Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Die afkeer komt door de door de strot geramde politieke vingerwijzingen en belerende boodschappen die doorspekt zitten in dat soort filmen. Het verhaal is gewoonweg secundair geworden. Het is niet omdat er een positieve boodschap in de film zit dat het per definitie een goede film is.
Laatste matrix geflopt....
Ze hebben zelfs de ghostbusters 2016 niet in de ultimate collection box gestoken.
de Terminator franchise hebben ze ook vakkundig de grond ingestampt.
Woke superman flopped

Maar dan komen we terug bij solides punt; Mensen willen inderdaad gewoon goeie films zien. Een slechte film is gewoon slecht maar als er een zwarte of een vrouw de hoofdrol speelt in een slechte film dan is die slecht want "woke". Een vreemde dubbele standaard imo.

Ook raar dat je the matrix en terminator franchises daar bij gooit. Resurrections was nog ietwat ok, De laatste 4 terminators waren gewoon slecht maar geen van de twee zie ik als "woke".

Laatst bewerkt:
Ja maar dat is geen racisme. Alleen de blanke medemens kan racistisch zijn want die zwaaien de plak en hebben het systeem zo gebouwd dat dat helemaal racistisch is.
Zelfs wiskunde is een racistisch instrument om white supremacy te bestendigen.

Volgens Bert Bultinck van Knack zit racisme zelfs in ons dna!
Kijk, ik discussieer best graag over zulke onderwerpen en waarom mensen zich storen aan zulke zaken maar dit is toch weer niveau nihil. Een leger stropoppen neerplanten door je te focussen op extreme meningen (die ik niemand hier heb zien delen) zodat je de hele progressieve zijde eens goed belachelijk kan maken.

Dan steek ik er ook geen moeite meer in hoor.

Kan je enkele voorbeelden geven uit games dan?

Ik zal zelf beginnen. Enkele leuke actiegames met vrouwelijke leads van de laatste jaren die ik me kan herinneren: Hellblade: Senua's Sacrifice, The Last of Us II, Returnal, Half Life: Alyx, Assassin's Creed: Odyssey, Control, Dishonored 2, Horizon: Zero Dawn, A Plague Tale: Innocence, Alien: Isolation.

Wat vind jij zo storend dan?

Ter info: het is pas sinds recent dat er meer vrouwelijke representatie in games te vinden is. Er zijn nog altijd veel meer games met enkel een mannelijke dan een vrouwelijke protagonist. Terwijl de gendergap helemaal niet zo groot is.

Moeten we dus eigenlijk niet veel meer games krijgen met vrouwelijke protagonisten om een 'realistische weerspiegeling' te hebben?
Om te beginnen is er meestal het probleem van suspension of disbelief. De creativiteit die nodig is om een universum te creëren waarin een vrouw in een brutale, fysieke, actie-gerichte game kan winnen van fysiek superieure antagonisten, is meestal ontoereikend.
In Hollywood films is dat al wat beter gerealiseerd dan in games want daar gaat men meestal uit van 'superkrachten' om een interne logica tot stand te brengen die deze geloofwaardigheid ondersteunt. In jouw lijst heeft vooral Horizon daarmee een probleem. De rest heb ik (nog) niet gespeeld.

Het tweede probleem is, zoals ik al zei, het feit dat de meeste actiegames qua gameplay design gericht zijn naar wat mannen leuk vinden om te spelen. Grittige, competitieve third person shooters publiceren en daar vervolgens vrouwelijke personages in steken 'want woke capitalism diversiteit', daar heeft niemand wat aan.
Vrouwen gaan een typisch 'male power fantasy' spel niet opeens leuk vinden om te spelen, omdat ze ingame met een vrouwelijk karakter kunnen rondlopen. En omgekeerd verkiezen de meeste mannen een mannelijk karakter. De enige uitzondering daarop zijn zwaar geseksualiseerde vrouwelijke leadcharacters zoals Tombraider waar men van iedere cutscene gebruik maakt om in te zoomen op een bil- of borstenspleet.

