Reddit blackout naar aanleiding van betalende api's

coldplayke

Supermoderator
Crowdfunder FE

Ik ben benieuwd in hoeverre Reddits populariteit gaat kelderen naar aanleiding van hun beslissing om hun api's voor third-party apps betalend te maken. Dit moet kaderen in een plan van Reddit om hun financiële cijfers te verbeteren voor wanneer ze naar de beurs trekken.

Er gaan nu al om en bij de 3500 subreddits meedoen aan de blackout, maar het is nog maar de vraag hoe lang dat protest gaat aanhouden en of moderatoren en bezoekers effectief op korte en lange termijn hun rug naar de site gaan keren. Gaat deze beslissing effectief een boomerang effect hebben voor Reddit, of komen ze hier beter uit?
 
De meerderheid van het protest komt van millennials die niet begrepen hebben dat het internet veranderd is. En dat zeg ik als millenial.

Een platform als Reddit kan niet meer groeien in dat segment. De groei zit in Gen Z (en nieuwer) en die kennen alleen maar de Tiktokificatie van sociale media en bij extensie het internet.

Ik zie het vooral als een kans om me van die Reddit verslaving te verlossen. Als binnenkort ook old.reddit.com weg is, en ik geef het geen jaren meer, is het voor mij wel helemaal gedaan denk ik.
 
Het probleem is net dat eindeloos willen groeien en de bijhorende monetisatie. Dit is wederom een schoolvoorbeeld van de "enshittification" of the internet.


Waarom gebruikt iedereen die 3rd party apps? omdat die veeeel gebruiksvriendelijker zijn en minder bezig zijn met gebruikers te nickel en dimen, retention rates, ad views en clicks, engagement times, virality, ...

De reddit app zelf is praktisch onbruikbaar. Elke beslissing die ze maken is uit op meer winst dan het jaar ervoor en daar willen ze gerust gebruikers voor kloten en functionaliteit afbouwen. Hopelijk wordt dit de brug te ver die gebruikers echt andere oorden doet opzoeken. Er zal wel iemand een kloon bouwen als ze al die drakonische maatregelen die gepland staan effectief gaan doorduwen.

Paar concrete voorbeelden, in de officiele reddit app zie je 5 posts, waarvan 1 reclame, 1 een user survey, 1 van een unsubscribed sub waarvan reddit denkt dat je er ingeinteresseerd zou kunnen zijn (crappy algo engagement tactic die praktisch nooit klopt en vaak politiek extreme content aanbied omdat dit het meeste views, clicks en engagement oplevert) en dan 2 posts van subs die je effectief volgt. In de meeste 3rd party apps zie je gewoon 9 posts die je wil zien zonder al die bucht en scroll je vrij naar beneden.

Ze maken het ook alsmaar moeilijker om youtube of externe hosts te gebruiken en proberen je te dwingen reddits inhouse solutions te gebruiken die expres zo brak als wat gemaakt zijn. Zo kan je videos niet eens oplsaan of rechtstreeks delen, nee je moet de hele post delen en dan moet de andere doorklikken (meer views, clicks, money!). Het is gewoon het zoveelste zielloze bedrijf geworden dat zichzelf zodanig extreem probeert te monetiseren dat het hopelijk backfired en we een Digg 2.0 exodus krijgen.

Dan heb je nog al het drama waarin het reddit management niets anders doet dan liegen en bedriegen, en de waarheid probeert te verbloemen met PR speek, hoe ze zelf alle user data willen opzuigen maar niet langer willen dat anderen, zelfs niet de users zelf er vrij toegang tot hebben, nsfw aan banden leggen om nog meer adverteerders te kunnen aantrekken, en ga zo maar door.

Men denkt al jaren niet meer aan; "wat willen de gebruikers? Hoe kunnen we de site verbeteren?" Nee het enige dat men zich afvraagt is; "hoe kunnen we nog meer verdienen" Daarom krijgen we geen deftig werkende search of videoplayer en bijvoorbeeld wel die belachelijke avatar kledij die je moet kopen.
 
Mja nu is het te laat maar je moet RiF ofzo eens proberen, dan zie je hoe een goeie reddit app er zou kunnen uitzien. Die werken niet tegen je maar voor je.
 
Is er een goed alternatief voor Reddit ?

Gebruikte het vroeger veel, maar tegenwoordig stuk minder. Eerder doordat het toch altijd dezelfde bullshit in een cirkel is. Al die outrage & zelfde (linkse) thema's een beetje beu.

Zo ook deze Blackout. Denk dat veel subreddits hun eigen in de voet schieten ermee. Zeker als ze het weken willen aanhouden
 
Is er een goed alternatief voor Reddit ?

Gebruikte het vroeger veel, maar tegenwoordig stuk minder. Eerder doordat het toch altijd dezelfde bullshit in een cirkel is. Al die outrage & zelfde (linkse) thema's een beetje beu.

Zo ook deze Blackout. Denk dat veel subreddits hun eigen in de voet schieten ermee. Zeker als ze het weken willen aanhouden
Je bedoelt een plaats waar je allemaal samen kunt discussiëren over uiteenlopende onderwerpen, leuke dingen kunt delen en wetenswaardigheden kunt uitwisselen?
 
Je bedoelt een plaats waar je allemaal samen kunt discussiëren over uiteenlopende onderwerpen, leuke dingen kunt delen en wetenswaardigheden kunt uitwisselen?
zoals dingen over piracy, drugs, beeldmateriaal delen van (drugs)oorlogen en dodelijke accidenten en tetten enzo...? :unsure:
 

kleine update met wat meer details over onder andere de erbarmelijke AMA van gisteren en de huidige stand van zaken.

De blackout is nog niet eens officieel begonnen maar er zijn al heel wat subs dark gegaan; https://reddark.untone.uk/

De gebruikers hebben best veel macht. Als alle grote subs beslissen definitief dark te gaan tot reddit management inbind, en de meeste hebben dat al bevestigd, heeft management eigenlijk niet veel keus. Terugdraaien of lege frontpage. En als dat te lang duurt ga je gebruikers de koppen bijeen zien steken om een alternatief te ontwikkelen.
 

kleine update met wat meer details over onder andere de erbarmelijke AMA van gisteren en de huidige stand van zaken.

De blackout is nog niet eens officieel begonnen maar er zijn al heel wat subs dark gegaan; https://reddark.untone.uk/

De gebruikers hebben best veel macht. Als alle grote subs beslissen definitief dark te gaan tot reddit management inbind, en de meeste hebben dat al bevestigd, heeft management eigenlijk niet veel keus. Terugdraaien of lege frontpage. En als dat te lang duurt ga je gebruikers de koppen bijeen zien steken om een alternatief te ontwikkelen.

Is dat geen illusie. Uiteindelijk kan Reddit die subreddits gewoon open zetten. Moderatie kan vervangen worden (zelfs door AI) tot de storm is gaan liggen.
 
Zo slecht is de app nu ook niet en het maakt ook gewoon steek dat een bedrijf geen inkomsten wilt zien verdwijnen… Als die TP apps groeien gaan ze ook add revenue nodig hebben om de servers en personeel te kunnen spekken hoor.

Het is wel zo dat de aanbiedingen van Reddit niet eerlijk waren, die valuatie was een ‘fuck you’.
 
Is dat geen illusie. Uiteindelijk kan Reddit die subreddits gewoon open zetten. Moderatie kan vervangen worden (zelfs door AI) tot de storm is gaan liggen.

Dan is het wel reddit niet meer 🤷‍♂️
Als je de reactie nu ziet kan ik me niet voorstellen wat de reactie daarop zou zijn. Dan schieten ze zich niet in de voet maar knallen ze gewoon heel hun been eraf.

De officiele app niet zo slecht? Je kan niet eens deftig scrollen zonder dat die af en toe vergeet waar ie was, zit vol met allerlei kanker (ads die helft van je scherm overnemen, subs waar je niet toe subscribed, surveys, suggesties, ...) je kan geen videos downloaden of rechtstreeks linken, je kan RES er niet in gebruiken, je kan geen comments als image delen, posts saven, geen customization mogelijk, ... Terwijl de 3rd party apps zoveel meer echt handige features bieden waar gebruikers al jaren reddit zelf om vragen. Wat doet reddit? Ze hebben zelfs hun eigen mobile website expres zo brak mogelijk gemaakt om je in hun app te dwingen.

HmSQJIp.png
jMn3NkT.jpg

2x raden wat de officiele app is.

Die API kost hebben ze expres zo onmogelijk hoog geprijsd dat het 3rd party apps killt. Dat is het hele doel ervan, ze willen iedereen dwingen hun inhouse solutions te gebruiken die gelimiteerd zijn om zo veel mogelijk ads en engagement onzin in onze oogbollen te duwen. En iedereen praat nu enkel daarover maar de blackout gaat ook over alle andere geldbeluste gebruiker onvriendelijke maatregelen die ze willen doorduwen.
 
Dan is het wel reddit niet meer 🤷‍♂️
Als je de reactie nu ziet kan ik me niet voorstellen wat de reactie daarop zou zijn. Dan schieten ze zich niet in de voet maar knallen ze gewoon heel hun been eraf.

De officiele app niet zo slecht? Je kan niet eens deftig scrollen zonder dat die af en toe vergeet waar ie was, zit vol met allerlei kanker (ads die helft van je scherm overnemen, subs waar je niet toe subscribed, surveys, suggesties, ...) je kan geen videos downloaden of rechtstreeks linken, je kan RES er niet in gebruiken, je kan geen comments als image delen, posts saven, geen customization mogelijk, ... Terwijl de 3rd party apps zoveel meer echt handige features bieden waar gebruikers al jaren reddit zelf om vragen. Wat doet reddit? Ze hebben zelfs hun eigen mobile website expres zo brak mogelijk gemaakt om je in hun app te dwingen.

