Ras en gender: Representatie in de filmwereld

Dus een verhaal dat ooit op die manier verteld is mag nooit anders worden voorgesteld?

Ik zou, als ik u was, nooit naar theater gaan kijken. Het zou zo maar eens kunnen dat de Hamlet die je kent zich niet in Denemarken afspeelt maar in de Bronx. En dat Romeo en Julia niet de vete tussen de Capuletten en Montague voorstelt maar tussen Vlaams Belangers en allochtonen.
OHNEE DE HORROR! Creatieve vrijheid gebruiken om het één en ander in perspectief te plaatsen.
Een uitgemolken verhaal moeten ze van mij op een andere manier voorstellen. Geen zin in steeds stereotiepe uitgemolken meuk feitelijk.
Romeo en julia is trouwens met succes al eens in een nieuw jasje gestoken. Een aanrader.

Ik vond het gewoon dermate grappig dat Disney droog gepakt wordt door Peter dinklage. Die hadden ze niet zien aankomen. In een diverse wereld is het onmogelijk om gewoon niemand te schofferen omdat ze niet aan bepaalde (of net wel) stereotiepen voldoen. Dus ja de kritiek van Dinklage toverde een glimlach op mijn gezicht.
Disney is trouwens al goed door het stof aant kruipen van de diversiteit.
Disney says it is "consulting with members of the dwarfism community" on the film "to avoid reinforcing stereotypes from the original animated film". They added they were taking a "different approach with these seven characters".
Al een geluk dat de jagersbond er zich niet mee komt moeien. 'Welkom wolf' er niet op toeziet dat de wolf zo waarheidsgetrouw wordt weergegeven en al gelukkig zijn heksen echt wel sprookjesfiguren.

Ah crap tis niet roodkapje maar sneeuwwitje.. Tijd om mijn klassiekers nog eens vanonder het stof te halen.

Klopt. Black was een soort van Romeo en Julia en is oorspronkelijk van de hand van Dirk Bracke.
Maar goed. We zouden eventueel kunenn zeggen dat romeo & julliet meer gaat om het hele idee van geliefdes uit een incompatibele achtergrond en dat dat op zich een good vs evil gewoon een universeel complot is

Een uitgemolken verhaal moeten ze van mij op een andere manier voorstellen. Geen zin in steeds stereotiepe uitgemolken meuk feitelijk.
Romeo en julia is trouwens met succes al eens in een nieuw jasje gestoken. Een aanrader.

Ik vond het gewoon dermate grappig dat Disney droog gepakt wordt door Peter dinklage. Die hadden ze niet zien aankomen. In een diverse wereld is het onmogelijk om gewoon niemand te schofferen omdat ze niet aan bepaalde (of net wel) stereotiepen voldoen. Dus ja de kritiek van Dinklage toverde een glimlach op mijn gezicht.
Disney is trouwens al goed door het stof aant kruipen van de diversiteit.

Al een geluk dat de jagersbond er zich niet mee komt moeien. 'Welkom wolf' er niet op toeziet dat de wolf zo waarheidsgetrouw wordt weergegeven en al gelukkig zijn heksen echt wel sprookjesfiguren.

Ah crap tis niet roodkapje maar sneeuwwitje.. Tijd om mijn klassiekers nog eens vanonder het stof te halen.
Ge kunt u ook gewoon afvragen waarom men persé die oude verhalen wil herverfilmen. Of zullen we gewoon is song of the south herfilmen, exact hoe het was, maar dan met wat latinx's en met wat rapnummers ertussen of weet ik wat andere offensive shit we er kunnen nog tussengooien.

Of we kunnen misschien gewoon nieuwe content maken.

Ge kunt u ook gewoon afvragen waarom men persé die oude verhalen wil herverfilmen. Of zullen we gewoon is song of the south herfilmen, exact hoe het was, maar dan met wat latinx's en met wat rapnummers ertussen of weet ik wat andere offensive shit we er kunnen nog tussengooien.

