Reizen in Coronatijden (2021-...) - vragen & discussies

Dat lijkt idd een optie die ze recent hebben toegevoegd. Er is een nog snellere dienst van 15 minuten maar denk dat ze alle teksten nog moeten aanpassen. Het gaat om de Roche test (die ook in apotheken te koop is).
Maar dat is voor reizigers een handige optie en wss de meest praktische qua locatie.

hoe zit het eigenlijk als je naar een rode zone gaat, maar je bent wel volledig gevaccineerd en 4 weken na je 2e prik?

moet je dan nog verplicht 1 test ondergaan of in quarantaine?

hoe zit het eigenlijk als je naar een rode zone gaat, maar je bent wel volledig gevaccineerd en 4 weken na je 2e prik?

moet je dan nog verplicht 1 test ondergaan of in quarantaine?
Bij terugkomst of in het land waar je heen reist?

Ik denk dat we tegen juli weinig rode zones gaan tegen komen. België is ondertussen ook oranje, dus landen gaan van ons veel minder eisen in die periode. Dus binnen enkele weken zullen die testen en certificaten geen acute zorg meer zijn:

2021w23_COVID19_EU_EEA_Subnational_Combined_traffic.png

De manier hoe iedereen oranje kleurt is wel minder fijn, ze hebben de regels gewoon versoepeld waardoor je makkelijker onder de lat door kunt.

Bij terugkomst of in het land waar je heen reist?
bij terugkomst in BE.

voor mexico of brazilie bijvoorbeeld voor in najaar? tegen dan ben ik al volledig gevaccineerd, maar hoe zit het bij terugkomst van zo'n land die wellicht dan ook nog rode zone zal zijn? ik kan me niet voorstellen dat ik het virus nog meebreng als ik al een half jaar gevaccineerd ben met pakweg Pfizer

Dus naar Frankrijk op reis gaan mag je enkel indien je volledig gevaccineerd bent + 2 weken extra of indien PCR-test van max 72u oud. Dus genezen van Covid in de laatste 6 maanden is niet genoeg (immuniteit)?
denk het niet zeker? Anyways ondertussen zijn we in Frankrijk. Zoals verwacht nergens die negatieve PCR test moeten tonen natuurlijk :)

Het is toch eigenlijk onzin dat je een negatieve PCR test moet hebben als je een landsgrens oversteekt maar wel binnen dezelfde kleurzone blijft. Een Waal die juist over de grens met Frankrijk komt moet een negatieve test hebben, maar een Fransman die van het noorden volledig naar Zuid-Frankrijk rijdt niet.

Het is toch eigenlijk onzin dat je een negatieve PCR test moet hebben als je een landsgrens oversteekt maar wel binnen dezelfde kleurzone blijft. Een Waal die juist over de grens met Frankrijk komt moet een negatieve test hebben, maar een Fransman die van het noorden volledig naar Zuid-Frankrijk rijdt niet.
maar moet je die PCR test ook hebben voor minder dan 48 uur ???

ik zie bijvoorbeeld veel bus reizen, met dag uitstapjes naar reims, parijs, lille.... amsterdam, rotterdam..

ik kan me toch niet inbeelden dat die mensen daarvoor een negatieve PCR test gaan voor gaan halen, om een namiddagje begeleid rond te stappen?

Zijn er mensen die begin juli naar Duitsland gaan?
Ik ga naar Cochem, gewoon privéreis, echter zie ik door het bos de bomen niet meer qua regels.

Zover ik zie moeten we ons niet laten registreren, maar moeten we wel een negatieve test kunnen voorleggen. Klopt dit?

Ik ga naar Cochem, gewoon privéreis, echter zie ik door het bos de bomen niet meer qua regels.

Zover ik zie moeten we ons niet laten registreren, maar moeten we wel een negatieve test kunnen voorleggen. Klopt dit?
Ik was daarnet exact hetzelfde aan het opzoeken, maar geraakt er ook niet aan uit. Registratie via hun website is niet nodig, maar ik lees nergens of je nu een negatieve test op zak moet hebben of niet. Probleem bij ons is dat het hotel een negatieve test van max 24 uur oud wil, dus het is mogelijk dat onze uitslag nog niet binnen is als we Duitsland in rijden.