HmSQJIp.png
jMn3NkT.jpg

2x raden wat de officiele app is.

Die API kost hebben ze expres zo onmogelijk hoog geprijsd dat het 3rd party apps killt. Dat is het hele doel ervan, ze willen iedereen dwingen hun inhouse solutions te gebruiken die gelimiteerd zijn om zo veel mogelijk ads en engagement onzin in onze oogbollen te duwen. En iedereen praat nu enkel daarover maar de blackout gaat ook over alle andere geldbeluste gebruiker onvriendelijke maatregelen die ze willen doorduwen.

Ik las elders iemand die sprak van het 90-9-1 model voor Reddit. 90% zijn lurkers, 9% interageren, en de laatste percent zijn content producers.

Volgens mij kijkt Reddit gewoon naar die cijfers. 3rd party app-gebruikers zitten overweldigend in die 9 en 1% vermoed ik. Al bij al geen overgewicht van de gebruikers.

Los van de kwaliteit die die gebruikers betekenen voor het platform. Ik kan mij een boardroom inbeelden waar men naar die cijfers kijkt en zich niet zo veel zorgen maakt over dat laatste tiende. Als 9 op de 10 gebruikers doomscrollers zijn die nooit interageren? Komt wel in orde met die changes denkt men dan.

Die blackouts zijn ook totaal zinloos. Wauw. 2 dagen geen subreddit en dan terug business as usual? Daar weet niemand nog iets van wanneer het effectief tijd is voor de IPO (want daar draait het om). Dan maar dreigen met hun sluiten van "hun" subreddit. Ja oké dat is een paar klikjes en die subreddit is gewoon terug open met nieuwe moderatie.

Je hebt op al je punten gelijk hoor. Ik ben ook een RIF gebruiker sinds kar en dag. Maar ik heb al genoeg van dit soort "protesten" gezien die maandag 8 dagen al ancient history zijn.

Leuk genoeg is BG een uitzondering. Maar dat werkt alleen maar op kleine schaal en in specifieke gevallen met de juiste personen aan het roer, @Loser, @Cyberkef, etc...
 
Laten we hopen ze niet zinloos zijn en dat ze effectief nog bijdraaien want anders is het de zoveelste stap achteruit. Dit is inderdaad niets unieks aan reddit ofzo, daarom dat enshittification een gekend probleem is en de meeste grote platformen op termijn alsmaar slechter worden voor hun gebruikers omdat ze enkel nog geïnteresseerd zijn in hoe die zo efficiënt mogelijk uit te buiten. Voor management, boardmembers en shareholders zou dit idd een goeie zaak zijn dus natuurlijk gaan die niet zomaar inbinden en moeten ze onder druk gezet worden.

Denken dat we niets kunnen veranderen vind ik een beetje fatalistisch. De vorige blackouts hebben ook mee druk op de ketel gezet om SOPA af te voeren. Reddit is ook maar groot geworden dankzij de enshittification van zijn voorganger; Digg. Het netwerkeffect is op reddit ook niet zo groot omdat het niet echt een social media network is, zelfs al proberen ze, tegen de wil van de gebruikers er wel één te worden (chat, avatars, nutteloze notifications, ...). Op reddit maak je over het algemeen geen connecties met personen maar met onderwerpen dus dat je geen vrienden moet overtuigen om mee over te stappen naar een betere dienst speelt wel serieus in hun nadeel.

Nu pas op, ik zou reddit ook liever zichzelf gewoon zien herpakken want alle kritiek erop komt natuurlijk voort uit liefde ervoor. :support:
Ik snap echt niet dat silicon valley nog steeds zo verhangen is aan dat free ad model, ze zouden beter het wikipedia model volgen en gewoon vragen aan gebruikers om hun te steunen. Dan komt het geld ook van ons en zullen ze meer geneigd zijn om naar onze wensen te cateren ipv gewoon groei en winst te kunnen voorleggen aan de beurs. Maar ja wiki is een non profit dus daar zullen de dik betaalde reddit managers niet direct voor te vinden zijn.
 
Al meer dan 10 jaar trouw gebruiker van RIF. Heb één keer de officiële app gedownload -was om mee te doen met Place in 2017- en na een week verwijderd. Enorm ongebruiksvriendelijk, onoverzichtelijk, constant voorgestelde inhoud die mij niet interesseert, reclame, tientallen pushberichten per dag,... Als je mensen wil wegjagen van je platform moet je dit vooral doen.

Zo lang ik op de dekstop nog old.reddit kan gebruiken met RES zal ik af en toe nog wel kijken, maar veel minder. Doodjammer want op Reddit kon je echt vanalles vinden.
 
Relay - RES gebruiker. Ik heb alvast al mijn comments genuke-edit in subreddits die nog public staan. Makkelijk want diegene in private communities kan hij niet editen.
 
Ik wist niet dat er zoveel volk op reddit zat van BG? Ik zit daar quasi nooit op. Wat maakt reddit zo leuk?
 
Terug
Bovenaan