Algemeen gesproken zijn 'meer vrouwelijke protagonisten in mannenhobbies' of de promotie ervan dus zinloos en voorbeelden van woke capitalism. Toppunt is Battlefield V, een competitieve shooter met een vrouwelijke soldaat op de cover. Alsof vrouwelijke soldaten een prominente rol gespeeld hebben in WOII.
Dat historisch revisionisme is opnieuw een voorbeeld van suspension of disbelieve, net zoals de netflix serie Bridgerton waarin zwarte acteurs rollen aannemen van blanke adel en aristocratie.

iu

Dit is ook hoe wokisme een karikatuur van zichtzelf maakt:
- Eerst zeuren dat mannen met hun oorlogen doorheen de geschiedenis voor miserie gezorgd hebben en vervolgens pretenderen dat vrouwen daar deel van uitgemaakt hebben?
- Zeuren over blank kolonialisme en vervolgens pretenderen dat de verantwoordelijken daarvoor ook zwarten waren?

Dit alles neemt niet weg dat vrouwelijke protagonisten in andere genres, gericht naar wat vrouwen leuk vinden om te spelen of zonder suspension of disbelieve, wel kunnen werken.
Ik heb het dan over drama- of verhaal-gedreven games zoals Heavy Rain en The Last of Us. Of sociale games zoals MMORPG waarin niet de competiviteit maar samenwerking tussen spelers en communities centraal staat. World of Warcraft en Final Fantasy X-2 zijn bijvoorbeeld razend populair geweest bij vrouwelijk publiek.

Het is eerder tenenkrullend dat vandaag de dag mensen zich nog altijd zo hard storen aan "diversiteitshype" dat hun tenen er van krullen. 😅
Waar komt die afkeer toch vandaan?
Omdat mensen in het algemeen nu eenmaal niet van dogma's houden, uitgezonderd de fanatici die deze dogma's uitdragen.

Ahja want rambo is super geloofwaardig. Vrouwelijke rambo? Dat kan gewoon niet. Sorry maar je hele post is toch gewoon zo hard zoeken naar iets om verontwaardigd over te zijn? Merk je zelf niet dat zulke argumentatie een karikatuur is op zich?

Steven geeft een opsomming van deftige games met sterke vrouwelijke leads (de nieuwe Tomb Raider remakes nog vergeten btw, die vond ik ook echt sterk) en Moonblade komt af met niets-toedoende uitleg die op géén van die games van toepassing is?

Dat vrouwelijke soldaten in WOII niet echt veel realiteitszin heeft is een feit, maar in de SP van Battlefield V vond ik het stuk met de Senegaleze tirailleurs echt wel sterk en Lara Croft in de nieuwe Tomb Raider is echt niet meer de rondlopende boezem uit de eerste games.

AC:Odyssey en Dishonored 2 lieten je de keuze om met een mannelijk of vrouwelijk hoofdpersonage te spelen. D2 heb ik met Corvo uitgespeeld maar AC:O met Kassandra en die was echt wel een betere lead dan Bayat uit Origins.

Kijk, ik discussieer best graag over zulke onderwerpen en waarom mensen zich storen aan zulke zaken maar dit is toch weer niveau nihil. Een leger stropoppen neerplanten door je te focussen op extreme meningen (die ik niemand hier heb zien delen) zodat je de hele progressieve zijde eens goed belachelijk kan maken.

Dan steek ik er ook geen moeite meer in hoor.
Hoezo is dit belachelijk maken?

Alsof de stelling dat minderheden zelf niet racistisch kunnen zijn, geen prominente plaats krijgt in veel progressieve middens?

Sandrine moponami mocht het zelfs op de VRT gewoon verkondigen .

Google gewoon eens “bestaat omgekeerd racisme” en je ziet alle progressieve websites voorbij komen

Zelfs Jozef de Witte, toen nog voorzitter van het GKRC zei reeds ergens voor 2010 al dat omgekeerd racisme niet bestaat, en dat discriminatie iets is dat per definitie enkel minderheden overkomt.

Om dan nu verontwaardigd te doen over mijne post, dat is echt uw kop in het zand steken.

