meteen iets terug dat dit algemeen in Duitsland is.

Is het tegenwoordig al mogelijk een PCR test aan te vragen zonder tussenkomst can een dokter? Ik vind daar geen info over.

Ik vertrek 18/6 naar Frankrijk voor een week fietsen. De gratis testen en reservaties vie die bepaalde site zullen we te laat komen, maar nu nog eens naar de dokter voor een afspraak te regelen is me wat zot eigenlijk.
PCR test zonder dokter kan, snelste en makkelijkste oplossing is Zaventem, gewoon afspraak maken in test centrum rechtstreeks via hun website,, resultaat gegarandeerd in 24 u, (hetgeen op vele andere locaties blijkbaar niet haalbaar is). Vliegtuig nemen is geen vereiste. Enige nadeel hier is het 67€ voor een test (in tegenstelling tot de standaard 47€). Ja ze profiteren ervan dat ze quick service verlenen voor vertrekkende reizigers.

Maak ook de vergissing niet om een afspraak te regelen via een dokter. Een dokter mag/gaat in principe enkel een test voorschrijven in geval van symptomen (terugbetaalde test). Met symptomen mag je dan uiteraard niet reizen :)

Laatst bewerkt:
PCR test zonder dokter kan, snelste en makkelijkste oplossing is Zaventem, gewoon afspraak maken in test centrum rechtstreeks via hun website,, resultaat gegarandeerd in 24 u, (hetgeen op vele andere locaties blijkbaar niet haalbaar is). Vliegtuig nemen is geen vereiste. Enige nadeel hier is het 67€ voor een test (in tegenstelling tot de standaard 47€). Ja ze profiteren ervan dat ze quick service verlenen voor vertrekkende reizigers.

Maak ook de vergissing niet om een afspraak te regelen via een dokter. Een dokter mag/gaat in principe enkel een test voorschrijven in geval van symptomen (terugbetaalde test). Met symptomen mag je dan uiteraard niet reizen :)
Wat als die dokter een vriend/vriendin is? :unsure:

Wat als die dokter een vriend/vriendin is? :unsure:
Deontologisch niet ok natuurlijk, want een voorgeschreven test door een arts wordt terugbetaald door riziv. Een test om te reizen niet.
In prncipe wordt zo'n test dan ook enkel voorgeschreven in geval van symptomen. en laat niet toe om te reizen, of dit dan ook op het testverslag wordt vermeld is een andere zaak.
Langs de andere kant quasi niemand die met de wagen over de grens rijd wordt gecontroleerd. Hiaten zijn er dus overal.

Deontologisch niet ok natuurlijk, want een voorgeschreven test door een arts wordt terugbetaald door riziv. Een test om te reizen niet.
In prncipe wordt zo'n test dan ook enkel voorgeschreven in geval van symptomen. en laat niet toe om te reizen, of dit dan ook op het testverslag wordt vermeld is een andere zaak.
Langs de andere kant quasi niemand die met de wagen over de grens rijd wordt gecontroleerd. Hiaten zijn er dus overal.
Is dat voor elke grens zo? Moet door Zwitserland naar Italië :p

Ik ben via mijn burgerprofiel gegaan, maar het kan nu ook via mijngezondheid.be zie ik. Daar moet je doorklikken en vervolgens invullen of je:

- Volledig gevaccineerd bent
- Negatieve test hebt
- Herstelcertificaat wilt

En dan krijg je je attest. Staat wel niet veel op, QR code en uw gegevens en data van vaccinatie :p mijn twee vaccinaties zijn twee verschillende certificaten dus snap het eigenlijk niet zo goed, haha.

De app werkt enkel op iOS momenteel.

Ik ben via mijn burgerprofiel gegaan, maar het kan nu ook via mijngezondheid.be zie ik. Daar moet je doorklikken en vervolgens invullen of je:

- Volledig gevaccineerd bent
- Negatieve test hebt
- Herstelcertificaat wilt

En dan krijg je je attest. Staat wel niet veel op, QR code en uw gegevens en data van vaccinatie :p mijn twee vaccinaties zijn twee verschillende certificaten dus snap het eigenlijk niet zo goed, haha.

De app werkt enkel op iOS momenteel.

yep gevonden, raar dat ze die vragen stellen maar mijn vaccinatie staat er wel duidelijk op.

Gedownload voorlopig tot de normale app (iOS bs :p) werkt

yep gevonden, raar dat ze die vragen stellen maar mijn vaccinatie staat er wel duidelijk op.

Gedownload voorlopig tot de normale app (iOS bs :p) werkt
Heb eens iets anders ingevuld en ge komt gewoon op 't zelfde resultaat, dus idd vreemd :p precies een test om te zien of je niet liegt :D

Volgens dit document is een sneltest ook goed genoeg voor Frankrijk vanaf morgen. Maar vraag me af hoe je dit kan 'bewijzen' dat het minder dan 72u oud is? Even gebeld met huisarts of die dat kan doen, maar die gaf natuurlijk aan om een PCR test te doen
Dus naar Frankrijk op reis gaan mag je enkel indien je volledig gevaccineerd bent + 2 weken extra of indien PCR-test van max 72u oud. Dus genezen van Covid in de laatste 6 maanden is niet genoeg (immuniteit)?

Wat een klotesysteem weer. Test nodig die maximum 48 uur oud is. Pas vanaf 1 juli kan je twee gratis testen krijgen dus ik ga de test sowieso moeten betalen. Elke website van de overheid spreekt over een code die je van je huisarts moet krijgen om getest te worden. De huisarts zegt dat je ook gewoon kan langsgaan bij bepaalde centra. Daar lees ik dat je het resultaat na maximum 48 uur krijgt.
Dus nu bepalen wanneer ik de test ga laten doen (want ik moet het resultaat op tijd hebben, maar het moet ook nog geldig zijn wanneer ik op mijn bestemming aankom), en dan hopen dat ze in dat centrum effectief ook de test willen doen zonder code.

In Spanje aanvaarden ze nu ook een 'rapid antigen test' om binnen te kunnen, weet iemand of dit hetzelfde is als die zelftests die je bij de apotheker vindt?

@Racing_Genk Die test is dezelfde van de apotheek maar een labo moet je test wel certificeren en daar knelt het schoentje want zo'n labo vinden is moeilijk in België. In de praktijk kun je voor Spanje dus enkel PCR test doen waar je makkelijk locaties voor vindt of 2 weken na 2e prik (of 4 weken na Janssens).

@Racing_Genk Die test is dezelfde van de apotheek maar een labo moet je test wel certificeren en daar knelt het schoentje want zo'n labo vinden is moeilijk in België. In de praktijk kun je voor Spanje dus enkel PCR test doen waar je makkelijk locaties voor vindt of 2 weken na 2e prik (of 4 weken na Janssens).
Net eens gekeken en in de luchthaven vind je de antigen test met resultaten beschikbaar na 50 minuten. Loopt ook via een labo.

Terug
Bovenaan