Of we kunnen misschien gewoon nieuwe content maken.
wishfull thinking.
Waarom niet gewoon de grimm verhaaltjes zoals ze origineel waren. Pure onversneden horror.

wishfull thinking.
Waarom niet gewoon de grimm verhaaltjes zoals ze origineel waren. Pure onversneden horror.
Ik zou daar op zich geen probs mee hebben. Maar ik snap Dinklage wel in dit geval want het komt er gewoon op neer "oh nee laten we inclusief, representatief, ... blaaa blaaa blaaa" zijn. Maar who cares about dwarves, zo'n kleine community, gewoon arrribaaa ff heel zuid-amerika proberen aan te spreken en fuck andere minderheden.

Woke is a business en hollywood speelt dat spel graag mee.

Zin uit een standaard artikel over die Disney kwestie:

"Disney heeft nog niet aangekondigd welke acteurs de dwergen zullen spelen. Een eerdere live-action remake, Snow White and the huntsman, kwam tien jaar geleden al onder vuur te liggen omdat de dwergen toen werden gespeeld door acteurs van gemiddelde lengte. Hun gezichten werden met behulp van special effects op kleinere lichamen gemonteerd."

Het ligt waarschijnlijk aan mij maar het heeft echt een minuut ofzo geduurd eer ik door had dat de auteur "gemiddeld" als synoniem van "normaal" gebruikt had. Ik dacht dat eerst dat het iets met de special effects was, dat zoiets alleen kon werken met mensen die een gemiddelde lengte hadden. Ik was in eerste instantie wat teleurgesteld dat het artikel het technisch probleem wel aanbracht maar dan niet uitlegde wat het probleem precies was.

Ik snap dat je dwergen niet wil voor het hoofd stoten maar noem het dan "acteurs die geen dwergen zijn", of benoem het gewoon niet, als je zegt dat je special effects gebruikt om gezichten van acteurs op kleinere lichamen te monteren zullen mensen ook wel door hebben dat die acteurs waarschijnlijk geen dwergen waren.

Dit terzijde.

Ondertussen is er in januari weer een knaller van een all female movie uitgekomen, met toch redelijk gekende namen.
Dikke flop natuurlijk, The 355.

De marketing van deze film, van concept tot de final promo, draait om de geslachtsdelen vd hoofdrolspelers.

Het concept vd film is ontstaan omdat de hoofdrolspeelster vond dat er in Cannes 2017 te weinig vrouwen waren (https://www.vanityfair.com/hollywood/2017/05/jessica-chastain-cannes)
Magisch concept om dit te remedieren: a concept for a female-driven James Bond–style film
Nog een aantal andere halve has beens or would be's optrommelen om een studio zover te krijgen om geld te steken in deze awesome female movie die het ongetwijfeld ging brengen tot in Cannes was de volgende missie, enter : Lupita Nyong’o, Penélope Cruz, Diane Kruger and Fan Bingbing.

Bon, promo tijd!
De film wordt natuurlijk gekaderd in Chastains rol in #metoo and equal pay en representation en andere buzz words https://www.hollywoodreporter.com/m...-emerged-as-a-leader-gender-equality-1117361/
Belooft echt een topper te worden, met zoveel girl power
In verschillende talk shows en comic cons etc, wordt deze film constant gekoppeld aan het feit dat het VROUWEN zijn, de main feature van deze film is: vrouwen. (gwn random voorbeeld:
, of een preview https://metro.co.uk/2021/12/27/the-...-is-the-must-see-movie-this-january-15758349/ )

Eindresultaat? De film ticked al de juiste vakjes aan!
Very tiny women beating down huge, gigantic men with no effort? Check.
Stupid male characters who fall for simple sexual tricks employed by women? Check.
Male security guard getting beaten up for doing his job, just to spite the patriarchy? Check.
Interracial-for-absolutely-no-reason relationships? Check.
Girl power hero shot of all the leads? Check.

