Reddit blackout naar aanleiding van betalende api's

De gemeenschappen bestaan al nu dus nee die moeten niet meer opgebouwd worden maar wel nog gemodereerd worden. Velen zullen na hun ban dan ook gewoon een nieuwe account aanmaken en gewoon lid zijn van de community maar velen zullen net als vele leden ook gewoon andere oorden beginnen opzoeken. Ik snap niet goed wat je van hen verwacht; damned if they do, damned if they don't. Iedereen maakt hier zijn eigen keuzes. Naar mijn mening is open doen en malicious compliance de beste oplossing anders worden de goeie mods gewoon vervangen door echte ja knikkende power trippers, iets wat je alle huidige mods reeds verwijt, terwijl die nieuwe enkel erger zullen zijn en je voor het minste zullen bannen, zeker als het iets of wat kritisch is tov het reddit regime of hun postje in gevaar zou kunnen brengen.

Volgens mij heb je de verkeerde voor. Het enigste wat ik hen zou verwijten is wat naïviteit over hun ingebeelde verstandhouding met het bedrijf achter Reddit.

Zulke communities worden altijd top-down geleid, dat is hier ook zo. Wie plaats hier artikels? De redactie. Wie zorgt hier voor evenementen? Event-crew en moderators. Wie gaat om met klachten en bezorgdheden van de community? Moderators. Ik neem aan dat de transitie van 9lives naar BG ook door admins en moderators is bewerkstelligd.

Ik denk niet dat mensen hier moderator worden vanwege machtslust of egoïsme, wel omdat ze graag op dit forum zitten en hun steentje willen bijdragen. En dat gaat gewoon veel makkelijker vanuit een moderatorpositie.

De vraag is maar hoe relevant die functies allemaal zijn op Reddit. De gemiddelde gebruikers is lid van verschillende sub-reddits die allemaal hun eigen moderatie hebben. Wat is de effectieve bijdrage van al die moderatoren dan, De vergelijking met BG lukt ook maar half. Wat heeft een sub-reddit met miljoenen gebruikers gemeen met een forum met enkele honderden mensen? De context is anders.

Hoeveel van het werk dat door moderatoren wordt gedaan ook effectief noodzakelijk of relevant is vind ik ook niet helemaal duidelijk. De voorpagina hier staat vol met artikels. Maar wie erdoor scrollt merkt dat er op de eerste 20 nog geen 10 reacties in totaal zijn gekomen. Hoe relevant is dat werk dan?
 

Reddit itself calculated that manual mod removals represented 30.9 percent of content removed in 2022. Reddit would be a different website, one perhaps incapable of functioning, without the tens of thousands of volunteers it uses to keep content safe, enjoyable, relevant, and valuable.

Als je effectief eens wil zien hoeveel werk daar inkruipt, deze post biedt een mooi overzicht. Al die duizenden mensen daarvoor betalen zou reddit serieus wat geld kosten. Is het naïef te denken dat reddit hun onbetaald vrijwilligerskorps had moeten respecteren? Mij spaart het niet eens miljoenen uit en ik apprecieer het. 🤷‍♂️ Ik vind zelfs dat ze respect moeten hebben voor gewone leden. Reddit huurt servers van amazon en heeft 1000en mensen aangenomen om zaken te ontwikkelen zoals nft avatar kledij terwijl het platform zelf verder verloedert. Het is duidelijk dat de waarde van het platform van de community zelf komt dus het minste dat ze kunnen doen is met hun community rekening houden en er mee samenwerken ipv tegen.

"It's extremely easy to find "a" moderator. It's extremely hard to find a good moderator. As in - not a power tripping maniac that actually spends time cleaning up and enforcing rules. It's effectively weeding activity - someone has to do it but just about no one likes doing it. You need to like a given community to begin with and want to participate.

So yeah, they get 10 applications to replace them and most will be horrible that do more harm than good. Of course Reddit will roll with it but we can expect a lot of NSFW and garbage in these subreddits for a loooong time afterwards, especially as people realize it's actually not all that fun and it's a boring chore to remind people not to break rules and close 100 threads a day that repeat the same question that's already answered in the FAQ section. And then if you actually ban an actual troll they might decide to try and doxx you, send death threats and all other goodies that Reddit doesn't do jackshit about."
 
Zulke communities worden altijd top-down geleid, dat is hier ook zo. Wie plaats hier artikels? De redactie. Wie zorgt hier voor evenementen? Event-crew en moderators. Wie gaat om met klachten en bezorgdheden van de community? Moderators. Ik neem aan dat de transitie van 9lives naar BG ook door admins en moderators is bewerkstelligd.

Ik denk niet dat mensen hier moderator worden vanwege machtslust of egoïsme, wel omdat ze graag op dit forum zitten en hun steentje willen bijdragen. En dat gaat gewoon veel makkelijker vanuit een moderatorpositie.
Dat zie je dan toch verkeerd.
In eerste instantie is BG er gekomen omdat de community dat wou. Dan is er massaal geld ingezameld en hebben allerlei mensen, ook niet moderatoren, hun schouders eronder gezet.
Het verder bestaan is ook puur door de community. Als er niemand hier nog relevante, interessante of wansmakelijke smaken zou posten dan zal het ook snel gedaan zijn. Iemand van de crew is trouwens niet altijd een moderator.

Een moderator staan ten dienste van de community, zijn taak is om het voor iedereen aangenaam te houden en de regels te enforcen die opgemaakt zijn.
Dat is zijn taak, en dat is ook waar het het vaakst misloopt. Niet ten dienste staan van de community maar ten dienste staan van het eigen ego en misbruik maken van hun macht.

Ik denk dat je trouwens vrij naïef bent om te denken dat iedereen het doet uit een patriotisme.
Uw waarde binnen de community hangt af wat je neerpent, hoe je u plaatst in die community. Daarvoor hoef je geen kroontje van mod te dragen, een mod zijn maakt u niet ineens een waardevolle toevoeging van de community.
Zeker als flexen met uw macht het enige is wat je bijdraagt. En zulke sujetten heb je overal, die had je ook op 9lives overigens.
 
Dat zie je dan toch verkeerd.
In eerste instantie is BG er gekomen omdat de community dat wou. Dan is er massaal geld ingezameld en hebben allerlei mensen, ook niet moderatoren, hun schouders eronder gezet.
Het verder bestaan is ook puur door de community. Als er niemand hier nog relevante, interessante of wansmakelijke smaken zou posten dan zal het ook snel gedaan zijn. Iemand van de crew is trouwens niet altijd een moderator.
organiseren =/= bijdragen

r/AskHistorians organiseert ook conferenties, podcasts, AMA', meetings etc. Dat wordt allemaal top down georganiseerd. Hier op BG is dat niet veel anders zoals ik dat zie. Je kan bv. wel je klachten geven in feedback threads maar beleid wordt nog altijd van bovenaf beslist.

Als er niemand hier nog relevante, interessante of wansmakelijke smaken zou posten dan zal het ook snel gedaan zijn.
Een moderator staan ten dienste van de community, zijn taak is om het voor iedereen aangenaam te houden en de regels te enforcen die opgemaakt zijn.
Met andere woorden, zonder moderators zou het hier al zeer snel uit de hand lopen. Daar zijn we het dan toch over eens. Goede wisselwerking tussen mods en users is eveneens cruciaal uiteraard.

Ik denk dat je trouwens vrij naïef bent om te denken dat iedereen het doet uit een patriotisme.
Uw waarde binnen de community hangt af wat je neerpent, hoe je u plaatst in die community. Daarvoor hoef je geen kroontje van mod te dragen, een mod zijn maakt u niet ineens een waardevolle toevoeging van de community.
Zeker als flexen met uw macht het enige is wat je bijdraagt. En zulke sujetten heb je overal, die had je ook op 9lives overigens.
Goed dat ik zulke zaken nooit gezegd heb dan! Ik probeer hier eerder een beetje tegenwicht te bieden aan de framing dat alle moderators opgeblazen ego's zijn. Ik argumenteer hier niet dat alle moderators goed zijn. Wel dat niet alle moderators slecht zijn :biglaugh:
 
Laatst bewerkt:
organiseren =/= bijdragen

r/AskHistorians organiseert ook conferenties, podcasts, AMA', meetings etc. Dat wordt allemaal top down georganiseerd. Hier op BG is dat niet veel anders zoals ik dat zie. Je kan bv. wel je klachten geven in feedback threads maar beleid wordt nog altijd van bovenaf beslist.

De content en zaken die georganiseerd worden staan toch los van het al dan niet zijn van moderatoren. Ja er zijn hier ook moderatoren die de kar trekken in bepaalde zaken, maar er zijn ook talloze initiatieven waar de moderatie geen zier mee te maken hebben.