Wij zouden deze zomer met de auto naar Spanje willen, door Frankrijk dus. We zouden tegen dan onze eerste prik gehad moeten hebben. Moeten we dan nog PCR test hebben ook 48u op voorhand? Of is dit dan niet meer nodig?

Ik was daarnet exact hetzelfde aan het opzoeken, maar geraakt er ook niet aan uit. Registratie via hun website is niet nodig, maar ik lees nergens of je nu een negatieve test op zak moet hebben of niet. Probleem bij ons is dat het hotel een negatieve test van max 24 uur oud wil, dus het is mogelijk dat onze uitslag nog niet binnen is als we Duitsland in rijden.

België was risicogebied van 30 september 2020 tot en met 19 juni 2021. Sinds 20 juni 2021 is het geen risicogebied meer.

Regeling voor wie naar Duitsland reist vanuit niet-risicogebied (en de afgelopen tien dagen niet in (hoog)risicogebied was)

Geen meldplicht, geen quarantaineplicht, en enkel testplicht/quarantaine/vaccinatieplicht indien men met het vliegtuig reist.
Lijkt dus ok te zijn. Al zijn de BE websites niet steeds helemaal juist op de hoogte.

ik kan me niet voorstellen dat ik het virus nog meebreng als ik al een half jaar gevaccineerd ben met pakweg Pfizer
“Fully vaccinated” doesn't mean “immune to COVID-19” While the vaccines are potent, there's still a chance that you could become infected.

Je krijgt gewoon zeer milde symptomen maar je hebt dan wel COVID, vaccins zorgen er gewoon voor dat je er niet aan sterft of met heel serieuze klachten op IC gaat liggen.

en zal je verplicht worden dit corona certificaat te hebben op je gsm, of af te printen ?

want mijn vriendin heeft nog geen belgisch paspoort. ze kan dus uiteraard wel een negatieve PCR test halen en voorleggen, maar dat corona certificaat is wellicht enkel voor EU burgers die hier een rijksregister nummer hebben.

Binnen de schengen was dit afgesproken.
Buiten de schengen is het een ander land dus die mogen zelf beslissen.

Ik dacht dat dit ook het geval was maar ik hoorde Vangucht net zeggen in het journaal dat weinig europese landen rekening houden met die kleurcodes. Het zou enkel Kroatië, Lithouwen en Cyprus zijn die de kleurcodes gebruiken. Elk land zou zijn eigen lijst hebben. Heel jammer natuurlijk wij vertrekken naar Spanje midden juli en had gehoopt geen PCR-test te moeten afnemen.

Ik zie wel dat om spanje te reizen een sneltest ook voldoende is. Zijn dit speciale testen of de testen die je gewoon kan kopen bij de apotheker?

Iemand een idee misschien voor mensen die alleen op reis willen? Iemand die ervaring heeft met Villavibes? Of is Bootz ook de moeite?

Ik dacht dat dit ook het geval was maar ik hoorde Vangucht net zeggen in het journaal dat weinig europese landen rekening houden met die kleurcodes. Het zou enkel Kroatië, Lithouwen en Cyprus zijn die de kleurcodes gebruiken. Elk land zou zijn eigen lijst hebben. Heel jammer natuurlijk wij vertrekken naar Spanje midden juli en had gehoopt geen PCR-test te moeten afnemen.

Ik zie wel dat om spanje te reizen een sneltest ook voldoende is. Zijn dit speciale testen of de testen die je gewoon kan kopen bij de apotheker?
Maar natuurlijk zijn de cijfers wel wat ze zijn dus uiteindelijk zal het verschil niet heel groot meer zijn en enkel afhangen van een paar arbitraire grenzen. Lage cijfers is lage cijfers :)
In de app Reopen Europe staat ook voor elk land de kaart/indeling die het land gebruikt dus je vindt wel snel wat je nodig hebt.
Voor Spanje: als je met de wagen gaat, hou er rekening dat Frankrijk (voorlopig) geen transit toelaat zonder PCR-test of vaccin en je dus ook de regels voor Frankrijk moet nagaan.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan