Reddit blackout naar aanleiding van betalende api's

The_Fox alsjeblieft. Je zit niet eens op reddit en hebt zelf weinig informatie en dit neigt zelfs naar misinformatie. Reddit en zijn leden zijn veel beter op de hoogte van dit alles dan jij.
En daar gaat het al dus compleet in de mist. Pretenderen dat leden of zelfs mods alle info hadden of hebben. Dat is hetzelfde als zeggen dat gewone leden hier inzage hebben op de werking van het forum, de mods of de organisatie. En dat komt weer terug op ego en denken dat men inspraak/inzicht heeft op iets waar men totaal geen inzicht in heeft...
En dat was ook mijn punt. Ze gaan af op een paar interacties met reddit die volledig een éénzijdig verhaal zijn.

Maarja, dat is eigen aan de discussie zeker. Mensen die op reddit zitten denken dat ze alles/veel weten over zaken waar ze zelf geen info over hebben...
 
Weerleg dan op z'n minst wat ik zeg ipv zomaar wat mist te spuien. Je zit zelf maar wat onzin als waarheid te verkopen en te doen alsof je alles weet terwijl je niet eens op reddit zit of deel uitmaakt van de cultuur en jij wil dan even de les komen spellen.
 
Weerleg dan op z'n minst wat ik zeg ipv zomaar wat mist te spuien. Je zit zelf maar wat onzin als waarheid te verkopen en te doen alsof je alles weet terwijl je niet eens op reddit zit of deel uitmaakt van de cultuur en jij wil dan even de les komen spellen.
En waarom zou ik nog moeite doen? Heb het hiervoor al gedaan en dan is jouw antwoord dit..
verbaast me niet dat jij vooral zo'n reacties te zien krijgt. :sarcastic:
Wow in alle miljoenen subreddits heb je er één gevonden die, ja die wat eigenlijk?
Jij bent diegene die terugvalt op persoonlijke aanvallen en niet eens moeite doet om iets te weerleggen.
 
The_Fox alsjeblieft. Je zit niet eens op reddit en hebt zelf weinig informatie en dit neigt zelfs naar misinformatie. Reddit en zijn leden zijn veel beter op de hoogte van dit alles dan jij. Het ging helemaal niet enkel over Apollo alhoewel dat management daar rond heeft zitten liegen en dreigen natuurlijk wel het vuur extra heeft aangewakkerd. Het ging over alle API calls, alle toegang, en zelfs verder dan enkel dat. Zelfs die 2 PR corpo talking points die je deelt kloppen niet. Reddit weet zelf goed genoeg dat het wel een impact zal hebben op moderation tools maar dat staat er niet eens in, er staat bots en extensions maar zelfs betreffende bots en extensies spreken ze over should not omdat ze weten dat het niet klopt en dus niet durven garanderen. En in de 2e draait het om appropriate usecases waarover we hen hebben moeten dwingen uit te breiden en zelfs met reeds gedane toegevingen schiet wat zij als appropriate zien dus schromelijk te kort. Eén voorbeeldje van velen; r/science bijvoorbeeld is ook nog steeds restricted want wetenschappelijk onderzoek heeft ook nog steeds geen exemptie.

Waarom probeer je de hele tijd info op te graven en te spinnen om alles zo negatief mogelijk te framen ten voordelen van reddit corporate management en ten nadele van de community? Kan je niet gewoon erkennen dat het hen helemaal niet te doen is winst te maken met hun API call pricing en die juist zodanig onrealistisch duur hebben afgestemd dat niemand er gebruik van zal maken? Dat het een buitengewoon doorzichtige zet is die als enige doel heeft 3rd party apps te bannen zonder dat ze dat in die woorden moeten zeggen?

Ik heb toch net al jouw links en argumenten weerlegt en op mijn weerwoord reageer je dan niet eens. Je doet zelf alsof je alles beter weet zonder ook maar iets kennis van zake te hebben, zoekt vlug wat random links op die je hier dan deelt die niet eens zeggen wat jij er van tracht te maken. Nu ook in je laatste post weer verzin je het bestaan van ongekende informatie die dan jouw punt, wat dat ook moge zijn, zou moeten bewijzen. Waarom moet jij alles perse zo negatief mogelijk trachten te spinnen? Heeft de reddit community jouw ooit iets misdaan ofzo?

Niemand zegt dat reddit geen winst mag maken, niemand zegt dat mods niet over de schreef gaan. Maar dat betekent niet dat wanneer een community site geen rekening houdt met zijn community dat die community niet van zich mag laten horen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb toch net al jouw links en argumenten weerlegt en op mijn weerwoord reageer je dan niet eens.
En wat weerleg je juist? De post van jezelf die je quote leest als volgt:
"Ik ben gebruiker van reddit dus ik weet het beter! Jouw informatie die je geeft van officiële communicatie klopt niet, maar ik geef hier geen bewijs van...".
Dusja, ik heb op de essentie gereageerd, dat je denkt het beter te weten en voor de rest geen bewijs geeft.

Waarom moet jij alles perse zo negatief mogelijk trachten te spinnen? Heeft de reddit community jouw ooit iets misdaan ofzo?

Niemand zegt dat reddit geen winst mag maken, niemand zegt dat mods niet over de schreef gaan. Maar dat betekent niet dat wanneer een community site geen rekening houdt met zijn community dat die community niet van zich mag laten horen.
Het is net omgekeerd. Ik geef tegenwind tegen alle reddit gebruikers/mods die denken dat ze het beter weten en alles proberen om het nieuws in een nog slechter daglicht te stellen dan het is. En dit op een manier die zichzelf en alle reddit gebruikers negatief beïnvloed.

Jij bent diegene die veralgemeent en zei dat de blackout gesteund werd door het meerendeel van de reddit gebruikers en dat polls in een sub aantonen dat community erachter staat. Daar antwoordde ik op dat dit telkens een vocale minderheid was, gestaafd door aantal subs & concurrente actieve gebruikers op dat moment (wat je als het minimum kunt zien, want dat is al zeker wat er op die moment online was).

Maar jij blijft er maar bij dat die vocale minderheid de consensus is en dat de mods altijd het beste voorhebben voor de community. Wat in het verleden al genoeg gebleken is dat dit niet altijd zo is (en daarmee scheer ik niet alle mods over dezelfde kam; dit zijn gewoon voorbeelden dat het niet altijd zo is zoals jij het voorstelt; en als jij veralgemeent dan is 1 tegenvoorbeeld genoeg om deze veralgemening te ontkrachten. Maar dat blijk je nog steeds niet te beseffen).
 
En daar gaat het al dus compleet in de mist. Pretenderen dat leden of zelfs mods alle info hadden of hebben. Dat is hetzelfde als zeggen dat gewone leden hier inzage hebben op de werking van het forum, de mods of de organisatie. En dat komt weer terug op ego en denken dat men inspraak/inzicht heeft op iets waar men totaal geen inzicht in heeft...
En dat was ook mijn punt. Ze gaan af op een paar interacties met reddit die volledig een éénzijdig verhaal zijn.

Maarja, dat is eigen aan de discussie zeker. Mensen die op reddit zitten denken dat ze alles/veel weten over zaken waar ze zelf geen info over hebben...
Wat je hier vergeet is dat alle mod tools gratis gebruik kunnen blijven maken van de API... Allez, toch volgens wat ik vlug terugvind en komt dus uit de AMA:

De Reddit app is brol, zeker voor moderator tools. Third party apps zijn dat niet. De Reddit app bestaat nu zeven jaar en nog steeds ontbreken er enorm veel basisfuncties voor moderators. Jouw posts doen uitschijnen dat je gelooft in de vage beloftes die Reddit gemaakt heeft in de AMA terwijl de afgelopen acht jaar hebben uitgewezen dat Reddit zeer vaak beloftes niet nakomt én amper updates heeft uitgevoerd om de infrastructuur voor moderators te verbeteren.

Nee, ik denk dat de betreffende modteams wel beter kunnen inschatten welke impact het verwijderen van third party apps op hun gemodereer zal hebben dan jij (of ik). En hoe betrouwbaar Reddit is in hun omgang en communicatie. Veel meer dan, met alle respect, iemand die zijn mening gevormd heeft na enkele minuten googlen.

Overigens: compromissen werden voorgesteld aan Reddit. Vertraag het proces, rol éérst de beloofde features uit voor je third party opties verwijdert. Maar daar is niet op ingegaan, alles moet nu blijkbaar snel snel gebeuren. Ook al heeft men sinds de launch van de app in 2016 zeven (!!!) jaar tijd gehad om die basis features in te voeren. Maar nu gaan ze het echt doen hoor! Dan snap ik de argwaan wel.
 
Wat weerleg ik? Dan moet ik mezelf nog eens herhalen want dat staat al duidelijk in die quote van mezelf waar je nog steeds niet op hebt gereageerd noch iets van wil erkennen. Jij probeerde de discussie te vernauwen naar "het verhaal van de apollo dev" wat op zich al een serieuze spin is want het waren eerder de leugens, het bedrog en de dreigementen van reddit management in dat verhaal die olie op het vuur gooiden en niet apollo's "verhaal". Maar het gaat hem ook gewoon om de prijs van api calls en de andere maatregelen die ze er willen doorduwen en niet specifiek 1 ding en zeker niet 1 app of 1 dev of een hoop mods of wat je er ook van wil maken. Het gaat zelfs nog breder dan dat omdat alle frustratie rond reddits mismangement over de jaren meespeelt en iedereen vreest voor verdere enshittification in de toekomst.

En nogmaals, moest reddit effectief geld willen verdienen aan API calls had de community daar helemaal niet zo moeilijk over gedaan. Maar ze willen geen geld verdienen aan API calls, ze hebben ze expres zo hoog geprijsd dat het niet meer is dan een excuus voor het verbieden van 3rd party apps. Moesten ze een normale en realistische prijs vragen hadden ze er echt aan kunnen verdienen. Maar dat is helemaal hun opzet niet. Ze willen een walled garden worden. Daarnaast doorprikte ik ook die reddit pr praatjes die je klakkeloos overnam. Je deelde zelf die AMA, dan zie je toch ook dat ze de meeste prangende vragen die helemaal bovenaan staan gewoon niet hebben durven beantwoorden en dat die paar schamele antwoorden die ze gegeven hebben vol staan met leugens en vage pr praat? Je ziet toch ook de reactie van de community daarop en niemand die hen bijspringt?

Maar nee, wederom beweer je dat zowel informatie die je niet kent als mensen die niet van zich laten horen tegen de community zijn waar ze zelf deel van uitmaken. Jij zegt dat ik niet weet waarover ik praat. Jij beweert alles te weten door even snel wat random links op te zoeken en hier te droppen die dan nog niet eens je beweringen staven.

Ik snap nog steeds niet waarom je hier perse reddit management wil verdedigen. Je zit niet op reddit dus hebt toch helemaal geen kennis van hun geschiedenis van mismanagement? Kan je niet gewoon erkennen dat het veel beter zou zijn voor iedereen, inclusief voor reddit management, zelfs met oog op hun IPO en zeker voor hun imago, dat ze als community site rekening houden met hun eigen community?
 
Laatst bewerkt:
Jouw posts doen uitschijnen dat je gelooft in de vage beloftes die Reddit gemaakt heeft in de AMA terwijl de afgelopen acht jaar hebben uitgewezen dat Reddit zeer vaak beloftes niet nakomt én amper updates heeft uitgevoerd om de infrastructuur voor moderators te verbeteren.

Nee, ik denk dat de betreffende modteams wel beter kunnen inschatten welke impact het verwijderen van third party apps op hun gemodereer zal hebben dan jij (of ik).
Mijn posts gaan uit van de bevestigde informatie die beschikbaar is en niet wat bepaalde mensen denken dat gaat gebeuren. Het is hier P&A, ik dacht dat het de bedoeling was ons te baseren op feiten en niet wat mensen denken dat er mogelijks wel of niet zou kunnen gaan gebeuren...


Wat weerleg ik? Dan moet ik mezelf nog eens herhalen want dat staat al duidelijk in die quote van mezelf waar je nog steeds niet op hebt gereageerd noch iets van wil erkennen.
Je moet je ongefundeerde uitspraken niet herhalen hoor, dat gaat ze niet waar maken. Ik zal het erkennen of op reageren eens je bewijs post van dit (terwijl je mij al beticht hebt van leugens en dingen niet te staven):
Zelfs die 2 PR corpo talking points die je deelt kloppen niet. Reddit weet zelf goed genoeg dat het wel een impact zal hebben op moderation tools maar dat staat er niet eens in, er staat bots en extensions maar zelfs betreffende bots en extensies spreken ze over should not omdat ze weten dat het niet klopt en dus niet durven garanderen. En in de 2e draait het om appropriate usecases waarover we hen hebben moeten dwingen uit te breiden en zelfs met reeds gedane toegevingen schiet wat zij als appropriate zien dus schromelijk te kort.
Jij bent nog altijd degene die beweert dat officiëel nieuws niet klopt zonder ook maar iets van bewijs aan te leveren (wat ik nu al voor de 3e keer aankaart)


& dan nog dit:
Ik snap nog steeds niet waarom je hier perse reddit management wil verdedigen. Je zit niet op reddit dus hebt toch helemaal geen kennis van hun geschiedenis van mismanagement? Kan je niet gewoon erkennen dat het veel beter zou zijn voor iedereen, inclusief voor reddit management, zelfs met oog op hun IPO en zeker voor hun imago, dat ze als community site rekening houden met hun eigen community?
Ik verdedig reddit management niet, ik baseer mij enkel op feiten en officiële berichtgevingen (zoals ik hierboven al zei) en niet wat jij of mods denken dat er mogelijks gaat gebeuren zonder alle info te hebben.
Ik heb al aangekaart dat ik de API changes ook slecht vind & dat reddit management slecht gecommuniceerd heeft. Maar dat neemt niet weg dat de blackout een even erge of mogelijks nog ergere reactie was. Net omdat niemand een volledig beeld had van wat er nu juist wel of niet gaat gebeuren.
 
Mijn posts gaan uit van de bevestigde informatie die beschikbaar is en niet wat bepaalde mensen denken dat gaat gebeuren. Het is hier P&A, ik dacht dat het de bedoeling was ons te baseren op feiten en niet wat mensen denken dat er mogelijks wel of niet zou kunnen gaan gebeuren...

Als Dash beweert witter dan wit te wassen geloof je dat dan ook direct? Die PR praat zijn geen feiten, dat zijn vage beloftes die ze, gezien hun geschiedenis die jij niet kent, niet zullen inlossen en zelfs op middellange termijn niet eens kunnen inlossen. Maar zelfs moest je zo naïef zijn die vage PR praat zonder enig kritisch inzicht toch direct te geloven dan nog zijn zelfs die vage beloftes die ze maken ontoereikend en net de aanleiding van alle protestacties.

Zoals je zelf zegt beperken we ons beter tot de feiten en die zijn dat reddit na communitydruk enkel uitzonderingen voor sommige 3rd party accessibility apps bevestigd heeft en je weet dit. Het valt nog af te wachten welke wel en welk niet. Je moet dus niet doen alsof die informatie niet bestaat. Alle andere 3rd party access opties inclusief bijvoorbeeld pushshift of toegang voor wetenschappelijk onderzoek krijgen die momenteel nog niet. Ook voor user apps willen ze geen compromis zoeken. Dat is officieel nieuws. Dat zijn de feiten. Net zoals al die andere bevestigde restricties die ze tegen de wensen van de community er willen doorduwen, of die experimenten met het blokkeren van browser login. Allemaal objectieve feiten. Dat mensen die op de hoogte zijn van al die zaken een beter zicht op dat volledige plaatje hebben dan mensen die reddit niet gebruiken en er niets van afweten is toch gewoon de logica zelve.

Ik verdedig reddit management niet, ik baseer mij enkel op feiten en officiële berichtgevingen (zoals ik hierboven al zei) en niet wat jij of mods denken dat er mogelijks gaat gebeuren zonder alle info te hebben.
Ik heb al aangekaart dat ik de API changes ook slecht vind & dat reddit management slecht gecommuniceerd heeft. Maar dat neemt niet weg dat de blackout een even erge of mogelijks nog ergere reactie was. Net omdat niemand een volledig beeld had van wat er nu juist wel of niet gaat gebeuren.

Je neemt nochtans wel klakkeloos hun vage PR over alsof deze waarheid is. Ik baseer me dus op de daadwerkelijke feiten en niet de praatjes. Betrokkenen hebben veel beter zicht op wat die tekortkomingen van die vage statements zijn en wat er achter schuil gaat. Wij weten waarom ze niet duidelijk kunnen zijn over bepaalde zaken en kunnen hun leugens aanwijzen waar deze niet stroken met de realiteit. Zo beweert reddit bijvoorbeeld dat het doel niet was 3rd party apps te bannen terwijl ook dat gelogen is en dat net het hele opzet van die exorbitant hoge prijzen is. Men zou zelfs nu nog gemakkelijk een compromis kunnen zoeken als men deze effectief zou willen open houden en eraan verdienen. Ook in hun eigen AMA werden de meest prangende community vragen straal genegeerd omdat reddit er gewoon geen antwoord op heeft. In de enkele vragen die ze wel getracht hebben te beantwoorden met uitermate vage statements werden ze om de haverklap op heterdaad op leugens betrapt wat niet echt verbaast gezien hun geschiedenis. Die leugens van hen zijn evengoed feiten. Kijk naar wat ze effectief doen en gedaan hebben, niet naar hun maybe and shoulds die ze zeggen misschien te zullen gaan doen. En nogmaals, zelfs die maybes en shoulds schieten gewoon te kort en zijn net de hele aanleiding van de protesten.
 
