Smodge
Well-known member
Ik heb me bewust uit deze discussie gehouden voorbije dagen/weken, al was het interessant iedereens perspectief te lezen.Dat is jouw perspectief en daar heb je alle recht op.
Voor mij was het wel één van de grote minpunten van de film, en maakt het voor mij een stevig gedateerde verfilming van een tijdloos verhaal.
En voor dezelfde usual suspects weer afkomen met de duw richting het extreem-rechts verdomhoekje: dezelfde kritiek heb ik ook gehoord in podcasts/YouTube kanalen die ik al vele jaren volg, die besprekingen doen van historische films/series. Wat mij betreft gaat die kritiek evenzeer om de vikingboot waar men mee rondvoer voor de film, terwijl er blijkbaar een perfect, authentieker alternatief was geweest.
Als eender welke boot de immersie niet zou breken, had men evengoed een modern zeiljacht kunnen nemen...
Toegegeven we gaan nu ook niet doen alsof dit de eerste Hollywood-verfilming is waar qua historische authenticiteit het één of ander (of zeer veel aan schort). Maar hier werden wat mij betreft net iets te veel 'foute' keuzes gemaakt, om géén impact te hebben op het genot van de film.
Het gaat overigens niet om de 5 minuten dat Helena in beeld kwam (over de verminking van half haar gezicht stel ik me overigens wél vragen, komt ook niet uit het originele verhaal), het gaat om de geforceerde diversifiëring van alles wat Westerse mythologie, geschiedenis of fictie is, terwijl men dit bij niet-Westerse adaptaties eerder verguist. Daar zit wel degelijk een ideologische insteek achter, mogelijks op een niveau dat Christopher Nolan er misschien niet eens bewust over nagedacht heeft, maar de grotere trend is duidelijk.
Voor dergelijke kritiek hoef je de film inderdaad niet eens gezien te hebben, zou maar erg zijn mocht dat zo zijn...
Als het overigens slechts om 5 minuten ging, kan je ook die logica omkeren hé: je had heus wel on site een Griekse figurante kunnen vinden. Ik bedoel: het doet er toch niet toe?
Je antwoordt nu eigenlijk op een punt dat ik niet maak. Ik beweer nergens dat een zwarte Helena de meest brongetrouwe castingkeuze is, of dat historische en mythologische authenticiteit totaal onbelangrijk zijn. Mijn punt is veel simpeler: na de film effectief gezien te hebben, bleek die vooraf aangekondigde ramp voor mij amper te bestaan. Ze is nauwelijks in beeld en haar casting had werkelijk nul impact op mijn filmervaring. Bij u blijkbaar wel, en dat mag uiteraard!
En ja, men kan de casting op voorhand bekritiseren, maar je kan toch moeilijk zonder de film gezien te hebben toch weten hoeveel ze de immersion of het genot van de film breekt? Dat kan je imo toch pas beoordelen wanneer ge haar in de film en in de context van die rol ziet. Dat was net mijn punt: maanden culture-war-gedoe over iets wat in de uiteindelijke film vrijwel een voetnoot blijkt te zijn.
Waar ik u vooral kwijt raak, is de sprong van “ik vind deze casting niet passend” naar “de geforceerde diversifiëring van alles wat Westers is” en “daar zit een ideologie achter, misschien zonder dat Nolan het zelf beseft”. Dat is natuurlijk gemakkelijk: Nolan hoeft het zelf niet te beseffen, de film hoeft niet gezien te zijn en bewijs van een concrete ideologische beslissing is blijkbaar ook niet nodig... maar de conclusie staat wel al vast. Dan hebben we het niet meer echt over deze film, maar wordt elke afwijkende casting gewoon bewijs voor een veel groter verhaal dat men vooraf al heeft aangenomen.
I mean, ik kan het evengoed in het belachelijke trekken en zeggen dat als we historische authenticiteit echt als maatstaf nemen, moeten we die dan ook niet consequent toepassen? De halve cast bestaat uit blanke Amerikanen en Noordwest-Europeanen die nu ook niet bepaald ogen alsof ze rechtstreeks uit het Myceense Griekenland komen gewandeld. Matt Damon, Tom Holland (lol), Anne Hathaway en Robert Pattinson worden blijkbaar automatisch aanvaard als “Grieks genoeg”, maar bij een zwarte Helena wordt huidskleur plots DE immersion-breaking historische fout. Nogal selectieve vorm van authenticiteit.
Again, men mag zeker Lupita Nyong’o een slechte castingkeuze vinden, maar dan moeten we ook niet doen alsof de rest wel zorgvuldig op een authentiek Grieks of mediterraan uiterlijk gecast werd.
Wederom: dit is geheel mijn mening over deze film. On the other hand... don’t get me started over Rings of Power, waar ze imo zowel het verhaal hebben verkracht als een aantal bijzonder dubieuze castingkeuzes hebben gemaakt. Het is dus niet alsof elke kritiek op diversiteitscasting voor mij per definitie verboden is.