En speciaal voor @kay-gell , de review van de beste recensist op youtube:

prototype: hey laten we een film maken die onze ideologie belichaamt als verdoken propaganda
Welke waren deze maand dan wel de films met goei cijfers?
Spiderman
The kings man

Beide minstens even hersenloze actie films, dus daar zal het niet aan liggen.

prototype: hey laten we een film maken die onze ideologie belichaamt als verdoken propaganda
Welke waren deze maand dan wel de films met goei cijfers?
Spiderman
The kings man

Beide minstens even hersenloze actie films, dus daar zal het niet aan liggen.
Niet moeilijk.
De verwerking van female lead characters in actiefilms of -games, om toch maar mee te doen aan de diversiteitshype, is tenenkrullend. Al helemaal als dat steeds overgoten wordt met een feministische sausje waarbij vrouwen geduwd worden in een of andere 'male power fantasy' rol als ideaalbeeld.
Hoeveel meisjes of vrouwen staan daarop te wachten?
De doelgroep van dit soort actiefilms blijft tamelijk mannelijk. Als ik bij de vrouwelijke collega's op het werk navraag wie er naar de Avengers gekeken heeft is dat steeds 'Mijn zoon en man zetten die film op en ik kijk gewoon mee omdat Chris Hemsworth zo'n lekker ding is maar zelf zou ik die film nooit opzetten'.

Iedere maand zijn we wel zo'n miskleun rijker, zoals He-man op netflix bijvoorbeeld. Bij een reboot van een oude serie is het belangrijk is dat je de oude karakters ook respecteert in plaats van ze te dumpen. Anders is het een irrelevante cashgrab waar niemand over een paar jaar nog zal spreken.

Moet ge dan 'een reden' hebben voor een interraciale relatie? :confused: Of is het idee van een interraciale relatie op zich al woke tegenwoordig.
Interraciale relaties in films zijn tegenwoordig inderdaad eerder een woke ideaalbeeld van de realiteit als tegenreactie hierop, dan een poging tot realistische weerspiegeling ervan.
Hetzelfde geldt voor rollen van hoogopgeleide of succesvolle fictieve personages.

Laatst bewerkt door een moderator:
Interraciale relaties in films zijn tegenwoordig inderdaad eerder een woke ideaalbeeld van de realiteit dan een poging tot weerspiegeling ervan.
Het lijkt me waarschijnlijker dat films een afspiegeling zijn van de samenleving en dan zie je dat het aantal interraciale huwelijken in de Verenigde Staten (als % van het totale aantal nieuwe huwelijken) gestegen is van 3% in 1967 tot 19% in 2021. Dan denk ik eerder dat jouw perceptie van de realiteit een beetje scheef zit.

Ik kan mij niet inbeelden dat een gekleurde acteur blij wordt van steeds maar gewoon de blanke te vervangen door de niet-blanke. Dat is toch gewoon lui. Schrijf goeie, nieuwe rollen en spendeer de grote budgetten aan de films voor die rollen.

Het lijkt me waarschijnlijker dat films een afspiegeling zijn van de samenleving en dan zie je dat het aantal interraciale huwelijken in de Verenigde Staten (als % van het totale aantal nieuwe huwelijken) gestegen is van 3% in 1967 tot 19% in 2021. Dan denk ik eerder dat jouw perceptie van de realiteit scheef zit.
Die stijging is logisch aangezien er in de jaren '60 in meerdere Amerikaanse staten nog wetten waren die interraciale huwelijken verboden.
Toch is 19% van pasgehuwden in 2019 nog steeds een kleine minderheid, en al helemaal als we focussen op zwarten. Want van alle interraciale relaties lijken net die veelvuldig aan bod te komen in fictie maar komen black-white koppels het minste voor (en dan is er bizar genoeg ook nog de gender gap daartussen). Dus nee, mijn perceptie daarvan lijkt niet scheef.

Laatst bewerkt door een moderator:
Brooooo hoe kunt ge zo antiwoke zijn dat ge u begint op te jagen aan interraciale relaties in film omdat ze iets hoger zijn dan de realiteit.

Niet moeilijk.
De verwerking van female lead characters in actiefilms of -games, om toch maar mee te doen aan de diversiteitshype, is tenenkrullend.
Kan je enkele voorbeelden geven uit games dan?

Ik zal zelf beginnen. Enkele leuke actiegames met vrouwelijke leads van de laatste jaren die ik me kan herinneren: Hellblade: Senua's Sacrifice, The Last of Us II, Returnal, Half Life: Alyx, Assassin's Creed: Odyssey, Control, Dishonored 2, Horizon: Zero Dawn, A Plague Tale: Innocence, Alien: Isolation.