De discussie over de video games moei ik mij niet. Ik heb al die games niet gespeeld.

Maar dan komen we terug bij solides punt; Mensen willen inderdaad gewoon goeie films zien. Een slechte film is gewoon slecht maar als er een zwarte of een vrouw de hoofdrol speelt in een slechte film dan is die slecht want "woke". Een vreemde dubbele standaard imo.

Ook raar dat je the matrix en terminator franchises daar bij gooit. Resurrections was nog ietwat ok, De laatste 4 terminators waren gewoon slecht maar geen van de twee zie ik als "woke".
In het geval van 'terminator dark fate'
Dani Ramos (Natalia Reyes) is an average woman living in Mexico City with her family. One night, Dani and her brother Diego (Diego Boneta) see an injured naked woman (a bland Mackenzie Davis) appear out of nowhere and go over to help. It turns out this woman is a cybernetically enhanced human named Grace who was sent from the future to protect Dani from a REV-9 robot (Gabriel Luna) who intends to kill her so she won’t birth the future leader of a human revolution against malevolent machines.
Men neme het verhaal van terminator 1 en doen enkele wijzigingen. Vrouw, minderheid.... done. Waar kan ik mijn check voor een goed script incasseren? Is het zoveel gevraagd om eens creatief te zijn? Met een nieuw verhaal op de proppen te komen?
E.g. 1
Alien. Signourey weaver speelt de dijk van een powervrouw gewoon omdat het verhaal rond haar gebouwd is. Zou alien reboot met een all male cast werken of zou het ook een flauw afkookseltje zijn. (Hebben ze feitelijk zo iets niet geprobeerd met prometheus)

En we gaan ook eerlijk zijn. De franchises van de jaren 80-90 zijn ook franchises die op een bepaalde doelgroep spelen. Nl. een mannelijk publiek.
Deze franchises gaan omgooien onder het mom van diversiteit zijn gewoon gedoemd om te mislukken.
Het trekt de originele fans van de franchise niet aan en de nieuwe doelgroep die ze willen aanboren heeft eerlijk gezegd weinig interesse in zulke filmen.
Hebben vrouwen nood aan ectoplasma schietende mensen in een pakje die spoken vangen en de wereld redden van een invasie? Niet echt.
Hebben mannelijke nerds nood aan zo een film... ietsje meer..

Wil dat zeggen dat vrouwen of minderheden geen plaats hebben in de filmindustrie? Uiteraard niet. Maar de verhalen moeten er zich toe lenen. En dat hebben de franchises van pre 2000 nu eenmaal niet. Maak een nieuw verhaal, wees creatief en je kan alle richtingen uitgaan.

Ik kan trouwens echt genieten van silence of the lambs en contact met jodie foster (hoeveel keer ik die al bekeken heb... :unsure:)
Motoko Kusanagi is ook een van mijn all time favorite personage. De tekenfilmen gezien, de cartoonreeks, de real action movie en de mangas gelezen.
Zet daar een man in de plaats en de saus zal ook niet binden bij mij.

Om te beginnen is er meestal het probleem van suspension of disbelief. De creativiteit die nodig is om een universum te creëren waarin een vrouw in een brutale, fysieke, actie-gerichte game kan winnen van fysiek superieure antagonisten, is meestal ontoereikend.

Ahja in tegenstelling tot al die heel erg geloofwaardige fictieve werelden die we nu hebben HAHAHAHAHAHAH:rofl:Komaan gast

Dit is ook hoe wokisme een karikatuur van zichtzelf maakt:

Dit is hoe jij een karikatuur ervan maakt.

Omdat mensen in het algemeen nu eenmaal niet van dogma's houden, uitgezonderd de fanatici die deze dogma's uitdragen.

Zegt een van de meest dogmatische antiwoke personen in deze thread.

Het tweede probleem is, zoals ik al zei, het feit dat de meeste actiegames qua gameplay design gericht zijn naar wat mannen leuk vinden om te spelen. Grittige, competitieve third person shooters publiceren en daar vervolgens vrouwelijke personages in steken 'want woke capitalism diversiteit', daar heeft niemand wat aan.

Correctie: waar jij niets aan hebt.

Alsof de stelling dat minderheden zelf niet racistisch kunnen zijn, geen prominente plaats krijgt in veel progressieve middens?

Je snapt toch dat dat een beetje is alsof wij hier screenshots zouden zetten van een /pol/ thread en dan concluderen dat iedereen die anti woke is gewoon keihard racistisch en seksistisch is?

In het geval van 'terminator dark fate'

Men neme het verhaal van terminator 1 en doen enkele wijzigingen. Vrouw, minderheid.... done. Waar kan ik mijn check voor een goed script incasseren? Is het zoveel gevraagd om eens creatief te zijn? Met een nieuw verhaal op de proppen te komen?
Daar heb je het, je wil gewoon een nieuw verhaal. Die nieuwe is toch niet slecht omdat het een vrouwelijke terminator is? De Terminators daarvoor waren ook al slecht.

Ook doen alsof ghostbusters een mannenfilm is en dat vrouwen daar geen nood aan hebben lijkt me nogal wereldvreemd. Denk je echt dat vrouwen enkel naar romantische dramas kijken?

Die pre 2000 franchises reboots falen praktisch altijd ongeacht of vrouwen er een prominentere rol inspelen. Waarom? Idd omdat het verhaal gewoon een rehash is of een zwak afkooksel van het origineel, niet door de aanwezigheid van "woke".

Algemeen gesproken zijn 'meer vrouwelijke protagonisten in mannenhobbies' of de promotie ervan dus zinloos en voorbeelden van woke capitalism.
Gaming is geen 'mannenhobby', de M-F ratio van de gaming populatie is ± 55% - 45%.

Om te beginnen is er meestal het probleem van suspension of disbelief. De creativiteit die nodig is om een universum te creëren waarin een vrouw in een brutale, fysieke, actie-gerichte game kan winnen van fysiek superieure antagonisten, is meestal ontoereikend. In jouw lijst heeft vooral Horizon daarmee een probleem. De rest heb ik (nog) niet gespeeld.
En een man zou wel kunnen winnen in een 1-op-1 gevecht van een technologisch hooggeavanceerde robot? Dan vind je het plots niet meer ongeloofwaardig? Aloy is trouwens iemand die meer terugvalt op het gebruik van camouflage, valkuilen en pijl en boog dan op brute kracht. Nee, deze opmerking snap ik echt niet.

Overigens vind ik het toch ook een beetje goedkoop dat je zo'n controversiële claim maakt over de implementatie van vrouwelijke protagonisten in games en dan blijkt dat je de meeste ervan niet eens gespeeld hebt.

Vrouwen gaan een typisch 'male power fantasy' spel niet opeens leuk vinden om te spelen, omdat ze ingame met een vrouwelijk karakter kunnen rondlopen. En omgekeerd verkiezen de meeste mannen een mannelijk karakter. De enige uitzondering daarop zijn zwaar geseksualiseerde vrouwelijke leadcharacters zoals Tombraider waar men van iedere cutscene gebruik maakt om in te zoomen op een bil- of borstenspleet.
Je beseft toch hopelijk dat vrouwelijke soldaten ook in het echte leven bestaan? En wat zijn volgens jou dan die 'male power fantasy' games gemaakt voor mannen waarbij de ontwikkelaar de man heeft vervangen door een vrouw?

Verder wil ik ook even zeggen dat er heel wat mannen zijn, inclusief ik, die soms ook graag met een vrouwelijk personage spelen dat niet ingegeven wordt door hun libido. Kassandra is daar inderdaad een goed voorbeeld van alsook Emily in Dishonored 2.

Algemeen gesproken zijn 'meer vrouwelijke protagonisten in mannenhobbies' of de promotie ervan dus zinloos en voorbeelden van woke capitalism. Toppunt is Battlefield V, een competitieve shooter met een vrouwelijke soldaat op de cover. Alsof vrouwelijke soldaten een prominente rol gespeeld hebben in WOII.
Dat historisch revisionisme is opnieuw een voorbeeld van suspension of disbelieve, net zoals de netflix serie Bridgerton waarin zwarte acteurs rollen aannemen van blanke adel en aristocratie.
Je zou misschien een punt hebben gehad als Battlefield V een historisch accurate depictie van de periode nastreefde, in het genre van games zoals Kingdom Come: Deliverance, Expeditions: Rome of de Brothers in Arms reeks. Maar Battlefield V is absoluut niet zo'n spel.

Het voornaamste dat ik uit jouw post haal is dat jij een zeer reactionair beeld hebt van vrouwen.

Daar heb je het, je wil gewoon een nieuw verhaal. Die nieuwe is toch niet slecht omdat het een vrouwelijke terminator is? De Terminators daarvoor waren ook al slecht.
De nieuwe is slecht omdat ze het oude verhaal herwerkt hebben en de protagonisten veranderd. Dat is oversneden wokeness :p Maar je ziet het niet.
Ook doen alsof ghostbusters een mannenfilm is en dat vrouwen daar geen nood aan hebben lijkt me nogal wereldvreemd. Denk je echt dat vrouwen enkel naar romantische dramas kijken?
The box offices disagrees. Uiteraard heb je vrouwen die niet enkel naar romantische dramas kijken maar als winstobjectief is het maken van zulke filmen waar maar een minderheid naar wil kijken gewoon een slecht business model.
Die pre 2000 franchises reboots falen praktisch altijd ongeacht of vrouwen er een prominentere rol inspelen. Waarom? Idd omdat het verhaal gewoon een rehash is of een zwak afkooksel van het origineel, niet door de aanwezigheid van "woke".
:unsure:

Steven geeft een opsomming van deftige games met sterke vrouwelijke leads (de nieuwe Tomb Raider remakes nog vergeten btw, die vond ik ook echt sterk) en Moonblade komt af met niets-toedoende uitleg die op géén van die games van toepassing is?

Dat vrouwelijke soldaten in WOII niet echt veel realiteitszin heeft is een feit, maar in de SP van Battlefield V vond ik het stuk met de Senegaleze tirailleurs echt wel sterk en Lara Croft in de nieuwe Tomb Raider is echt niet meer de rondlopende boezem uit de eerste games.
Met die mening ben ik het niet mee eens.
Zoals ik in mijn vorige post al zei, vond ik Horizon storend woke om de hierboven vermelde redenen. Die game is vrij feministisch en ik ben zeker niet de enige als je er de recensies op naslaat.

Ook de Tomb raider reboot uit 2013 kan je moelijk iets anders dan fap materiaal voor mannelijke gamers noemen.
Ja, ze hebben de borsten van het origineel uit de jaren '90 wat verkleind van cupsize F naar 'ocharme' C of D ofzo. :-)
Daarbuiten blijft de camera bij iedere interactie waarbij ze door een tunnel of rotsspleet kruipt inzoomen op ofwel haar achterste ofwel haar tanktop borstenkloof, vergezeld door de nodige seksuele kreuntje.

Met die mening ben ik het niet mee eens.
Zoals ik in mijn vorige post al zei, vond ik Horizon storend woke om de hierboven vermelde redenen. Die game is vrij feministisch en ik ben zeker niet de enige als je er de recensies op naslaat.

Ook de Tomb raider reboot uit 2013 kan je moelijk iets anders dan fap materiaal voor mannelijke gamers noemen.
Ja, ze hebben de borsten van het origineel uit de jaren '90 wat verkleind van cupsize F naar 'ocharme' C of D ofzo. :)
Daarbuiten blijft de camera bij iedere interactie waarbij ze door een tunnel of rotsspleet kruipt inzoomen op ofwel haar achterste ofwel haar tanktop borstenkloof, vergezeld door de nodige seksuele kreuntje.
This.... het stoorde me echt. Zo hard dat ik de game links laat liggen. Was paar maanden geleden gratis op steam en was mijn eerste stap in de tombraider franchise.

Laatst bewerkt:
Interracial-for-absolutely-no-reason relationships? Check.
Ik nomineer dit als de meest wereldvreemdste reactie van 2022.