En nogmaals, moest reddit effectief geld willen verdienen aan API calls had de community daar helemaal niet zo moeilijk over gedaan. Maar ze willen geen geld verdienen aan API calls, ze hebben ze expres zo hoog geprijsd dat het niet meer is dan een excuus voor het verbieden van 3rd party apps. Moesten ze een normale en realistische prijs vragen hadden ze er echt aan kunnen verdienen. Maar dat is helemaal hun opzet niet.
En waarop is deze stelling eigenlijk gebaseerd? Heb je een zicht op wat het kost voor Reddit om de infrastructuur te bouwen en onderhouden om al deze API calls te bedienen? Het dataverkeer dat hierdoor gegenereerd wordt? En niet onbelangrijk, het verlies aan inkomsten van ads die de 3rd party apps eruit filteren?
 
Als Dash beweert witter dan wit te wassen geloof je dat dan ook direct? Die PR praat zijn geen feiten, dat zijn vage beloftes die ze, gezien hun geschiedenis die jij niet kent, niet zullen inlossen en zelfs op middellange termijn niet eens kunnen inlossen. Maar zelfs moest je zo naïef zijn die vage PR praat zonder enig kritisch inzicht toch direct te geloven dan nog zijn zelfs die vage beloftes die ze maken ontoereikend en net de aanleiding van alle protestacties.

Zoals je zelf zegt beperken we ons beter tot de feiten en die zijn dat reddit na communitydruk enkel uitzonderingen voor sommige 3rd party accessibility apps bevestigd heeft en je weet dit. Het valt nog af te wachten welke wel en welk niet. Je moet dus niet doen alsof die informatie niet bestaat. Alle andere 3rd party access opties inclusief bijvoorbeeld pushshift of toegang voor wetenschappelijk onderzoek krijgen die momenteel nog niet.

Je neemt nochtans wel klakkeloos hun vage PR over alsof deze waarheid is. Ik baseer me dus op de daadwerkelijke feiten en niet de praatjes. Betrokkenen hebben veel beter zicht op wat die tekortkomingen van die vage statements zijn en wat er achter schuil gaat. Wij weten waarom ze niet duidelijk kunnen zijn over bepaalde zaken en kunnen hun leugens aanwijzen waar deze niet stroken met de realiteit.
Ik heb er ff de essentie uit gehaald sinds het een te lange post was om te quoten.

Ik zal ff de accesability die je hier afdoet als "na communitydruk" uitpikken. Dit zijn de feiten:
  1. Op 28 april kondigt reddit API changes aan en zegt dat er uitzonderingen mogelijk zullen zijn voor bepaalde use-cases.
  2. Volgens artikel van TheVerge dat @StevenFM hier al gezet heeft, is dit op 7 juni bevestigd door reddit (*)
  3. In de AMA van 9 juni werd dit nogmaals bevestigd
* voor puntje 2: In het artikel staat het volgende: "In the message, the mods wrote that one mod had “multiple hour-long calls” with Reddit staff, but as of the writing of the message, “our concerns have gone unheard, and Reddit remains firm.” Days later, Reddit is now making some accommodations.". Dit gaat over deze post van 4 juni. Dit betekent dus niet dat het ongehoord gegaan is, want reddit management heeft toegegeven (ja, na die post). Jij en anderen gaan er van uit dat dit door het protest komt, maar hier is 0.0 bewijs voor. Het kan evengoed zijn dat reddit management dit van in het begin van plan was en de specifieke use-case nog aan het onderzoeken/uitwerken was. Wie weet. Maar blijkbaar is het voor jou wel een "feit" dat het door het protest komt zonder dat je dat kan staven.
Verder heb je het over andere apps die momenteel nog geen uitzondering krijgen. De API changes zijn er nog niet. Je weet niet of reddit dit nog aan het onderzoeken is zoals bij de apps waar ze wel een uitzondering aan gegeven hebben of niet. Het is geen ja of nee, maar jij gaat al direct uit van een nee zonder ook maar enig bewijs te voorzien hier.


Je blijft je eigen mening doordrukken als de waarheid terwijl dit pure speculatie is en je doet de officiële communicatie af als "vage PR praat". Dit terwijl je nog altijd geen bewijs gegeven hebt van je beweringen, waar ik al meermaals achter gevraagd heb.
Tja, dan heeft het geen nut om verder in discussie te gaan.
 