Daarnaast is het beleid ook relatief. Daar bestaat geen handboek voor, dat zijn geen zaken die universeel zijn.
Dingen die hier niet mogen zullen perfect op Reddit wel mogen.
Als er morgen een groep moderatoren komt die in de regels zet dat elke post die zelfs nog maar naar rechts ruikt een warn krijgt dan is dat zo. Ombudsman zeg je? Die andere vrijwilliger die evenzeer van die mening kan aangedaan zijn.
1/5 warns die gegeven wordt voelt aan als onterecht, iets wat misschien breder gedragen wordt dan zuiver de user die de warn krijgt.
Goed en slecht kan heel subjectief zijn in dit geval.
 
Het officiële protest is reeds lang gedaan. De blackout was 13 en 14 juni. De meeste 3rd party apps en de communities er rond zijn momenteel afscheid aan het nemen en herinneringen aan het ophalen van de early days want het is hun laatste dag. Vanaf morgen is het gedaan ermee. Vele subs voeren nog altijd malicious compliance acties, sommigen zijn nog steeds restricted, sommigen zijn prive gegaan, sommigen zijn gesneuveld, sommigen zitten zonder mods, anderen zijn nsfw only gegaan of Oliver only (same thing really). Reddit management heeft geen verdere noemenswaardige toegevingen gedaan en heeft zich nog vijandiger tegen hun gebruikers opgesteld en is ook alsmaar hardhandiger te werk aan het gaan in het inperken van gebruikers.

De reddit alternatives zijn als paddestoelen uit de grond geschoten en vele diensten hebben hun userbase met vele 10000en mensen zien aangroeien. Zelf heb ik dankzij deze protesten enorm veel interessante nieuwe sites ontdekt; https://gist.github.com/zpangwin/8be46c8314d3288504f13863d9fbae1b
Zelf zit ik nu eerder op Lemmy dan Reddit. Het fediverse is nog steeds het wilde westen in al zijn aspecten. Technisch complexer en ook helemaal niet zo gebruiksvriendelijk waardoor het niet geschikt is voor mainstream gebruikers. Echter is daardoor de content wel van een veel hoger niveau. Beetje zoals reddit in zijn early days dus.

Als je dacht dat het protest reddit dood wou zit je verkeerd, dat is allemaal uit liefde in de hoop dat ze hun eigen devolutie een halt toeroepen en zichzelf beginnen te verbeteren. Zelfs Digg, reddit's voorloper bestaat ook nog altijd. Als Reddit dit traject aanhoudt gaat de kwaliteit zoals afgelopen jaren gewoon verder achteruit blijven gaan. Ik voorspel in de nabije toekomst verdere beperkingen voor NSFW content, de ontmanteling van old.reddit, de native browser ervaring verder benadelen om mensen in hun walled app te dwingen, nog minder community inspraak, en zoals andere grote platformen alsmaar verdergaande enshittification. Ze hopen waarschijnlijk een soort op memes terend tik tok outrage clickhole te worden omdat daar het meeste geld in zit. Reddit management hun reputatie was al niet denderend en heeft bij deze nog eens een extra stevige deuk gekregen. Ik denk persoonlijk niet dat de glorie dagen van reddit nog terugkomen, die liggen al 10+ jaar achter ons, but only time will tell. Tenzij je die glorie herdefinieert in gebruikersaantallen en financieel succes voor spezz en aandeelhouders. Dan staan hen waarschijnlijk nog schone tijden te wachten. ;p

Na bijna 20 jaar zal reddit nog een heel lange tijd kunnen teren op site:reddit.com google searches door alle nuttige info die de meest actieve gebruikers daar afgelopen decennia gedeeld hebben. Binnen nog eens 20 jaar zal het vrees ik nog maar een schim zijn van wat het ooit was.
 
Laatst bewerkt:
Wel speciaal dat r/Belgium dus echt weg is en r/Belgium2 het wat aan het vervangen is.

De troll/racistische kantjes gaan er in die 2e ook wat vanaf en heb al bekende namen van de 1 zien terugkomen. Enkel is het kwa moderation een stuk redelijker en worden niet alle dingen die neigen naar rechts geband.

Opzich wel een goede evolutie
 
Politiek en grootschalige media gaat sowieso niet goed samen. Nooit op die subs gezeten dus ik ken ze niet echt maar als ik zo eens door Belgium2 scroll moeten die precies niet veel onderdoen voor de HLN comment sectie. 🤷‍♂️ Als je al die nazi zooi op hunt front een voorbeeld noemt van redelijkere moderatie wil ik niet weten hoe die andere belgium sub eruit zag... Alhoewel, iets zegt me dat jouw redelijk niet mijn redelijk is.
 