Very tiny women beating down huge, gigantic men with no effort? Check.
Charlies Angels deed het al in 2000! Toen was die gekke woke bende al bezig met absurde praktijken! Iedereen weet toch dat enkel Steven Segal op zijn eentje een hele duikboot vol terroristen aankan! Of Liam Neeson die gedurende x aantal films heelder peletons aan huurmoordenaars aankan!
Hoe durven ze films ongeloofwaardig maken die gekke vrouwen toch!

Dat een slechte film een slechte film blijft, ook al kleedt je hem in met wat modieuze termen zoals girlpower of minderhedenrepresentatie, lijkt me nogal wiedes. Maar goed, de studio's kijken naar wat geld opbrengt, en slechte aandacht is ook aandacht hé. Als je de hele hispanic-populatie kan aanspreken door een Mexicaanse ster, logisch.

Maar sommige reacties hier lijken films met vrouwen of minderheden aan strengere eisen te houden. Allez, realisme in een Hollywood blockbuster? Dat alles explodeert of huizenhoog wordt gekatapulteerd tegen de wetten van de fysica in, ja cava. Dat een actieheld 100den kogels ontwijkt (als man), ja cava. Maar een gemengde relatie dat is toch wel onrealistisch zo zonder reden, en een fysiek zwakkere vrouw als actieheld is toch vreemd.

Dat een slechte film een slechte film blijft, ook al kleedt je hem in met wat modieuze termen zoals girlpower of minderhedenrepresentatie, lijkt me nogal wiedes. Maar goed, de studio's kijken naar wat geld opbrengt, en slechte aandacht is ook aandacht hé. Als je de hele hispanic-populatie kan aanspreken door een Mexicaanse ster, logisch.

Maar sommige reacties hier lijken films met vrouwen of minderheden aan strengere eisen te houden. Allez, realisme in een Hollywood blockbuster? Dat alles explodeert of huizenhoog wordt gekatapulteerd tegen de wetten van de fysica in, ja cava. Dat een actieheld 100den kogels ontwijkt (als man), ja cava. Maar een gemengde relatie dat is toch wel onrealistisch zo zonder reden, en een fysiek zwakkere vrouw als actieheld is toch vreemd.
Maar vind je dat dan niet raar? Alle herwerkte franchises met minderhedenrepresentatie zijn stuk voor stuk flops of doen een x2 at best.
Zet daartegen girlpower filmen zoals 'the hunger games' of 'twilight' en je hebt blockbusters die een x10 doen met twee vingers in de neus.
Qua realisme kunnen die nochtans ook tellen. :unsure:

Maar vind je dat dan niet raar? Alle herwerkte franchises met minderhedenrepresentatie zijn stuk voor stuk flops of doen een x2 at best.
Zet daartegen girlpower filmen zoals 'the hunger games' of 'twilight' en je hebt blockbusters die een x10 doen met twee vingers in de neus.
Qua realisme kunnen die nochtans ook tellen. :unsure:
Hoe conflicteert dat met wat ik zeg? Een slechte film, vaak een simpele reboot, faalt aan de box office. Alsof die films het beter zouden doen met enkel mannen ofzo, nu market men gewoon dat volgens de normen van vandaag. Een een hoop kwade anti-woke gevallen maken dan nog gratis publiciteit. Hollywood gaat voor het geld, shocking.

Ik heb vooral de indruk dat als pakweg "Aliens" nu zou uitkomen, er een hoop kwade maagden zouden aanbrengen dat het niet realistisch is hoe een vrouw een hoop aliens overleeft, terwijl getrainde, voornamelijk mannelijke, soldaten bij bosjes sterven. Op het einde verslaat ze dan de koningin door het gebruik van een toestel dat duidelijk vooral door mannelijke (ruimte)dokwerkers wordt gebruikt, wat een onrealistisch toeval dat zij daarmee kan werken :unsure:

Maar het is een film vanuit de jeugd of zelfs ouder voor veel permanent-misnoegden dus is het een klassieker en een bewijs van een sterk vrouwelijk personage.

Terug
Bovenaan