Wat vind jij zo storend dan?

Ter info: het is pas sinds recent dat er meer vrouwelijke representatie in games te vinden is. Er zijn nog altijd veel meer games met enkel een mannelijke dan een vrouwelijke protagonist. Terwijl de gendergap helemaal niet zo groot is.

Moeten we dus eigenlijk niet veel meer games krijgen met vrouwelijke protagonisten om een 'realistische weerspiegeling' te hebben?

Laatst bewerkt:
Het is eerder tenenkrullend dat vandaag de dag mensen zich nog altijd zo hard storen aan "diversiteitshype" dat hun tenen er van krullen. 😅
Waar komt die afkeer toch vandaan?

Het is eerder tenenkrullend dat vandaag de dag mensen zich nog altijd zo hard storen aan "diversiteitshype" dat hun tenen er van krullen. 😅
Waar komt die afkeer toch vandaan?
Die afkeer komt door de door de strot geramde politieke vingerwijzingen en belerende boodschappen die doorspekt zitten in dat soort filmen. Het verhaal is gewoonweg secundair geworden. Het is niet omdat er een positieve boodschap in de film zit dat het per definitie een goede film is.
Get woke get broke is tegenwoordig al een uitspraak blijkbaar.
Laatste matrix geflopt....
Ze hebben zelfs de ghostbusters 2016 niet in de ultimate collection box gestoken.
de Terminator franchise hebben ze ook vakkundig de grond ingestampt.
Woke superman flopped

Je kan dan argumenteren dat het gros van de bevolking 'anti woke' is en dan uiteraard ook hierin een teken aan de wand zien dat de witte patriarchale maatschappij nog altijd de plak zwaait. :unsure:
Maar de realiteit is gewoon dat mensen een goede film willen zien ter ontspanning en als escapisme uit de reeds met regels doorspekte wereld.
Tis feitelijk echt niet complexer dan dit hoor.

Maar tegenwoordig alles wat uit hollywood komt is gewoonweg bagger. Zelfs al zit er geen belerende boodschap in verkloten ze het met CGI of absurde scripts wel. De acteerprestaties zijn ook niet meer wat ze geweest zijn.
Geef mij maar Ed harris en Mary Elizabeth Mastrantonio in the abyss.
Zichzelf bewust laten sterven om beide te laten leven... Takes some balls (pun intended) Maar kijk het werkt. Ge zat echt op het puntje van je stoel bij deze scene van 9 minuten.

Het lijkt me waarschijnlijker dat films een afspiegeling zijn van de samenleving en dan zie je dat het aantal interraciale huwelijken in de Verenigde Staten (als % van het totale aantal nieuwe huwelijken) gestegen is van 3% in 1967 tot 19% in 2021. Dan denk ik eerder dat jouw perceptie van de realiteit een beetje scheef zit.

Tgoh, ik zou dat toch niet zo heel rooskleurig voorstellen, hoor. In de VS worden "hispanics" ook als ras 'apart' beschouwd. Moesten mijn ouders naar de VS geëmigreerd zijn was ik dat ook, terwijl ik (zeker nu in de winter) bijna witter ben de gemiddelde 'witte' Belg.
Ik vind het nu niet meteen terug, maar ik kan mij voorstellen dat het gros van die huwelijken tussen 'lichte' hispanics en witte Amerikanen zijn.
Huwelijken tussen mensen waarop je vanop een km al kan zien aah ja dat is een interraciaal koppel (zoals bv. wit en zwart) dat is en blijft een minieme minderheid. Je kan u de discriminatie niet voorstellen die zo'n koppels te verduren krijgen.
Misschien anekdotisch, maar ik heb zo'n 2-3 jaartjes terug een tijdje een zeer donker meisje (met Dominicaanse roots) gedate, en de reacties van de 'buitenwereld' (inclusief mijn vriendengroep/...) daarop waren echt niet nice om het eufemistisch uit te drukken.