Mijn posts gaan uit van de bevestigde informatie die beschikbaar is en niet wat bepaalde mensen denken dat gaat gebeuren. Het is hier P&A, ik dacht dat het de bedoeling was ons te baseren op feiten en niet wat mensen denken dat er mogelijks wel of niet zou kunnen gaan gebeuren...
Ah ok, dus we mogen in P&A mensen en bedrijven enkel nog beoordelen op hun vage beloftes, niet op hun daden. Politici zullen het graag lezen :biglaugh:
 
Ah ok, dus we mogen in P&A mensen en bedrijven enkel nog beoordelen op hun vage beloftes, niet op hun daden. Politici zullen het graag lezen :biglaugh:
Zie post boven je. Momenteel zijn de enige daden hierrond dat ze effectief al hun belofte ingelost hebben dat bepaalde accesibility 3rd party apps een uitzondering krijgen.

Wat er in het verleden gebeurd is, welke beloften ze al dan niet ingelost hebben en welke daden ze al dan niet uitgevoerd hebben rond andere onderwerpen heeft weinig tot geen betekenis in een discussie over dit onderwerp.

Als later blijkt dat het loze beloftes waren en hun daden de beloftes niet reflecteren, goed. Dat kan zijn, ik ga ook niet ontkennen dat dat geen mogelijkheid is. Maar momenteel is het nog niet zo en ook geen zekerheid dus men moet het zo ook niet afschilderen.
 
Zie post boven je. Momenteel zijn de enige daden hierrond dat ze effectief al hun belofte ingelost hebben dat bepaalde accesibility 3rd party apps een uitzondering krijgen.

Wat er in het verleden gebeurd is, welke beloften ze al dan niet ingelost hebben en welke daden ze al dan niet uitgevoerd hebben rond andere onderwerpen heeft weinig tot geen betekenis in een discussie over dit onderwerp.

Als later blijkt dat het loze beloftes waren en hun daden de beloftes niet reflecteren, goed. Dat kan zijn, ik ga ook niet ontkennen dat dat geen mogelijkheid is. Maar momenteel is het nog niet zo en ook geen zekerheid dus men moet het zo ook niet afschilderen.

Dit was 7 jaar geleden. Ik moet eigenlijk lachen als ik dat stukje tekst lees want het is een verontschuldiging voor alle zaken die ze nu weer aan het doen zijn: slechte communicatie, grote veranderingen zonder de community te raadplegen en loze beloftes om gebruikers te paaien.

Wat er in het verleden gebeurd is, is voor mij en vele anderen dus wel degelijk relevant. Het vertrouwen in Reddit management zit op een dieptepunt juist omdat deze zaken zich blijven herhalen.
 

Dit was 7 jaar geleden. Ik moet eigenlijk lachen als ik dat stukje tekst lees want het is een verontschuldiging voor alle zaken die ze nu weer aan het doen zijn: slechte communicatie, grote veranderingen zonder de community te raadplegen en loze beloftes om gebruikers te paaien.

Wat er in het verleden gebeurd is, is voor mij en vele anderen dus wel degelijk relevant. Het vertrouwen in Reddit management zit op een dieptepunt juist omdat deze zaken zich blijven herhalen.
Als je dan toch ouwe koeien uit de gracht wilt halen, kan ik dat evengoed.
Heel het anti-work verhaal van begin 2022 toont ook perfect aan dat mods niet altijd weten wat ze doen of voor de community die ze modereren spreken. Als je een opfrisser nodig hebt, dit is een samenvatting van de gebeurtenissen.

En wederom, kan goed zijn dat je geen vertrouwen hebt in het management door eerdere gebeurtenissen. Maar dat geeft je nog altijd niet het recht om speculaties af te doen als zekerheid. Zoals ik letterlijk zeg in de post die je quote: het is een mogelijkheid, geen zekerheid.
 
@Cattadelic; Al deze cijfers zijn gekend en naar conservatieve schatting zet reddit de prijs meer dan 20x hoger dan wat een gebruiker hen reeds opbrengt. De prijs ligt ook gewoon orders of magnitude hoger dan wat gelijkaardige diensten vragen, als die al iets vragen want vaak zijn API calls gewoon gratis. Men had gemakkelijk met tiers kunnen werken zodat user apps niet gekilled zouden worden en bijvoorbeeld enkel Microsoft en Google die astronomische bedragen hadden moeten betalen. Of men had in overleg met community gewoon een helemaal andere monetisatie route kunnen uitwerken. Of ze hadden hun eigen app kunnen verbeteren zodat die op z'n minst even goed was als de zaken die ze nu willen killen.