Het zit er op ze... :headshake:


Screenshot_20230701_083119_rif is fun.jpg
 
Politiek en grootschalige media gaat sowieso niet goed samen. Nooit op die subs gezeten dus ik ken ze niet echt maar als ik zo eens door Belgium2 scroll moeten die precies niet veel onderdoen voor de HLN comment sectie. 🤷‍♂️ Als je al die nazi zooi op hunt front een voorbeeld noemt van redelijkere moderatie wil ik niet weten hoe die andere belgium sub eruit zag... Alhoewel, iets zegt me dat jouw redelijk niet mijn redelijk is.
Belgium was best redelijk. Belgium2 is het wilde westen, daar post ik nooit. Ik heb ook lange tijd op RPG Codex gezeten omdat dat zowat het enige forum met interessante discussies over CRPGs is maar dan moet je wel tussen alle racistische zooi kunnen lezen. Absoluut geen fan van zo'n hands-off moderatie aanpak.
 
Ik lees Reddit vooral voor het nieuws en gefundeerde meningen die daarbij worden geplaatst. Belgium2 staat gewoon vol memes en HLN-achtige commentaar. Rock 'n roll is nogal een eufemisme :laugh:
 
Steeds grappig om te zien hoe mensen dezelfde zaken anders ervaren. Totaal niet hoe ik r/Belgium zag, ik denk dan vooral aan het energiedebat waar Groen steeds kop van jut was.
Ik weet niet of dat het beste voorbeeld is om dat te ontkrachten, aangezien dat een thema was waarbij het standpunt van Groen ook niet echt groen was, en er vermoedelijk bij de achterban en kiezers ook heel wat weerwerk was over de positie van de partij groen. Dat bewijst misschien eerder dat de moderatie niet de partijlijn van Groen volgde, en niet zozeer dat ze geen bakfietsmoedermentaliteit had.
 
zijn bakfietsmoeders dan een monolithisch blok tegen gas en voor kernenergie? 🤔
Bakfietsmoeders of geitenwollensokkers zijn toch gewoon bizarre scheldnaampjes voor groen stemmers?

Ik heb nooit op de belgium sub gezeten dus ik weet niet hoe het er aan toe ging maar de meeste social media is volgens rechts veel te links met moderatie die tegen rechts gedachtegoed gebiased is omdat ze in hun ogen zogezegd onterecht veel vaker gepakt worden op agressieve persoonlijke aanvallen, hatespeech, misinformatie, conspiracies, ... Dit terwijl alle mensen aan dezelfde regels onderworpen worden en zij zich er gewoon veel vaker schuldig aan maken. reddit wordt ook al heel lang beschuldigd te links te zijn omdat ze racisme weren en bijvoorbeeld grote neonazi en KKK subs gesloten hebben.

Als ik lees dat belgium2 een voorbeeld is van redelijkere moderatie terwijl meer dan de helft van hun frontpage bestaat uit letterlijke nazi zooi lijkt het me dus vooral daar dat het schoentje knelde.
 
Dan zal ik wel op zoek gaan naar een andere app. Zo frequent gebruik ik Reddit nu ook weer niet 🤷‍♂️ Al dat subscription gedoe tegenwoordig ook.
De vraag is of er nog een app gaat overschieten die iets gratis gaat aanbieden... Kans is groot bij mij dat ik gewoon veel minder Reddit op de telefoon ga gebruiken, wat ook niet slecht zou zijn voor mezelf.
 
Ik weet niet of dat het beste voorbeeld is om dat te ontkrachten, aangezien dat een thema was waarbij het standpunt van Groen ook niet echt groen was, en er vermoedelijk bij de achterban en kiezers ook heel wat weerwerk was over de positie van de partij groen. Dat bewijst misschien eerder dat de moderatie niet de partijlijn van Groen volgde, en niet zozeer dat ze geen bakfietsmoedermentaliteit had.

Maar wat is dan wel een voorbeeld van die zogenaamde bakfietsmoedermentaliteit? Ik zie mezelf vooral als links-progressief en ik heb nooit het gevoel op reddit gehad dat ik daar door gelijkgestemden omringd was.

Wat belgium2 betreft:


Als ik racistische bagger wil lezen vraag ik wel of ik in de S&V whatsapp groep mag.
 
Terug
Bovenaan