Verder staat in dat pewresearch artikel het volgende:
"In addition, public attitudes about intermarriage have evolved. The public has become more accepting of mixed marriages. In 2017, 39% of all adults said the growing number of people marrying someone of a different race is a good thing for the country, up from 24% in 2010."
Dat anno 2017 (en dat was nog voor de wilde jaren van Trump) nog maar grosso modo 1/3 Amerikanen zegt dat zo'n huwelijken iets goed zijn (en een groot deel van die 1/3e zijn wrs zelf "non-whites" en doelen dan wrs eerder op 'onopvallende' interraciale koppels dan tussen bv. wit en zwart), zegt genoeg.

Dus de 'poging' van Hollywood om zulke goede zaken meer aandacht te geven in hun films, ook al zijn er veel sujetten radicaal tegen "woke"-thema's, is iets wat je alleen maar kan toejuichen. De mens is een gewoontebeestje, ook racisme is bij veel mensen een 'gewoonte'.

Tgoh, ik zou dat toch niet zo heel rooskleurig voorstellen, hoor. In de VS worden "hispanics" ook als ras 'apart' beschouwd. Moesten mijn ouders naar de VS geëmigreerd zijn was ik dat ook, terwijl ik (zeker nu in de winter) bijna witter ben de gemiddelde 'witte' Belg.
Ik vind het nu niet meteen terug, maar ik kan mij voorstellen dat het gros van die huwelijken tussen 'lichte' hispanics en witte Amerikanen zijn.
Huwelijken tussen mensen waarop je vanop een km al kan zien aah ja dat is een interraciaal koppel (zoals bv. wit en zwart) dat is en blijft een minieme minderheid. Je kan u de discriminatie niet voorstellen die zo'n koppels te verduren krijgen.
Misschien anekdotisch, maar ik heb zo'n 2-3 jaartjes terug een tijdje een zeer donker meisje (met Dominicaanse roots) gedate, en de reacties van de 'buitenwereld' (inclusief mijn vriendengroep/...) daarop waren echt niet nice om het eufemistisch uit te drukken.

Verder staat in dat pewresearch artikel het volgende:
"In addition, public attitudes about intermarriage have evolved. The public has become more accepting of mixed marriages. In 2017, 39% of all adults said the growing number of people marrying someone of a different race is a good thing for the country, up from 24% in 2010."
Dat anno 2017 (en dat was nog voor de wilde jaren van Trump) nog maar grosso modo 1/3 Amerikanen zegt dat zo'n huwelijken iets goed zijn (en een groot deel van die 1/3e doelt dan wrs eerder op onopvallende interraciale koppels dan tussen bv. wit en zwart), zegt genoeg.

Dus de 'poging' van Hollywood om zulke goede zaken meer aandacht te geven in hun films, ook al zijn er veel sujetten radicaal tegen "woke"-thema's, kan ik alleen maar toejuichen. De mens is een gewoontebeestje, ook racisme is bij veel mensen een gewoonte (dat van generaties op generatie doorgaat of ingebakken zit in de cultuur).
Das crazy he. Bevriend koppel is ook mixed. Hij is blank zij afrikaans. De bagger dat die over hun heen krijgen is fenomenaal. En vaak niet uit de hoek die je verwacht. Blanken zijn daar veel gematigder, de meeste die naroepen op straat zijn spijtig genoeg afrikaans. :(
Hun dochtertje (6jaar) krijgt op de speelplaats ook al te maken met racisme. "Jij bent niet echt zwart omdat je papa blank is. Ik speel niet met jou" Das best wel triest.

Das crazy he. Bevriend koppel is ook mixed. Hij is blank zij afrikaans. De bagger dat die over hun heen krijgen is fenomenaal. En vaak niet uit de hoek die je verwacht. Blanken zijn daar veel gematigder, de meeste die naroepen op straat zijn spijtig genoeg afrikaans. :(
Hun dochtertje (6jaar) krijgt op de speelplaats ook al te maken met racisme. "Jij bent niet echt zwart omdat je papa blank is. Ik speel niet met jou" Das best wel triest.
Ja maar dat is geen racisme. Alleen de blanke medemens kan racistisch zijn want die zwaaien de plak en hebben het systeem zo gebouwd dat dat helemaal racistisch is.
Zelfs wiskunde is een racistisch instrument om white supremacy te bestendigen.

Volgens Bert Bultinck van Knack zit racisme zelfs in ons dna!

Terug
Bovenaan