Het kan evengoed zijn dat reddit management dit van in het begin van plan was en de specifieke use-case nog aan het onderzoeken/uitwerken was. Wie weet. Maar blijkbaar is het voor jou wel een "feit" dat het door het protest komt zonder dat je dat kan staven.
Verder heb je het over andere apps die momenteel nog geen uitzondering krijgen. De API changes zijn er nog niet. Je weet niet of reddit dit nog aan het onderzoeken is zoals bij de apps waar ze wel een uitzondering aan gegeven hebben of niet. Het is geen ja of nee, maar jij gaat al direct uit van een nee zonder ook maar enig bewijs te voorzien hier.

Je blijft je eigen mening doordrukken als de waarheid terwijl dit pure speculatie is en je doet de officiële communicatie af als "vage PR praat". Dit terwijl je nog altijd geen bewijs gegeven hebt van je beweringen, waar ik al meermaals achter gevraagd heb.
Tja, dan heeft het geen nut om verder in discussie te gaan.

Dus jij mag speculeren over misschiens en mogelijks en het zou kunnen dat en beweert dat omdat er misschien nog uitzonderingen zullen volgen de community geen actie mag ondernemen want misschien zou die er zonder ook komen. Dit terwijl management reeds expliciet gezegd heeft het been stijf te zullen houden en geen verder toegevingen te willen doen? (CEO: "We made a business decision that we’re not negotiating on") Je weet zelf goed genoeg dat al die apps die reeds aangekondigd hebben op 1 juli ermee te moeten stoppen niet deel zullen zijn van die uitzonderingen. Van sommigen zoals Apollo en RIF is dit reeds bevestigd door reddit management. Je speculeert er zelf maar wat op los en gaat daarmee zelf al in tegen hun vage pr statements.

Het protest is er niet gekomen op basis van speculaties maar op basis van deze gekende feiten. Net zoals al die andere bevestigde restricties die ze tegen de wensen van de community er willen doorduwen, of die experimenten met het blokkeren van browser login, en de verdere enshittification van reddit, en ... Hier speelt zoveel meer dan waar jij zicht op hebt. En dat zijn allemaal objectieve observeerbare feiten in tegenstelling tot de vage praatjes waar jij je op baseert. Moest je reddits geschiedenis kennen zou je niet zo goedgelovig zijn. En zelfs al ben je goedgelovig, de meeste 3rd party access gaat eruit en zal geen uitzondering krijgen en je weet dit goed genoeg want dat is ook wat reddit zelf in die vage praatjes zegt.
 
Dus jij mag speculeren over misschiens en mogelijks en het zou kunnen dat en beweert dat omdat er misschien nog uitzonderingen zullen volgen de community geen actie mag ondernemen want misschien zou die er zonder ook komen. Dit terwijl management reeds expliciet gezegd heeft het been stijf te zullen houden en geen verder toegevingen te willen doen? (CEO: "We made a business decision that we’re not negotiating on") Je weet zelf goed genoeg dat al die apps die reeds aangekondigd hebben op 1 juli ermee te moeten stoppen niet deel zullen zijn van die uitzonderingen. Van sommigen zoals Apollo en RIF is dit reeds bevestigd door reddit management. Je speculeert er zelf maar wat op los en gaat daarmee zelf al in tegen hun vage pr statements.
Ik ga af op wat we weten. Bij mijn speculaties (de weinige dat ik gedaan heb) zet ik duidelijk bij dat het speculaties zijn. Jij schilderts ze af als de waarheid.
Als ik of anderen echter om bewijs vragen negeer je het, of kom je niet verder dan "Dit is alom geweten in de reddit community" of "Al deze cijfers zijn gekend" of ... Als het zo geweten is, bewijs het dan.

En zelfs al ben je goedgelovig, de meeste 3rd party access gaat eruit en zal geen uitzondering krijgen en je weet dit goed genoeg want dat is ook wat reddit zelf in die vage praatjes zegt.
Wel grappig dat je het over vage praatjes hebt en dan gewoon iets neerpent dat feitelijk fout is. De 3rd party access gaat er niet uit. Ze gaat ofwel gratis met restricties verder blijven bestaan of via een enterprise pay-per-use model (met uitzonderingen die hier gratis gebruik van kunnen maken).

Concreet gaat dit betekenen dat een hoop apps dit niet gaan willen betalen of niet willen doorrekeken aan de gebruikers. Maar dat is hun keuze, de mogelijkheid blijft er.
 
Op alle bewijzen die ik geef reageer je toch niet of die schud je van je af met vage insinuaties. Zo ook nu weer zeg je dat het feitelijk fout is dat de meeste 3rd party access eruit gaat. Sorry maar dat is gewoon het zonlicht ontkennen. Zo kunnen we idd niet discussieren. Dat is gewoon een feit. Reddit is ook helemaal niet geïnteresseerd in een compromis of devs tijd geven hun apps aan te passen, het doel is immers die apps doden en dat gaan ze natuurlijk nooit zo willen zeggen dus je gaat je daar altijd achter kunnen verstoppen. Het is nochtans wel de realiteit die hun acties veroorzaken.

EDIT: ik ga het hier bij laten want heb er al veel te veel tijd aan verscheten en dit gaat toch nergens heen. Ik hoef het protest en mijn steun eraan helemaal niet te verantwoorden. Al zeker niet tegen mensen die niet op reddit zitten, geen weet hebben van de diepere problemen, en koste wat kost alles zo negatief mogelijk willen framen ten voordele van reddits slechte management.
 
Laatst bewerkt:

De ontwikkelaar van Apollo (een van de meest bekende Reddit third party apps) geeft zijn visie op de gebeurtenissen. Lijkt me ook een cruciaal perspectief, want we hebben het hier vnl. over Reddit management en de moderators zelf gehad.

Dat schetst toch geen al te best beeld van Reddit management, zeker niet de gemaakte beloftes inzake communicatie en samenwerking indachtig gehouden.
 
De ontwikkelaar van Apollo (een van de meest bekende Reddit third party apps) geeft zijn visie op de gebeurtenissen. Lijkt me ook een cruciaal perspectief, want we hebben het hier vnl. over Reddit management en de moderators zelf gehad.

Dat schetst toch geen al te best beeld van Reddit management, zeker niet de gemaakte beloftes inzake communicatie en samenwerking indachtig gehouden.

Dat toont inderdaad aan dat reddit (het bedrijf) hun communicatie erbarmelijk is, wat ik hiervoor ook al aangegeven heb. Maar sommige van zijn debunking is toch eerder zijn interpretatie (van de slechte communicatie) die mogelijks foute verwachtingen scheptte die niet ingelost werden.

Hij beweert dat ze gelogen hebben in hun call van januari, maar het enige dat zijn contactpersoon zei was "Ik verwacht geen wijzigingen" en "Er is geen plan om het te wijzigen". Dat kan een leugen geweest zijn maar het kan ook gewoon op dat moment in de tijd correct geweest zijn. Of het kan ook heel slechte interne communicatie geweest zijn waardoor zijn contactpersoon er niet van op de hoogte was. Er zijn meerdere mogelijkheden, maar ook hij springt direct naar leugens.

Hij beweert dat de pricing te hoog is en in de lijn van Twitter ligt. Terwijl het bij Twitter 3.5x meer kost. Hij vindt het nog steeds te hoog, daar kan ik inkomen, maar dat betekent wel dat ze niet zoveel als Twitter vragen wat ze ervoor ook al gezegd hadden. Zijn verwachtingen waren waarschijnlijk lager, maar ze hebben nooit specifiek op voorhand geantwoord... Bewijst vooral terug brakke communicatie, daarom niet leugens.

Zijn schatting... Tja, het blijft een schatting omdat er geen data beschikbaar is. Daar heb ik geen probleem mee. Al vergeet hij natuurlijk een belangrijk aspect. Bij het berekenen van revenue-per-user kijkt hij naar alle reddit gebruikers. Dit terwijl gebruikers van third party apps geen of minder inkomsten voor reddit genereren.
Volgens zijn eigen data (7 miljard API calls per maand, gemiddelde per gebruiker per dag is 344) heeft die 1e app alleen al ~680.000 gebruikers. Dit is 1 app, op 1 platform... Over alle platformen en alle 3rd party apps heen zal dit een substantieel aantal van de gebruikers zijn die niet in de revenue-per-user berekening thuishoort omdat ze geen inkomsten genereren.

Daarmee zeg ik niet dat het correct geprijsd is maar zijn berekening is eveneens niet "based in reality" zoals hij het zelf stelt.


Maar dit schetst inderdaad geen al te goed beeld van reddit management, iets wat ik ook nooit ontkend heb. Het gaat er mij vooral om dat er toch wel een hoop mensen emoties en minachting t.o.v. het bedrijf laten meespelen in hun uitspraken. En veel dingen ongestaafd als waarheden poneren. En dat is en blijft hetgene waar ik mij in deze thread al vooral tegenover uitgesproken heb.
 
Terug
Bovenaan